Dit is de strekking van het filmpjequote:Op zondag 15 november 2020 13:07 schreef Ixnay het volgende:
Noord Sentinel hoort staatkundig bij India. Het is verboden om het eiland te bezoeken. De bewoners laten overduidelijk zien dat mensen van buitenaf niet gewenst zijn.
Ze zijn zo'n 50.000 a 60.000 jaar geleden van de rest van de menselijke wereldbevolking afgesplitst en ze leven dus ook nog zeer primitief. Ze kennen geen enkele technologie.
Ook hebben ze waarschijnlijk geen weerstand tegen hele simpele ziektes als een verkoudheid. Voor hun is dat dodelijk omdat de afweerstoffen niet in hun systeem zitten. Dit is de reden waarom ze zo vijandig zijn tegen mensen van buitenaf. In het verleden zijn er mensen aan land gegaan waardoor de bevolking op Noord Sentinel ziek is geworden en dood is gegaan.
Kennelijk wel, want ze weten zich er kennelijk al 50 tot 60k jaar in leven te houden. Je voedsel in bladeren gewikkeld begraven om het vers te houden is in wezen niet veel anders als spul in een plastic bakje in de koelkast hebben liggen.quote:Op zondag 15 november 2020 13:07 schreef Ixnay het volgende:
Noord Sentinel hoort staatkundig bij India. Het is verboden om het eiland te bezoeken. De bewoners laten overduidelijk zien dat mensen van buitenaf niet gewenst zijn.
Ze zijn zo'n 50.000 a 60.000 jaar geleden van de rest van de menselijke wereldbevolking afgesplitst en ze leven dus ook nog zeer primitief. Ze kennen geen enkele technologie.
Ook hebben ze waarschijnlijk geen weerstand tegen hele simpele ziektes als een verkoudheid. Voor hun is dat dodelijk omdat de afweerstoffen niet in hun systeem zitten. Dit is de reden waarom ze zo vijandig zijn tegen mensen van buitenaf. In het verleden zijn er mensen aan land gegaan waardoor de bevolking op Noord Sentinel ziek is geworden en dood is gegaan.
Dat lijkt me een interessant boek, die ga ik bestellen en kijken of ik dat artikel van NG ergens kan vinden.quote:Op zondag 15 november 2020 12:56 schreef Domnivoor het volgende:
Ik heb er een interessant boek over gelezen: De laatste 500, van Heinrich Harrer.
Op de nabijgelegen eilanden wonen verschillende stammen (in totaal nog slechts een paar honderd mensen) die wel contact met de buitenwereld hebben. Deze zijn verwant met de Noord-Sentinelezen, en daarmee heb je ook aanknopingspunten over hoe ze op Noord-Sentinel leven.
Ze staan wel zo ver van ze af dat ze niet met elkaar kunnen communiceren.
Er heeft ook ooit een artikel over in National Geographic magazine gestaan.
Het zijn idd maar schattingen van het aantal inwoners, van enkele tientallen tot een paar honderd.quote:Op zondag 15 november 2020 13:25 schreef Ixnay het volgende:
Een andere reden dat hun afweersysteem zo zwak is kan zijn omdat hun genenpoule helemaal niet divers is.
Volgens schattingen is in de geschiedenis de bevolking van het eilandje meerdere keren tot een stuk of 15 geweest of zelfs minder.
Hier zitten dus maar heel weinig vruchtbare vrouwen bij. De bevolking van het eiland stamt dus van hetzelfde kleine groepje mensen af. Dit verklaart ook waarom de bewoners zo veel op elkaar lijken.
→ NG magazine van juli 1975.quote:Op donderdag 19 november 2020 17:19 schreef The_Emotion het volgende:
[..]
Dat lijkt me een interessant boek, die ga ik bestellen en kijken of ik dat artikel van NG ergens kan vinden.
[..]
Inderdaad, je zou Habsburg-achtige defecten verwachten.quote:Op donderdag 19 november 2020 17:19 schreef The_Emotion het volgende:
[..]
Dat lijkt me een interessant boek, die ga ik bestellen en kijken of ik dat artikel van NG ergens kan vinden.
[..]
Het zijn idd maar schattingen van het aantal inwoners, van enkele tientallen tot een paar honderd.
Het verbaast me dat ze met zo'n kleine genenpoel toch 50.000 jaar afgescheiden (over)leven.
Je zou denken dat de bevolking ontzettend mismaakt is, maar toch houden ze stand.
De North Sentinel Islands zijn de laatste jaren best wel in het nieuws geweest, onder andere door de dood van die Amerikaanse missionaris die zo nodig een poging wilde doen om het Christendom daar te verspreiden, en in 2018 is vermoord. Een paar jaar daarvoor waren Indiase vissers vermoord toen ze iets te dichtbij kwamen.quote:Op zondag 15 november 2020 13:17 schreef F.Sinatra het volgende:
[..]
Dit is de strekking van het filmpje
Interessant wel, maar of er echt iets verborgen ligt? Nah, ik geloof er niet zo in.
Vraag me wel af of wat jij zegt echt de reden is voor hun vijandigheid. Volgens mij zien ze die link niet zo.
