Wel opvallend dat alle 'strenge' kantons bijna exact gelijklopen met de kantons waar Frans en Italiaans gesproken wordt. Je ziet toch wel veel cultuurverschillen.
Moet ook benoemd worden dat Zwitserland wel een mondkapjesplicht heeft. Dat kun je op twee manieren lezen, de eerste is: "Ah, dus het heeft geen enkel effect." De tweede is: "Ah, zonder die mondkapjes was het nu wel een teringbende geweest daar."
Overigens zou ik in Nederland veel minder moeite hebben met mondkapjes als je dan wel gewoon naar de horeca kunt, met beperkingen zoals van de zomer. Is verder puur gevoelsmatig, nergens op gebaseerd verder. Dan doe ik graag mee met die farce van mondkapje op tot je zit, zoals in Zuid-Europese landen. In Nederland is het nu zo dat je niks meer mag behalve werken en consumeren, en als laatste belediging moet je daar dan ook nog een mondkapje bij op, en dat moeten we maar normaal vinden.
Blijft verder op zich interessant. Niet alleen het feit op zich, maar ook dat ze op de ingeslagen weg doorgaan ondanks dat het aantal gevallen bleef stijgen en de ziekenhuizen begonnen te morren. Dat is vaak nog het grootste probleem, dat er geëist wordt dat je 'iets' doet ondanks dat je heel duidelijk bent geweest over wat je beleid is en waarom. Wat niet wegneemt dat er per hoofd van de bevolking nog veel mensen overlijden, zie
hier. Dus het is niet gezegd dat dit een beleid is waarmee je per se veel meer doden voorkomt, het is puur de afweging of je dat accepteert of niet.
In deze vergelijking komt Zweden er trouwens goed af zonder enige vorm van lockdown of mondkapjes en alleen lokale maatregelen. En heeft Duitsland nu meer doden per 1 miljoen dan Nederland. Het moment dat Nederland het 'slecht' deed is nu nog slechts een piepklein vakje op de grafiek van besmettingen per 1 miljoen. Ik wacht nog op excuses van de mensen die zeker wisten dat Nederland het smerigste jongetje van de klas was en dat Duitsland een grote hoeveelheid sterfte zou voorkomen dankzij het bezielende leiderschap van Mutti. Maar ik denk dat ik dan lang kan wachten.