Slecht idee. Dus omdat de staat jarenlang het politieapparaat aan het stukbezuinigen is, worden taken overgeheveld aan partijen die niet de juiste opleiding hebben genoten, de politieopleiding niet hebben afgemaakt of gewoon er geld aan willen verdienen.quote:Tien Nederlandse gemeenten beginnen uiterlijk in januari met een proef waarbij buitengewoon opsporingsambtenaren (boa's) een korte wapenstok in hun uitrusting krijgen, meldt het ministerie van Justitie en Veiligheid maandag. De pilot zal een jaar duren.
Bij de keuze voor de gemeenten is onder meer gekeken naar een goede landelijke spreiding. Er is gekozen voor Alkmaar, Amsterdam, Capelle aan den IJssel, Hoorn, Leeuwarden, Valkenburg aan de Geul, Velsen, Zandvoort, Zoetermeer en Zuidwest-Friesland.
Minister Ferd Grapperhaus (Justitie en Veiligheid) zegt met de pilot tegemoet te komen aan de wens die boa's al langer hebben. "Zij verdienen onze waardering, maar ze verdienen het ook om voorzien te worden van voldoende middelen in het kader van hun veiligheid."
(artikel gaat verder in de link)
Exact. Maar hun lobby heeft het dus voor elkaar gekregen.quote:Op maandag 16 november 2020 18:03 schreef Cheeseburgert het volgende:
Stel gekken![]()
Die stadswachters zijn een uitvinding omdat goed opgeleide agenten te duur waren voor simpel werk zoals hersenloos bonnen schrijven. En elke debiel zonder werk kon het worden (Melkertbaan). En die kan ze dan nu bewapenen, wat kan er fout gaan
Nee hoor de investeringsmaatschappijen draaien als een tierelier.quote:Op maandag 16 november 2020 18:06 schreef BasEnAad het volgende:
Het project Rutte heeft gefaald, het is pleisters plakken. Je ziet het overal, in elke sector, elke beroepsgroep, het is overal hommeles.
Dan eindigt het er niet echt mee of welquote:Op maandag 16 november 2020 18:16 schreef Kaascardje het volgende:
Dit gaat eindigen met dat een boa een onschuldige man doodt slaat en net zoals alle andere ambtenaren komt zo'n boa er mee weg.
Gezien boa's vaak een erg kort lontje hebben, zie ik ze zo iemand voor hun kanus rammen. En gezien een wapenstok feitelijk gewoon een balk hout is, kan je hierdoor iemand zonder al teveel moeite er mee doodt slaan.quote:Op maandag 16 november 2020 18:18 schreef phoenyx het volgende:
[..]
Dan eindigt het er niet echt mee of wel
Als je ze al zo neerbuigend en zelfvooringenomen benaderd, is de kans op escalatie natuurlijk ook wel een stukje groter.quote:Op maandag 16 november 2020 18:27 schreef Kaascardje het volgende:
[..]
Gezien boa's vaak een erg kort lontje hebben, zie ik ze zo iemand voor hun kanus rammen. En gezien een wapenstok feitelijk gewoon een balk hout is, kan je hierdoor iemand zonder al teveel moeite er mee doodt slaan.
Exact.quote:Op maandag 16 november 2020 18:27 schreef Kaascardje het volgende:
[..]
Gezien boa's vaak een erg kort lontje hebben, zie ik ze zo iemand voor hun kanus rammen. En gezien een wapenstok feitelijk gewoon een balk hout is, kan je hierdoor iemand zonder al teveel moeite er mee doodt slaan.
Ja die sprint je er wel uit, ben pas bang als zij een herdershond krijgen..quote:Op maandag 16 november 2020 18:16 schreef Twiitch het volgende:
Ach, de BOA's die hier rondlopen Henk (overgewicht 54 jaar) en Ingrid (overgewicht, ergens tussen de 50 en 75 afhankelijk van de belichting + kort pittig kapsel) kan ik met wapenstok ook wel aan.
De boa's waar ik in aanraking mee komt zijn dat dus niet. Ik geef ze gelijk in woorden om snel van ze af te zijn. Maar ze hebben altijd hun eigen interpretatie van 'dingen' waarin ze gelijk denken te hebben. Daarbij presenteren ze een air met hun bepaalde autoriteit dat het overslaat op arrogantie, misplaatste. Goeie combi wel als ze dan ook nog eens niet bepaald de slimste zijn.quote:Op maandag 16 november 2020 18:21 schreef DW457 het volgende:
Voor mijn werk kom ik veel in aanraking met de BOA'S en ik vind het stuk voor stuk wel goede gasten. Natuurlijk zitten er ook slechte tussen, maar ik vind het ook wel een beetje makkelijk afgeven op deze beroepsgroep. Hoeveel van jullie kennen nou echt een aantal boa's?
Wapenstok hebben ze al. Nu is het nog een kleine stap om bij de lobby over te stappen naar vuurwapens en pepperspray. Want ja, dat ondersteund hun taken en wapenstok natuurlijk.quote:Op maandag 16 november 2020 18:39 schreef WammesWaggel het volgende:
[..]
Ja die sprint je er wel uit, ben pas bang als zij een herdershond krijgen..
Maar wat als ze straks ook een Walther P99Q hebben? Dan wordt het link.quote:Op maandag 16 november 2020 18:39 schreef WammesWaggel het volgende:
[..]
Ja die sprint je er wel uit, ben pas bang als zij een herdershond krijgen..
Waardoor komen jullie allemaal in aanraking met de boa's? Ikzelf enkel proffesioneel, maar in mijn privéleven nooit echt...quote:Op maandag 16 november 2020 18:45 schreef Red_85 het volgende:
[..]
De boa's waar ik in aanraking mee komt zijn dat dus niet. Ik geef ze gelijk in woorden om snel van ze af te zijn. Maar ze hebben altijd hun eigen interpretatie van 'dingen' waarin ze gelijk denken te hebben. Daarbij presenteren ze een air met hun bepaalde autoriteit dat het overslaat op arrogantie, misplaatste. Goeie combi wel als ze dan ook nog eens niet bepaald de slimste zijn.
Hun dat complete pakket maakt ze echt tot de-escalerende wonderen. 9/10 als zo'n gast er bij komt staan, loopt het uit de hand.
Nee, dit is echt het beste idee van de hele covid periode.
Of dat er een bejaarde boa met matige conditie zelf in het ziekenhuis (of erger) belandt doordat hij de verkeerde ongehoorzame burger met zijn wapenstok probeert te bewerken.quote:Op maandag 16 november 2020 18:16 schreef Kaascardje het volgende:
Dit gaat eindigen met dat een boa een onschuldige man doodt slaat en net zoals alle andere ambtenaren komt zo'n boa er mee weg.
Zelden, ik zie ze alleen weleens rondlopen. Ik ben ooit aangesproken toen de hond zat te schijten in een plantsoen, ik moest wel de poep opruimen hoor (uiteraard, ik ben geen tokkie) maar de toon waarop dat gingquote:Op maandag 16 november 2020 18:53 schreef DW457 het volgende:
[..]
Waardoor komen jullie allemaal in aanraking met de boa's? Ikzelf enkel proffesioneel, maar in mijn privéleven nooit echt...
Ik ken er welgeteld eentje, een mevrouw die na jaren thuiszitten zo weer aan de slag is gekomen. Ik vind het uitstekend dat ze wat doet hoor, daar niet van, maar de betreffende persoon heeft diverse gezondheidsklachten waaronder een slechte rug en is ook niet de meest atletische. Wapenstok of niet, die gaat helemaal niets kunnen uitrichten tegen een tegenstander met goede gezondheid.quote:Op maandag 16 november 2020 18:21 schreef DW457 het volgende:
Hoeveel van jullie kennen nou echt een aantal boa's?
Alle boa's hebben toch allemaal dezelfde minpunten als degene welke hen bestuurt?quote:Op maandag 16 november 2020 18:21 schreef DW457 het volgende:
Voor mijn werk kom ik veel in aanraking met de BOA'S en ik vind het stuk voor stuk wel goede gasten. Natuurlijk zitten er ook slechte tussen, maar ik vind het ook wel een beetje makkelijk afgeven op deze beroepsgroep. Hoeveel van jullie kennen nou echt een aantal boa's?
Kan je dit uitleggen?quote:Op maandag 16 november 2020 21:10 schreef torentje het volgende:
[..]
Alle boa's hebben toch allemaal dezelfde minpunten als degene welke hen bestuurt?
Volgende stap is dat de private beveiligingsbedrijven dezelfde hulpmiddelen nodig hebben over een paar jaar.quote:Op maandag 16 november 2020 18:47 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Wapenstok hebben ze al. Nu is het nog een kleine stap om bij de lobby over te stappen naar vuurwapens en pepperspray. Want ja, dat ondersteund hun taken en wapenstok natuurlijk.
Ik vermoed eerder dat een boa gaat escaleren waar dat niet nodig is.quote:Op maandag 16 november 2020 21:17 schreef F.Sinatra het volgende:
Het is wachten op het bericht dat de eerste BOA met z'n eigen stok is geslagen ben ik bang.
Volgens mij waren er al een aantal proefballonnetjes opgelaten om beveiligers te bewapenen.quote:Op maandag 16 november 2020 21:23 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Volgende stap is dat de private beveiligingsbedrijven dezelfde hulpmiddelen nodig hebben over een paar jaar.
Er is ook een tijdje een 'rage' geweest om de boa het water in te duwen. Vandaar die associatie met het proberen die stok af te pakken. Maar inderdaad, wat jij zegt denk ik ook ja.quote:Op maandag 16 november 2020 21:23 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ik vermoed eerder dat een boa gaat escaleren waar dat niet nodig is.
Bedoel je dat ie losgaat?quote:Op maandag 16 november 2020 21:23 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Ik vermoed eerder dat een boa gaat escaleren waar dat niet nodig is.
Ongetwijfeld. Als je ziet hoe ze nu al soms reageren op burgers, is het slechts een kwestie van tijd totdat er eentje ongeprovoceerd z'n knuppel in het achterste van het loslopende Maltezertje van Corrie ramt, terwijl hij schuimbekkend schreeuwt dat ze zich niet moet verzetten.quote:
En ze worden er neem ik aan niet op getraind. Dat zal alleen bij de politie gebeuren denk ik...quote:Op maandag 16 november 2020 22:49 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Ongetwijfeld. Als je ziet hoe ze nu al soms reageren op burgers, is het slechts een kwestie van tijd totdat er eentje ongeprovoceerd z'n knuppel in het achterste van het loslopende Maltezertje van Corrie ramt, terwijl hij schuimbekkend schreeuwt dat ze zich niet moet verzetten.
Uiteraard worden ze erop getraind. Dat is het minste dat er nodig is als je mensen geweldsmiddelen toewijst.quote:Op maandag 16 november 2020 22:51 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
En ze worden er neem ik aan niet op getraind. Dat zal alleen bij de politie gebeuren denk ik...
Zo werkt het niet. Ook een BOA die de fout in gaat kan voor de rechter verschijnen. Die komt er niet zomaar mee weg.quote:Op maandag 16 november 2020 18:16 schreef Kaascardje het volgende:
Bij mij staan ze wel eens voor de supermarkt op het plein. Of stonden op een 'shared space' waar fietsers en voetgangers door elkaar gingen in het centrum. De reden dat dat nu een shared space is geworden, was juist omdat het onduidelijk was of het fietsersgebied of wandelaarsgebied was. 3x raden wie daar bekeuringen stonden uit te delen, hun eigen interpretatie stonden toe te passen en als een stel arrogante kwasten mensen stonden te becommanderen.quote:Op maandag 16 november 2020 18:53 schreef DW457 het volgende:
[..]
Waardoor komen jullie allemaal in aanraking met de boa's? Ikzelf enkel proffesioneel, maar in mijn privéleven nooit echt...
En bovenop Corrie zit?quote:Op maandag 16 november 2020 22:49 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Ongetwijfeld. Als je ziet hoe ze nu al soms reageren op burgers, is het slechts een kwestie van tijd totdat er eentje ongeprovoceerd z'n knuppel in het achterste van het loslopende Maltezertje van Corrie ramt, terwijl hij schuimbekkend schreeuwt dat ze zich niet moet verzetten.
2daagse cursus. Eerst 'wat is een wapenstok'.quote:Op maandag 16 november 2020 23:03 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Uiteraard worden ze erop getraind. Dat is het minste dat er nodig is als je mensen geweldsmiddelen toewijst.
Verder blijft het wel gewoon een kut idee
Imago van boa's verbeteren? Die verbeter je juist niet door ze een wapen te geven.quote:Op maandag 16 november 2020 18:32 schreef DW457 het volgende:
[..]
Als je ze al zo neerbuigend en zelfvooringenomen benaderd, is de kans op escalatie natuurlijk ook wel een stukje groter.
Een groot deel van het probleem zit hem ook in het imago van de boa's.
idem. Uiteraard gaat het wel eens mis. Ik heb wel het idee dat er eerder een signaal gegeven moet worden en ook mogelijk is, dat een BOA even iets anders gaat doen als de emmer overloopt. Als je dagelijks met agressie te maken krijgt kan ik mij voorstellen dat je even je rust moet pakken.quote:Op maandag 16 november 2020 18:53 schreef DW457 het volgende:
[..]
Wel een beetje boud, je bewering dat alle BOA’s gedragsstoornissen hebben en te kampen hebben met psychische problematiek.quote:Op dinsdag 17 november 2020 05:34 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
Er is geld zat in Nederland, maar met de VVD al jaren aan het roer is er op zo'n beetje alles bezuinigd en nu brengen we zieken maar naar Duitsland want zij hebben nog wel capaciteit op de IC.
Ook op de politie en justitie is flink bezuinigd. En i.p.v. echte agenten zetten we maar BOA's in die met behoud van uitkering mensen kunnen gaan controleren, helemaal nergens voor opgeleid zijn, hun VMBO met moeite hebben afgerond en zelf veelal psychisch helemaal niet lekker in hun vel zitten en met allerlei psychische stoornissen kampen.
We moeten helemaal af van het begrip BOA, met of zonder wapens. Mensen met gedragsstoornissen of psychische problematiek moet je niet op een dergelijke verantwoordingsvolle functie zetten. Daar heb je goed opgeleide agenten voor nodig (en die opleidingseisen mogen ook wel weer heel veel zwaarder, maak er maar een opleiding van zoals ze dit in bijvoorbeeld Oostenrijk kennen) en ja, die zij uiteraard bewapend, maar zullen de bewapening pas dan inzetten wanneer alle andere mogelijkheden zijn uitgeput. Dat is professioneel gedrag. Geen mannetjes met een te groot ego en te klein geschapen in de broek die dit willen compenseren met een wapenstok.
Schaf BOA's af en leidt weer agenten op. En rechercheurs en vooral ook digitale rechercheurs want er gebeurt heel veel op het internet dat strafbaar is, zeker ook op de Nederlandse tak van het internet en dat ook maatschappij en rechtsstaat ontwrichtend werkt (en anders schaf je het internet maar af in Nederland als je weigert er rechercheurs op te zetten).
Naast de ziekenzorg die flink moet worden uitgebreid en niet telkens op moet worden bezuinigd.
Jarenlang Rutte aan de macht heeft een spoor van vernieling en ellende achter zich gelaten. Bezuinigen, bezuinigen, bezuinigen. Internationale ondernemingen dragen in Nederland nauwelijks of geen belasting af. En ondertussen wordt echt nagenoeg alles kapot bezuinigd. Er is geld zat, maar Rutte is een vrek.
Misschien niet allemaal.quote:Op dinsdag 17 november 2020 06:12 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Wel een beetje boud, je bewering dat alle BOA’s gedragsstoornissen hebben en te kampen hebben met psychische problematiek.
‘Vaak een erg kort lontje’....vind dit overdreven.quote:Op maandag 16 november 2020 18:27 schreef Kaascardje het volgende:
[..]
Die krijgen ze al. Hieronder kan je zien wat de MBO 3 basisopleiding is voor n boa:quote:Op dinsdag 17 november 2020 00:39 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Imago van boa's verbeteren? Die verbeter je juist niet door ze een wapen te geven.
Eerder een paar cursussen cognitieve vaardigheden, communicatie, toepassing van wetten en de-escalerend optreden.
Basis 'cursus' bedoel je. 9 dagen training is nauwelijks een opleiding te noemen.quote:Op dinsdag 17 november 2020 07:06 schreef DW457 het volgende:
[..]
Die krijgen ze al. Hieronder kan je zien wat de MBO 3 basisopleiding is voor n boa:
https://www.spv.nu/opleid(...)i-iii-v-en-vi?page=1
Van wat ik gezien heb werken ze nu ook weer niet echt de-escalerend. Eerder andersom. Ik vind het desalniettemin een slechte zaak om deze mensen het recht op geweld te geven. Een tekortkoming van de politie veroorzaakt door een verkeerde bezuiniging (what else is newquote:Op dinsdag 17 november 2020 06:18 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
‘Vaak een erg kort lontje’....vind dit overdreven.
Aan de andere kant, gezien het takenpakket, wat is dan proportioneel qua opleiding? En de vervolgvraag: waar ga je de mensen vandaan halen? Bij de politie hebben ze ook al een schreeuwend te kort aan mensen. Als je de boel gaat verzwaren bij Handhaving moet je er huidige mensen uitgooien en krijg je er minder mensen voor terug. Dan zorg je dus ook daar voor een te kort. Is dat wenselijk in jouw ogen?quote:Op dinsdag 17 november 2020 09:01 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Basis 'cursus' bedoel je. 9 dagen training is nauwelijks een opleiding te noemen.
2 dagen benaderingstechniek... Dit is vrij duidelijk
Als boa's meer politietaken krijgen die bij politieagenten horen, dienen ze gewoon een politieopleiding te krijgen. De opleiding hoort niet bij de functienaam, maar bij het takenpakket wat ze hebben. En noem boa's dan gewoon politieagenten. Red een persoon de opleiding niet, jammer dan.quote:Op dinsdag 17 november 2020 11:44 schreef DW457 het volgende:
[..]
Aan de andere kant, gezien het takenpakket, wat is dan proportioneel qua opleiding? En de vervolgvraag: waar ga je de mensen vandaan halen? Bij de politie hebben ze ook al een schreeuwend te kort aan mensen. Als je de boel gaat verzwaren bij Handhaving moet je er huidige mensen uitgooien en krijg je er minder mensen voor terug. Dan zorg je dus ook daar voor een te kort. Is dat wenselijk in jouw ogen?
Ik ben het sowieso wel eens dat er veel meer geld moet, structureel, naar de politie. Want het huidige salaris en de organisatiecultuur is echt niet ok.quote:Op dinsdag 17 november 2020 12:44 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Als boa's meer politietaken krijgen die bij politieagenten horen, dienen ze gewoon een politieopleiding te krijgen. De opleiding hoort niet bij de functienaam, maar bij het takenpakket wat ze hebben. En noem boa's dan gewoon politieagenten. Red een persoon de opleiding niet, jammer dan.
Als je betere handhaving wil, investeer dan gewoon in agenten en salaris. Niet in halfbakken oplossingen met een halfbakken takenpakket, uitgevoerd door halfbakken personeel met een halfbakken opleiding.
En daar is de reden dat we helemaal geen boa's nodig hebben en al helemaal geen boa's met wapens.quote:Op dinsdag 17 november 2020 13:06 schreef DW457 het volgende:
[..]
Ik ben het sowieso wel eens dat er veel meer geld moet, structureel, naar de politie. Want het huidige salaris en de organisatiecultuur is echt niet ok.
Ook niet als het zinvol geweld is?quote:Op dinsdag 17 november 2020 09:02 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Van wat ik gezien heb werken ze nu ook weer niet echt de-escalerend. Eerder andersom. Ik vind het desalniettemin een slechte zaak om deze mensen het recht op geweld te geven. Een tekortkoming van de politie veroorzaakt door een verkeerde bezuiniging (what else is new).
Niet helemaal, want op dit moment vullen ze wel een belangrijk gat in de handhaving.quote:Op dinsdag 17 november 2020 13:53 schreef Red_85 het volgende:
[..]
En daar is de reden dat we helemaal geen boa's nodig hebben en al helemaal geen boa's met wapens.
Ze zijn nu nodig, maar zouden niet nodig moeten zijn. Althans, niet wat betreft veel inmiddels naar hun verlegde taken.quote:Op dinsdag 17 november 2020 14:20 schreef DW457 het volgende:
[..]
Niet helemaal, want op dit moment vullen ze wel een belangrijk gat in de handhaving.
Wat agenten gewoon hadden moeten doen.quote:Op dinsdag 17 november 2020 14:20 schreef DW457 het volgende:
[..]
Niet helemaal, want op dit moment vullen ze wel een belangrijk gat in de handhaving.
Het probleem is juist of een BOA dat wel goed kan inschatten.quote:Op dinsdag 17 november 2020 14:14 schreef Boca_Raton het volgende:
[..]
Ook niet als het zinvol geweld is?
Ja, dat is zo. Geen idee.quote:Op dinsdag 17 november 2020 14:23 schreef Stoorzendert het volgende:
[..]
Het probleem is juist of een BOA dat wel goed kan inschatten.
Zeker waar.quote:Op dinsdag 17 november 2020 14:22 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
[..]
Ze zijn nu nodig, maar zouden niet nodig moeten zijn. Althans, niet wat betreft veel inmiddels naar hun verlegde taken.
Dit, het is wachten tot er een met zijn eigen wapenstok wordt afgeslagen en ze om pistolen gaan vragen.quote:Op maandag 16 november 2020 18:03 schreef Cheeseburgert het volgende:
Stel gekken![]()
Die stadswachters zijn een uitvinding omdat goed opgeleide agenten te duur waren voor simpel werk zoals hersenloos bonnen schrijven. En elke debiel zonder werk kon het worden (Melkertbaan). En die kan ze dan nu bewapenen, wat kan er fout gaan
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |