abonnement Unibet Coolblue
pi_196540798
Binnenkort heb ik sinds jaren weer nachtdienst.
22.30 uur beginnen en om 08.00 uur naar huis.

Heeft iemand tips;
Om overdag goed te slapen, en om
's nachts wakker te blijven?

Ik moet 35 km terug rijden.
Eerste 5 km door de drukke stad en dan snelweg.
Iemand nog tips om veilig terug te rijden?
Koffie lijkt me geen optie meer.

En wat is goede voeding om te eten? (Magnetron en oven aanwezig).

Werkzaamheden o.a;
- rondes lopen
- administratief pc werk
- reageren op clienten bellen / bewegingsmelders
pi_196541031
Voordat je naar huis gaat, powernap nemen.. 20 minuten. Daarna kan je rijden.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_196541086
Misschien de dagen voor de nachtdienst je slaappatroon alvast rekken naar 00:00 en dan 02:00 ofzo?
pi_196541126
Koffie of redbull tot max 03.00 uur, veel water drinken, proberen te bewegen, rond 07.00 iets eten als ontbijt, voordat je in de auto stapt even een klein rondje lopen buiten
pi_196541180
En om overdag goed te slapen; zorg voor goede verduisterende gordijnen, ventilatie, de bel uit, niet teveel eten en niet in paniek raken als je niet kunt slapen.
pi_196541275
quote:
1s.gif Op donderdag 3 december 2020 22:40 schreef Fugue het volgende:
En om overdag goed te slapen; zorg voor goede verduisterende gordijnen, ventilatie, de bel uit, niet teveel eten en niet in paniek raken als je niet kunt slapen.
Rolluik nog beter _O_
pi_196541462
Is het 1 nacht of waar hebben we t over?
pi_196541481
quote:
1s.gif Op donderdag 3 december 2020 22:40 schreef Fugue het volgende:
En om overdag goed te slapen; zorg voor goede verduisterende gordijnen, ventilatie, de bel uit, niet teveel eten en niet in paniek raken als je niet kunt slapen.
En daarnaast een melatonine 5mg tabletje erin en gaan *O*
pi_196541852
Ligt eraan. Heb je alleen op korte termijn nachtdiensten of heb je dit voor lange termijn? En combineer je dit met normale diensten of heb je vanaf nu alleen nog maar nachtdiensten. Je kan best met de redbulletjes en dergelijke werken, maar dit help niet als je meerdere nachtdiensten per week hebt en het meerdere weken of maanden moet volhouden. Dan moet je je slaapschema gaan aanpassen en rekening houden met de momenten waarop je bijvoorbeeld sport of boodschappen haalt, gaat eten en dergelijke.
pi_196541991
Ik heb gemerkt dat nachtdiensten me steeds zwaarder vallen naarmate de winter nadert. En voor mij is daar niet echt veel aan te doen.
Ik probeer in de nachtdienst altijd zo min mogelijk te eten maar tevens heb ik ook de hele nacht een soort van trek. Ik neem daarom wat fruitrepen, groentesnacks en wat fruit mee.

Voor het slapen: rolluiken zijn eigenlijk een must en een wake-up lamp helpt met om ‘s middags wakker te worden zonder dat ik gelijk in verwarring ben als ik wakker wordt. Het helpt ook als je de uitslaapdag in de middag niks af spreekt want dat werkt door in je psyche als je in slaap probeert te komen.
pi_196543013
quote:
1s.gif Op donderdag 3 december 2020 22:19 schreef hartloper het volgende:
Binnenkort heb ik sinds jaren weer nachtdienst.
22.30 uur beginnen en om 08.00 uur naar huis.

Heeft iemand tips;
Om overdag goed te slapen, en om
's nachts wakker te blijven?

Ik moet 35 km terug rijden.
Eerste 5 km door de drukke stad en dan snelweg.
Iemand nog tips om veilig terug te rijden?
Koffie lijkt me geen optie meer.

En wat is goede voeding om te eten? (Magnetron en oven aanwezig).

Werkzaamheden o.a;
- rondes lopen
- administratief pc werk
- reageren op clienten bellen / bewegingsmelders
Jeetje, dat zijn wel gelijk lange diensten voor de nachtdienst!

Of je er wat aan hebt weet ik niet, ik denk dat je zelf het diepe in zal moeten duiken met die nachtdiensten om er mee om te leren gaan.

Ik doe meestal de nacht voor de eerste nachtdienst extra laat naar bed gaan, zonder alcohol, want anders ben ik vaker juist weer vroeg en brak wakker. (Ik zet ook nooit een wekker.)

Ik eet wat en doe gewoon mijn ding, spreek alleen noodzakelijke dingen af en als het kan stel ik die ook nog uit tot na de nachtdiensten.

Ik eet rond een uur of 1900-2000 de warme prak en probeer daarna nog een uurtje of wat te slapen.

Onze nachtdiensten beginnen ergens tussen 22:00 en 23:59 uur en duren nooit langer dan 08:00 uur.

In de nachtdienst zelf eet ik nog wat brood en fruit en blijf koffie drinken tot ik weer thuis ben, de laatste Senseo drink ik nog tot een 30 minuten voor het slapen gaan, energie drank drink ik al jaren niet meer. Maar dat ben ik, ik heb geen last van in slaap komen met cafeïne in het systeem.

Voor het naar huis rijden kan ik de tip geven, zet een radiozender op, Veronica is in de ochtend wel een leuke zender en tegen de slaap kan je kauwgum proberen. Door het kauwen blijven je hersenen meer actief en in combinatie met de radio, zou je er je voordeel mee kunnen doen.

Thuis wacht ik meestal tot partner uit bed komt, meestal rond een 07:00, we babbelen nog wat en dan kruip ik het warme bed in wat ze voor me achter gelaten heeft.

Belangrijk voor de slaapkamer is dat het goed duister is, die verduisterende gordijnen zijn al eerder genoemd en zijn echt de investering waard!

Dan slapen, geen afspraken, geen wekker, telefoon op vliegtuigstand, deurbel uit, geen druk.

En wanneer ik wakker wordt doe ik weer net als de dag ervoor.

Alleen wanneer ik de laatste nachtdienst heb gehad, wil ik nog wel eens een wekker zetten zodat ik er eerder uit kom en dan in de avond ook vanzelf weer eerder naar bed wil en zo sneller terugschakel met mijn ritme.

Ik werk overigens naast de nachtdiensten alleen nog maar late diensten en dat is fijn, want het scheelt enorm met terugschakelen.

En dan las ik ook nog ergens hierboven: Je niet druk maken mocht je niet in slaap komen, het is een valkuil en je komt een cirkel terecht. Je kan niet slapen en windt je er over op, en daardoor kan je nog slechter slapen.

Dan kan je beter even blijven wachten, nog even op de bank / in bed iets lezen, misschien een klein dingetje eten, en dan komt de slaap vast vanzelf wel opzetten.

Succes, en dat gaat vast goedkomen!
pi_196543887
Het valt allemaal wel mee joh, even een paar daagjes wennen en je bent het mannetje.

Grootste verschil met nachtdienst, is dat je normaal gesproken je dag begint met werk, nu eindig je je dag met werk. Voldoende energie hebben is dus het belangrijkste. Zorg er dus voor dat je gezond eet, overdag goed slaapt en overdag niet teveel doet.

Een absolute must voor overdag slapen is een slaapmasker en een dozijn van die schuim oordopjes voor de zekerheid, voor het geval iemand besluit zijn voortuin bladvrij te maken ofzo. Verder gewoon gaan.

Autorijden is ook geen probleem, alhoewel ik je kan adviseren en bakkie koffie naar binnen te werken voordat je gaat. Begin je halverwege in te kakken en te slingeren: dán wel je auto even parkeren bij de pomp en een half uurtje je ogen dicht. Dan ben je zo veilig thuis.
pi_196544217
Ik zette nooit een wekker en werd pas rond het avondeten weer wakker. De uitslaapdag ging ik er om 12 uur uit en weer een normale tijd er in
pi_196544231
Als je jezelf niet op de weg vertrouwt, moet je het misschien niet doen...
Somebody that I used to know
  vrijdag 4 december 2020 @ 08:32:52 #15
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_196544529
Geen gouden tips. Ik heb het tijdens m'n studie ooit een paar weken in de vakantie gedaan en voelde mezelf na een tijdje echt een wrak. Zowel fysiek als mentaal. Knap als mensen dat vol kunnen houden maar volgens mij best ongezond?
pi_196547819
quote:
1s.gif Op donderdag 3 december 2020 22:35 schreef Tegan het volgende:
Misschien de dagen voor de nachtdienst je slaappatroon alvast rekken naar 00:00 en dan 02:00 ofzo?
Maandag 6 uur op voor een vroege dienst ;)

quote:
1s.gif Op donderdag 3 december 2020 22:40 schreef Fugue het volgende:
En om overdag goed te slapen; zorg voor goede verduisterende gordijnen, ventilatie, de bel uit, niet teveel eten en niet in paniek raken als je niet kunt slapen.
Ik heb rolluiken.
Zal wel nog het bovenraam boven de deur afdichten met een vuilniszak

quote:
1s.gif Op donderdag 3 december 2020 22:51 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
Is het 1 nacht of waar hebben we t over?
Nu 3.
Wordt iedere maand zo, soms 4 of 5

quote:
0s.gif Op donderdag 3 december 2020 22:52 schreef Anton91 het volgende:

[..]

En daarnaast een melatonine 5mg tabletje erin en gaan *O*
Misschien nog niet zo gek

quote:
0s.gif Op donderdag 3 december 2020 23:15 schreef jameshond7 het volgende:
Ligt eraan. Heb je alleen op korte termijn nachtdiensten of heb je dit voor lange termijn? En combineer je dit met normale diensten of heb je vanaf nu alleen nog maar nachtdiensten. Je kan best met de redbulletjes en dergelijke werken, maar dit help niet als je meerdere nachtdiensten per week hebt en het meerdere weken of maanden moet volhouden. Dan moet je je slaapschema gaan aanpassen en rekening houden met de momenten waarop je bijvoorbeeld sport of boodschappen haalt, gaat eten en dergelijke.
Wisselende diensten.
Mogelijk tot max 5 a 6 nachten per maand. In reeksen van 2 of 3 achter elkaar.

quote:
1s.gif Op donderdag 3 december 2020 23:24 schreef Vliegbaard het volgende:
Ik heb gemerkt dat nachtdiensten me steeds zwaarder vallen naarmate de winter nadert. En voor mij is daar niet echt veel aan te doen.
Ik probeer in de nachtdienst altijd zo min mogelijk te eten maar tevens heb ik ook de hele nacht een soort van trek. Ik neem daarom wat fruitrepen, groentesnacks en wat fruit mee.

Voor het slapen: rolluiken zijn eigenlijk een must en een wake-up lamp helpt met om ‘s middags wakker te worden zonder dat ik gelijk in verwarring ben als ik wakker wordt. Het helpt ook als je de uitslaapdag in de middag niks af spreekt want dat werkt door in je psyche als je in slaap probeert te komen.
Wake up light neem ik eens mee in overweging

quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2020 02:03 schreef PieterCornelis het volgende:

[..]

Jeetje, dat zijn wel gelijk lange diensten voor de nachtdienst!

Of je er wat aan hebt weet ik niet, ik denk dat je zelf het diepe in zal moeten duiken met die nachtdiensten om er mee om te leren gaan.

Ik doe meestal de nacht voor de eerste nachtdienst extra laat naar bed gaan, zonder alcohol, want anders ben ik vaker juist weer vroeg en brak wakker. (Ik zet ook nooit een wekker.)

Ik eet wat en doe gewoon mijn ding, spreek alleen noodzakelijke dingen af en als het kan stel ik die ook nog uit tot na de nachtdiensten.

Ik eet rond een uur of 1900-2000 de warme prak en probeer daarna nog een uurtje of wat te slapen.

Onze nachtdiensten beginnen ergens tussen 22:00 en 23:59 uur en duren nooit langer dan 08:00 uur.

In de nachtdienst zelf eet ik nog wat brood en fruit en blijf koffie drinken tot ik weer thuis ben, de laatste Senseo drink ik nog tot een 30 minuten voor het slapen gaan, energie drank drink ik al jaren niet meer. Maar dat ben ik, ik heb geen last van in slaap komen met cafeïne in het systeem.

Voor het naar huis rijden kan ik de tip geven, zet een radiozender op, Veronica is in de ochtend wel een leuke zender en tegen de slaap kan je kauwgum proberen. Door het kauwen blijven je hersenen meer actief en in combinatie met de radio, zou je er je voordeel mee kunnen doen.

Thuis wacht ik meestal tot partner uit bed komt, meestal rond een 07:00, we babbelen nog wat en dan kruip ik het warme bed in wat ze voor me achter gelaten heeft.

Belangrijk voor de slaapkamer is dat het goed duister is, die verduisterende gordijnen zijn al eerder genoemd en zijn echt de investering waard!

Dan slapen, geen afspraken, geen wekker, telefoon op vliegtuigstand, deurbel uit, geen druk.

En wanneer ik wakker wordt doe ik weer net als de dag ervoor.

Alleen wanneer ik de laatste nachtdienst heb gehad, wil ik nog wel eens een wekker zetten zodat ik er eerder uit kom en dan in de avond ook vanzelf weer eerder naar bed wil en zo sneller terugschakel met mijn ritme.

Ik werk overigens naast de nachtdiensten alleen nog maar late diensten en dat is fijn, want het scheelt enorm met terugschakelen.

En dan las ik ook nog ergens hierboven: Je niet druk maken mocht je niet in slaap komen, het is een valkuil en je komt een cirkel terecht. Je kan niet slapen en windt je er over op, en daardoor kan je nog slechter slapen.

Dan kan je beter even blijven wachten, nog even op de bank / in bed iets lezen, misschien een klein dingetje eten, en dan komt de slaap vast vanzelf wel opzetten.

Succes, en dat gaat vast goedkomen!
Dank voor je uitgebreide reactie. Helaas maandag nog vroege dienst, dus zal om 23u wel al moe zijn.
Kan moeilijk na het avondeten naar bed en om 21u nog uren gaan netflixen, of is dat juist wel goed?

quote:
1s.gif Op vrijdag 4 december 2020 06:15 schreef tuinkabouter5000 het volgende:
Het valt allemaal wel mee joh, even een paar daagjes wennen en je bent het mannetje.

Grootste verschil met nachtdienst, is dat je normaal gesproken je dag begint met werk, nu eindig je je dag met werk. Voldoende energie hebben is dus het belangrijkste. Zorg er dus voor dat je gezond eet, overdag goed slaapt en overdag niet teveel doet.

Een absolute must voor overdag slapen is een slaapmasker en een dozijn van die schuim oordopjes voor de zekerheid, voor het geval iemand besluit zijn voortuin bladvrij te maken ofzo. Verder gewoon gaan.

Autorijden is ook geen probleem, alhoewel ik je kan adviseren en bakkie koffie naar binnen te werken voordat je gaat. Begin je halverwege in te kakken en te slingeren: dán wel je auto even parkeren bij de pomp en een half uurtje je ogen dicht. Dan ben je zo veilig thuis.
Ik kom onderweg gelukkig genoeg stop punten tegen. Maar verwacht idd gewoon zonder problemen te rijden. Anders idd gewoon een powernappie.
pi_196548151
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2020 12:38 schreef hartloper het volgende:

[..]

Maandag 6 uur op voor een vroege dienst ;)
[..]

Ik heb rolluiken.
Zal wel nog het bovenraam boven de deur afdichten met een vuilniszak
[..]

Nu 3.
Wordt iedere maand zo, soms 4 of 5
[..]

Misschien nog niet zo gek
[..]

Wisselende diensten.
Mogelijk tot max 5 a 6 nachten per maand. In reeksen van 2 of 3 achter elkaar.
[..]

Wake up light neem ik eens mee in overweging
[..]

Dank voor je uitgebreide reactie. Helaas maandag nog vroege dienst, dus zal om 23u wel al moe zijn.
Kan moeilijk na het avondeten naar bed en om 21u nog uren gaan netflixen, of is dat juist wel goed?
[..]

Ik kom onderweg gelukkig genoeg stop punten tegen. Maar verwacht idd gewoon zonder problemen te rijden. Anders idd gewoon een powernappie.
Wat ik steeds geadviseerd krijg over nachtdiensten is om het ritme juist zo rigoureus mogelijk te 'verstoren'. Dus op dag 1 niet te laat uit bed en de laatste dag doorhalen overdag om savonds op een normale tijd te gaan slapen en normale tijd weer op. Verder vooral gezond eten en opletten met koffie.

Ieder lichaam zit weer net iets anders in elkaar. Powernaps zou bij mij averechts werken. Gewoon ff frisse neus pakken en rijden zou ik doen.
pi_196549347
Die tip van dat melatoninetabletje zou ik heel snel weer vergeten, als je dat spul niet juist gebruikt dan heb je pas echt een probleem.
pi_196551178
Geen nachtdienst ervaring. Wel met de wake-up light.
Normaal heb ik in de winter veel moeite met wakker worden en word door de wekker bruut uit mijn slaap gehaald met het gevoel van midden in de nacht op te moeten staan.
Heb sinds kort een wake-up light en ben nog absoluut geen ochtend mens, maar ik word nu rustig aan uit m'n slaap gehaald. En dat is een stuk fijner beginnen aan je dag.

De oudere modellen staan voor 5-10 euro op mp, de mijne doet 't na een afstofbeurtje dik prima. Niet voor de volgeltjes fluit stand kiezen, anders wordt je automatisch wakker als een paar van die beesten voor je raam zitten de fluiten ;-)
pi_196555974
Ik deed het altijd als volgt:
- Goed ritme. Na elke nachtdienst exact op hetzelfde tijdstip naar bed. Ritme is absoluut prioriteit nummer 1, hiervoor moet bijna alles wijken. Als ik me 1 dag niet hield aan m'n ritme had ik er de rest van de week last van.
- De nacht voor je eerste nachtdienst al laat maken, bijv 3 a 4 uur 's nachts. Ook hier geldt: ritme! Dit tijdstip moet altijd ongeveer hetzelfde zijn. Mijn advies zou zijn ergens ongeveer halverwege tussen je bedtijd na een nachtdienst en je bedtijd op een eventuele avonddienst.
- Verduisterende gordijnen. Of in ieder geval, maak je kamer donker.
- Qua maaltijden nam ik altijd een ontbijtje als ik rond 15:00u wakker werd. 's avonds een warme maaltijd. Om 12 uur 's nachts een maaltijd van de categorie "lunch". Na 12 uur geen koffie meer, eventueel wel thee.

En verder: het komt wel goed. Het stelt minder voor dan mensen soms doen voorkomen. Uiteindelijk is een goed ritme denk ik het allerbelangrijkst.
  vrijdag 4 december 2020 @ 21:59:35 #21
476957 Ciclon
San Lorenzo de Almagro
pi_196556001
Solliciteren voor een rol in de Walking Dead.
pi_196556400
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2020 21:57 schreef Daboman het volgende:

En verder: het komt wel goed. Het stelt minder voor dan mensen soms doen voorkomen. Uiteindelijk is een goed ritme denk ik het allerbelangrijkst.
1 nachtje stelt geen reet voor inderdaad. 10 jaar lang nachtdiensten en je praat wel anders. Je lichaam vind het echt niet prettig en daar moet je serieus mee omgaan.
pi_196556688
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 december 2020 22:27 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]

1 nachtje stelt geen reet voor inderdaad. 10 jaar lang nachtdiensten en je praat wel anders. Je lichaam vind het echt niet prettig en daar moet je serieus mee omgaan.
Ik heb ze 3 jaar regelmatig (In 1 functie 24/7 en een andere functie 5 nachten per 3 weken) gedraaid en met de tips die ik zelf hier heb gegeven, zeker als je een goed ritme hebt in het roteren, vond ik het best wel te doen. Hoewel het niet de meest gezonde manier van werken is, wordt het ook af en toe geschetst als een absoluut horror scenario en dat vind ik ook wel weer wat overdreven.
pi_196556937
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2020 22:52 schreef Daboman het volgende:

Ik heb ze 3 jaar regelmatig (In 1 functie 24/7 en een andere functie 5 nachten per 3 weken) gedraaid en met de tips die ik zelf hier heb gegeven, zeker als je een goed ritme hebt in het roteren, vond ik het best wel te doen. Hoewel het niet de meest gezonde manier van werken is, wordt het ook af en toe geschetst als een absoluut horror scenario en dat vind ik ook wel weer wat overdreven.
Och...

quote:
Night shift workers have a 42% higher risk of type 2 diabetes. (Occupational and Environmental Medicine)

Mortality from all causes is 11% higher for women who work more than five years of rotating night shifts, and mortality from cardiovascular disease is 19% higher. (American Journal of Preventive Medicine)

Night shift work disrupts metabolite rhythms affecting the functioning of the liver, pancreas, kidneys, and digestive tract, which may be linked to the increased incidence of gastrointestinal disorders and debilitating metabolic disorders among night shift workers. (Proceedings of the National Academy of Sciences)
link incl tips

Ik doe al 20+ jaar nachtdiensten en mijn collega's hebben allemaal andere gewoontes. Het is soms gewoon wat tips uitproberen om te zien wat bij jou past. Slapen overdag is sowieso een probleem voor je lichaam. Ooit een mooie online cursus gedaan over nachtdiensten waar dat goed werd uitgelegd waarom je overdag zo slecht slaapt. Was een mooie eye opener en sindsdien niet meer zo gefrustreerd als het slapen niet wilde lukken.

Ik eet overigens niets in mijn nachtdienst. Ik drink alleen koffie (tot ca 2 uur 's nachts), thee en water. Voor ik weg ga eet ik een warme maaltijd en als ik 's morgens thuis kom eet ik een licht ontbijt. Na allerlei ritmes uitproberen bevalt me dit het beste. Maar opnieuw: kijk wat jij prettig vindt. Probeer diverse tips uit.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_196557350
quote:
0s.gif Op vrijdag 4 december 2020 12:38 schreef hartloper het volgende:
Dank voor je uitgebreide reactie. Helaas maandag nog vroege dienst, dus zal om 23u wel al moe zijn.
Kan moeilijk na het avondeten naar bed en om 21u nog uren gaan netflixen, of is dat juist wel goed?
Ik hoop dat ik het goed begrijp?

Wanneer je op de maandag nog een vroege dienst hebt en dan op de dinsdag de nachtdienst in gaat, dan zou ik zelf die maandag proberen zo laat mogelijk te gaan slapen en op de dinsdag zo lang mogelijk blijven liggen.

Ben je toch vroeg wakker, dan wat dingen voor jezelf doen, misschien dan wat eerder eten en na het eten nog wat proberen te slapen?

Wanneer je op de maandag nog een vroege dienst hebt en dan maandag op dinsdag ook nog een nachtdienst zou moeten draaien, dan is dat wel heel veel wat ze van je vragen.

Zelf daar geen ervaring mee, gelukkig, bij ons heb je tussen diensten minimaal 12 uur zitten en tussen dienst - nachtdienst of nachtdienst - nachtdienst altijd minimaal 14 uur. (En anders mag ik nog geen eens aan het werk, bijvoorbeeld wanneer ik na een calamiteit veel later uit dienst zou zijn dan wat op papier staat.)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')