abonnement bol.com Unibet Coolblue
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 zaterdag 28 november 2020 @ 18:20:18 #1
269689 crew  Viv
pi_196455860
Welkom in het topic over fulltime kolven!

In Topicreeks: Borstvoeding kun je in principe prima terecht als het over kolven gaat, maar toch voel je je wellicht een vreemde eend in de bijt. Dat ligt niet aan het topic of de users, maar aan de situatie: het drinken aan de borst lukt niet (meer), maar de baby krijgt wel jouw moedermelk via de kolf en fles.

Veel van de onderwerpen aldaar zijn dan niet van toepassing, zoals flesweigeren, onzekerheid over hoeveel de baby drinkt, bijtgedrag, etc. Omgekeerd kun je als fulltime kolver op onderwerpen uitkomen die voor de rest niet zo relevant zijn, zoals het kiezen van een kolf die geschikt is voor intensief gebruik, verdriet om het mislukken van het drinken aan de borst, etc.

Uiteraard is er ook kennis en ervaring die wél voor beide situaties interessant kan zijn. Je hoeft dan ook geen fulltime kolver te zijn om hier mee te posten, en als je fulltime kolft kun je nog steeds zinvolle bijdragen leveren aan Topicreeks: Borstvoeding !
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 zaterdag 28 november 2020 @ 18:24:08 #2
269689 crew  Viv
pi_196455911
Mijn laatste post in het vorige deel:

quote:
14s.gif Op zaterdag 28 november 2020 04:04 schreef Seven. het volgende:
De app heet babytracker, ik hield ook de luiers, voedingen en medicijnen bij. Sinds een week alleen nog het kolven en de groei. Want de rest is niet te doen, moet ik steeds m'n man appen als ik aan het werk ben :').
Ik heb aan het begin van het kolven iets van 4 weken bijgehouden hoeveel ml ze gedronken had, en of dat bv of kv was, en hoe laat. Gewoon ouderwets met pen en papier, met het idee een beetje inzicht te krijgen in hoe het ging. Daarna niks meer, maar ik heb een goed geheugen, dat zie je ook wel terug in dit topic. 8-)

@MaJo hoe gaat het vandaag? Alle reacties van gisteravond al gelezen en laten bezinken? ;) :*
pi_196456555
Sepo

Leuke tt
  Moderator zaterdag 28 november 2020 @ 22:50:49 #4
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_196459969
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 november 2020 18:24 schreef Viv het volgende:
Mijn laatste post in het vorige deel:
[..]

Ik heb aan het begin van het kolven iets van 4 weken bijgehouden hoeveel ml ze gedronken had, en of dat bv of kv was, en hoe laat. Gewoon ouderwets met pen en papier, met het idee een beetje inzicht te krijgen in hoe het ging. Daarna niks meer, maar ik heb een goed geheugen, dat zie je ook wel terug in dit topic. 8-)

@:MaJo hoe gaat het vandaag? Alle reacties van gisteravond al gelezen en laten bezinken? ;) :*
Ik heb het allemaal gelezen maar nu pas de tijd om te reageren. Aapie is de hele dag huilerig dus ik had even geen tijd.

Bedankt voor alle reacties! Ik heb vandaag de kolf bij mijn vriendin opgehaald en wilde de gehuurde kolf inleveren. Echter kan dat niet in het weekend dus ik kolf nog even door met de powerkolf :9 vandaag maar 4x kunnen kolven vanwege hangbaby maar toch een aardige opbrengst van 730ml! Ik zou alleen graag een voorraad aanleggen en dat schiet niet op zo.

Mijn vriendin heeft trouwens geen freestyle maar een synphony. Ik dacht dat dit alleen commerciële kolven waren :? Ik ga hier maandag mee beginnen dus mijn ervaring laat nog even op zich wachten. De set is trouwens mega uitgebreid, met ook koelelementen en een koeltasje ^O^

@Seven wat een handige app! Zelf gebruik ik baby+. Daar kun je ook veel in kwijt maar het is iets minder uitgebreid. Maar het volstaat, het belangrijkste voor mij is de hoeveelheid.

Er was nog iemand die zei dat de tijden en hoeveelheden per persoon verschillen, dat is natuurlijk ook zo :@

@Viv respect voor 2 uur kolven ‘s avonds! Ik ben na een kwartier het ding al zat :@

Iemand nog tips voor gevoelige tepels? Ik heb er nu al een week last van en het wordt niet beter -O- Tepels zien er normaal uit en ik heb geen verhardingen in mijn borst en voel me verder prima.
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 zaterdag 28 november 2020 @ 23:07:09 #5
269689 crew  Viv
pi_196460234
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 november 2020 22:50 schreef MaJo het volgende:
Mijn vriendin heeft trouwens geen freestyle maar een synphony. Ik dacht dat dit alleen commerciële kolven waren :? Ik ga hier maandag mee beginnen dus mijn ervaring laat nog even op zich wachten. De set is trouwens mega uitgebreid, met ook koelelementen en een koeltasje ^O^
De Medela Symphony is inderdaad een ziekenhuis/huurkolf, je kán 'm ook als particulier aanschaffen maar dat kost je circa 2300 euro. :o Wel luxe als ze die inderdaad heeft voor je! Nadeel is wel dat je aan je stopcontact gebonden bent dan. (De meeste andere kolven zijn oplaadbaar.)
quote:
Iemand nog tips voor gevoelige tepels? Ik heb er nu al een week last van en het wordt niet beter -O- Tepels zien er normaal uit en ik heb geen verhardingen in mijn borst en voel me verder prima.
Checken of je de goede maat borstschilden hebt en zo ja: smeren met kokosolie. :) Ik deed dat altijd vóór het kolven, als een soort "glijmiddel". :@ Kolven was daardoor helemaal niet belastend meer voor mijn tepels. Eerst gebruikte ik Purelan (lanoline), maar dat is moeilijk smeerbaar tenzij het 25+ graden is in huis.
  Moderator zaterdag 28 november 2020 @ 23:20:51 #6
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_196460454
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 november 2020 23:07 schreef Viv het volgende:

[..]

De Medela Symphony is inderdaad een ziekenhuis/huurkolf, je kán 'm ook als particulier aanschaffen maar dat kost je circa 2300 euro. :o Wel luxe als ze die inderdaad heeft voor je! Nadeel is wel dat je aan je stopcontact gebonden bent dan. (De meeste andere kolven zijn oplaadbaar.)
Oh nee dat is em zeker niet! Ik had even in de tas gekeken en daar zit een doos in waar medela symphony op staat, maar dat zijn dan misschien flesjes ofzo :? Ik ga het morgens eens bekijken, lig nu al op bed :z

Die stekker vind ik tot nu toe wel een nadeel, dat scheelt als je daar niet meer van afhankelijk bent!

Oh trouwens dat doet me denken aan de tip van de kolf bh: deze heb ik een tijd geleden al aangeschaft. Ik was het niet handsfree zijn al snel zat :+

quote:
Checken of je de goede maat borstschilden hebt en zo ja: smeren met kokosolie. :) Ik deed dat altijd vóór het kolven, als een soort "glijmiddel". :@ Kolven was daardoor helemaal niet belastend meer voor mijn tepels. Eerst gebruikte ik Purelan (lanoline), maar dat is moeilijk smeerbaar tenzij het 25+ graden is in huis.
Hoe weet je of je het goede formaat borstschilden hebt? Moet dat helemaal om je borst passen? Want dan zijn ze zeker te klein. Ze beslaan nu ongeveer de helft van mijn borst, als het niet minder is.

Ik heb 1x purelan gesmeerd maar ik vond het niet echt fijn spul, net honing. Dat bleef weer plakken aan de zoogcompressen en dat vond ik ook geen prettig gevoel :X
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
pi_196460496
Ik denk dat, als je met 4x een kwartier 730ml kunt kolven, dat je met 5x kolven of 4x30 met gemak een litertje af kunt kolven >:)
Resistance is futile.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 zondag 29 november 2020 @ 00:46:22 #8
269689 crew  Viv
pi_196461541
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 november 2020 23:20 schreef MaJo het volgende:
Die stekker vind ik tot nu toe wel een nadeel, dat scheelt als je daar niet meer van afhankelijk bent!
Ja, ik kolfde meestal alsnog wel naast een stopcontact, maar het idee dat ik kolvend door het huis kon scharrelen maakte het al minder benauwend. En voor buitenshuis was het ook handig om overal te kunnen kolven, in de auto bijvoorbeeld. :)
quote:
Oh trouwens dat doet me denken aan de tip van de kolf bh: deze heb ik een tijd geleden al aangeschaft. Ik was het niet handsfree zijn al snel zat :+
Ah goed zo! Niet-handsfree is zo enorm geestdodend. :X
quote:
Hoe weet je of je het goede formaat borstschilden hebt? Moet dat helemaal om je borst passen? Want dan zijn ze zeker te klein. Ze beslaan nu ongeveer de helft van mijn borst, als het niet minder is.
Kijk eerst even in de video van deze pagina en de pdf die daaronder gelinkt wordt: https://www.medela.nl/bor(...)ode/borstschildmaten

Het gaat er dus vooral om dat er niet te veel én niet te weinig weefsel de "tunnel" in getrokken wordt. Het heeft bij die van Medela weinig met de grootte van de borst te maken, meer met hoe elastisch het allemaal is daar. (Bij die van Pumpin' Pal weegt de grootte van de borst wél mee bij het kiezen van de maat, maar die werken wat anders.)

quote:
Ik heb 1x purelan gesmeerd maar ik vond het niet echt fijn spul, net honing. Dat bleef weer plakken aan de zoogcompressen en dat vond ik ook geen prettig gevoel :X
Purelan is zelfs stugger dan honing. :Y Maar probeer dus kokosolie: dat is op de huid ongeveer zo vloeibaar als water en het plakt niet!
quote:
7s.gif Op zaterdag 28 november 2020 23:24 schreef Seven. het volgende:
Ik denk dat, als je met 4x een kwartier 730ml kunt kolven, dat je met 5x kolven of 4x30 met gemak een litertje af kunt kolven >:)
Het gaat er vooral om of de borsten in dat kwartier 'leeg' zijn. Zo nee, dan kan ze beter langer gaan kolven als ze haar productie op peil wil houden. Zo ja, dan heeft langer kolven weinig zin en kan ze beter een extra kolfsessie invoegen als ze een grotere dagopbrengst zou willen. Maar ik heb @MaJo niet horen zeggen dat het haar doel is om een liter per dag te kolven. :)
  zondag 29 november 2020 @ 04:20:09 #9
277627 Seven.
We are Borg.
pi_196462556
Ik wou dat de mijnesen in een kwartier leeg waren :(
Resistance is futile.
  zondag 29 november 2020 @ 04:29:13 #10
277627 Seven.
We are Borg.
pi_196462582
@MaJo voorraadje aanleggen was hier vrij goed te doen. Een weekje 1 of 2 voedingen vervangen door kunstvoeding.

Ik heb zelf dus een systeem met 2 kannen, links = legen en rechts wordt gevuld. Wij wisselen van kan na 4 uur want dan neemt m'n man de voedingen over. Hij begint zijn dag met het laatste restje van de vorige dag en breekt dan de kan aan die ik de dag ervoor gevuld heb.

Het gebeurt ook echt wel eens dat ik niet genoeg heb staan voor die dag (veel honger en slechte productie van de vorige dag wil wel eens voorkomen, of melk klaarmaken en dan terugkomen bij een slapend kind dus dan kun je dat wegflikkeren), dan krijgt Colin 's nachts nog een beetje kv. Hij drinkt trouwens heel weinig, max 40ml 's nachts dus dan blijft het gebruik van kv heel beperkt.

En als ik dan begin met de kolfdag tussen 7 en 9 's morgens, dan begin ik dus een schone kan te vullen.

Geeft heel veel rust, niet het gevoel dat ik tegen m'n kind op moet kolven of zo.
Resistance is futile.
  zondag 29 november 2020 @ 09:51:01 #11
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_196463529
@Seven. (werkt dat zo?) opgewarmde moedermelk hoef je volgens mij niet weg te gooien. Gewoon koud / kamertemperatuur aanbieden. Maar geen idee hoe lang dat dan nog houdbaar is. Is voor mij ook alweer een tijd geleden :D

@MaJo is 4 keer per dag voldoende voor een houdbare productie?
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
  zondag 29 november 2020 @ 10:56:25 #12
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_196463995
Ik wou ook zeggen dat ik afgekolfde melk altijd op kamertemperatuur liet geven. Dan is de druk eraf dat het snel op moet, want het blijft uren goed (misschien zelfs 24 uur?).
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
  zondag 29 november 2020 @ 12:52:22 #13
277627 Seven.
We are Borg.
pi_196465086
quote:
0s.gif Op zondag 29 november 2020 09:51 schreef DaviniaHR het volgende:
@:seven. (werkt dat zo?) opgewarmde moedermelk hoef je volgens mij niet weg te gooien. Gewoon koud / kamertemperatuur aanbieden. Maar geen idee hoe lang dat dan nog houdbaar is. Is voor mij ook alweer een tijd geleden :D

@:majo is 4 keer per dag voldoende voor een houdbare productie?
Ikzelf laat het max 3 uurtjes staan maar ik heb het dan ook al vanuit de koelkast kapot genuked in de magnetron natuurlijk. Lactatiekundige zei 1 uurtje na de magnetron. Dat vond ik wel heul voorzichtig.
Resistance is futile.
  zondag 29 november 2020 @ 12:55:17 #14
277627 Seven.
We are Borg.
pi_196465134
quote:
1s.gif Op zondag 29 november 2020 10:56 schreef Lemijn het volgende:
Ik wou ook zeggen dat ik afgekolfde melk altijd op kamertemperatuur liet geven. Dan is de druk eraf dat het snel op moet, want het blijft uren goed (misschien zelfs 24 uur?).
Ook wel eens gehoord inderdaad maar ik durf het niet aan :P . Zou met het kannensysteem ook prima werken.
Resistance is futile.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 zondag 29 november 2020 @ 13:04:39 #15
269689 crew  Viv
pi_196465243
Nuken deed ik nooit trouwens, uit vrees dat de goede stofjes in moedermelk dan minder goed zouden werken. Ik warmde flesjes op in een kom met water van 40 graden (warmer is ook minder gunstig). Ze werden dan niet heel warm, maar dan was wel die kou van de koelkast eraf.

