abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_196256930
Na het plaatsen van een nieuwe radiator blijkt dat de koppelingen niet goed zijn afgemonteerd.
Zowel boven bij de thermostaatknop/regelaar als onder bij het voetventiel blijft de koppeling een beetje nat.
Er Je ziet het niet eens druppelen, dus we praten over heel weinig water, maar uiteraard moeten de koppelingen helemaal lek vrij zijn.

Een eerste gedachte is om deze koppelingen los te draaien en er wat teflon omheen te doen. mogelijk is dat voldoende om dat weinige water te stoppen. mocht dat niet helpen, dan moeten waarschijnlijk de leidingen vervangen worden.

Is er enige kans van slagen als ik het eerst met teflon probeer op te lossen ?

https://ibb.co/FwqvDH0
https://ibb.co/5vP8G50

[ Bericht 18% gewijzigd door Piet200 op 16-11-2020 07:14:23 ]
pi_196256949
Loctite bij de warmteservice halen.
pi_196256997
Waar lekt het precies? Links bij de buis of rechts schroefdraad wat in de radiator gedraaid zit?

Enigste correcte optie is dan beide kranen dicht, radiator leeg en die koppelingen in de radiator opnieuw voorzien van schroefdraaddichting, en dan géén teflon tape maar hennep en fitterskit; of zoals al aangegeven, Loctite koord.
pi_196257070
quote:
0s.gif Op zondag 15 november 2020 16:00 schreef naaa het volgende:
Waar lekt het precies? Links bij de buis of rechts schroefdraad wat in de radiator gedraaid zit?

Enigste correcte optie is dan beide kranen dicht, radiator leeg en die koppelingen in de radiator opnieuw voorzien van schroefdraaddichting, en dan géén teflon tape maar hennep en fitterskit; of zoals al aangegeven, Loctite koord.
Ik zou eerst een slagje verder vastdraaien proberen
pi_196258278
quote:
0s.gif Op zondag 15 november 2020 16:00 schreef naaa het volgende:

Was ik inderdaad vergeten erbij te vermelden. Het lekt uiterst links. zowel boven als onder.
pi_196258316
quote:
0s.gif Op zondag 15 november 2020 16:04 schreef Dries4Ever het volgende:

[..]

Ik zou eerst een slagje verder vastdraaien proberen
Beide al een paar slagen aangedraaid, maar zoals je aan het eerste plaatje kan zien, is de koppeling al volledig aangedraaid.
pi_196258413
quote:
0s.gif Op zondag 15 november 2020 15:55 schreef Piet200 het volgende:

Een eerste gedachte is om deze koppelingen los te draaien en er wat teflon omheen te doen. mogelijk is dat voldoende om dat weinige water te stoppen. mocht dat niet helpen, dan moeten waarschijnlijk de leidingen vervangen worden.

Is er enige kans van slagen als ik het eerst met teflon probeer op te lossen ?

Ja, kan prima. Als het kan, ook de knelringen vervangen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_196258566
Zijn er wel nieuwe knelringen gebruikt?
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_196258945
Dat de bovenste al helemaal aan is gedraaid klopt idd niet. Heb je het niet veel te vast gedraaid.
pi_196261599
De knelringen zijn nieuw.
Het vervangen ervan zal waarschijnlijk betekenen dar ik nieuwe leidingen moet buigen, wat best wel een klusje is.
Ze zijn niet te vast gedraaid, maar zoals je ziet is hij helemaal ingedraaid.
Ik hoop op een oplossing zonder de leidingen te hoeven vervangen.
Maar het moet wel mogelijk zijn uiteraard. Maar als ik er niet omheen kan, dan zal ik leidingen moeten buigen en op maat maken.
pi_196261800
quote:
0s.gif Op zondag 15 november 2020 20:13 schreef Piet200 het volgende:
De knelringen zijn nieuw.
Het vervangen ervan zal waarschijnlijk betekenen dar ik nieuwe leidingen moet buigen, wat best wel een klusje is.
Ze zijn niet te vast gedraaid, maar zoals je ziet is hij helemaal ingedraaid.
Ik hoop op een oplossing zonder de leidingen te hoeven vervangen.
Maar het moet wel mogelijk zijn uiteraard. Maar als ik er niet omheen kan, dan zal ik leidingen moeten buigen en op maat maken.
Oude knelringen stukje inzagen, schroevedraaider ind e snede en peng. Er zijn trouwens verschillende soorten knelringen, dit zijn afaik de beste: .
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_196262253
Je hebt de oude er dus eerst afgezaagd? Ik snap dat advies dus echt niet. En dat mensen dat ook gaan doen. De buis was met de 1e keer al gekneld. Dat doet de ring namelijk en de buis veert na verwijderen heus niet terug. Dus moet je weer harder aandraaien om te gaan knellen. Wat te denken als hij in eerste instantie al heel erg aangedraaid was.
pi_196262432
quote:
0s.gif Op zondag 15 november 2020 17:43 schreef blomke het volgende:
Ja, kan prima. Als het kan, ook de knelringen vervangen.
Er zit nu een Heimeier knop op. Is de kraan ook van Heimeier?
Gezien het feit dat die helemaal aangedraaid is, vermoed ik dat er een normale knelring is gebruikt.

