abonnement Unibet Coolblue
pi_196615796
Wij zijn van plan om een huis te kopen, de verkoper wilt dat de overdracht per eind juni zal plaatsvinden.
Het lijkt erop dat de overdachtsbelasting voor starters na maart 2021 aangepast gaat worden voor woningen boven de 400K. Nu zouden wij liever willen hebben dat de overdracht voor 1 april zal plaatsvinden.

Onze verkoopmakelaar gaf als optie de overdracht op 31 maart te laten plaatsvinden en dan de verkopende partij het laten "huren" voor drie maanden. Wij hebben daar niet echt een goed gevoel bij want de verkoper zou schade kunnen aanrichten of als de bouw van hun toekomstige huis uitgesteld wordt, nog langer in het huis willen blijven.

Wat zouden de andere haken en ogen kunnen zijn?

Een andere optie zou zijn, de verkopers overtuigen om toch voor 31 maart te gaan d.m.v. een deel van de overdrachtsbelasting die wij zullen besparen aan de verkopende partij te geven (3K/4K). Of uiteindelijk toch tot eind juni wachten en de overdrachtsbelasting betalen.
  dinsdag 8 december 2020 @ 12:10:37 #2
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_196615852
quote:
Onze verkoopmakelaar gaf als optie de overdracht op 31 maart te laten plaatsvinden en dan de verkopende partij het laten "huren" voor drie maanden.
Verzint eer gij begint!!!

quote:
Wij hebben daar niet echt een goed gevoel bij
Goed zo! Noooit aan beginnen :) Alleen maar gezeik krijg je er van

Overigens zal die verkoper wel gek zijn om voor 3 a 4K 3 maanden eerder overdracht te doen. Zit ie paar maanden met extra huur/twee keer verhuizen voor paar rooitjes. Zou ik niet doen

overigens staat er hier ergens een soortgelijk topic, spit dat eens door voor meer tips
pi_196615996
Niet verhuren, krijg je spijt van. Zou eventueel verlies accepteren
Hallo
pi_196616175
bod1: oplevering uiterlijk 31 maart
bod2: oplevering eind juni, maar dan 6% 2% minder bieden

Aan verkoper de keus tussen bod 1 en bod 2

[ Bericht 4% gewijzigd door Itam op 08-12-2020 16:27:58 ]
pi_196616313
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 december 2020 12:06 schreef Mr.Chippie het volgende:
overdachtsbelasting voor starters na maart 2021 aangepast gaat worden voor woningen boven de 400K
Dit klopt toch niet? Die blijft ongewijzigd??
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_196616328
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 december 2020 12:29 schreef Itam het volgende:
bod1: oplevering uiterlijk 31 maart
bod2: oplevering eind juni, maar dan 6% minder bieden

Aan verkoper de keus tussen bod 1 en bod 2
Bod 3: gewoon wachten op de volgende koper. Prijzen stijgen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_196616490
Ik zou hard wegrennen bij deze debiele makelaar beunhaas
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_196616539
Niet doen. Voor de verlaagde overdrachtsbelasting moet je een verklaring tekenen dat je het huis uitsluitend voor eigen bewoning gaat gebruiken. Door het 3 maanden te verhuren kom je dus al niet meer in aanmerking voor de verlaagde belasting, tenzij je gaat frauderen.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_196617023
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 december 2020 12:40 schreef blomke het volgende:

[..]

Dit klopt toch niet? Die blijft ongewijzigd??
Misschien had ik het verkeerd geformuleerd.

"Kopers van 18 tot 35 jaar betalen eenmalig geen overdrachtsbelasting bij aankoop van een woning. Dat maakt de aankoop van een woning voor hen een stuk goedkoper. Vanaf 1 april 2021 geldt aanvullend dat de woning niet duurder mag zijn dan ¤ 400.000. Kopers van 35 jaar of ouder die in de woning gaan wonen, betalen 2%. Beleggers gaan 8% betalen. De overheid wil met deze maatregelen starters en doorstromers meer kansen geven op de woningmarkt."

https://www.rijksoverheid(...)overdrachtsbelasting
pi_196617080
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 december 2020 13:28 schreef Mr.Chippie het volgende:

[..]

Misschien had ik het verkeerd geformuleerd.

"Kopers van 18 tot 35 jaar betalen eenmalig geen overdrachtsbelasting bij aankoop van een woning. Dat maakt de aankoop van een woning voor hen een stuk goedkoper. Vanaf 1 april 2021 geldt aanvullend dat de woning niet duurder mag zijn dan ¤ 400.000. Kopers van 35 jaar of ouder die in de woning gaan wonen, betalen 2%. Beleggers gaan 8% betalen. De overheid wil met deze maatregelen starters en doorstromers meer kansen geven op de woningmarkt."

https://www.rijksoverheid(...)overdrachtsbelasting
Ah op die manier. De prijs is >4 ton? Dus scheelt i.d.d. een flinke bak geld. Ik wens je succes, ik zou even niet weten wat te doen, behalve verkoper overreden met verkoopargumenten als: "de woningmarkt stort bijna in"...
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_196617271
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 december 2020 12:41 schreef blomke het volgende:

[..]

Bod 3: gewoon wachten op de volgende koper. Prijzen stijgen.
Was een andere snaak in het topic over huizenprijzen. Hij gaf aan dat vanaf 2022 inflatie cijfers van 4-5% te verwachten zijn. Dan gaat het wel hard ja.

Edit: dat was @Arkai
Hallo
pi_196617598
Verhuren mag hoogstwaarschijnlijk niet van je hypotheekboer.
pi_196618053
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 december 2020 13:54 schreef Brede_meneer het volgende:
Verhuren mag hoogstwaarschijnlijk niet van je hypotheekboer.
Ja maar dan vertel je het toch gewoon niet aan de hypotheekboer?
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_196618843
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 december 2020 13:31 schreef blomke het volgende:

[..]

Ah op die manier. De prijs is >4 ton? Dus scheelt i.d.d. een flinke bak geld. Ik wens je succes, ik zou even niet weten wat te doen, behalve verkoper overreden met verkoopargumenten als: "de woningmarkt stort bijna in"...
Dit is toch ook een soap aan het worden.

Wat een gepruts met die overdrachtsbelasting zeg. :D
pi_196618844
quote:
7s.gif Op dinsdag 8 december 2020 14:20 schreef jeroen25 het volgende:

[..]

Ja maar dan vertel je het toch gewoon niet aan de hypotheekboer?
Ook zo wat: de notaris tekent tekent voor "vrij van beslagen, verhuur, verpanding etc., etc., etc….." Op het moment dat de verkoper 't pand nog huurt, fraudeert de notaris.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_196618978
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 december 2020 12:06 schreef Mr.Chippie het volgende:
Wij hebben daar niet echt een goed gevoel bij want de verkoper zou schade kunnen aanrichten of als de bouw van hun toekomstige huis uitgesteld wordt, nog langer in het huis willen blijven.
Daar heb je een huurcontract voor en laat je de huurder een borg voor betalen. Mag je zomaar je huis verhuren?
pi_196619280
Hier heb ik een vergelijkbare situatie, maar dan dat de koper overdracht wilde per 31 dec dit jaar. Geen probleem, maar zelf heb ik mijn woning pas vanaf maart en dan nog verbouwen dus hij stelde voor dat ik er tot mei kan blijven wonen. Hij blij (gaat het toch verhuren), ik blij want zit straks niet in de rotzooi van verbouwing. Marktconforme huur rekenen en die paar maanden dubbele lasten zijn op te vangen door het hogere bod wat werd uitgebracht :)

Wat als je een huurcontract opstelt voor bepaalde tijd? Kan je je op die manier niet indekken?
pi_196619560
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 december 2020 15:37 schreef lvw88 het volgende:
Hier heb ik een vergelijkbare situatie, maar dan dat de koper overdracht wilde per 31 dec dit jaar. Geen probleem, maar zelf heb ik mijn woning pas vanaf maart en dan nog verbouwen dus hij stelde voor dat ik er tot mei kan blijven wonen. Hij blij (gaat het toch verhuren), ik blij want zit straks niet in de rotzooi van verbouwing. Marktconforme huur rekenen en die paar maanden dubbele lasten zijn op te vangen door het hogere bod wat werd uitgebracht :)

Wat als je een huurcontract opstelt voor bepaalde tijd? Kan je je op die manier niet indekken?
De vraag is ook of de hypotheekverstrekker hiermee akkoord gaat. Volgens de aankoopmakelaar zou het een aantekening in het koopcontract zijn (wij het op 31 maart kopen en zij blijven dan tot 1 juli wonen). Ik betwijfel of dat zo makkelijk is.
  dinsdag 8 december 2020 @ 16:09:15 #19
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_196619827
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 december 2020 15:55 schreef Mr.Chippie het volgende:

[..]

De vraag is ook of de hypotheekverstrekker hiermee akkoord gaat. Volgens de aankoopmakelaar zou het een aantekening in het koopcontract zijn (wij het op 31 maart kopen en zij blijven dan tot 1 juli wonen). Ik betwijfel of dat zo makkelijk is.
Volgens mij kun je hier meer lezen.
https://www.navigator.nl/(...)-feitelijke-levering
The love you take is equal to the love you make.
pi_196619990
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 december 2020 15:55 schreef Mr.Chippie het volgende:

[..]

De vraag is ook of de hypotheekverstrekker hiermee akkoord gaat. Volgens de aankoopmakelaar zou het een aantekening in het koopcontract zijn (wij het op 31 maart kopen en zij blijven dan tot 1 juli wonen). Ik betwijfel of dat zo makkelijk is.
Hmm het is een belegger, misschien zit daar het verschil want komt geen hypotheekverstrekker aan te pas. Iets andere situatie dus!
pi_196621896
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 december 2020 12:41 schreef blomke het volgende:

[..]

Bod 3: gewoon wachten op de volgende koper. Prijzen stijgen.
Inderdaad, volgens mij heb je in deze markt niet veel te 'eisen'als koper
pi_196744823
Update:

Toch maar aangegeven dat wij liever gewoon per juli het koop contract wilden tekenen. Uiteindelijk maakte het niets uit, wij hadden een bod gedaan van 425K op een vraagprijs van 400K (rijtjeshuis regio Den Haag). Volgens onze aankoopmakelaar waren er 3 andere partijen die aanzienlijk meer hebben geboden in de richting van 440K.

Dus weer verder zoeken. Nog bedankt voor het meedenken!
  dinsdag 15 december 2020 @ 20:36:30 #23
61284 Folkwin
Muisje op het kruisje!
pi_196753106
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 december 2020 12:58 schreef stavromulabeta het volgende:
Niet doen. Voor de verlaagde overdrachtsbelasting moet je een verklaring tekenen dat je het huis uitsluitend voor eigen bewoning gaat gebruiken. Door het 3 maanden te verhuren kom je dus al niet meer in aanmerking voor de verlaagde belasting, tenzij je gaat frauderen.
Dit klopt niet: ze gaan er uiteindelijk wonen.
Zijn genoeg mensen die een huis pas na x-maanden betrekken wegens een verbouwing.
"I don't know things I'm supposed to know, but I do know things I'm not supposed to know"
pi_196753188
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 december 2020 13:32 schreef Mr.Chippie het volgende:
Update:

Toch maar aangegeven dat wij liever gewoon per juli het koop contract wilden tekenen. Uiteindelijk maakte het niets uit, wij hadden een bod gedaan van 425K op een vraagprijs van 400K (rijtjeshuis regio Den Haag). Volgens onze aankoopmakelaar waren er 3 andere partijen die aanzienlijk meer hebben geboden in de richting van 440K.

Dus weer verder zoeken. Nog bedankt voor het meedenken!
[kruipt onder steen vandaan] OMG... 440K voor een rijtjeswoning? Holy shit
Succes, dat is niet leuk meer.
It ain't over 'till the fat lady sings
La prudencia es la madre de la ciencia.
pi_196756201
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 december 2020 20:40 schreef verita het volgende:

[..]

[kruipt onder steen vandaan] OMG... 440K voor een rijtjeswoning? Holy shit
Succes, dat is niet leuk meer.
Rijtjeswoning zegt verder niks over perceel, ligging, vierkante meters, bouw. Niks.
pi_196759297
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 december 2020 23:03 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Rijtjeswoning zegt verder niks over perceel, ligging, vierkante meters, bouw. Niks.
Tja. Als je paleis Soestdijk opknipt tot een 3 onder 1 kapper, wil ik het middenstuk ook wel voor 4,4 ton ;) :+
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
  woensdag 16 december 2020 @ 13:16:54 #27
112386 avotar
P0werd by Black Coffee
pi_196763072
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 december 2020 12:10 schreef RedFever007 het volgende:

[..]

Verzint eer gij begint!!!

*bezint.... :N
"Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
"Dear life, when I asked whether or not my day could get any worse, it was meant as a rethorical question, not a challenge!"
pi_196764865
Nooit een huur constructie aangaan om een paar knaken te besparen bij koop van een woning. (ja het is natuurlijk meer dan dat)

Als hij na 3 maanden opeens zegt, oh ik heb toch langer de tijd nodig, dan komt het volledige huurbescherming om de hoek kijken en jij krijgt boetes van je bank, no thanks.

Gewoon eruit met die persoon en jij er in, geen gelul, geen gezeik.

Bedenk ook even dat als jij een woning van 400k+ kan betalen, je echt niet moeilijk moet gaan zitten doen om 3 a 4000 euro.

Dat is het domweg niet waard.
pi_196768810
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 december 2020 13:32 schreef Mr.Chippie het volgende:
Update:

Toch maar aangegeven dat wij liever gewoon per juli het koop contract wilden tekenen. Uiteindelijk maakte het niets uit, wij hadden een bod gedaan van 425K op een vraagprijs van 400K (rijtjeshuis regio Den Haag). Volgens onze aankoopmakelaar waren er 3 andere partijen die aanzienlijk meer hebben geboden in de richting van 440K.

Dus weer verder zoeken. Nog bedankt voor het meedenken!
Terwijl je wellicht wel een kans had als je niet had lopen miepen over de overdrachtsdatum. Het hoogste bod hoeft niet altijd de koper te worden, maar is afhankelijk van het pakket aan 'voorwaarden'
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')