Als ik dan toch zoveel moeite deed voor betere melk dan kunstvoeding, dan wilde ik ook wel alle voordelen behouden. :Y

Invriezen en ontdooien heb ik ook nooit gedaan, maar dat was vooral geluk hebben dat vraag en aanbod in balans was. :)
  zondag 29 november 2020 @ 13:12:12 #16
277627 Seven.
We are Borg.
pi_196465328
quote:
0s.gif Op zondag 29 november 2020 13:04 schreef Viv het volgende:
Nuken deed ik nooit trouwens, uit vrees dat de goede stofjes in moedermelk dan minder goed zouden werken. Ik warmde flesjes op in een kom met water van 40 graden (warmer is ook minder gunstig). Ze werden dan niet heel warm, maar dan was wel die kou van de koelkast eraf.

Als ik dan toch zoveel moeite deed voor betere melk dan kunstvoeding, dan wilde ik ook wel alle voordelen behouden. :Y

Invriezen en ontdooien heb ik ook nooit gedaan, maar dat was vooral geluk hebben dat vraag en aanbod in balans was. :)
Ik nuke ook liever niet maar 8 minuten au bain marie is erg lang als je baby gierend van de honger wakker wordt :+
Resistance is futile.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 zondag 29 november 2020 @ 13:40:12 #17
269689 crew  Viv
pi_196465648
quote:
12s.gif Op zondag 29 november 2020 13:12 schreef Seven. het volgende:

[..]

Ik nuke ook liever niet maar 8 minuten au bain marie is erg lang als je baby gierend van de honger wakker wordt :+
Ja klopt. :') Wat ik soms deed was een deel van de versgekolfde melk bewaren voor de eerstvolgende voeding. Dan is het niet helemaal first in, first out, maar je kan niet alles hebben. :P
  Moderator zondag 29 november 2020 @ 14:05:08 #18
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_196466005
quote:
7s.gif Op zaterdag 28 november 2020 23:24 schreef Seven. het volgende:
Ik denk dat, als je met 4x een kwartier 730ml kunt kolven, dat je met 5x kolven of 4x30 met gemak een litertje af kunt kolven >:)
Dat denk ik ook wel :Y Ik heb net een whopping 270ml gekolfd in een kwartier :o Zo wil een voorraadje aanleggen wel lukken :s)

quote:
0s.gif Op zondag 29 november 2020 00:46 schreef Viv het volgende:

[..]

Ja, ik kolfde meestal alsnog wel naast een stopcontact, maar het idee dat ik kolvend door het huis kon scharrelen maakte het al minder benauwend. En voor buitenshuis was het ook handig om overal te kunnen kolven, in de auto bijvoorbeeld. :)
[..]

Ah goed zo! Niet-handsfree is zo enorm geestdodend. :X
[..]

Kijk eerst even in de video van deze pagina en de pdf die daaronder gelinkt wordt: https://www.medela.nl/bor(...)ode/borstschildmaten

Het gaat er dus vooral om dat er niet te veel én niet te weinig weefsel de "tunnel" in getrokken wordt. Het heeft bij die van Medela weinig met de grootte van de borst te maken, meer met hoe elastisch het allemaal is daar. (Bij die van Pumpin' Pal weegt de grootte van de borst wél mee bij het kiezen van de maat, maar die werken wat anders.)
[..]

Purelan is zelfs stugger dan honing. :Y Maar probeer dus kokosolie: dat is op de huid ongeveer zo vloeibaar als water en het plakt niet!
[..]

Het gaat er vooral om of de borsten in dat kwartier 'leeg' zijn. Zo nee, dan kan ze beter langer gaan kolven als ze haar productie op peil wil houden. Zo ja, dan heeft langer kolven weinig zin en kan ze beter een extra kolfsessie invoegen als ze een grotere dagopbrengst zou willen. Maar ik heb @:MaJo niet horen zeggen dat het haar doel is om een liter per dag te kolven. :)
Het idee dat je naast handsfree ook nog qua locatie vrij bent om te kolven is wel fijn ja :Y Ik kolf nu steeds beneden op de bank maar dan zou het ook in bed kunnen 's nachts. Dat lijkt me wel wat!

Bedankt voor het linkje! Volgens mij zijn mijn borstschilden precies goed, de tepel past er precies in. Misschien schuurt het net een beetje langs de zijkant maar heb daar nog geen last van gehad.

Ik heb niet per se een bepaalde hoeveelheid in mijn hoofd wat ik wil kolven maar zoveel mogelijk zou fijn zijn. Dat ik een voorraadje aan kan leggen wat eventueel in de vriezer kan. Ik heb nu al wat oudere melk in de vriezer liggen (week of 4). Is het een idee om dat nu te geven en de nieuwste melk in te vriezen of maakt dat niet zo uit?

Ik ga eens kijken naar kokosolie ^O^

quote:
7s.gif Op zondag 29 november 2020 04:29 schreef Seven. het volgende:
@:MaJo voorraadje aanleggen was hier vrij goed te doen. Een weekje 1 of 2 voedingen vervangen door kunstvoeding.

Ik heb zelf dus een systeem met 2 kannen, links = legen en rechts wordt gevuld. Wij wisselen van kan na 4 uur want dan neemt m'n man de voedingen over. Hij begint zijn dag met het laatste restje van de vorige dag en breekt dan de kan aan die ik de dag ervoor gevuld heb.

Het gebeurt ook echt wel eens dat ik niet genoeg heb staan voor die dag (veel honger en slechte productie van de vorige dag wil wel eens voorkomen, of melk klaarmaken en dan terugkomen bij een slapend kind dus dan kun je dat wegflikkeren), dan krijgt Colin 's nachts nog een beetje kv. Hij drinkt trouwens heel weinig, max 40ml 's nachts dus dan blijft het gebruik van kv heel beperkt.

En als ik dan begin met de kolfdag tussen 7 en 9 's morgens, dan begin ik dus een schone kan te vullen.

Geeft heel veel rust, niet het gevoel dat ik tegen m'n kind op moet kolven of zo.
Op dit moment werken we nog met de flesjes van medela in de koelkast. De voorste is de oudste. Maar nu ik meer ga kolven kunnen we ook wel over naar een grotere fles, anders is de koelkast binnen no time vol met flesjes :D

Wij geven nu pas kv als de verse voorraad op is. Tot nu toe is dat 1x per dag geweest, daar ben ik wel tevreden over!

quote:
0s.gif Op zondag 29 november 2020 09:51 schreef DaviniaHR het volgende:
@:seven. (werkt dat zo?) opgewarmde moedermelk hoef je volgens mij niet weg te gooien. Gewoon koud / kamertemperatuur aanbieden. Maar geen idee hoe lang dat dan nog houdbaar is. Is voor mij ook alweer een tijd geleden :D

@:majo is 4 keer per dag voldoende voor een houdbare productie?
4x was wel weinig, ik werd vannacht dan ook wakker met super pijnlijke borsten :X Ik ga vandaag proberen 6x te kolven, als het goed is leg ik dan meteen een voorraadje aan.

quote:
2s.gif Op zondag 29 november 2020 12:52 schreef Seven. het volgende:

[..]

Ikzelf laat het max 3 uurtjes staan maar ik heb het dan ook al vanuit de koelkast kapot genuked in de magnetron natuurlijk. Lactatiekundige zei 1 uurtje na de magnetron. Dat vond ik wel heul voorzichtig.
Ik googlede op borstmelk nuken en kreeg allemaal sex advertenties :') Maar je bedoelt opwarmen in de magnetron dus? Zelf doe ik het in de flessenwarmer, dat duurt een minuut of 5. Ook aapie is super ongeduldig maar hij wacht maar even :+
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 zondag 29 november 2020 @ 14:23:14 #19
269689 crew  Viv
pi_196466356
@MaJo hier een linkje over het bewaren van moedermelk, dan kun je zien wanneer het nodig is om je koelkast- of vriezervoorraad op te maken. :)

https://www.lalecheleague(...)waren-van-moedermelk

Ik gaf eerst ook pas kv als de gekolfde melk op was, maar omdat ik precies kolfde wat zij opdronk kon ik zo geen voorraad opbouwen. :X

Ik quote weer even uit eigen werk: 8-)

quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2020 01:28 schreef Viv het volgende:
Toen ik kv niet meer als vijand zag, maar als bondgenoot, heb ik met 1 fles kv per dag een voorraad moedermelk opgebouwd van circa 2 dagen. En toen was de stress voor een groot deel weg! :) En had ik zowaar tijd om met mijn eigen baby te knuffelen. :X :'(
SPOILER: Post van mijn man uit die periode
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Mijn productie en haar intake zijn haar eerste levensjaar altijd vrij goed in balans gebleven. Ik heb circa 280 liter gekolfd en nooit wat hoeven invriezen. :D Soms was mijn productie iets hoger in verhouding, en liep de koelkastvoorraad op tot circa 5 dagen. Soms was mijn productie wat minder in verhouding, en dan zette ik weer tijdelijk 1 fles kv per dag in om mijn voorraad op peil te houden. ^O^
quote:
0s.gif Op maandag 16 november 2020 00:56 schreef Viv het volgende:
Voorraad gaf mij zoveel rust. O+ Eerder werd ik echt geleefd door haar (gebrek aan) ritme. Living paycheck to paycheck, maar dan met voedingen. Dankzij de voorraad kon ik veel meer mijn eigen plan trekken qua kolftijden.
Oh en nuken is de magnetron inderdaad. ;) Wij gebruiken dat woord ook altijd, is eigenlijk van een atoombom ergens op gooien (want: ook straling :D ).

[ Bericht 2% gewijzigd door Viv op 29-11-2020 14:49:00 ]
  zondag 29 november 2020 @ 17:27:28 #20
277627 Seven.
We are Borg.
pi_196471216
@MaJo ik doe ook 5 a 6 keer per etmaal. Laatste paar dagen red ik het niet om 6 keer te kolven, 5x 45 minuten bevalt mij beter want dan raken ze beter leeg en dan is mijn productie dus ook hoger. En ik vind 6x zelf te belastend, ik heb met 5x per dag vaak het gevoel dat ik ALWEER aan het kolven ben, met 5x ervaar ik dat heel anders.

Dat is dus heel verschillend per persoon. Als jij aan 5 of 6 x 15 minuten genoeg hebt, des te beter!
Resistance is futile.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 zondag 29 november 2020 @ 17:39:32 #21
269689 crew  Viv
pi_196471551
quote:
7s.gif Op zondag 29 november 2020 17:27 schreef Seven. het volgende:
Dat is dus heel verschillend per persoon. Als jij aan 5 of 6 x 15 minuten genoeg hebt, des te beter!
Het is vooral de vraag of ze dan tot 'leeg' heeft gekolfd. Toen ik dit principe eenmaal goed doorhad, kolfde ik altijd door tot een nieuwe toeschietreflex geen straaltjes meer opleverde, slechts druppels.

(Behalve onder tijdsdruk, dan vond ik het na 2 toeschietreflexen wel even voldoende voor dat moment. Baby's drinken aan de borst ook niet altijd alles op, lijkt me. :P )
  Moderator zondag 29 november 2020 @ 22:41:56 #22
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_196477188
quote:
1s.gif Op zondag 29 november 2020 14:23 schreef Viv het volgende:
@:MaJo hier een linkje over het bewaren van moedermelk, dan kun je zien wanneer het nodig is om je koelkast- of vriezervoorraad op te maken. :)

https://www.lalecheleague(...)waren-van-moedermelk

Ik gaf eerst ook pas kv als de gekolfde melk op was, maar omdat ik precies kolfde wat zij opdronk kon ik zo geen voorraad opbouwen. :X

Ik quote weer even uit eigen werk: 8-)
[..]

[..]

Oh en nuken is de magnetron inderdaad. ;) Wij gebruiken dat woord ook altijd, is eigenlijk van een atoombom ergens op gooien (want: ook straling :D ).
Bedankt voor het linkje, handig als leidraad ^O^

Dat voorraadje aanleggen door af en toe kv te geven lijkt mij een goede. We hebben nu elke dag al 1 flesje kv moeten geven omdat ik nog niet genoeg had gekolfd. Misschien moeten we dit even ophogen zodat ik een voorraadje aan kan leggen, dat geeft inderdaad meer rust!

Dat nuken had ik kunnen weten maar ik dacht misschien is het een term tov borstvoeding die ik gewoon nog niet ken :')

quote:
7s.gif Op zondag 29 november 2020 17:27 schreef Seven. het volgende:
@:MaJo ik doe ook 5 a 6 keer per etmaal. Laatste paar dagen red ik het niet om 6 keer te kolven, 5x 45 minuten bevalt mij beter want dan raken ze beter leeg en dan is mijn productie dus ook hoger. En ik vind 6x zelf te belastend, ik heb met 5x per dag vaak het gevoel dat ik ALWEER aan het kolven ben, met 5x ervaar ik dat heel anders.

Dat is dus heel verschillend per persoon. Als jij aan 5 of 6 x 15 minuten genoeg hebt, des te beter!
Weet je, die 15 minuten is eigenlijk puur omdat de kraam dit mij verteld heeft :@ Ik heb dit dus steeds aangehouden en helemaal niet gekeken naar of mijn borsten leeg waren of niet. Vandaag heb ik gewoon gekolfd totdat de productie minder werd en dat is na 25/30 minuten.

Vandaag in totaal 4x gekolfd met een opbrengst van 690ml totaal. Ik heb minder kunnen kolven dan ik wilde omdat mijn ouders onverwacht langskwamen en ik vanavond aapie toch de borst heb gegeven. We hadden een flesje gemaakt met JBPM die te dik was waardoor hij het niet weg kreeg en hij moest zo erg huilen dat ik hem aangelegd heb. Dat was een onverwacht mooi momentje want hij dronk zo rustig O+

quote:
1s.gif Op zondag 29 november 2020 17:39 schreef Viv het volgende:

[..]

Het is vooral de vraag of ze dan tot 'leeg' heeft gekolfd. Toen ik dit principe eenmaal goed doorhad, kolfde ik altijd door tot een nieuwe toeschietreflex geen straaltjes meer opleverde, slechts druppels.

(Behalve onder tijdsdruk, dan vond ik het na 2 toeschietreflexen wel even voldoende voor dat moment. Baby's drinken aan de borst ook niet altijd alles op, lijkt me. :P )
Zoals ik hierboven ook zeg heb ik er nooit bij stil gestaan dat bij kolven de borsten ook leeg moeten, zoals het vaak bij voeden ook gaat. Al doende leert men :+
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
  zondag 29 november 2020 @ 22:52:58 #23
277627 Seven.
We are Borg.
pi_196477313
Netjes MaJo. Gewoon testen wat werkt voor jou.

Ik wil eens testen hoe ik sneller leegloop. Morgen maar eens een tandje hoger (L5 dus) proberen.

En leuk, die momentjes.
Resistance is futile.
  zondag 29 november 2020 @ 22:56:58 #24
277627 Seven.
We are Borg.
pi_196477367
Ik kolf trouwens gewoon bij m'n ouders. Ook bij hen thuis. En bij m'n schoonouders :D . Ik heb zelfs een 'kolfvest' die ik speciaal meeneem als m'n zwager ook daar is want de voorkanten vallen netjes over de toeters heen. Vandaag nog, zit ik daar met m'n vest te kolven terwijl de hele familie schreeuwt naar de TV terwijl Grosjean uit een brandende auto ontsnapt.

Mijn vader had een melkveehouderij. Man van weinig woorden. Wij bellen bijvoorbeeld nooit, maar kolven is echt een microversie van hoe hij 35 jaar koeien gemolken heeft, inclusief tsr opwekken en het geluidje van de freestyle wat dus ook in een melkstal duidelijk te horen is. Dus daar hebben we dan wel hele gesprekken over en hij kijkt gewoon mee als ik aankoppel en samen turen naar de flesjes :+ :') . Die man weet meer over borstontstekingen dan ik.

[ Bericht 22% gewijzigd door Seven. op 29-11-2020 23:03:05 ]
Resistance is futile.
  Moderator zondag 29 november 2020 @ 23:05:23 #25
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_196477478
quote:
7s.gif Op zondag 29 november 2020 22:52 schreef Seven. het volgende:
Netjes MaJo. Gewoon testen wat werkt voor jou.

Ik wil eens testen hoe ik sneller leegloop. Morgen maar eens een tandje hoger (L5 dus) proberen.

En leuk, die momentjes.
Ook daar kun je natuurlijk mee spelen, met hoe sterk de kolf staat. Hopelijk kun je het proces op die manier wat versnellen ^O^

quote:
10s.gif Op zondag 29 november 2020 22:56 schreef Seven. het volgende:
Ik kolf trouwens gewoon bij m'n ouders. Ook bij hen thuis. En bij m'n schoonouders :D . Ik heb zelfs een 'kolfvest' die ik speciaal meeneem als m'n zwager ook daar is want de voorkanten vallen netjes over de toeters heen. Vandaag nog, zit ik daar met m'n vest te kolven terwijl de hele familie schreeuwt naar de TV terwijl Grosjean uit een brandende auto ontsnapt.

Mijn vader had een melkveehouderij. Man van weinig woorden. Wij bellen bijvoorbeeld nooit, maar kolven is echt een microversie van hoe hij 35 jaar koeien gemolken heeft, inclusief tsr opwekken en het geluidje van de freestyle wat dus ook in een melkstal duidelijk te horen is. Dus daar hebben we dan wel hele gesprekken over en hij kijkt gewoon mee als ik aankoppel en samen turen naar de flesjes :+ :') . Die man weet meer over borstontstekingen dan ik.
Het gekke is dat ik wel gewoon de borst geef waar iedereen bij is, maar dit vind ik toch wat meer privé of zo. Ik heb al wel een keer gekolfd waar mijn moeder bij was maar nog niet met mijn vader erbij. Op zich zou dat best kunnen want hem boeit het echt niks en ik schaam me er eigenlijk ook niet voor. Volgende keer dus maar gewoon doen!

En ik moest even gniffelen over de gesprekken met je vader, feitelijk zijn we ook koeien _O-
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
  zondag 29 november 2020 @ 23:16:39 #26
277627 Seven.
We are Borg.
pi_196477657
Ja, mooi hè? Hij kon er met zijn kop niet bij dat ik in een bevalbad ben bevallen, maar voor hem is er dus niets normaler dan kolven. Als boer heb je dus 2 vaste momenten per dag, je melkt alle koeien 's morgens en 's avonds. Maar met een melkrobot (wordt steeds gewoner maar hij heeft dat zelf nooit gehad) kiest een koe zelf wanneer ze gemolken wordt, en dan zie je dus dat ze zich vaker melden. Dat heb ik m'n vader dan weer uit kunnen leggen, waarom ze dat doen en hoe dat voelt voor een koe. We zijn allemaal zoogdieren.
Resistance is futile.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 maandag 30 november 2020 @ 00:56:23 #27
269689 crew  Viv
pi_196478561
quote:
0s.gif Op zondag 29 november 2020 22:41 schreef MaJo het volgende:
Weet je, die 15 minuten is eigenlijk puur omdat de kraam dit mij verteld heeft :@ Ik heb dit dus steeds aangehouden en helemaal niet gekeken naar of mijn borsten leeg waren of niet. Vandaag heb ik gewoon gekolfd totdat de productie minder werd en dat is na 25/30 minuten.
Ah kijk! ^O^

In de handleiding van de Symphony staat:

"Ga door met afkolven totdat de borst leeg en zacht aanvoelt (Medela adviseert een afkolftijd van minstens 15 minuten)."

Waarschijnlijk komt daar die 15 minuten van je kraam vandaan, maar dat is dus het minimum wat Medela betreft. :)
quote:
We hadden een flesje gemaakt met JBPM die te dik was waardoor hij het niet weg kreeg en hij moest zo erg huilen dat ik hem aangelegd heb. Dat was een onverwacht mooi momentje want hij dronk zo rustig O+
Die onverwachte momentjes zijn zó fijn hè. O+
quote:
7s.gif Op zondag 29 november 2020 23:16 schreef Seven. het volgende:
Ja, mooi hè? Hij kon er met zijn kop niet bij dat ik in een bevalbad ben bevallen, maar voor hem is er dus niets normaler dan kolven. Als boer heb je dus 2 vaste momenten per dag, je melkt alle koeien 's morgens en 's avonds. Maar met een melkrobot (wordt steeds gewoner maar hij heeft dat zelf nooit gehad) kiest een koe zelf wanneer ze gemolken wordt, en dan zie je dus dat ze zich vaker melden. Dat heb ik m'n vader dan weer uit kunnen leggen, waarom ze dat doen en hoe dat voelt voor een koe. We zijn allemaal zoogdieren.
Wat zullen die koeien vroeger een enorme stuwing ervaren hebben inderdaad. :o ):O Leuk dat je dit met je vader kan delen!
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 dinsdag 1 december 2020 @ 00:35:06 #28
269689 crew  Viv
pi_196492182
Hoe ging het vandaag @MaJo ? Ben je al over op die andere kolf? Ik heb destijds ook een Freestyle overgenomen, maar die maakte in vergelijking met de Symphony zoveel lawaai dat ik mijn huurkolf niet wilde inleveren. :@ Ik heb daardoor in totaal 2 maanden met de Symphony gekolfd (duur geintje wel), toen had ik pas een voor mij geschikte opvolger in huis (Spectra S1).
  Moderator dinsdag 1 december 2020 @ 00:45:48 #29
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_196492259
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2020 00:35 schreef Viv het volgende:
Hoe ging het vandaag @:MaJo ? Ben je al over op die andere kolf? Ik heb destijds ook een Freestyle overgenomen, maar die maakte in vergelijking met de Symphony zoveel lawaai dat ik mijn huurkolf niet wilde inleveren. :@ Ik heb daardoor in totaal 2 maanden met de Symphony gekolfd (duur geintje wel), toen had ik pas een voor mij geschikte opvolger in huis (Spectra S1).
Vandaag heb ik 5x gekolfd maar de opbrengst was niet super, namelijk 700ml. 10ml meer dan gisteren maar ook een kolfbeurt meer. Nu heb ik vandaag aapie 2x aan moeten leggen omdat hij ontroostbaar was en ik het snel op wilde lossen. We zijn er dus nog niet!

Mijn man gaat de symphony morgen terugbrengen dus ik ben nog niet aan de kolf van mijn vriendin begonnen. Het is trouwens een medela swing maxi. Ik lees hier verschillende recensies over. Of heel positief, of heel negatief. Ik laat nog wel even weten hoe het bevalt :)
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 dinsdag 1 december 2020 @ 00:48:05 #30
269689 crew  Viv
pi_196492271
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2020 00:45 schreef MaJo het volgende:

[..]

Vandaag heb ik 5x gekolfd maar de opbrengst was niet super, namelijk 700ml. 10ml meer dan gisteren maar ook een kolfbeurt meer. Nu heb ik vandaag aapie 2x aan moeten leggen omdat hij ontroostbaar was en ik het snel op wilde lossen. We zijn er dus nog niet!

Mijn man gaat de symphony morgen terugbrengen dus ik ben nog niet aan de kolf van mijn vriendin begonnen. Het is trouwens een medela swing maxi. Ik lees hier verschillende recensies over. Of heel positief, of heel negatief. Ik laat nog wel even weten hoe het bevalt :)
Ah, maar als hij wat gedronken heeft aan de borst, was de dagopbrengst toch eigenlijk hoger dan 700 ml?

Ik zou gezien mijn ervaring die huurkolf nog niet wegbrengen voordat je die andere geprobeerd hebt. Stel dat jij in de categorie valt met een heel negatieve ervaring, dan zit je er wel mooi mee. :o
  Moderator dinsdag 1 december 2020 @ 14:14:24 #31
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_196498952
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 december 2020 00:48 schreef Viv het volgende:

[..]

Ah, maar als hij wat gedronken heeft aan de borst, was de dagopbrengst toch eigenlijk hoger dan 700 ml?

Ik zou gezien mijn ervaring die huurkolf nog niet wegbrengen voordat je die andere geprobeerd hebt. Stel dat jij in de categorie valt met een heel negatieve ervaring, dan zit je er wel mooi mee. :o
Ja dat is waar, de precieze dagopbrengst is dan moeilijk te bepalen. Je zag ook echt dat de opbrengst uit mijn rechterborst een stuk lager was want daar had hij uit gedronken :D

Ook vanochtend heb ik hem weer aangelegd want ik was vannacht in slaap gevallen en heb dus niet gekolfd. Ik werd wakker met 2 kanonskogels dus om de spanning eraf te nemen maar snel aangelegd.

Ik ben nu aan het kolven en volgens mij gaat dit een record worden, de flessen zitten al aardig vol na een kwartier _O-

En je hebt gelijk, ik wil eerst die kolf proberen voor ik de symphony terug breng. Nog steeds niet aan toegekomen dus dat wordt waarschijnlijk morgen :@
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
  woensdag 2 december 2020 @ 21:47:14 #32
55647 XcUZ_Me
Vileine vrouw
pi_196523361
Ik wals hier even binnen. De 2e editie van het fulltime kolven zit er hier al even op en ik doe mijn kolven weg...

Het zijn 2 medela freestyles. Eentje is wat ouder, maar doet het nog prima. De andere is nieuwer en is mega compleet. Ik had de oudere op m'n werk liggen omdat ik het heen en weer gesjouw beu was.

Zou mooi zijn als iemand anders er nog 'plezier' :+ aan zou kunnen hebben.
[b]Op dinsdag 4 maart 2008 13:44 schreef Zhenar het volgende:[/b]
Spelletjeshater! :( Prinses der Duisternis! :r Eter van kinderen en puppies!!!!! :'( !!!!!
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 woensdag 2 december 2020 @ 21:58:42 #33
269689 crew  Viv
pi_196523576
quote:
1s.gif Op woensdag 2 december 2020 21:47 schreef XcUZ_Me het volgende:
Ik wals hier even binnen. De 2e editie van het fulltime kolven zit er hier al even op en ik doe mijn kolven weg...
2e editie? :o :* Jouw ervaring met je eerste (ik lurkte destijds, in mijn rammelfase ;) ) was voor mij reden om zéker niet langdurig fulltime te willen kolven. Dat liep dus even anders. :X

Misschien heeft @MaJo interesse? Freestyles zijn beter bestand tegen fulltime kolven dan de Swing Maxi. :)
  woensdag 2 december 2020 @ 22:43:25 #34
55647 XcUZ_Me
Vileine vrouw
pi_196524363
Ja, wurm2 begon goed, maar dronk zó onrustig en slordig aan de borst dat ze heel veel lucht binnen kreeg, met alle kramp-ellende van dien. Met de fles ging het zoveel beter. Ze heeft een half jaar uitsluitend bv gehad en toen was ik er wel klaar mee weer :').

En mijn kolven zijn me altijd trouw gebleven. De oudere zal qua accu misschien iets minder presteren dan de nieuwere, maar ik heb er nooit problemen mee gehad.
[b]Op dinsdag 4 maart 2008 13:44 schreef Zhenar het volgende:[/b]
Spelletjeshater! :( Prinses der Duisternis! :r Eter van kinderen en puppies!!!!! :'( !!!!!
  Moderator woensdag 2 december 2020 @ 23:02:44 #35
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_196524687
Hmmm ik ga het eens met mijn man overleggen! Ik zag inderdaad online dat de Swing niet bedoelt is voor fulltime kolven en dan is een eigen versie wel handig :Y

Ik ben nu voor het eerst met de Swing aan het kolven en dat werkt prima. Maarre, dat trillen word ik wel kriegel van :X doet de Freestyle dat ook? Anders ben ik sowieso wel om :')

Edit: en werkt deze met een accu? Bij de swing werkt het op batterijen, 6 stuks die 3x een kwartier meegaat. Dat zet natuurlijk geen zoden aan de dijk _O- Ik zit dus nu weer aan de netstroom, het zou fijn zijn als ik ook “vrij” kan kolven.
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
  woensdag 2 december 2020 @ 23:10:51 #36
277627 Seven.
We are Borg.
pi_196524771
quote:
1s.gif Op woensdag 2 december 2020 23:02 schreef MaJo het volgende:
Hmmm ik ga het eens met mijn man overleggen! Ik zag inderdaad online dat de Swing niet bedoelt is voor fulltime kolven en dan is een eigen versie wel handig :Y

Ik ben nu voor het eerst met de Swing aan het kolven en dat werkt prima. Maarre, dat trillen word ik wel kriegel van :X doet de Freestyle dat ook? Anders ben ik sowieso wel om :')

Edit: en werkt deze met een accu? Bij de swing werkt het op batterijen, 6 stuks die 3x een kwartier meegaat. Dat zet natuurlijk geen zoden aan de dijk _O- Ik zit dus nu weer aan de netstroom, het zou fijn zijn als ik ook “vrij” kan kolven.
Trillen doet de Freestyle ook. Ik leg op mijn werk mijn tshirt eronder. Freestyle heeft wel een goeie accu waarmee je maar 1x per dag hoeft te laden.
Resistance is futile.
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 woensdag 2 december 2020 @ 23:13:18 #37
269689 crew  Viv
pi_196524792
quote:
1s.gif Op woensdag 2 december 2020 23:02 schreef MaJo het volgende:
Hmmm ik ga het eens met mijn man overleggen! Ik zag inderdaad online dat de Swing niet bedoelt is voor fulltime kolven en dan is een eigen versie wel handig :Y

Ik ben nu voor het eerst met de Swing aan het kolven en dat werkt prima. Maarre, dat trillen word ik wel kriegel van :X doet de Freestyle dat ook? Anders ben ik sowieso wel om :')

Edit: en werkt deze met een accu? Bij de swing werkt het op batterijen, 6 stuks die 3x een kwartier meegaat. Dat zet natuurlijk geen zoden aan de dijk _O- Ik zit dus nu weer aan de netstroom, het zou fijn zijn als ik ook “vrij” kan kolven.
Freestyle heeft oplaadbare accu inderdaad. :Y

Je bedoelt trillen van de motor? De Freestyle die ik had, deed dat heel erg. Werd er ook kriegel van, niet bevorderlijk voor het kolven. Vandaar dus die 2 maanden Symphony. :X Ik dacht eerst dat ik gewoon te gewend was aan die stille kolf, maar later las ik in het Borstvoedingstopic dat er ook stillere Freestyles in omloop zijn. Daar was diegene achter gekomen toen ze een kolfruimte moest delen: de ander had op het oog dezelfde kolf, maar dan duidelijk stiller. :o Dit zal ook uiteenlopende ervaringen op internet verklaren.
  woensdag 2 december 2020 @ 23:26:06 #38
55647 XcUZ_Me
Vileine vrouw
pi_196524905
Met accu idd. Gaat denk ik zo'n 10x kolven à 20 minuten mee. De kolf trilt wel ja, maar ik legde 'm altijd gewoon een eindje van me af op een vestje, dan heb je er geen hinder van. En de kolf bh is ook ZO fijn. Gewoon je handen vrij tijdens het kolven! Das wel een must hoor, bij fulltime kolven.

Nouja laat maar weten als je interesse hebt. Ik heb echt een superduper complete set voor je, met kolf bh in L of xl.
[b]Op dinsdag 4 maart 2008 13:44 schreef Zhenar het volgende:[/b]
Spelletjeshater! :( Prinses der Duisternis! :r Eter van kinderen en puppies!!!!! :'( !!!!!
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 woensdag 2 december 2020 @ 23:41:53 #39
269689 crew  Viv
pi_196525041
quote:
1s.gif Op woensdag 2 december 2020 23:26 schreef XcUZ_Me het volgende:
En de kolf bh is ook ZO fijn. Gewoon je handen vrij tijdens het kolven! Das wel een must hoor, bij fulltime kolven.
Klopt helemaal, een kolf-bh is stap 1. :Y De huidige fulltime kolvers MaJo en Seven. gebruiken dat ook.
  donderdag 3 december 2020 @ 08:44:09 #40
277627 Seven.
We are Borg.
pi_196526960
Ik zou vannacht kolven om 5 uur maar weer in slaap gevallen.

Ik heb net in 3 kwartier 350ml gekolfd :+

Holy cow :+ ):O :7
Resistance is futile.
pi_196527462
Ik gebruikte met de oudste, toen ik fulltime kolfde dus, nooit een kolf bh :@ :P Ik haakte wel een van de kanten in mijn elleboog zeg maar dus ik had 1 hand "vrij". Ik moet er dan wel bij zeggen dat ik meestal 10 tot 15 minuten kolfde.

Goede opbrengst Seven :9
  Moderator donderdag 3 december 2020 @ 12:52:51 #42
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_196530594
quote:
10s.gif Op donderdag 3 december 2020 08:44 schreef Seven. het volgende:
Ik zou vannacht kolven om 5 uur maar weer in slaap gevallen.

Ik heb net in 3 kwartier 350ml gekolfd :+

Holy cow :+ ):O :7
Dat zijn de betere kolfbeurten! Als je een beurt overslaat is het altijd feest :9

Ik heb vannacht ook overgeslagen wegens geen zin :@

Ik heb besloten toch door te gaan met de swing maxi, dat trillen went wel :+ met vriendin over de houdbaarheid gehad en ik mag hem kapot maken dus dat is ook geen probleem :D
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 donderdag 3 december 2020 @ 13:14:30 #43
269689 crew  Viv
pi_196530949
quote:
0s.gif Op donderdag 3 december 2020 12:52 schreef MaJo het volgende:
Ik heb besloten toch door te gaan met de swing maxi, dat trillen went wel :+ met vriendin over de houdbaarheid gehad en ik mag hem kapot maken dus dat is ook geen probleem :D
Maar dan dus wel gebonden aan het stopcontact tenzij je er batterijen tegenaan smijt? -O-
  Moderator donderdag 3 december 2020 @ 19:11:02 #44
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_196536605
quote:
0s.gif Op donderdag 3 december 2020 13:14 schreef Viv het volgende:

[..]

Maar dan dus wel gebonden aan het stopcontact tenzij je er batterijen tegenaan smijt? -O-
Ja dat wel... maar ik ben inmiddels wel gewend aan het kolven op de bank dus dat is niet zo’n probleem. Alleen ‘s nachts is het even minder ;)
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
  donderdag 3 december 2020 @ 20:57:00 #45
277627 Seven.
We are Borg.
pi_196539129
quote:
0s.gif Op donderdag 3 december 2020 19:11 schreef MaJo het volgende:

[..]

Ja dat wel... maar ik ben inmiddels wel gewend aan het kolven op de bank dus dat is niet zo’n probleem. Alleen ‘s nachts is het even minder ;)
Verlengsnoertje :7

Ik kolf zeker 2x per dag in bed maae ik moet dan wel een stoel maken voor mezelf (voedingskussen om me heen zodat ik 2 armleuningen naadt me heb, en dan een kussen daar bovenop). Anders zit ik teveel onderuit gezakt.
Resistance is futile.
  donderdag 3 december 2020 @ 21:07:23 #46
57269 Lemijn
luistert ook naar Leijn
pi_196539338
Ben je blij met je beslissing om niet of amper meer live te voeden MaJo? Geeft het de rust die je hoopte? Het lijkt mij best lastig als ik soms nog wel zou voeden en dat eigenlijk liever meer zou doen. Maar dat is volledig vanuit mijn eigen wensen en verlangens gedacht. Fulltime kolven lijkt mij nogal vreselijk (naar aanleiding van al Vivs verhalen....) dus ik vind het enorm bewonderenswaardig wat jullie doen en ik denk dat ik het zelf niet lang zou volhouden eerlijk gezegd. Of terug aan de borst of over op kunstvoeding. Er zijn veel minder verhalen voor jullie ter vergelijk qua overwegingen wel/niet doorgaan, dus je bent echt teruggeworpen op jezelf wat dat betreft maar ook in een emotionele roller coaster.
Op maandag 14 november 2016 12:18 schreef Crumpette het volgende:
De eerste keer ben je zo'n magische eenhoorn van moeder natuur en creeert een wonder
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 donderdag 3 december 2020 @ 23:10:14 #47
269689 crew  Viv
pi_196541771
quote:
0s.gif Op donderdag 3 december 2020 21:07 schreef Lemijn het volgende:
Fulltime kolven lijkt mij nogal vreselijk (naar aanleiding van al Vivs verhalen....)
:@

Ik vond het ergste dat ik geen kindje meer aan de borst zou hebben, nooit meer. Dat deed zo ontzettend veel pijn, dat had ik van tevoren echt niet gedacht. Voor mijn gevoel is dat ook niet volledig geheeld of zo.

Het fulltime kolven was soms inderdaad ronduit kut. Maar dan ging het om gevoelens van ongemak (als ik 's nachts moest kolven), stress (als ZZ mij niet liet kolven), frustratie (als mijn kolfonderdelen aan het kutten waren en mijn vacuüm prut was :( ), etc. Het verdriet van het niet-live voeden was vele malen erger, dat was dus niet inherent aan het kolven en zou ik met volledig kunstvoeding ook gehad hebben.
quote:
dus ik vind het enorm bewonderenswaardig wat jullie doen en ik denk dat ik het zelf niet lang zou volhouden eerlijk gezegd. Of terug aan de borst of over op kunstvoeding.
Dat is dus De Fuik. 8-) Ik wilde het óók niet lang voortzetten (zoals gezegd had ik het verhaal van XcUZ_Me nog helder voor ogen), en heel graag ZZ terug aan de borst. Ze liet soms wat zien aan de borst (ik legde in het begin nog bijna dagelijks aan als ze interesse toonde, niet als voeding maar als knus momentje O+ ) waardoor ik toch weer hoop kreeg dat het niet te laat was. Als ik zou stoppen met kolven, dan zou ik er eigenhandig voor zorgen dat een terugkeer naar de borst echt uitgesloten was. De laatste keer dat ZZ wat slokjes bij me dronk was ze 7 maanden oud, en zelfs toen maakte mijn hart een sprongetje van "Zou het dan toch nog...? *O* "
quote:
Er zijn veel minder verhalen voor jullie ter vergelijk qua overwegingen wel/niet doorgaan, dus je bent echt teruggeworpen op jezelf wat dat betreft maar ook in een emotionele roller coaster.
Klopt, en toen ik eens ervaringen ging zoeken, kwam ik allemaal succesverhalen tegen van vrouwen die na X weken of maanden hun kindje toch weer terug aan de borst kregen. Wat dus weer bijdroeg aan De Fuik. :X

Wat dat betreft kun je beter een deadline voor jezelf instellen: als het op datum Y niet gelukt is om de baby (weer) aan de borst te krijgen, dan is het klaar: kolven afbouwen tot stop en over op volledig kunstvoeding. Scheelt nogal wat valse hoop. :)

En om het positief af te sluiten:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dit zijn ZZ en ik op de Diavolezza, op bijna 3 kilometer hoogte in Zwitserland. Zij is daar 11 maanden oud en drinkt een fles melk die ik onderweg in de auto gekolfd had. Ik voelde me daar niet verdrietig, ongemakkelijk, gestresst of gefrustreerd, maar dankbaar en trots. O+ Dankbaar dat ze op die leeftijd ondanks haar matige aanhap/drinktechniek nog steeds mijn melk kreeg (en niet zo'n beetje ook: 3 flessen van 200 ml per dag), en trots dat het gelukt was om het kolven niet in de weg te laten staan van zoiets tofs als reizen. Als ik die foto's terugzie, dan zie ik een powervrouw. :D

[ Bericht 1% gewijzigd door Viv op 22-02-2021 01:29:39 ]
  Moderator donderdag 3 december 2020 @ 23:46:40 #48
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_196542298
quote:
7s.gif Op donderdag 3 december 2020 20:57 schreef Seven. het volgende:

[..]

Verlengsnoertje :7

Ik kolf zeker 2x per dag in bed maae ik moet dan wel een stoel maken voor mezelf (voedingskussen om me heen zodat ik 2 armleuningen naadt me heb, en dan een kussen daar bovenop). Anders zit ik teveel onderuit gezakt.
Dat zou ook kunnen :Y Maar vind op de bank kolven niet het ergste, dan kan man in ieder geval doorslapen of aapie overnemen als die niet wil slapen.

quote:
0s.gif Op donderdag 3 december 2020 21:07 schreef Lemijn het volgende:
Ben je blij met je beslissing om niet of amper meer live te voeden MaJo? Geeft het de rust die je hoopte? Het lijkt mij best lastig als ik soms nog wel zou voeden en dat eigenlijk liever meer zou doen. Maar dat is volledig vanuit mijn eigen wensen en verlangens gedacht. Fulltime kolven lijkt mij nogal vreselijk (naar aanleiding van al Vivs verhalen....) dus ik vind het enorm bewonderenswaardig wat jullie doen en ik denk dat ik het zelf niet lang zou volhouden eerlijk gezegd. Of terug aan de borst of over op kunstvoeding. Er zijn veel minder verhalen voor jullie ter vergelijk qua overwegingen wel/niet doorgaan, dus je bent echt teruggeworpen op jezelf wat dat betreft maar ook in een emotionele roller coaster.
Ja het heeft me heel veel rust gegeven. Vooral dat ik nu zelf de momenten kan kiezen om te kolven en dat ik samen met mijn man de voedingen kan doen geeft rust. Ik hoef niet meer 24 uur per dag paraat te staan en kan bijvoorbeeld ook even een tukkie doen zonder in de stress te raken of aapie honger krijgt.

Zelf heb ik er niet zo'n moeite (meer) mee dat ik hem niet (vaak) meer aan de borst heb. Het geven van een flesje vind ik net zo mooi, al dan niet mooier omdat hij veel rustiger drinkt en niet gefrustreerd is. Dus ja, dit is voor nu de juiste keuze voor ons.

Ik weet zelf nog niet hoe lang ik doorga met het fulltime kolven. Misschien ga ik op een gegeven moment helemaal over op de kv of ga ik zelfs weer de borst geven als aapie meer rust heeft, wie weet. Ik bekijk het wat dat betreft gewoon van dag tot dag :)

Wow die foto @Viv O+
30 maart - We are Scientists | 26 mei - Froukje | 12 juni - Calexico | 27 augustus - Wilco
  donderdag 3 december 2020 @ 23:50:40 #49
277627 Seven.
We are Borg.
pi_196542337
Ik lig momenteel tussen Colin en Six. in. Zij slapen, ik kolven. Zo stil is de Freestyle Flex dus.
Resistance is futile.
  donderdag 3 december 2020 @ 23:53:06 #50
277627 Seven.
We are Borg.
pi_196542358
@Viv da's zeker een powervrouw _O_
Resistance is futile.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')