Zou er maar niet teveel aan mieren, want geheid schiet de buis los dan..
Heimeier gebruikt namelijk speciale knelringen:

Die hebben een verdikking aan de kraankant zitten.

En anders op beide kranen een puntstuk zetten. Ohh zie nu dat het voetventiel ander soort koppeling heeft :')
Onderste zou je teflon kunnen proberen, of anders ander/degelijker merk voetventiel erop vrees ik.
pi_196262941
Als het echt niet zou lukken kun je nog een recht puntstuk in de Heimeier kraan draaien, maar eerst maar eens nieuwe ringen proberen en inderdaad de standaard ring van Heimeier met aanslag aan het einde.
Voor schroefdraad werk ik nu met hennep en fitterskit, en dat is altijd perfect dicht.
Als je goed roert krijg je nooit geen klontjes
pi_196266462
Uiterst links? Dan lekt het dus bij de knelringen? Eigenlijk is dat vrij normaal en komt regelmatig voor dat er na het plaatsen en een tijdje gebruiken de knelverbinding gaat lekken en weer aangedraaid moet worden. Dit hoort dan ook een advies dan wel nazorg van de installateur te zijn om het na paar keer opstoken te controleren.

Dat heeft te doen met het uitzetten en krimpen van de materialen, dat het na een paar keer opstoken beete kan gaan lekken. Draai zo'n zwetende koppeling dan ook niet aan wanneer de installatie warm is. Laat het eerst even afkoelen en draai dan de wartel wat strakker aan.

Blijft het daar lekken dan is mogelijk de pijp te kort of de knelring niet goed geplaatst. Teflon etc. heeft dan geen zin,de lekkage zit niet in de schroefdraad maar de conische passing van de knelring die niet goed afsluit. Kun je maar een ding aan doen alles eruit en controleren en goed plaatsten.

Zijn/lijken beide pijpjes aanvoer en retour te kort, zet de knelringen dan opnieuw goed en schuif de gehele radiator een paar mm richting de aansluitingen. Zodat de knelring geheel over de pijp valt en de pijp geheel in de koppeling, meestal is dat zo'n 10mm. :)

[ Bericht 3% gewijzigd door Watuntrik op 16-11-2020 07:32:02 ]
pi_196267091
quote:
0s.gif Op maandag 16 november 2020 07:25 schreef Watuntrik het volgende:
Uiterst links? Dan lekt het dus bij de knelringen? Eigenlijk is dat vrij normaal en komt regelmatig voor dat er na het plaatsen en een tijdje gebruiken de knelverbinding gaat lekken en weer aangedraaid moet worden.
:N :N hoort gewoon in één keer dicht te zitten.
pi_196267934
quote:
0s.gif Op maandag 16 november 2020 09:01 schreef blomke het volgende:

[..]

:N :N hoort gewoon in één keer dicht te zitten.
Wat gewoon hoort en wat gewoon is zijn 2 verschillende zaken... :) Theoretisch is alles zo mooi he?...

Waar hout gehakt wordt vallen spaanders... W.w.z. Het een kan niet zonder het ander en er worden altijd wel eens (meer dan ons lief is) kleine foutjes gemaakt. Hoe simpeler de techniek hoe stompzinniger het routinewerk, hoe meer prutsers op de werkvloer en hoe dommer de foutjes... Zoals gemiddeld tussen 100 of meer knelkoppelingen aandraaien p/w zit er wel eens een kneusje tussen.
pi_196268795
Dat die bovenste lekt verbaast mij niks, die knelset is veel te kort voor die kraan. Er hoort minstens een paar mm schroefdraad zichtbaar te zijn. Beter iets nemen wat goed past bij de kraan.

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')