quote:
Dag beste Ensiferum

! Ik ben er eens even een uurtje voor gaan zitten, en ik heb dat filmpje bekeken en geprobeerd hun methode toe te passen en de resultaten te reproduceren in R ipv Excel. Welnu, dat is gelukt! Met de data van Kent County als voorbeeld (die data was het makkelijkst te krijgen):
![Trump.png]()
We zien op de X-as: het percentage stemmen op GOP/Trump van mensen die vote-by-party gestemd hebben.
We zien op de Y-as: het VERSCHIL tussen het percentage stemmen op GOP/Trump van mensen die vote-by-party gestemd hebben en het percentage van de stemmen voor Trump die vote-by-candidate gestemd hebben. Op zich een beetje raar, want de Y-as is in feite dus Y-X, en als je de mate van correlatie wil onderzoeken dan plot je doorgaans gewoon het één tegen het ander, maar oké.
Nu doen we 't zelfde voor Biden:
![Biden.png]()
Oepsie.. dat lijkt toch verdacht veel op elkaar hè? Waar zijn al die verdwenen stemmen nou

?
Ik blijf 't een rare manier van plotten vinden (door X tegen Y-X te plotten kantel je het plot eigenlijk 90 gaden), dus hier heb je ze allebei maar dan gewoon zoals het hoort:
![Combi-beter.png]()
Op de X-as: het percentage stemmen op GOP / Democraten van mensen die vote-by-party gestemd hebben (zelfde als eerst).
Op de Y-as: het percentage van de stemmen voor Trump/Biden die vote-by-candidate gestemd hebben.
Wat kunnen we nu concluderen? Er is een correlatie is tussen de voorkeur van mensen die vote-by-party stemmen en de voorkeur van mensen die vote-by-candidate stemmen. Wie had dat gedacht...
De enige manier om een horizontale lijn te krijgen is wanneer gradient van de correlatie tussen vote-by-party stemmen en vote-by-candidate stemmen precies 1:1 is.
In het kader van transparantie en dingen: als je 't .R-script en de .CSV-bestanden wil hebben dan hoor ik 't wel.[ Bericht 1% gewijzigd door Isdatzo op 16-11-2020 23:02:35 ]