abonnement Unibet Coolblue
  maandag 30 november 2020 @ 18:06:40 #1
389984 zeefje
Allesvergetend
pi_196486827
Goedenavond,

De situatie is als volgt.

Ik werk al bijna 2,5 jaar voor een Hetzelfde uitzendbureau en nu bezig bij mijn 3e opdrachtgever. Ik heb een fase b contract

Mijn huidige opdrachtgever wil mij in dienst nemen vanaf januari met een half jaar of jaar contract
Er is een bepaalde grens, dat je 520 uur voor dezelfde opdrachtgever moet werken. Dat het ik al gehaald

Uitzendbureau zegt: mag niet, jullie moeten haar vanaf januari een contract geven voor onbepaalde tijd.

Maar haar contract word sowieso ontbonden, of jullie haar in dienst nemen of niet. Ze mag namelijk maar 3 jaar voor hetzelfde uitzendbureau werken. Ze moet sowieso in januari bij een andere uitzendbureau of werkgever gaan werken...

Mij lijkt het dat mijn opdrachtgever onafhankelijk van Randstad(aangezien dat contract Sowieso ontbonden word) mij gewoon in dienst mag nemen?

Zoveel onzekerheid, zoveel verschillende verhalen.
Internet staat een hoop, maar ik zie door de bomen het bos niet meer

Wie kan mij helpen?
I like the way you look at me with those beautiful eyes
  maandag 30 november 2020 @ 18:10:05 #2
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_196486861
Ik, ze, haar contract... over wie gaat dit nou?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  maandag 30 november 2020 @ 18:16:34 #3
389984 zeefje
Allesvergetend
pi_196486946
quote:
0s.gif Op maandag 30 november 2020 18:10 schreef Janneke141 het volgende:
Ik, ze, haar contract... over wie gaat dit nou?
Over mij, mijn persoonlijke situatie
I like the way you look at me with those beautiful eyes
  maandag 30 november 2020 @ 18:18:01 #4
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_196486971
Hoe lang ben je aan het werk bij je huidige opdrachtgever?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  maandag 30 november 2020 @ 18:28:19 #5
389984 zeefje
Allesvergetend
pi_196487106
quote:
0s.gif Op maandag 30 november 2020 18:18 schreef Janneke141 het volgende:
Hoe lang ben je aan het werk bij je huidige opdrachtgever?
600uur al, bijna 5 maanden
I like the way you look at me with those beautiful eyes
pi_196487114
quote:
0s.gif Op maandag 30 november 2020 18:10 schreef Janneke141 het volgende:
Ik, ze, haar contract... over wie gaat dit nou?
Dat waar 'haar' staat is wat gezegd wordt door het uitzendbureau
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
  maandag 30 november 2020 @ 18:38:00 #7
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_196487243
quote:
1s.gif Op maandag 30 november 2020 18:28 schreef zeefje het volgende:

[..]

600uur al, bijna 5 maanden
In dat geval is er geen beperking voor jouw opdrachtgever om je voor een half jaar of voor een jaar in dienst te nemen. Ergens eerst voor een uzb werken en dan direct valt onder opvolgend werkgeverschap, maar aangezien de termijnen en aantallen van de "flexwet" nog niet zijn overschreden is dat geen beperking. Geen wettelijke althans.

Dat je maar drie jaar voor een uzb zou "mogen" werken is trouwens ook niet helemaal waar - na drie jaar moeten ze je een vast contract geven en dat willen ze niet. Maar het mag natuurlijk wel :P

Nog een voorbehoud, waar je de voorwaarden van je uzb en je uitzendovereenkomst even op moet nalezen: afspraken waarbij het niet is toegestaan dat de opdrachtgever de werknemer "overneemt" van het uitzendbureau zijn niet ongewoon. Ik kan me echter niet voorstellen dat die opgaan als de uitzender op hun initiatief je dienstverband beëindigen, maar je weet maar nooit. Ik ben geen expert in uitzendrecht, wellicht kan iemand me aanvullen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_196487258
Ja ze mogen jou in dienst nemen maar er is sprake van opvolgend dienstverband. Daarom vast contract
  maandag 30 november 2020 @ 18:40:08 #9
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_196487272
quote:
1s.gif Op maandag 30 november 2020 18:39 schreef opgebaarde het volgende:
Ja ze mogen jou in dienst nemen maar er is sprake van opvolgend dienstverband. Daarom vast contract
Toch niet na vijf maanden en één eerder dienstverband?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_196487335
quote:
0s.gif Op maandag 30 november 2020 18:40 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Toch niet na vijf maanden en één eerder dienstverband?
Ze is toch al 2,5 jaar aan het werk. Aantal werkgevers doet we niet toe. Lullig voor werkgever 3, maar dit is om de uitzendkracht te beschermen, anders komen die nooit aan een vast contract.
TS kan het een en ander in de CAO lezen. Waarschijnlijk Nbbu oid

(ik ben geen HR, soort van persoonlijke ervaring)
  maandag 30 november 2020 @ 18:45:22 #11
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_196487346
quote:
1s.gif Op maandag 30 november 2020 18:44 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Ze is toch al 2,5 jaar aan het werk. Aantal werkgevers doet we niet toe. Lullig voor werkgever 3, maar dit is om de uitzendkracht te beschermen, anders komen die nooit aan een vast contract.
TS kan het een en ander in de CAO lezen. Waarschijnlijk Nbbu oid
Oh, op die manier. Daar zou je inderdaad wel eens gelijk in kunnen hebben.

'Bescherming' is trouwens wel betrekkelijk in dit geval.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  maandag 30 november 2020 @ 19:03:59 #12
389984 zeefje
Allesvergetend
pi_196487627
quote:
1s.gif Op maandag 30 november 2020 18:44 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Ze is toch al 2,5 jaar aan het werk. Aantal werkgevers doet we niet toe. Lullig voor werkgever 3, maar dit is om de uitzendkracht te beschermen, anders komen die nooit aan een vast contract.
TS kan het een en ander in de CAO lezen. Waarschijnlijk Nbbu oid

(ik ben geen HR, soort van persoonlijke ervaring)
Maar ik stop juist met uitzendwerk
En begin gewoon onder contract van huidige opdrachtgever

Het kan toch niet zo zijn dat mijn uitzendbureau invloed heeft op het contract wat ik dit bij bedrijf krijg?

Kan toch niet zo zijn dat uzb zo dwarsligt en dat ik eigenlijk door hun toedoen zonder werk zit tenzij opdrachtgever mij in vaste dienst neemt?
I like the way you look at me with those beautiful eyes
  maandag 30 november 2020 @ 19:06:18 #13
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_196487666
quote:
1s.gif Op maandag 30 november 2020 19:03 schreef zeefje het volgende:

[..]

Maar ik stop juist met uitzendwerk
En begin gewoon onder contract van huidige opdrachtgever

Het kan toch niet zo zijn dat mijn uitzendbureau invloed heeft op het contract wat ik dit bij bedrijf krijg?

Kan toch niet zo zijn dat uzb zo dwarsligt en dat ik eigenlijk door hun toedoen zonder werk zit tenzij opdrachtgever mij in vaste dienst neemt?
Dat ligt niet aan je uzb, dat is het gevolg van wetgeving (mits opgebaarde gelijk heeft, maar ik denk het wel).
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  Moderator / Redactie FP + Sport maandag 30 november 2020 @ 19:06:49 #14
408813 crew  trein2000
pi_196487677
quote:
1s.gif Op maandag 30 november 2020 19:03 schreef zeefje het volgende:
Het kan toch niet zo zijn dat mijn uitzendbureau invloed heeft op het contract wat ik dit bij bedrijf krijg?
Dat heet opvolgend werkgeverschap. De teller voor de ketenregeling is al eerder gaan lopen. De vraag is alleen even wanneer, dat heb ik ook niet zo 1,2,3 paraat.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  maandag 30 november 2020 @ 19:08:36 #15
389984 zeefje
Allesvergetend
pi_196487701
quote:
0s.gif Op maandag 30 november 2020 19:06 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Dat ligt niet aan je uzb, dat is het gevolg van wetgeving (mits opgebaarde gelijk heeft, maar ik denk het wel).
Bij een ander uitzendbureau beginnen mag wel
Bij maar een andere opdrachtgever beginnen niet- buiten uzb niet?
I like the way you look at me with those beautiful eyes
  Moderator / Redactie FP + Sport maandag 30 november 2020 @ 19:10:08 #16
408813 crew  trein2000
pi_196487720
quote:
1s.gif Op maandag 30 november 2020 19:08 schreef zeefje het volgende:

[..]

Bij een ander uitzendbureau beginnen mag wel
Bij maar een andere opdrachtgever beginnen niet- buiten uzb niet?
Jawel. Alleen werk je al bij deze werkgever. Dat is wat anders dan wanneer je iets anders zoekt.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  maandag 30 november 2020 @ 19:10:55 #17
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_196487729
Uit de NBBU-cao:

quote:
ARTIKEL 12
OPVOLGEND WERKGEVERSCHAP
1. Er is sprake van opvolgend werkgeverschap als de uitzendkracht achtereenvolgens - binnen
een periode van zes maanden - in dienst is bij verschillende werkgevers die redelijkerwijs
geacht moeten worden ten aanzien van de verrichte arbeid elkaars opvolger te zijn.
2. Bij het bepalen van de rechtspositie wordt het relevante arbeidsverleden, opgebouwd bij
de vorige werkgever(s) van de uitzendkracht, ingepast in het fasensysteem. Onder relevant
arbeidsverleden wordt het aantal weken / de periode verstaan waarin de uitzendkracht
in redelijkheid dezelfde of nagenoeg dezelfde arbeid heeft verricht. De telling van de
gewerkte weken/periode en arbeids- en/of uitzendovereenkomsten start aan het begin van
fase 1-2. Een uitzendonderneming die een uitzendkracht ter beschikking stelt die daarvoor
door een andere uitzendonderneming werd uitgezonden, zal bij de functie-indeling zoveel
mogelijk rekening houden met zijn functie-indeling bij de andere uitzendonderneming.
3. Als de uitzendkracht overgaat naar een andere uitzendonderneming om zijn
werkzaamheden bij dezelfde opdrachtgever te kunnen voortzetten, dan is in afwijking
van lid 2 de rechtspositie van de uitzendkracht gelijk aan zijn rechtspositie bij de vorige
uitzendonderneming. Ook stelt de nieuwe uitzendonderneming op het moment van
overgang de beloning vast overeenkomstig de eerdere inschaling, waarbij rekening wordt
gehouden met eerder toegekende en/of nog toe te kennen periodieken.
4. Als de uitzendkracht bij de vorige werkgever(s) werkzaam was op basis van een arbeids- en/
of uitzendovereenkomst voor onbepaalde tijd, welke rechtsgeldig is beëindigd, wordt de
rechtspositie van de uitzendkracht in geval van opvolgend werkgeverschap als volgt bepaald:
• als het relevante arbeidsverleden van de uitzendkracht minder dan 78 gewerkte weken
bedraagt, dan wordt het relevante arbeidsverleden ingepast in fase 1-2;
• als het relevante arbeidsverleden van de uitzendkracht meer dan 78 gewerkte weken
bedraagt, dan start de uitzendkracht bij het begin van fase 3.
Ik kan hier nog steeds niet direct uithalen of de keten begint als TS in dienst komt bij het uzb (2,5 jaar geleden) of bij de start van de opdracht (5 maanden geleden)...
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  Moderator / Redactie FP + Sport maandag 30 november 2020 @ 19:11:55 #18
408813 crew  trein2000
pi_196487745
quote:
0s.gif Op maandag 30 november 2020 19:10 schreef Janneke141 het volgende:
Uit de NBBU-cao:
[..]

Ik kan hier nog steeds niet direct uithalen of de keten begint als TS in dienst komt bij het uzb (2,5 jaar geleden) of bij de start van de opdracht (5 maanden geleden)...
Is dit de cao die we moeten hebben of moeten we die van TS zijn 'nieuwe' werkgever hebben?
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_196487760
quote:
1s.gif Op maandag 30 november 2020 18:44 schreef opgebaarde het volgende:
Ze is toch al 2,5 jaar aan het werk. Aantal werkgevers doet we niet toe. Lullig voor werkgever 3, maar dit is om de uitzendkracht te beschermen, anders komen die nooit aan een vast contract.
TS kan het een en ander in de CAO lezen. Waarschijnlijk Nbbu oid
Maar kan het uitzendbureau hier als 'beschermer' van de uitzendkracht optreden als TS wil tekenen voor een nieuw 'illegaal' tijdelijk contract?

Ik verwacht trouwens dat het uitzendbureau er veel liever een nieuwe uitzendkracht neerzet die dan weer 3 jaar mee kan dan eenmalig een uitkoopsom op te strijken of zelf TS vast aan te nemen.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
  Moderator / Redactie FP + Sport maandag 30 november 2020 @ 19:13:36 #20
408813 crew  trein2000
pi_196487780
quote:
0s.gif Op maandag 30 november 2020 19:12 schreef jeroen25 het volgende:

[..]

Maar kan het uitzendbureau hier als 'beschermer' van de uitzendkracht optreden als TS wil tekenen voor een nieuw 'illegaal' tijdelijk contract?

Ik verwacht trouwens dat het uitzendbureau er veel liever een nieuwe uitzendkracht neerzet die dan weer 3 jaar mee kan dan eenmalig een uitkoopsom op te strijken of zelf TS vast aan te nemen.
Zo'n illegaal contract moet je vooral tekenen. Het uitzendbureau beschermt hier vooral de werkgever.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  maandag 30 november 2020 @ 19:14:15 #21
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_196487794
quote:
0s.gif Op maandag 30 november 2020 19:11 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Is dit de cao die we moeten hebben of moeten we die van TS zijn 'nieuwe' werkgever hebben?
Of de tekst van de flexwet, of hoe dat ellendige ding tegenwoordig ook heet (Wet Werk en Zekerheid?). Kernvraag is 'waar begint de keten' volgens mij.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  Moderator / Redactie FP + Sport maandag 30 november 2020 @ 19:25:39 #22
408813 crew  trein2000
pi_196487983
quote:
0s.gif Op maandag 30 november 2020 19:14 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Of de tekst van de flexwet, of hoe dat ellendige ding tegenwoordig ook heet (Wet Werk en Zekerheid?). Kernvraag is 'waar begint de keten' volgens mij.
Is dit niet weer veranderd door de Wet Arbeidsmarkt in Balans? _O-
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_196488015
quote:
0s.gif Op maandag 30 november 2020 19:10 schreef Janneke141 het volgende:
Uit de NBBU-cao:
[..]

Ik kan hier nog steeds niet direct uithalen of de keten begint als TS in dienst komt bij het uzb (2,5 jaar geleden) of bij de start van de opdracht (5 maanden geleden)...
Begin van zijn of haar dienstverband in de cao. Dus TS kan wel switchen naar nieuw uitzendbureau of payrollservice, als daar dezelfde CAO geldt dan wordt de arbeidsduur tot dat moment doorgeteld (tenzij lange onderbreking)

In dit geval is het vervelend voor TS omdat hij/zij een tweede, derde of tigste proeftijd prima vindt (neem aan dat dit niet meer kan door de WAB dit jaar). Maar zonder deze regel zou een werknemer bij één opdrachtgever decennia kunnen werken zonder ooit een vast dienstverband of fatsoenlijk pensioen.
pi_196488050
quote:
0s.gif Op maandag 30 november 2020 19:12 schreef jeroen25 het volgende:

[..]

Maar kan het uitzendbureau hier als 'beschermer' van de uitzendkracht optreden als TS wil tekenen voor een nieuw 'illegaal' tijdelijk contract?
Knip
Durf 't niet te zeggen, ik ken de WAB niet. Ik denk dat het niet uitmaakt want ze werken grotendeels met dezelfde CAO.
pi_196488094
quote:
0s.gif Op maandag 30 november 2020 19:13 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Zo'n illegaal contract moet je vooral tekenen. Het uitzendbureau beschermt hier vooral de werkgever.
Dan kan het uitzendbureau toch volstaan met de werkgever tippen* dat ze TS al bijna 3 jaar in dienst hebben en haar geen vast contract willen geven.
Dan kan de werkgever zelf kiezen of hij met TS verder wil of niet.

Dan heb je hoogstens in de toekomst kans op een vervelende situatie als de werkgever niet wil verlengen en TS zich dan alsnog op het opvolgend werkgeverschap wil beroepen.

*Wat mag het uitzendbureau -mede gezien de AVG- eigenlijk aan de werkgever vertellen over het arbeidsverleden van TS?
Zeker als de keten begint met de start van de opdracht bij werkgever dan is de diensttijd daarvoor niet iets dat de werkgever aan gaat.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')