Als menselijke zoektochten naar bronnen iets bewezen hebben is wel dat ze het allemaal naar de kloten helpenquote:Op zaterdag 14 november 2020 23:09 schreef The_Emotion het volgende:
Beste normies en wappies.
North Sentinel island is een dikke no go area, omdat er mensen voor minstens 50000 jaar geïsoleerd wonen.
Een aantal jaar terug was er een priester die zijn woord van God kwam verkondigen en werd door pijlen doorboord.
Ook in de jaren daarvoor was het contact minimaal.
Wat speelt er wel op het eiland?
Wonen daar de reptilians?
Zit daar het offerput voor de pedo-etendende elite?
Een geheime ruimtebasis of tijdmachine?
Of is het toch een eiland met primitieve bewoners?
Speculeer hier en/of breng obscure feiten boven tafel.
interssant is wel ook wat dit voor de gezelschap doet.. de enorme aggressiviteit tegen buitenstaanders doet vermoeden dat de gemeenschap zelf ook een aggressief wereldbeeld heeft over de wereld buiten hun eigen eiland...quote:Op zondag 6 december 2020 16:56 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Als menselijke zoektochten naar bronnen iets bewezen hebben is wel dat ze het allemaal naar de kloten helpen
En nee, ik vermoed niet daf de Noord Sentinalezen iets meer te verbergen hebben dan de eigen veilige omgeving.
Als we er outside-in vanuit onze moderne wereld ernaar kijken wellichtquote:Op woensdag 9 december 2020 13:24 schreef RM-rf het volgende:
[..]
interssant is wel ook wat dit voor de gezelschap doet.. de enorme aggressiviteit tegen buitenstaanders doet vermoeden dat de gemeenschap zelf ook een aggressief wereldbeeld heeft over de wereld buiten hun eigen eiland...
Dat kan al snel gaan werken als een soort van sekte-achtige situatie, waarbij ook intern men aggressief en mogelijk geweldadig reageert jegens de personen binnen die gemeenschap die open staan jegens die buitenwereld...
ik vrees dat die gemeenschap zelf ook een heel 'enge' vorm gekregen zal hebben door die angst voor de buitenwereld en het als een excuus gebruikt kan worden voor ook sexueel geweld en incest binnen de gemeenschap zelf.
het is uit veel onderzoeken bekend dat (sociale) isolatie aggressiviteit kan oproepen (wat ook bv vaak aangehaald wordt als kritiek op het lang aanhouden van maatregelen om sociale contacten sterk te beperken)
Dat heeft niet zoveel te maken met een zichtwijze vanuit de moderne wereld.quote:Op woensdag 9 december 2020 16:08 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Als we er outside-in vanuit onze moderne wereld ernaar kijken wellicht
Het is alleen wel zo dat de stam / stammen op dit eiland al weet ik hoelang op elkaar aangewezen zijn. Blijkbaar is de nood, of zijn de drijfveren er niet geweest om het geluk elders te zoeken. Beetje te vergelijken met Egyptenaren of Romeinen die hun wereld een beetje binnen hun wereld bouwden maar ook niet echt verder gingen dan dat. Misschien deed een enkeling dit wel in het 'verkennen' van de wereld, maar niet in het massaal settelen elders.
Dat betreft alle 4 Andaman-stammen die op die eilanden wonen (Onges, Jarwas, Shompen en dus de Sentinel) ...quote:
Prima. En wie zegt dat dat ook die tijd in isolatie is?quote:Op maandag 21 december 2020 23:24 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Dat betreft alle 4 Andaman-stammen die op die eilanden wonen (Onges, Jarwas, Shompen en dus de Sentinel) ...
Ook de minder agressieve en geïsoleerde, maar die wel in aparte reservaten wonen (en over het algemeen extreem weinig contacten hebben met westerlingen, ook erg vatbaar voor ziektes zijn) .
Uit dna-onderzoek is gebleken dat ze ongeveer 55.000 jaar terug vanaf Afrika daar beland zijn.
Dat kan men stellen op basis van de genenpoel... Er is geen teken van inmenging met andere genen na die tijd.quote:Op dinsdag 22 december 2020 06:54 schreef babylon het volgende:
[..]
Prima. En wie zegt dat dat ook die tijd in isolatie is?
Nou vooruit, klinkt plausibel.quote:Op dinsdag 22 december 2020 10:43 schreef RM-rf het volgende:
[..]
Dat kan men stellen op basis van de genenpoel... Er is geen teken van inmenging met andere genen na die tijd.
Op basis daarvan (en de afgelegenheid van de eilandengroep) stelt men dus dat deze groep die periode na hun afsplitsing met genen die verwant zijn met Afrikaanse stammen, geen inmenging hadden met DNA van buitenaf.
En er dus zo goed als geen substantiële contacten buiten de eigen groep, een isolatie dus.
helemaal uitsluiten kan je dat misschien niet ...quote:Op dinsdag 22 december 2020 11:30 schreef babylon het volgende:
[..]
Nou vooruit, klinkt plausibel.
Maar kan prima handel plaats hebben gevonden
Hoe hebben ze het DNA van de Sentinelezen eigenlijk getest? De Britten hebben er ooit een paar gevangen (quote:Op woensdag 23 december 2020 13:57 schreef RM-rf het volgende:
[..]
helemaal uitsluiten kan je dat misschien niet ...
maar, er is geen enkele reden dat aan te nemen: Gezien de geisoleerde ligging van die eilanden en grote afstand tot andere mensengroepen is dat eerder lastig en er is dus geen enkel bewijs dat daarop wijst.
zou er wel handel ooit hebben bestaan, zou dat met zeer grote waarschijnlijkheid ook in de utiwisseling van DNA resulteren (voortplanting) en dus terug te vinden zijn, maar dat is het dus niet:
De DNA onderzoeken wijzen op een herkomst van de bevolking uit afrika, niet eens dna-overeenkomsten met andere aziatische, cq indische of maleisische groepen kan aangetoond worden, terwijl die dus relatief gezien dichterbij leefden.
het gaat hier om 4 verschillende stammen, dus niet enkel de Sentinelezen ...quote:Op woensdag 23 december 2020 14:02 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Hoe hebben ze het DNA van de Sentinelezen eigenlijk getest? De Britten hebben er ooit een paar gevangen (), maar dat was nog wel vrij ruim voor de tijd dat men dat kon testen.
Ja ok, op die manier. As close as it gets, dus, want écht nauwkeurig ga je het natuurlijk niet krijgen. Maar inderdaad, dan maar op de manier waarop je het dichtst in de buurt kunt komen.quote:Op woensdag 23 december 2020 14:13 schreef RM-rf het volgende:
[..]
het gaat hier om 4 verschillende stammen, dus niet enkel de Sentinelezen ...
de andere drie stammen op die eilandengroep zijn de Onges, Jarwas en de Shompen.
alle vier zijn ze extreem geisoleerd, ook de Onges, Jarwas en de Shompen wonen in reservaten en hebben zeer weinig contact met personen buiten hun stammen, deels wegens het infectiegevaar.
maar de andere drie zijn veel minder aggressief tegenover buitenstaanders dan de Sentinelezen.
die vier stammen hebben wel een gedeelde dna-herkomst en stammen alle vier af van een groep mensen die ergens tussen 50 en 60 duizend jaar terug vanuit afrika afsplitste en uiteindelijk daar terechtkwam
ik heb nog even gezocht, dit is een wetenschappelijk bericht over de DNA ontsleuteling van de stammen op de andamen eilanden:quote:Op woensdag 23 december 2020 14:26 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Ja ok, op die manier. As close as it gets, dus, want écht nauwkeurig ga je het natuurlijk niet krijgen. Maar inderdaad, dan maar op de manier waarop je het dichtst in de buurt kunt komen.
iemand overleden?quote:Op zaterdag 5 maart 2022 21:06 schreef Bruinie het volgende:
Jammer dat je er niet meer bent jong. Wel gave docu.
We mogen je dankbaar zijn voor dit topic en ik hoop dat als er een 'achterwereld' bestaat waar je nu heengegaan bent, dat je ook daar veel interessante thema's mag aanspreken als dat je hier gedaan hebt toen je nog leefde.quote:Op vrijdag 25 december 2020 22:36 schreef The_Emotion het volgende:
Dit is toch een leuk topic geworden, niet geheel BNW en toch ook wel.
De conclusie luidt dat het toch om een eiland gaat met een geïsoleerde primitieve beschaving, met de informatie die in dit topic gedeeld wordt.
Veel dank aan de users die hun steentje bijdragen.![]()
Wat maakt het nog wel BNW?
Hij kan dit topic niet meer lezen hèquote:Op zaterdag 5 maart 2022 23:36 schreef RM-rf het volgende:
[..]
We mogen je dankbaar zijn voor dit topic en ik hoop dat als er een 'achterwereld' bestaat waar je nu heengegaan bent, dat je ook daar veel interessante thema's mag aanspreken als dat je hier gedaan hebt toen je nog leefde.
Wat betreft de link met BNW...
Zoals sommigen wel weten stamt de naam 'Brave New World' van een boek van Aldous Huxley over een distopische samenleving...
Zeker daarom denk ik dat de visie op de Samenleving zeker een essentie is in BNW...
Misschien zelfs belangrijker dan de vraag of er nu wel wijdverspreidde bendes van kindermisbruikers zijn, is er de vraag hoe wij als bewoners omgaan met onze samenleving.
Zoals wij kunnen kijken vanaf een afstand naar de stammen die op de Sentinel Islands wonen, zijn er misschien ook intelligente levensvormen die ook naar de globale samenleving kijken en het is best interessant af te vragen hoe die over ons zouden denken, net zoals wij kijken naar die mensen op die eilanden.
Dankjewel @:The_Emotion voor je bijdrages hier, ik zal ze missen
wow heftig. hij was toch net naar Mexico verhuisd?quote:Op zaterdag 5 maart 2022 22:30 schreef Bruinie het volgende:
[..]
KLB / User The_Emotion overleden. (Remqo, Fernando_Martinez)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |