Helaas is dit niet een klus die ik zelf kan doen.quote:Op woensdag 25 november 2020 09:50 schreef sjorsie1982 het volgende:
Tussen de 600-1000 eur is een normale prijs.
Ik zou het trouwens zelf doen, omdat ik tot nu toe zeer slechte tot extreem beschamende ervaringen heb met externe bedrijven in de bouwwereld.
Geen idee, ik heb automaten als hoofdzekering die ikzelf aan en uit kan doen.quote:Op woensdag 25 november 2020 09:53 schreef falling_away het volgende:
[..]
Helaas is dit niet een klus die ik zelf kan doen.
Ik heb een duurdere firma trouwens gevraagd naar de kosten opbouw en hij zei dit:
Onze vrijblijvende prijs is opgebouwd uit het leveren en monteren van de eerdergenoemde kast.
Inclusief aarding conform NEN1010 en het opnieuw zegelen van de hoofdaansluiting.
Moet het zegel van de hoofdaansluiting af dan? Ik dacht dat alleen Enexis dit mocht doen? En als dat wel moet, is het dan niet verplicht een firma te kiezen die gecertificeerd is? (voor de verzekering etc)
Een installateur wil (mag?) niet onder spanning werken. Als die hoofdzekering achter een zegel zit en geen automaat is, moet ie de stoppen er wel uit draaien, dus zegel verbreken. Dat meldt ie (vooraf?) aan de netbeheerder en mag alleen een installateur met zegelrecht een nieuw zegel aanbrengen (of de beheer zelf uiteraard). Dat recht schijnt ook weer geld te kosten.quote:Op woensdag 25 november 2020 09:53 schreef falling_away het volgende:
Moet het zegel van de hoofdaansluiting af dan? Ik dacht dat alleen Enexis dit mocht doen? En als dat wel moet, is het dan niet verplicht een firma te kiezen die gecertificeerd is? (voor de verzekering etc)
Alle installateurs bieden tot nu toe kasten van Hager aan.quote:Op woensdag 25 november 2020 10:07 schreef blomke het volgende:
[..]
Een installateur wil (mag?) niet onder spanning werken. Als die hoofdzekering achter een zegel zit en geen automaat is, moet ie de stoppen er wel uit draaien, dus zegel verbreken. Dat meldt ie (vooraf?) aan de netbeheerder en mag alleen een installateur met zegelrecht een nieuw zegel aanbrengen (of de beheer zelf uiteraard). Dat recht schijnt ook weer geld te kosten.
Maar om op je punt terug te komen, het beste kijk je naar de equipment die er in de kast wordt gezet. Er zijn nl goeie soorten (Siemens/ABB etc. ) en Chinese zooi. Die laatste moet je niet hebben. Overigens i.t.t. eerdere posts in dit topic: dit is typisch iets voor de vakman/installateur. Zelfs ik heb dit laten doen, i.v.m. veiligheid.
Prima spul!quote:Op woensdag 25 november 2020 10:22 schreef falling_away het volgende:
Alle installateurs bieden tot nu toe kasten van Hager aan.
Het blijft natuurlijk de vraag, wat wordt er precies geplaatst?quote:Op woensdag 25 november 2020 10:50 schreef JeMoeder het volgende:
1000 vind ik erg duur. Ik heb vorige week een collega gesproken die ongeveer 4000 Wp laat aanleggen op zijn dak. Daarbij moet ook zijn meterkast volledig vervangen worden en daarvoor heeft de erkend installateur zo'n 700 euro begroot. Ongeveer even veel dus als de niet-erkende partijen die jij hebt uitgevraagd.
Dit is de offerte van een dure firma (hij had een foto erbij geplaatst van een Hager Vision kast):quote:Op woensdag 25 november 2020 10:57 schreef XanderH het volgende:
[..]
Het blijft natuurlijk de vraag, wat wordt er precies geplaatst?
@:falling_away heb je een gespecificeerde offerte (met gebruikte materialen etc.)?
En dit van de goedkopere firma (die met overigens net meldt dat hij wel zegelrecht heeft, maar ik vind hem niet terug op de website van Techniek Nederland of InstallQ)quote:Het beste nemen we dan een 400V kast met daarin verwerkt:
1 st. hoofdschakelaar 3P+N 40A
3 st. aardlekschakelaar 40A/0,03A 1P+N.
6 st. automaat 16A B 1P+N.
Zo een kast van het fabricaat hager kost incl. montage ¤ 785,00 ex btw.
quote:1 x Hagergroepenkast en koppel groepenkast met hoofdschakelaar
3xaardlekschakelaar 9 lichtgroepen
¤ 413,33 ¤ 413,33 21%
1 x Haco b16a kookplaat 4 polig ¤ 61,98 ¤ 61,98 21%
Subtotaal ¤ 475,31
21% btw ¤ 99,82
Totaal ¤ 575,13
Ik mis de krachtgroep...quote:Op woensdag 25 november 2020 11:05 schreef falling_away het volgende:
[..]
Dit is de offerte van een dure firma (hij had een foto erbij geplaatst van een Hager Vision kast):
Even kijken...quote:En dit van de goedkopere firma (die met overigens net meldt dat hij wel zegelrecht heeft, maar ik vind hem niet terug op de website van Techniek Nederland of InstallQ)
[..]
Ja dat was incl installatie. Ik heb hem net via de app gevraagd hoe hij een zegelrecht heeft aangezien ik hem niet kan vinden op InstallQ / Echteinstallateur.nl. Ik voel me nu wel zo'n lastige klant haha.quote:Op woensdag 25 november 2020 11:42 schreef XanderH het volgende:
[..]
Ik mis de krachtgroep...
[..]
Even kijken...
Weet niet zo goed wat ik me moet voorstellen bij een "koppel groepenkast", maar willen ze deze plaatsen?
https://www.sandervunderi(...)40a-220-x-695mm.html
Met dan deze aardlekautomaat erbij?
https://www.sandervunderi(...)maat-3p-n-0-03a.html
Die verkoopprijzen komen wel redelijk overeen met wat ik vind.
Maar komen ze hem voor dat geld dan ook hangen?Goeie deal.
Eens, dat is natuurlijk een goed punt. Dat weet ik ook niet precies. Ik begreep dat bij elke post ook arbeid was opgenomen, maar wellicht smeert hij dat slim uit waardoor deze post goedkoper is en er ergens anders alsnog een flink bedrag afgetikt moet worden.quote:Op woensdag 25 november 2020 10:57 schreef XanderH het volgende:
[..]
Het blijft natuurlijk de vraag, wat wordt er precies geplaatst?
Misschien heeft jouw collega maar een één fase kast en dan is het natuurlijk appels met peren vergelijken.
En wordt die kast vervangen door dezelfde partij die de panelen legt? Dan is het maar de vraag hoe doorzichtig zo'n offerte is. Misschien kost de kast al wel ¤700 aan materiaal en hebben ze alle arbeidskosten op een grote hoop geveegd voor zowel de groepenkast als de zonnepanelen? Of misschien hadden ze in de prijs van de panelen al een post opgenomen voor "aanpassen van de verdeelkast", en betreft die ¤700 alleen de meerprijs.
@:falling_away heb je een gespecificeerde offerte (met gebruikte materialen etc.)?
In zijn prijs zie ik de montage kosten niet staan?quote:Op woensdag 25 november 2020 13:09 schreef falling_away het volgende:
De goedkope installateur komt volgende week eens kijken. Hij zegt dat hij zegelrecht heeft van Enexis maar volgens deze pagina kan dat niet tenzij hij te vinden is op een van die websites met erkende installateurs https://installq.nl/zegelrecht
Als hij langs komt zal ik hem er nog eens naar vragen.. wordt vervolgd
Ik vroeg hem aan de telefoon of die prijs inclusief montage is en hij bevestigde dit.quote:Op woensdag 25 november 2020 14:19 schreef speedfightrage het volgende:
[..]
In zijn prijs zie ik de montage kosten niet staan?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |