Correctie: 90% van de huizen is te duur voor een starter.quote:Op zaterdag 21 november 2020 20:17 schreef NightDancert het volgende:
[..]
Dit soort onzinnige overdrijvingen maken je verhaal niet sterker.
Als 90% van de huizen voor 80% van de mensen onbetaalbaar is klopt er gewoon iets niet.
Mwah. 8 miljoen woningen, 2 miljoen daarvan zijn sociale woningbouw. Ik vind het goed dat mensen huizen kopen, maar ik ben niet van mening dat iedereen moet kunnen kopenquote:Op zaterdag 21 november 2020 20:17 schreef NightDancert het volgende:
[..]
Dit soort onzinnige overdrijvingen maken je verhaal niet sterker.
Als 90% van de huizen voor 80% van de mensen onbetaalbaar is klopt er gewoon iets niet.
Succes. Ga je ook in Duitsland werken als wtber?quote:Op zaterdag 21 november 2020 20:20 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Op de één of andere manier heb ik altijd gedacht dat je uit Maastricht of de omgeving daarvan komt.
Ik heb het geluk gehad dat ik mijn appartement nu kon verkopen aangezien ik met mijn vriendin in Duitsland ben gaan samenwonen. (zij is Duits)
We huren nu ipv dat we gekocht hebben, want de woningmarkt in NRW is op dit moment ook flink "überteuert". We zien over een paar jaar, als de prijzen hopelijk weer in het normale bereik zitten, wel of we een koophuis tegenkomen wat ons aanspreekt. Tot dan hebben we genoeg tijd om de 60 tot 70.000 (of meer) euro eigen geld bij mekaar te sparen die je in Duitsland nodig hebt wanneer je een huis wil kopen. Notariskosten en overdrachtsbelasting worden namelijk niet door de hypotheekverstrekker gefinancierd, die verstrekt sowieso maar iets van 80 procent ofzo van de woningwaarde.
Twintiger of vroege dertiger, nieuwkomer op de woningmarkt en dus op zoek naar de eerste woning. Spaargeld zal nooit veel zijn door o.a. het leenstelsel. Laag salaris, maar te hoog voor sociale huur. Wellicht zelfs maar een flex contract. Grote kans dat het om een alleenstaand persoon gaat.quote:Op zaterdag 21 november 2020 20:31 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Correctie: 90% van de huizen is te duur voor een starter.
En wat is de definitie van een starter? Laten we het daar eens over hebben.
Alleenstaand?
Vast contact?
Eigen geld gespaard?
Leeftijd?
Nee, ik blijf bij mijn Nederlandse werkgever werken. Het bevalt me daar namelijk prima en de reistijd bedraagt maar een half uurtje over een Autobahn die zelfs tijdens de spits erg leeg is.quote:Op zaterdag 21 november 2020 20:35 schreef Cherni het volgende:
[..]
Succes. Ga je ook in Duitsland werken als wtber?
Overigens hebben hboers het al moeilijk op die huizenmarkt als starter.
En even voor de duidelijkheid want dat komt hier ook naar boven, wel een woning waar men tzt een gezin kan starten?quote:Op zaterdag 21 november 2020 20:39 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Twintiger of vroege dertiger, nieuwkomer op de woningmarkt en dus op zoek naar de eerste woning. Spaargeld zal nooit veel zijn door o.a. het leenstelsel. Laag salaris, maar te hoog voor sociale huur. Wellicht zelfs maar een flex contract. Grote kans dat het om een alleenstaand persoon gaat.
Oké. Dat is te doen.quote:Op zaterdag 21 november 2020 20:44 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Nee, ik blijf bij mijn Nederlandse werkgever werken. Het bevalt me daar namelijk prima en de reistijd bedraagt maar een half uurtje over een Autobahn die zelfs tijdens de spits erg leeg is.
mag ik vragen als jij autisme hebtquote:Op zaterdag 21 november 2020 20:47 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Klinkt inderdaad goed! En weloverwogen.
Nee, en is Purmerend je enige optie? Zie namelijk wel betaalbare woningen in Zaandam en Volendam.quote:Op zaterdag 21 november 2020 20:49 schreef Dimachaerus het volgende:
[..]
mag ik vragen als jij autisme hebt
?quote:Op zaterdag 21 november 2020 20:52 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Nee, en is Purmerend je enige optie? Zie namelijk wel betaalbare woningen in Zaandam en Volendam.
Niet zo zeer als eerste woning, maar de tweede woning lijkt me normaliter toch de woning waarin uiteindelijk een gezin gesticht wordt.quote:Op zaterdag 21 november 2020 20:44 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
En even voor de duidelijkheid want dat komt hier ook naar boven, wel een woning waar men tzt een gezin kan starten?
Dus Volendam is niets en je houdt niet van klussen, budget is > ¤175000.quote:Op zaterdag 21 november 2020 20:54 schreef Dimachaerus het volgende:
[..]
?
Ik zie 6 woningen <175k
waar omin veel aan gedaan moet worden
en volendam
quote:Op zaterdag 21 november 2020 20:58 schreef ootjekatootje het volgende:
Dus Volendam is niets en je houdt niet van klussen, budget is > ¤175000.
Is een appartement ook goed of zoek je een woning met een tuin?
https://www.funda.nl/koop(...)105-hondsdrafweg-34/quote:
Heb je de service kosten bekeken en dan nog vve. Dat zijn enorme bedragen(zeker voor een starter). Vreemd dat het twee aparte posten zijn. Zeker bij oude appartementen zijn die servicekosten/vve enorm. En mogelijk moet je nog bijbetalen ook als er niet genoeg gereserveerd is.quote:Op zaterdag 21 november 2020 21:06 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
https://www.funda.nl/koop(...)105-hondsdrafweg-34/
Prima starterswoning, eventueel muur naar keuken eruit halen, en extra slaapkamer creëren.
quote:Op zaterdag 21 november 2020 21:06 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Prima starterswoning, eventueel muur naar keuken eruit halen, en extra slaapkamer creëren.
servicekosten zijn 228quote:Op zaterdag 21 november 2020 21:11 schreef Cherni het volgende:
[..]
Heb je de service kosten bekeken en dan nog vve. Dat zijn enorme bedragen(zeker voor een starter). Vreemd dat het twee aparte posten zijn. Zeker bij oude appartementen zijn die servicekosten/vve enorm. En mogelijk moet je nog bijbetalen ook als er niet genoeg gereserveerd is.
Dat lijkt sprekend op mijn oude appartement, in midden-Limburg zijn die echter zo'n 25 tot 30.000 euro minder duur. 174.000 Voor zo'n flatje, wat ooit in het kader van sociale woningbouw gebouwd is, is echt absurd. Die dingen zijn ook amper rendabel te moderniseren/duurzamer te maken.quote:Op zaterdag 21 november 2020 21:06 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Deze Vve ziet er juist gezond uit. Ze hebben blokverwarming dus iedereen stookt nog een eind heen, dat is goedkoop op te lossen met meters op de verwarmingen zodat iedereen zijn deel betaald. Wij kregen jaarlijks ¤750,- terug.quote:Op zaterdag 21 november 2020 21:11 schreef Cherni het volgende:
[..]
Heb je de service kosten bekeken en dan nog vve. Dat zijn enorme bedragen. Vreemd dat het twee aparte posten zijn. Zeker bij oude appartementen zijn die servicekosten/vve enorm. En mogelijk moet je nog bijbetalen ook als er niet genoeg gereserveerd is.
5 jaar geleden was dit huisje 125kquote:Op zaterdag 21 november 2020 21:20 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Deze Vve ziet er juist gezond uit. Ze hebben blokverwarming dus iedereen stookt nog een eind heen, dat is goedkoop op te lossen met meters op de verwarmingen zodat iedereen zijn deel betaald. Wij kregen jaarlijks ¤750,- terug.
Ik heb niet naar de stukken gekeken maar ik vermoed dat er behoorlijk wat geld in het reservefonds zit.
Of dat het geïnvesteerd gaat worden in groot onderhoud wat de waarde van het pand vasthoudt.
Daarnaast staat de rente nu zo laag dat de hypotheeklasten een lachertje zijn.
En dat komt bovenop de hypotheek. Lijkt mij voor een starter een enorm bedrag. Bij nieuw bouw zijn die service kosten en vve een stuk lager.quote:Op zaterdag 21 november 2020 21:18 schreef Dimachaerus het volgende:
[..]
servicekosten zijn 228
bestaande uit blokverwarming 70 en vve 158 denk ik
dan nog is het een hoop geld
Ze zijn juist perfect voor modernisatie, die tussen wanden kunnen er zo uit, het is een lege blokkendoos.quote:Op zaterdag 21 november 2020 21:18 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Dat lijkt sprekend op mijn oude appartement, in midden-Limburg zijn die echter zo'n 25 tot 30.000 euro minder duur. 174.000 Voor zo'n flatje, wat ooit in het kader van sociale woningbouw gebouwd is, is echt absurd. Die dingen zijn ook amper rendabel te moderniseren/duurzamer te maken.
Toen was de rente wel wat hogerquote:Op zaterdag 21 november 2020 21:21 schreef Dimachaerus het volgende:
[..]
5 jaar geleden was dit huisje 125k
kan je nagaan wat een lachertje de hypotheeklasten toen waren
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |