Dit is juist precies wat de bedoeling is: in plaats van op een dag verschillende mensen in blokken uit te nodigen is het beter om het over meerdere dagen uit te smeren.quote:Op zondag 6 december 2020 12:52 schreef Kyran het volgende:
[..]
Nogmaals. Dit is niet de grenzen opzoeken, dit is gewoon binnen de grenzen.
Dat is toch niet wat ik zei? Ik reageerde op een post van Tijger_M waarin hij zei:quote:Op zondag 6 december 2020 12:11 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Hoe zie je dat voor je, democratisch besluiten of iets een A-ziekte is? Wie zouden dat dan democratisch moeten besluiten?
Ik verwacht helemaal niet dat je op democratische grond gaat bepalen om iets een A-ziekte te maken, maar ik heb het gevoel dat je dat prima doorhad.quote:Sowieso, iemand die dat wil misbruiken die de macht daartoe heeft kan daar alleen toe in staat worden gesteld als de meerderheid van de Nederlanders voor zo iemand stemt en dat lijkt mij een groter probleem en gevaar dan de huidige stand van zaken qua wetgeving.
Nee, had ik niet door en ik begrijp oprecht nog steeds niet wat je dan wel bedoelt.quote:Op zondag 6 december 2020 13:01 schreef chratnox het volgende:
[..]
Dat is toch niet wat ik zei? Ik reageerde op een post van Tijger_M waarin hij zei:
[..]
Ik verwacht helemaal niet dat je op democratische grond gaat bepalen om iets een A-ziekte te maken, maar ik heb het gevoel dat je dat prima doorhad.
De Nederlandse grondwet stelt dat je vrijheid hebt om te bepalen of je wel of niet gevaccineerd wil worden. Niet in die woorden, maar daar komt het wel op neer. Elke situatie waarin je gaat verkennen om het alsnog te verplichten houdt effectief in dat je een weg zoekt om de grondwet te omzeilen, want veranderen is lastig.quote:Op zondag 6 december 2020 12:10 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Er werden daar geen maatregelen tegen genomen, omdat ook zonder maatregelen op z'n allerdrukts het niet half zo druk was in de ziekenhuizen. Ja, er zijn momenten geweest dat ziekenhuizen korte tijd heel vol waren, en zelfs operaties af moesten zeggen, maar dat was een dusdanig korte tijd en tijdens bepaalde uit de hand gelopen griepgolven, dat er geen sprake was van een noodsituatie zoals daar vanwege Covid sprake van is.
Dat de maatregelen ook tegen influenza werken, lijkt me nogal een open deur.
[..]
Ik zie het gewoon echt niet. Ik probeer het echt, maar hoezo geven die dingen aan dat het ze goed uitkomt om verder te kunnen gaan dan de huidige wet toestaat? Ze onderzoeken zaken, komen tot de conclusie dat dat niet gaat en dat is het dan. Ze onderzoeken die zaken dan niet omdat ze macht willen, maar omdat ze onderzoeken hoe ze het beste te werk kunnen gaan in deze situatie. Welke gereedschappen hebben ze wel en niet, en hoe kunnen ze worden ingezet?
Ik beweer ook niet dat ze regels overtreden. Maar echt handig vind ik het niet. Als het aan mij zou liggen werden de regels per direct versoepeld. Maargoed het is maar een mening.quote:Op zondag 6 december 2020 12:52 schreef Kyran het volgende:
[..]
Nogmaals. Dit is niet de grenzen opzoeken, dit is gewoon binnen de grenzen.
Het advies is om het gewoon helemaal niet te doen. Net zoals duizenden andere die hun verjaardag of bruiloft dit jaar niet gevierd hebben. Behalve Grapperhaus dan...quote:Op zondag 6 december 2020 12:55 schreef Tijn het volgende:
[..]
Dit is juist precies wat de bedoeling is: in plaats van op een dag verschillende mensen in blokken uit te nodigen is het beter om het over meerdere dagen uit te smeren.
Ik heb liever dat mensen een beetje nadenken.quote:Op zondag 6 december 2020 12:50 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Dus? Als je een villa hebt gelden andere regels? Of hoef je geen voorbeeld te zijn?
Nogmaals het deel van de post van Tijger_M:quote:Op zondag 6 december 2020 13:06 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Nee, had ik niet door en ik begrijp oprecht nog steeds niet wat je dan wel bedoelt.
Oftewel: iemand die de macht om de maatregelen die er nu zijn te misbruiken wil hebben heeft nodig dat de meerderheid van de Nederlanders op zo iemand stemt.quote:Sowieso, iemand die dat wil misbruiken die de macht daartoe heeft kan daar alleen toe in staat worden gesteld als de meerderheid van de Nederlanders voor zo iemand stemt en dat lijkt mij een groter probleem en gevaar dan de huidige stand van zaken qua wetgeving.
Ik snap wel wat je bedoelt. Toch zie ik het anders. We zitten in een zeer ongewone situatie. Er wordt aan alle kanten in allerlei sectoren bekeken hoe we hier het beste mee om kunnen gaan. Wat wel kan en wat niet kan. Wat moet en wat zeker niet. Wat is noodzakelijk en waar moeten we verre van blijven.quote:Op zondag 6 december 2020 13:06 schreef chratnox het volgende:
[..]
De Nederlandse grondwet stelt dat je vrijheid hebt om te bepalen of je wel of niet gevaccineerd wil worden. Niet in die woorden, maar daar komt het wel op neer. Elke situatie waarin je gaat verkennen om het alsnog te verplichten houdt effectief in dat je een weg zoekt om de grondwet te omzeilen, want veranderen is lastig.
Het veiligheidsberaad heeft het als lastig ervaren niet achter de voordeur op te kunnen treden, en heeft aangegeven dat graag te willen, ook als er geen directe aanleiding toe is. Met de huidige tweede kamer zal het niet zover komen, maar het enige wat ze nodig hebben is een meerderheid in de tweede kamer om een verder gaande coronawet in te voeren.
Wat betreft verder gaan omdat het ze goed uitkomt, heel eenvoudig. Zij kunnen hun werk beter doen als wij minder vrijheden hebben. Ik zeg niet dat het gaat gebeuren, maar als jij als burgemeester verantwoordelijk bent voor de veiligheid van je burgers is het wel fijn als je gewoon kunt zeggen: Iedereen die na uur x op straat is is per definitie verdacht, want dan heb je een kleinere politiemacht nodig om meer te bereiken. Uiteraard bedoel ik niet dat ze willen bepalen hoeveel mensen je in huis hebt zitten op een bepaald moment, maar binnen kunnen treden zonder bevel omdat ze denken dat er iemand is die de wet overtreden heeft is dan wel veel makkelijker.
Vertel dat maar aan de horeca die ook alles prima geregeld hadden. Ik vind het opmerkelijk. En nogmaals, wat mij betreft schrappen ze alle regels en beperken ze de risicogroep.quote:Op zondag 6 december 2020 13:12 schreef Hamzoef het volgende:
[..]
Ik heb liever dat mensen een beetje nadenken.
10 mensen in een flatje mag wel, maar over 12 man in een balzaal van tientallen vierkante meters zou je moeilijk doen?
Dat is ook prima. Ik deel het vertrouwen in de overheid in die zin niet. Vertrouwen is goed, controle is beter. Ze kunnen bedoeld en onbedoeld de grens over gaan en daarbij in een tunnel terecht komen waarin het heel erg fout gaat. De kinderopvangtoeslag die @Noek net noemde is daar een perfect voorbeeld van. Gestart met de juiste intenties, maar mensen helemaal de vernieling in gewerkt. Indien we met zijn allen minder vertrouwen in de overheid hadden en meer (onafhankelijke) controle hadden, had dit wellicht eerder aangepakt kunnen worden.quote:Op zondag 6 december 2020 13:14 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik snap wel wat je bedoelt. Toch zie ik het anders. We zitten in een zeer ongewone situatie. Er wordt aan alle kanten in allerlei sectoren bekeken hoe we hier het beste mee om kunnen gaan. Wat wel kan en wat niet kan. Wat moet en wat zeker niet. Wat is noodzakelijk en waar moeten we verre van blijven.
Ik denk dat je in zo'n situatie alles kunt bekijken, benoemen, onderzoeken. Dat maakt namelijk ook dat je kunt uitkomen op creatieve, nieuwe, niet eerder onderzochte of gebruikte manieren. Onorthodox. Dat er dan ook zaken de revue passeren die je dus níet gaat of kunt gebruiken, is geen teken aan de wand, maar een teken dat je echt alle opties bekijkt. En veel vallen af, zoals blijkt. En dat is prima.
