abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_196581614
In Schotland is het er al door, is België het volgende land die dit aanbiedt?

Groen en sp.a willen gratis maandverband en tampons in scholen
Oppositiepartijen Groen en sp.a willen dat scholen verplicht maandverband of tampons aanbieden voor leerlingen. "Er wordt geschat dat 45 procent van de Vlaamse leerlingen die thuis moeilijk rondkomen soms geen geld hebben voor maandverband en tampons. Dit illustreert hoe hard ons armoedebeleid faalt", zegt parlementslid Celia Groothedde die een resolutie indient en daarbij de steun krijgt van parlementslid Maxim Veys (sp.a).

De discussie laaide onlangs opnieuw op toen Schotland als eerste land menstruatieproducten gratis maakte. In Vlaanderen drong onder meer Caritas aan op eenzelfde maatregel omdat ook hier mensen in armoede soms geen geld hebben om maandverband of tampons te kopen.

Vlaams parlementslid Celia Groothedde (Groen) roept minister van Welzijn Wouter Beke op om de zaak ernstig te nemen. "Geen geld hebben voor maandverband of tampons is een verdoken vorm van armoede in Vlaanderen. Dat gaat gepaard met dubbele schaamte: voor het gebrek aan geld en door het taboe rond menstrueren. Daarnaast vind ik het bijzonder schrijnend dat leerlingen schooldagen missen omdat ze ongesteld zijn", zegt Groothedde.

Volgens sp.a-parlementslid Maxim Veys moet de overheid de bestaande ongelijkheden wegwerken en moet daarvoor niet alleen naar de OCMW's gekeken worden, maar ook naar de scholen. Hij stelt samen met Groothedde voor dat de Vlaamse gemeenschap in elke school menstruatieproducten ter beschikking stelt.

"Dat moet ook niet in dure automaten, gewoon discreet aangeboden in de toiletten. We laten onze leerlingen immers ook niet betalen voor toiletpapier. Om te vermijden dat er een beleid ontstaat dat verschilt tussen gemeenten of schoolnetten, is het belangrijk dat het gebeurt op het niveau van de Vlaamse gemeenschap. Als de hele Vlaamse gemeenschap meedoet en hiervoor geld krijgt, wordt elk meisje op school gelijk behandeld", legt Groothedde uit.

https://www.hln.be/binnen(...)in-scholen~a14c8285/

Tsja, ik vind het dubbel. Financieel gezien zou het toch wel moeten kunnen lukken? Een pak goedkope maandverband/tampons in de maand? Ik weet niet hoe het in België is, maar hier ben je voor iets meer dan een euro klaar en dan heb je een heel pak maandverband.

Als je kijkt naar het punt dat er voor wc-papier niet betaald moet worden, maar wel voor maandverband en tampons, dan kan ik het wel snappen.

Wat vinden de fokkers hiervan?
pi_196581667
Beetje vreemd, zoveel hoeft het niet te kosten volgens mij
The smell of piss is so strong it smells like decent bacon
  zondag 6 december 2020 @ 14:55:39 #3
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_196581680
Prima, als dat kan voorkomen dat leerlingen uit arme gezinnen thuisblijven.
  zondag 6 december 2020 @ 14:56:53 #4
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_196581695
Benieuwd of het een A-merk zal zijn dan, of iets van gerecycled ongebleekt asbestschaafsel ofzo.
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_196581698
Er valt weinig tegenin te brengen dat noodzakelijke hygiene producten gewoon beschikbaar moeten zijn voor kinderen in armoede. Of dat nou via school moet of via sociale regelingen voor gezinnen.

Maar ik heb wel het idee dat het weer vaak een kwestie van prioriteiten is. Er zullen vast genoeg gezinnen zijn waar elk dubbeltje op gaat aan 1e levensbehoeften en het nodig is. Maar minimaal evenveel waar mama liever haar pakje Dromedaris paft. Maar je kan lastig een kind de dupe late zijn van een pauper ouder.
In het geval van Nederland zou ik zeggen, maak het onderdeel van de voedselbanken. Voor Belgie, geen idee hoe ze daar dingen doen.
You know what they call a Quarter Pounder with Cheese in Paris?
pi_196581910
An sich ben ik hier niet tegen, maar het is wel een hellend vlak.

[ Bericht 0% gewijzigd door Tanatos op 06-12-2020 15:23:22 ]
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
  zondag 6 december 2020 @ 15:12:40 #7
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_196581930
De helft van de bevolking wordt ongesteld. Gepast als dit voor alle mensen die ongesteld worden gratis zou zijn
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
pi_196582004
quote:
0s.gif Op zondag 6 december 2020 15:12 schreef Mikeytt het volgende:
De helft van de bevolking wordt ongesteld. Gepast als dit voor alle mensen die ongesteld worden gratis zou zijn
Wow, hoe weinig libertarisch.
^O^
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
pi_196582014
Dit laat toch wel zien dat het een trieste bedoening is, zelfs met een eigen huis
In de bijstand komen gaat je de kop kosten.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_196582060
Mja, ik zie niet zo heel veel kwaad in dit soort voorstellen. Niettemin blijft ongelijkheid onder leerlingen door inkomensverschillen natuurlijk niet beperkt tot enkel het niet kunnen kopen van maandverband.
pi_196582200
Pakweg 10 jaar geleden zou ik het initiatief gesteund hebben door het weinige aanbod aan goedkope alternatieven. Tegenwoordig heb je ruim de keuze uit goedkope merken. De Hema verkoopt maandverband, evenals de Lidl en Aldi. Scheelt de helft in vergelijking met de prijs van een pakje Libre, Always of OB tampons.
pi_196582257
Die dingen worden natuurlijk niet echt gratis, de rekening wordt gewoon bij de overheid neergelegd.
pi_196582716
quote:
1s.gif Op zondag 6 december 2020 14:56 schreef Tyr80 het volgende:
Benieuwd of het een A-merk zal zijn dan, of iets van gerecycled ongebleekt asbestschaafsel ofzo.
Net als wc-papier op scholen :D
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  zondag 6 december 2020 @ 16:13:11 #14
361915 T-zooi
Luis in de linkse pels
pi_196582829
Het schijnt dat je er ook goed de auto mee kan poetsen. Dat scheelt me weer geld dan voorlopig.
pi_196582832
quote:
0s.gif Op zondag 6 december 2020 14:54 schreef SjaakKlapkaak het volgende:
Beetje vreemd, zoveel hoeft het niet te kosten volgens mij
Zeker niet als je die ¤10.000,- van Jesse hebt ontvangen.
  zondag 6 december 2020 @ 16:13:55 #16
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_196582847
quote:
0s.gif Op zondag 6 december 2020 15:12 schreef Mikeytt het volgende:
De helft ja?
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_196582874
Ben ik voor. Typisch geval van het leed van verborgen armoede verzachten.
zie email 27 oktober
pi_196583024
quote:
0s.gif Op zondag 6 december 2020 16:13 schreef T-zooi het volgende:
Het schijnt dat je er ook goed de auto mee kan poetsen. Dat scheelt me weer geld dan voorlopig.
Dat heb ik geprobeerd maar nu heb ik overal rode vegen over m'n wagen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')