abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_196568272
Hallo allemaal,

Ik ben voornemens binnenkort een auto te gaan private leasen. Het zal vooral voor woon-werk verkeer zijn en familie/vrienden bezoeken. Ik heb een arbeidscontract van 2 jaar met uitzicht voor onbepaalde tijd, financieel is het verder ook geen probleem, ik kan het goed betalen en hou nog voldoende over. Daarnaast heb ik ¤0.19/km reisvergoeding, maar eigenlijk is dat natuurlijk niet nodig. Via mijn werk leasen is geen optie.

Ik weet dat mensen zullen zeggen dat een auto kopen beter is (tegelijk is een auto eigenlijk altijd een slechte investering), maar dat wil ik niet. Daar gaat dit topic ook niet over. De voordelen van lease spreken mij erg aan om meteen in een nieuwe auto te rijden.

Ik zat te denken aan een lease van 2 jaar en 10.000 km. Ik heb het een beetje uitgerekend en qua km's zit ik goed op jaarbasis. Ik heb ook al een voorkeur voor een auto. Zelf zie ik bijv. op de website een bedrag van xxx euro staan zoals bij Audi, Mercedes of Volkswagen. Zal dit bij de dealer niet veel anders zijn? Op welke (onverwachte) kosten moet ik het meest letten?

Voor met name de private lease bezitter vraag ik mij dus in het algemeen af waar ik (contractueel) op moet letten. Wat is jullie ervaring hierin?

Groet,

CSG.
pi_196568350
Als een aanbieder een keurmerk private lease heeft, zal het contract redelijk tot prima zijn.

Kijk goed naar de kleine lettertjes zoals meer of minder kilometers, 10k is niet veel als je ooeens bedenkt dat je graag naar Griekenland met de auto wil of je dat je straks niet meer kan thuiswerken om even wat gekke voorbeelden te noemen.
pi_196568690
Eigen risico bij schade door je eigen toedoen.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_196568692
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2020 18:55 schreef exelletor het volgende:
Als een aanbieder een keurmerk private lease heeft, zal het contract redelijk tot prima zijn.

Kijk goed naar de kleine lettertjes zoals meer of minder kilometers, 10k is niet veel als je ooeens bedenkt dat je graag naar Griekenland met de auto wil of je dat je straks niet meer kan thuiswerken om even wat gekke voorbeelden te noemen.
Vakantie met de auto doe ik sowieso niet (ook niet post-corona natuurlijk) dus dat zit er niet in. Thuiswerken doe ik nu al niet, ik ga vijf dagen per week naar kantoor. Mijn functie is kantoorgebonden en ik heb vrijstelling van thuiswerken. Dat heb ik meegenomen in mijn overweging van 10K.
  zaterdag 5 december 2020 @ 19:13:59 #5
61660 Lariekoek
Zo, jij bent echt grappig.
pi_196568781
10.000 km per jaar is niks. Waarschijnlijk is je werk niet zo ver en wonen je vrienden om de hoek?
Mocht je een hypotheek willen afsluiten gedurende de looptijd van je private lease kun je minder geld lenen.
la·rie·koek (de ~ (m.)) 1 onzin
pi_196568893
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2020 19:13 schreef Lariekoek het volgende:
10.000 km per jaar is niks. Waarschijnlijk is je werk niet zo ver en wonen je vrienden om de hoek?
Werk is niet ver inderdaad (zelfde stad), familie/vrienden wel wat verder maar dat zal natuurlijk sporadischbezoek zijn. Ook dat past binnen de 10K na rekenwerk.
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2020 19:13 schreef Lariekoek het volgende:
Mocht je een hypotheek willen afsluiten gedurende de looptijd van je private lease kun je minder geld lenen.
Precies waarom ik maar 2 jaar wil leasen, ik heb zelf ook maar een contract van 2 jaar. Daarna wel uitzicht op onbepaalde tijd en dan wil ik pas een hypotheek afsluiten, dat moet wel goedkomen
  zaterdag 5 december 2020 @ 19:21:03 #7
61660 Lariekoek
pi_196568922
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2020 19:19 schreef ComedyShortsGamer het volgende:

[..]

Werk is niet ver inderdaad (zelfde stad), familie/vrienden wel wat verder maar dat zal natuurlijk sporadischbezoek zijn. Ook dat past binnen de 10K na rekenwerk.
[..]

Precies waarom ik maar 2 jaar wil leasen, ik heb zelf ook maar een contract van 2 jaar. Daarna wel uitzicht op onbepaalde tijd en dan wil ik pas een hypotheek afsluiten, dat moet wel goedkomen
En na 2 jaar heb je geen auto meer nodig?
Zou je rekenwerk maar opnieuw doen. Zeker als je niet meer dan 10K per jaar rijdt.
  zaterdag 5 december 2020 @ 19:22:43 #8
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_196568956
Schat het aantal kilometers ruim in en maak een schatting van je worst case en wat je betaalt aan extra kilometers. Houd bij de looptijd zeker ook rekening met mogelijke veranderingen in je situatie. Is dit niet goed in te schatten, kies dan voor een kortere of flexibele looptijd.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_196568961
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2020 19:21 schreef Lariekoek het volgende:

[..]

En na 2 jaar heb je geen auto meer nodig?
Zou je rekenwerk maar opnieuw doen. Zeker als je niet meer dan 10K per jaar rijdt.
Dan zit ik in een andere situatie en wil ik de situatie herbekijken.

Hoezo opnieuw? Ik kom op jaarbasis toch echt onder de 10K uit...
pi_196568984
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 december 2020 19:22 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
Schat het aantal kilometers ruim in en maak een schatting van je worst case en wat je betaalt aan extra kilometers. Houd bij de looptijd zeker ook rekening met mogelijke veranderingen in je situatie. Is dit niet goed in te schatten, kies dan voor een kortere of flexibele looptijd.
Bedankt voor je reactie!
  Moderator zaterdag 5 december 2020 @ 19:28:45 #11
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_196569047
Dus over 2 jaar doe je een hypotheek, maar na die 2 jaar heb je geen auto meer nodig? Want wat doe je daarna dan? Want ik neem aan dat dit ook een beetje gaat om dat je kunt zeggen dat je een audi of mercedes rijdt, of zijn die merken gewoon puur als voorbeeld?
Breitling - Instruments for Professionals
pi_196569095
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2020 19:28 schreef CoolGuy het volgende:
Dus over 2 jaar doe je een hypotheek
Dat is nog niet zeker, het kan maar dat zie ik tegen die tijd wel. Daar kan ik nu nog niets over zeggen. Mijn topic en mijn vraag ziet over nu en 2 jaar. In die periode komt geen hypotheek in beeld
  zaterdag 5 december 2020 @ 19:32:33 #13
61660 Lariekoek
pi_196569101
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2020 19:22 schreef ComedyShortsGamer het volgende:

[..]

Dan zit ik in een andere situatie en wil ik de situatie herbekijken.

Hoezo opnieuw? Ik kom op jaarbasis toch echt onder de 10K uit...
Kan ook prima met een niet nieuwe niet private lease auto.
Alleen die is dan wel van eigendom *O*
pi_196569118
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2020 19:32 schreef Lariekoek het volgende:

[..]

Kan ook prima met een niet nieuwe niet private lease auto.
Alleen die is dan wel van eigendom *O*
^O^
pi_196569146
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2020 19:28 schreef CoolGuy het volgende:
dat je kunt zeggen dat je een audi of mercedes rijdt
En gelijk heeft TS.
pi_196569165
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 december 2020 19:36 schreef Socios het volgende:

[..]

En gelijk heeft TS.
Zeg je dit als treinreiziger? :P
pi_196569183
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2020 19:37 schreef ComedyShortsGamer het volgende:

[..]

Zeg je dit als treinreiziger? :P
Zowel treinreiziger als Audirijder.

:P

Welk model heb je op het oog?
pi_196569226
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 december 2020 19:38 schreef Socios het volgende:

[..]

Zowel treinreiziger als Audirijder.

:P

Welk model heb je op het oog?
A3 Sportback behoort tot een van de opties
  Moderator zaterdag 5 december 2020 @ 19:40:31 #19
16180 crew  CoolGuy
pi_196569237
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2020 19:32 schreef ComedyShortsGamer het volgende:

[..]

Dat is nog niet zeker, het kan maar dat zie ik tegen die tijd wel. Daar kan ik nu nog niets over zeggen. Mijn topic en mijn vraag ziet over nu en 2 jaar. In die periode komt geen hypotheek in beeld
Dus die auto is gewoon zodat je kunt zeggen dat je een nieuwe dikke bak voor de deur hebt staan. Want 10.000km per jaar is gemiddeld per dag 27,4 km, of, als je de weekenden er uit laat, grofweg, 52x 2 is 104 dagen, blijven 261 dagen over. Als je puur alleen op die dagen in de auto zou rijden naar je werk is dat dus 38,31km per dag, dus dan zou je werk op nog geen 20km van je voordeur liggen.

Sure, heb ik feestdagen en vakanties niet mee gerekend, maar als je een keer een ritje wil maken die niet werk gerelateerd is moet je al gaan rekenen of dat wel uit kan. Kijk, als dat het je waard is om maar te kunnen zeggen dat je een Mercedes voor de deur hebt staan, dan moet je dat gewoon doen natuurlijk, want het kán. En dan kijk je na die 2 jaar of het goed is gegaan of niet en dan kun je dan voor daarna kijken wat je doet.
pi_196569272
Wat mij opviel toen ik naar private lease keek waren de extra kosten voor iets anders dan het standaard model. Bijvoorbeeld een zwart, grijs of rood model in plaats van wit kostte 10-15 euro per maand extra. Een trekhaak erbij was ook 25 euro per maand.
pi_196569282
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2020 19:40 schreef CoolGuy het volgende:
dus dan zou je werk op nog geen 20km van je voordeur liggen.
Dat is ook het geval :)

Maar ik snap heel goed wat je bedoelt hoor! Ik denk dat 10k prima haalbaar is en zo niet, betaal je x cent per km extra. Op zich is dat ook financieel voor mij geen probleem in het slechtste scenario waar ik overheen ga, wat ik nogmaals niet verwacht.
pi_196569284
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2020 19:42 schreef simonblue het volgende:
Wat mij opviel toen ik naar private lease keek waren de extra kosten voor iets anders dan het standaard model. Bijvoorbeeld een zwart, grijs of rood model in plaats van wit kostte 10-15 euro per maand extra. Een trekhaak erbij was ook 25 euro per maand.
Ja ik zag dat wit 'gratis' was en andere felle kleuren inderdaad veel duurder zijn per maand!
  zaterdag 5 december 2020 @ 19:45:00 #23
61660 Lariekoek
pi_196569304
quote:
Nouja veel plezier met geld weggooien dan maar en patsen met een auto.
pi_196569315
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2020 19:43 schreef ComedyShortsGamer het volgende:

[..]

Ja ik zag dat wit 'gratis' was en andere felle kleuren inderdaad veel duurder zijn per maand!
Stel je de A3 'gewoon' samen op www.audi.nl of via een andere internetpagina?
  Moderator zaterdag 5 december 2020 @ 19:49:38 #25
16180 crew  CoolGuy
pi_196569362
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2020 19:45 schreef Lariekoek het volgende:

[..]

Nouja veel plezier met geld weggooien dan maar en patsen met een auto.
Naja, daar komt het wel een beetje op neer want voor 10km enkele reis per se in een dikke bak willen rijden (waar een A3 niet bij hoort) dient maar 1 doel en dat is interessant doen ja. Maar ja, TS woont denk ik nog thuis dus dsn is een 2 jarig avontuur om tot een conclusie te koemn, hetzij positief, hetzij negatief misschien niet verkeerd.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')