Het feit dat een minister het even kut vindt dat de democratie lastig is, zegt toch juist helemaal nog niets over het risico op een machtsgreep? Sterker nog: juist door het optreden van de Tweede Kamer hebben we gezien dat onze democratie werkt. In vreemde tijden worden vreemde dingen bedacht en toch werkt het nog steeds zo dat niemand de totale macht naar zich toe kan trekken. En in maart mogen we weer allemaal gaan stemmen voor een nieuw groepje dat het mag gaan doen.quote:Op zondag 6 december 2020 13:13 schreef chratnox het volgende:
[..]
Nogmaals het deel van de post van Tijger_M:
[..]
Oftewel: iemand die de macht om de maatregelen die er nu zijn te misbruiken wil hebben heeft nodig dat de meerderheid van de Nederlanders op zo iemand stemt.
Dat is wat ik bedoelde, dat is helemaal niet nodig. Één van de manieren waarop het dus kan is om een virus op de lijst met A-ziekten te zetten, waarna je verregaande maatregelen kunt nemen. Of die maatregelen wel of niet verdwijnen na de pandemie is op dat moment irrelevant, want de definitie of de pandemie wel of niet weg is staat niet vast, die wordt bepaald door diezelfde overheid.
De situatie waar we nu in zitten is tijdelijk, dat verwacht ik ook wel, maar het geeft wel het risico op een machtsgreep. Nogmaals, ik ben blij dat de tweede kamer niet blind akkoord is gegaan met de coronawet zoals ie initieel voorgesteld was, want daarin kon de tweede kamer niet eens bepalen of een maatregel wel of niet ingevoerd kon worden. Doordat de tweede kamer op zijn strepen is gaan staan werd het democratischer gemaakt. Dat was dus daadwerkelijk een wetsvoorstel van een minister in Nederland, die eigenlijk zei dat de democratie op dit moment even kut was.
Ja, dan ga ik dat wel afvragen.
We zitten op dit moment nog steeds in de (gedeeltelijke) lockdown. Het dringend advies wat daarbij hoort volgens de routekaart is: "Dringend advies om zoveel mogelijk thuis te blijven"quote:Op zondag 6 december 2020 12:55 schreef Tijn het volgende:
[..]
Dit is juist precies wat de bedoeling is: in plaats van op een dag verschillende mensen in blokken uit te nodigen is het beter om het over meerdere dagen uit te smeren.
Hoezo is er geen controle dan?quote:Op zondag 6 december 2020 13:16 schreef chratnox het volgende:
[..]
Dat is ook prima. Ik deel het vertrouwen in de overheid in die zin niet. Vertrouwen is goed, controle is beter. Ze kunnen bedoeld en onbedoeld de grens over gaan en daarbij in een tunnel terecht komen waarin het heel erg fout gaat. De kinderopvangtoeslag die @:Noek net noemde is daar een perfect voorbeeld van. Gestart met de juiste intenties, maar mensen helemaal de vernieling in gewerkt. Indien we met zijn allen minder vertrouwen in de overheid hadden en meer (onafhankelijke) controle hadden, had dit wellicht eerder aangepakt kunnen worden.
Het is een uitzonderlijke situatie en men is aan het kijken hoe wij hier zo snel mogelijk weer uit komen. Het is dan toch niet zo heel gek dat de regering wil uitzoeken wat mogelijk is BINNEN de huidige wetgeving?quote:Op zondag 6 december 2020 13:13 schreef chratnox het volgende:
[..]
Nogmaals het deel van de post van Tijger_M:
[..]
Oftewel: iemand die de macht om de maatregelen die er nu zijn te misbruiken wil hebben heeft nodig dat de meerderheid van de Nederlanders op zo iemand stemt.
Dat is wat ik bedoelde, dat is helemaal niet nodig. Één van de manieren waarop het dus kan is om een virus op de lijst met A-ziekten te zetten, waarna je verregaande maatregelen kunt nemen. Of die maatregelen wel of niet verdwijnen na de pandemie is op dat moment irrelevant, want de definitie of de pandemie wel of niet weg is staat niet vast, die wordt bepaald door diezelfde overheid.
De situatie waar we nu in zitten is tijdelijk, dat verwacht ik ook wel, maar het geeft wel het risico op een machtsgreep. Nogmaals, ik ben blij dat de tweede kamer niet blind akkoord is gegaan met de coronawet zoals ie initieel voorgesteld was, want daarin kon de tweede kamer niet eens bepalen of een maatregel wel of niet ingevoerd kon worden. Doordat de tweede kamer op zijn strepen is gaan staan werd het democratischer gemaakt. Dat was dus daadwerkelijk een wetsvoorstel van een minister in Nederland, die eigenlijk zei dat de democratie op dit moment even kut was.
Ja, dan ga ik dat wel afvragen.
Dat is helemaal waar, daar heb je gelijk in. Daarom zeg ik ook dat ik blij ben met het optreden van de tweede kamer hierin. Dat is op dit moment wel mogelijk omdat de meerderheid van de coalitie beperkt is, wat niet altijd het geval is.quote:Op zondag 6 december 2020 13:18 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Het feit dat een minister het even kut vindt dat de democratie lastig is, zegt toch juist helemaal nog niets over het risico op een machtsgreep? Sterker nog: juist door het optreden van de Tweede Kamer hebben we gezien dat onze democratie werkt. In vreemde tijden worden vreemde dingen bedacht en toch werkt het nog steeds zo dat niemand de totale macht naar zich toe kan trekken. En in maart mogen we weer allemaal gaan stemmen voor een nieuw groepje dat het mag gaan doen.
Helemaal mee eens. Bizar dat dat nooit overwogen is. Het zijn de ouderen en dikke medemens wat sterft aan dit virus.quote:Op zondag 6 december 2020 13:14 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Vertel dat maar aan de horeca die ook alles prima geregeld hadden. Ik vind het opmerkelijk. En nogmaals, wat mij betreft schrappen ze alle regels en beperken ze de risicogroep.
Je weet hoe het werkt als ze de grondwet willen wijzigen?quote:Op zondag 6 december 2020 13:22 schreef chratnox het volgende:
[..]
Dat is helemaal waar, daar heb je gelijk in. Daarom zeg ik ook dat ik blij ben met het optreden van de tweede kamer hierin. Dat is op dit moment wel mogelijk omdat de meerderheid van de coalitie beperkt is, wat niet altijd het geval is.
Ik zal het anders verwoorden:
Ik vind het een zorgelijke situatie dat we ministers hebben die niet bereid zijn de grondwet te respecteren, maar een omweg willen vinden om de grondwet heen, zodat ze alsnog kunnen bereiken wat ze willen. Dat geeft mij het gevoel dat er geen zuivere motieven achter zitten, want als die erachter zaten hadden ze gewoon voorgesteld de grondwet te wijzigen om te voldoen aan deze nieuwe situatie. Door de randjes op te zoeken en een situatie eromheen te proberen te bedenken geef je mij het gevoel de democratie niet te respecteren. In mijn ogen ben je op dat moment niet uit het juiste hout gesneden om volksvertegenwoordiger te zijn, want je doet niet wat je kerntaak is, het vertegenwoordigen van het volk.
Maar het is niet binnen de huidige wetgeving, dan was de coronawet niet nodig. Ja, de situatie is uitzonderlijk, daar ben ik het helemaal mee eens. Maar dat betekent niet dat de verworven vrijheden in dit land ineens niets meer waard zijn.quote:Op zondag 6 december 2020 13:20 schreef Kyran het volgende:
[..]
Het is een uitzonderlijke situatie en men is aan het kijken hoe wij hier zo snel mogelijk weer uit komen. Het is dan toch niet zo heel gek dat de regering wil uitzoeken wat mogelijk is BINNEN de huidige wetgeving?
Dat bijvoorbeeld is gekeken naar een avondklok is helemaal niet zo gek. Dat men dat dat meteen ziet als een aanval op de democratie en machtsmisbruik is meer een onderbuikgevoel dan een feit. Ik vind het juist heel goed dat ze kijken wat de mogelijkheden zijn en wat effectief kan zijn, BINNEN de huidige wetgeving.
Rutte wil helemaal niet "regeren", laat staan dat hij zijn macht wil misbruiken.
Ik heb meer in mn post gezegd dan alleen die ene zin hè, waar ik probeerde mijn gedachtengang verder uit te leggen.quote:Op zondag 6 december 2020 13:25 schreef Kyran het volgende:
[..]
Je weet hoe het werkt als ze de grondwet willen wijzigen?
Zo ja, denk je dat het haalbaar/slim is om tijdens een pandemie, waar belachelijk veel tijdsdruk achter zit, de grondwet proberen te veranderen?
Sorry, maar dat stukje is echt onzinnig. Tuurlijk gaan ze proberen te kijken wat er mogelijk is binnen de huidige regelgeving. De grondwet wijzigen kan je niet zomaar doen, dat is een proces van maanden en maanden, inclusief een nieuwe verkiezing.
Alleen samen vriend.. alleen samen.quote:Op zondag 6 december 2020 13:24 schreef JosMert het volgende:
[..]
Helemaal mee eens. Bizar dat dat nooit overwogen is. Het zijn de ouderen en dikke medemens wat sterft aan dit virus.
Ja, maar je beweert dat als ze zuivere gedachten hadden gehad ze wel een grondswetwijziging in gang hadden gezet. Daarmee zeg je gewoon dat ze geen zuivere gedachten hebben en dat is waar ik over val.quote:Op zondag 6 december 2020 13:28 schreef chratnox het volgende:
[..]
Ik heb meer in mn post gezegd dan alleen die ene zin hè, waar ik probeerde mijn gedachtengang verder uit te leggen.
Dat is irrelevant, dan heb je de noodtoestand ook nog tot je beschikking. Nee, het is niet slim om de grondwet te proberen te veranderen tijdens een pandemie, maar naar mijn mening moet je dat ook helemaal niet willen proberen. Je praat nu alleen niet meer over de acute situatie, maar ook de situatie die gaat komen. Versoepelingen in de komende maanden/jaren, wanneer zijn voldoende mensen gevaccineerd?
Als het te lastig is de grondwet te wijzigen, wat het gelukkig is, moeten ze misschien de situatie waar we in zitten accepteren en daarbinnen proberen te opereren, en niet de grenzen opzoeken.
Wat ze onderzoeken, opperen en blijven aangeven is versoepelingen voor bepaalde groepen wel en andere groepen niet, waarmee je als overheid aangeeft dat je wil dat dit verplicht is en binnen de huidige mogelijkheden niet kan. Door zo'n indirecte verplichting voor te staan, geef je aan voor een verplichting te zijn.quote:Op zondag 6 december 2020 13:32 schreef Kyran het volgende:
[..]
Ja, maar je beweert dat als ze zuivere gedachten hadden gehad ze wel een grondswetwijziging in gang hadden gezet. Daarmee zeg je gewoon dat ze geen zuivere gedachten hebben en dat is waar ik over val.
Het neigt gewoon heel erg naar confirmation bias.
"Zie je wel, ze zijn niet zuiver, want anders ....."
Die gedachtengang klopt gewoon niet.
Kijk, dan is onze invulling daarvan heel anders.quote:Op zondag 6 december 2020 13:22 schreef chratnox het volgende:
[..]
Dat is helemaal waar, daar heb je gelijk in. Daarom zeg ik ook dat ik blij ben met het optreden van de tweede kamer hierin. Dat is op dit moment wel mogelijk omdat de meerderheid van de coalitie beperkt is, wat niet altijd het geval is.
Ik zal het anders verwoorden:
Ik vind het een zorgelijke situatie dat we ministers hebben die niet bereid zijn de grondwet te respecteren, maar een omweg willen vinden om de grondwet heen, zodat ze alsnog kunnen bereiken wat ze willen. Dat geeft mij het gevoel dat er geen zuivere motieven achter zitten, want als die erachter zaten hadden ze gewoon voorgesteld de grondwet te wijzigen om te voldoen aan deze nieuwe situatie. Door de randjes op te zoeken en een situatie eromheen te proberen te bedenken geef je mij het gevoel de democratie niet te respecteren. In mijn ogen ben je op dat moment niet uit het juiste hout gesneden om volksvertegenwoordiger te zijn, want je doet niet wat je kerntaak is, het vertegenwoordigen van het volk.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |