Die waren er natuurlijk wel degelijk (arbeidseinsatz, het niet mogen luisteren of lezen van vrije media, het risico geexcuteerd te worden als de bezetter een signaal wilde afgeven, avondklok soms) maar eerlijk is eerlijk, zaken als sport en bioscopen gingen in zekere mate gewoon door.quote:Op maandag 14 december 2020 09:47 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Welke beperkingen hadden burgers ten tijde van wo2 tussen laten we zeggen bezetting en bevrijding?
https://www.tweedewereldo(...)kse-levensbehoeften/quote:
Ze doen dan ook uitspraken over de actuele situatie. Een week later kan de situatie ook compleet anders zijn.quote:Op maandag 14 december 2020 09:44 schreef Jed1Gam het volgende:
[..]
Is toch standaard dat stellig verkondigen en dan een week later het tegenovergestelde stellig verkondigen.
Daarom zou een buitenplicht nog niet ondenkbaar zijnquote:Op maandag 14 december 2020 09:53 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
De binnenplicht heeft ook niet bepaald veel zichtbaar effect gesorteerd.
enkel maar goed.quote:Op maandag 14 december 2020 09:27 schreef Benny het volgende:
Toespraak vanuit het Torentje. Dan weet je dat ze de urgentie omhoog willen gooien
Nee en dat gaat ook niet gebeuren.quote:Op maandag 14 december 2020 09:52 schreef Nober het volgende:
Is er gesproken over een mondkapplicht zodra je naar buiten gaat?
De aanloop naar de bezetting duurt 5 jaar?quote:Op maandag 14 december 2020 09:55 schreef phpmystyle het volgende:
Precies, en dat zei ik al eerder dat op de dag van de bezetting, en de aanloop naar de bevrijding er wel restricties waren. Fijn dat je mijn punt ondersteunt!
Dit ja. De urgentie is een stuk minder dan bij de vorige twee grote ingrepen, je hebt nog tijd zat om eerst maatwerk te proberen.quote:Op maandag 14 december 2020 09:51 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Het is naar mijn idee een zwaar overdreven paardenmiddel om alles te sluiten, terwijl er nog tussenwegen mogelijk zijn.
Wel lekker warm hoor zo met dit gure weer.quote:Op maandag 14 december 2020 09:56 schreef F.Sinatra het volgende:
[..]
Daarom zou een buitenplicht nog niet ondenkbaar zijn
Het gaat niet om de oorlog, maar om de crisissituatie en hoe dit was voor jonge mensen toen.quote:Op maandag 14 december 2020 09:54 schreef Momo het volgende:
[modbreak]Vergelijkingen met WOII mogen wel achterwege blijven[/modbreak]
Als bijna alles dicht gaat zijn er ook niet veel plekken meer waar je ze op moet, dat scheeltquote:Op maandag 14 december 2020 09:56 schreef F.Sinatra het volgende:
[..]
Daarom zou een buitenplicht nog niet ondenkbaar zijn
Oh daar komt de aap uit de mouw, je rederneert alleen maar vanuit rancune. Walgelijk, dit soort mensenquote:Op maandag 14 december 2020 09:58 schreef Gia het volgende:
[..]
Die hebben het echt veel zwaarder gehad dan de verwende sneeuwvlokjes van 40-, nu.
Tja, het is wat je het gewone leven noemt. ontslagen worden als je niet doet wat de bezetter zegt, of erger. NSB'ers voor de klas. Films, muziek etc. alleen na goedkeuring van de Duitsers. Joodse collega's en vrienden afgevoerd. Voedsel op de bon. Ik denk toch dat dat meer als onvrijheid voelde dan het thuiswerken van nu.quote:Op maandag 14 december 2020 09:53 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Nee de bezetter bekritiseren van niet verstandig, en Jood zijn ook niet. Maar de dag ná de bezetting is het gewone leven gewoon weer verder gegaan. Of denk jij werkelijk dat de Duitsers de gehele economie en onderwijs zouden platleggen om niks?
Grappig dat jij mij beticht van weinig historisch besef, en ook dat je het hebt over vrijheid van godsdienst. Het is je ontgaan dat ook de normale religieuze festiviteiten afgelast zijn?
Las vandaag een stuk van/over hem in de AD.quote:Op maandag 14 december 2020 09:46 schreef Benny het volgende:
[..]
Gommers is wat mij betreft echt een uberbaas in coronatijd. Duidelijk en toegankelijk. Ook hoe hij toen tijdens de jongerenspecial van Jinek zat
Waarom verschillende generaties zo tegenover elkaar zetten?quote:Op maandag 14 december 2020 09:58 schreef Gia het volgende:
[..]
Het gaat niet om de oorlog, maar om de crisissituatie en hoe dit was voor jonge mensen toen.
Die hebben het echt veel zwaarder gehad dan de verwende sneeuwvlokjes van 40-, nu.
Idem. Ik ben helemaal niet voornemend om me niet aan zaken te houden, maar gek genoeg heb ik na een uitleg van hem er nog veel minder moeite mee om me aan alles te houden om het zo maar te zeggen.quote:Op maandag 14 december 2020 09:52 schreef Benny het volgende:
[..]
Mee eens. Als Gommers zaken uitlegt hang ik vaak ook gewoon aan z'n lippen. De lastigste dingen weet hij Jip & Janneke uit te leggen. Ik verwijs ook geregeld naar zijn uitspraken
Eens, excuses, had even het gevoel wat recht te moeten zetten hier.quote:Op maandag 14 december 2020 10:01 schreef zalkc het volgende:
Een diepere discussie over het vergelijk van een crisis op het dagelijks leven tussen nu en de tweede wereldoorlog kan beter in C&H
Nee, het zijn alleen mensen met een Poetin icoon en ondertitel "Man is baas, vrouw kent haar plaats" die begrijpen wat vrijheid inhoudt. .quote:Op maandag 14 december 2020 09:56 schreef phpmystyle het volgende:
Mensen die vinden dat wij nu in vrijheid lezen omdat we nog steeds ons huis uit mogen om een noodzakelijke zak graan te halen en een paar emmers water, oja en je mag online zelf weten welke boeken je bestelt![]()
Vrijheid gaat over zoveel meer dan dat.
Sorry, jij spoort niet. Ik heb geen rancune, tegen niemand.quote:Op maandag 14 december 2020 09:59 schreef MoreDakka het volgende:
Oh daar komt de aap uit de mouw, je rederneert alleen maar vanuit rancune. Walgelijk, dit soort mensen
Ga zo zeker ff naar het winkelcentrum. Zeker ouderen zullen vast wel gaan vandaag. Die willen niet bij Kruidvat of action online kopen.quote:Op maandag 14 december 2020 10:00 schreef zalkc het volgende:
Is er al een stormloop op de winkels? kan me voorstellen dat mensen nu nog snel de eiersnijder ophalen, voor het geval dat.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |