abonnement Unibet Coolblue
  † In Memoriam † zaterdag 14 november 2020 @ 23:09:24 #1
88815 The_Emotion
98.3
pi_196246408
Beste normies en wappies.

North Sentinel island is een dikke no go area, omdat er mensen voor minstens 50000 jaar geïsoleerd wonen.

Een aantal jaar terug was er een priester die zijn woord van God kwam verkondigen en werd door pijlen doorboord.
Ook in de jaren daarvoor was het contact minimaal.

Wat speelt er wel op het eiland?
Wonen daar de reptilians?
Zit daar het offerput voor de pedo-etendende elite?
Een geheime ruimtebasis of tijdmachine?
Of is het toch een eiland met primitieve bewoners?

Speculeer hier en/of breng obscure feiten boven tafel.



[ Bericht 18% gewijzigd door The_Emotion op 14-11-2020 23:28:51 ]
"Scientists are actually preoccupied with accomplishment. So they are focused on whether they can do something. They never stop to ask if they should do something."
- Ian Malcolm
  Moderator zondag 15 november 2020 @ 12:26:38 #2
454430 crew  SuperHartje
Muziek is een taal...
pi_196253340
Ga het later bekijken... spannend wel :P
A child is born with no state of mind.
  zondag 15 november 2020 @ 12:56:46 #3
430543 Domnivoor
Ceterum censeo...
pi_196254131
Ik heb er een interessant boek over gelezen: De laatste 500, van Heinrich Harrer.
Op de nabijgelegen eilanden wonen verschillende stammen (in totaal nog slechts een paar honderd mensen) die wel contact met de buitenwereld hebben. Deze zijn verwant met de Noord-Sentinelezen, en daarmee heb je ook aanknopingspunten over hoe ze op Noord-Sentinel leven.
Ze staan wel zo ver van ze af dat ze niet met elkaar kunnen communiceren.

Er heeft ook ooit een artikel over in National Geographic magazine gestaan.
Op donderdag 4 april 2024 19:36 schreef Aoibhin het volgende:
Verrek ja, ik zie nu ook Jezus in de aardbeien :o
  zondag 15 november 2020 @ 13:07:33 #4
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_196254427
Noord Sentinel hoort staatkundig bij India. Het is verboden om het eiland te bezoeken. De bewoners laten overduidelijk zien dat mensen van buitenaf niet gewenst zijn.

Ze zijn zo'n 50.000 a 60.000 jaar geleden van de rest van de menselijke wereldbevolking afgesplitst en ze leven dus ook nog zeer primitief. Ze kennen geen enkele technologie.

Ook hebben ze waarschijnlijk geen weerstand tegen hele simpele ziektes als een verkoudheid. Voor hun is dat dodelijk omdat de afweerstoffen niet in hun systeem zitten. Dit is de reden waarom ze zo vijandig zijn tegen mensen van buitenaf. In het verleden zijn er mensen aan land gegaan waardoor de bevolking op Noord Sentinel ziek is geworden en dood is gegaan.
pi_196254620
quote:
0s.gif Op zondag 15 november 2020 13:07 schreef Ixnay het volgende:
Noord Sentinel hoort staatkundig bij India. Het is verboden om het eiland te bezoeken. De bewoners laten overduidelijk zien dat mensen van buitenaf niet gewenst zijn.

Ze zijn zo'n 50.000 a 60.000 jaar geleden van de rest van de menselijke wereldbevolking afgesplitst en ze leven dus ook nog zeer primitief. Ze kennen geen enkele technologie.

Ook hebben ze waarschijnlijk geen weerstand tegen hele simpele ziektes als een verkoudheid. Voor hun is dat dodelijk omdat de afweerstoffen niet in hun systeem zitten. Dit is de reden waarom ze zo vijandig zijn tegen mensen van buitenaf. In het verleden zijn er mensen aan land gegaan waardoor de bevolking op Noord Sentinel ziek is geworden en dood is gegaan.
Dit is de strekking van het filmpje ;)

Interessant wel, maar of er echt iets verborgen ligt? Nah, ik geloof er niet zo in.

Vraag me wel af of wat jij zegt echt de reden is voor hun vijandigheid. Volgens mij zien ze die link niet zo.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 15-11-2020 13:25:30 ]
  zondag 15 november 2020 @ 13:25:30 #6
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_196254772
Een andere reden dat hun afweersysteem zo zwak is kan zijn omdat hun genenpoule helemaal niet divers is.

Volgens schattingen is in de geschiedenis de bevolking van het eilandje meerdere keren tot een stuk of 15 geweest of zelfs minder.

Hier zitten dus maar heel weinig vruchtbare vrouwen bij. De bevolking van het eiland stamt dus van hetzelfde kleine groepje mensen af. Dit verklaart ook waarom de bewoners zo veel op elkaar lijken.
pi_196282057
quote:
0s.gif Op zondag 15 november 2020 13:07 schreef Ixnay het volgende:
Noord Sentinel hoort staatkundig bij India. Het is verboden om het eiland te bezoeken. De bewoners laten overduidelijk zien dat mensen van buitenaf niet gewenst zijn.

Ze zijn zo'n 50.000 a 60.000 jaar geleden van de rest van de menselijke wereldbevolking afgesplitst en ze leven dus ook nog zeer primitief. Ze kennen geen enkele technologie.

Ook hebben ze waarschijnlijk geen weerstand tegen hele simpele ziektes als een verkoudheid. Voor hun is dat dodelijk omdat de afweerstoffen niet in hun systeem zitten. Dit is de reden waarom ze zo vijandig zijn tegen mensen van buitenaf. In het verleden zijn er mensen aan land gegaan waardoor de bevolking op Noord Sentinel ziek is geworden en dood is gegaan.
Kennelijk wel, want ze weten zich er kennelijk al 50 tot 60k jaar in leven te houden. Je voedsel in bladeren gewikkeld begraven om het vers te houden is in wezen niet veel anders als spul in een plastic bakje in de koelkast hebben liggen.

[ Bericht 0% gewijzigd door xpompompomx op 17-11-2020 14:45:42 ]
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  dinsdag 17 november 2020 @ 10:51:38 #8
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_196283636
Stargate? :o
Er staat nog een vraag voor u open!!
  Moderator dinsdag 17 november 2020 @ 14:44:30 #9
454430 crew  SuperHartje
Muziek is een taal...
pi_196286634
Was eik minder spannend dan verwacht :D
A child is born with no state of mind.
  † In Memoriam † donderdag 19 november 2020 @ 17:19:53 #10
88815 The_Emotion
98.3
pi_196322062
quote:
1s.gif Op zondag 15 november 2020 12:56 schreef Domnivoor het volgende:
Ik heb er een interessant boek over gelezen: De laatste 500, van Heinrich Harrer.
Op de nabijgelegen eilanden wonen verschillende stammen (in totaal nog slechts een paar honderd mensen) die wel contact met de buitenwereld hebben. Deze zijn verwant met de Noord-Sentinelezen, en daarmee heb je ook aanknopingspunten over hoe ze op Noord-Sentinel leven.
Ze staan wel zo ver van ze af dat ze niet met elkaar kunnen communiceren.

Er heeft ook ooit een artikel over in National Geographic magazine gestaan.
Dat lijkt me een interessant boek, die ga ik bestellen en kijken of ik dat artikel van NG ergens kan vinden.

quote:
0s.gif Op zondag 15 november 2020 13:25 schreef Ixnay het volgende:
Een andere reden dat hun afweersysteem zo zwak is kan zijn omdat hun genenpoule helemaal niet divers is.

Volgens schattingen is in de geschiedenis de bevolking van het eilandje meerdere keren tot een stuk of 15 geweest of zelfs minder.

Hier zitten dus maar heel weinig vruchtbare vrouwen bij. De bevolking van het eiland stamt dus van hetzelfde kleine groepje mensen af. Dit verklaart ook waarom de bewoners zo veel op elkaar lijken.
Het zijn idd maar schattingen van het aantal inwoners, van enkele tientallen tot een paar honderd.
Het verbaast me dat ze met zo'n kleine genenpoel toch 50.000 jaar afgescheiden (over)leven.
Je zou denken dat de bevolking ontzettend mismaakt is, maar toch houden ze stand.
"Scientists are actually preoccupied with accomplishment. So they are focused on whether they can do something. They never stop to ask if they should do something."
- Ian Malcolm
  zaterdag 21 november 2020 @ 21:50:41 #11
430543 Domnivoor
Ceterum censeo...
pi_196354711
quote:
2s.gif Op donderdag 19 november 2020 17:19 schreef The_Emotion het volgende:

[..]

Dat lijkt me een interessant boek, die ga ik bestellen en kijken of ik dat artikel van NG ergens kan vinden.

[..]
→ NG magazine van juli 1975.

De schrijver is zelf ook een interessant figuur. Hij is vooral bekend van zijn boek (en de film) over zeven jaar in Tibet.
Op donderdag 4 april 2024 19:36 schreef Aoibhin het volgende:
Verrek ja, ik zie nu ook Jezus in de aardbeien :o
pi_196355934
quote:
2s.gif Op donderdag 19 november 2020 17:19 schreef The_Emotion het volgende:

[..]

Dat lijkt me een interessant boek, die ga ik bestellen en kijken of ik dat artikel van NG ergens kan vinden.
[..]

Het zijn idd maar schattingen van het aantal inwoners, van enkele tientallen tot een paar honderd.
Het verbaast me dat ze met zo'n kleine genenpoel toch 50.000 jaar afgescheiden (over)leven.
Je zou denken dat de bevolking ontzettend mismaakt is, maar toch houden ze stand.
Inderdaad, je zou Habsburg-achtige defecten verwachten.
pi_196365221
quote:
80s.gif Op zondag 15 november 2020 13:17 schreef F.Sinatra het volgende:

[..]

Dit is de strekking van het filmpje ;)

Interessant wel, maar of er echt iets verborgen ligt? Nah, ik geloof er niet zo in.

Vraag me wel af of wat jij zegt echt de reden is voor hun vijandigheid. Volgens mij zien ze die link niet zo.
De North Sentinel Islands zijn de laatste jaren best wel in het nieuws geweest, onder andere door de dood van die Amerikaanse missionaris die zo nodig een poging wilde doen om het Christendom daar te verspreiden, en in 2018 is vermoord. Een paar jaar daarvoor waren Indiase vissers vermoord toen ze iets te dichtbij kwamen.

Over die vijandigheid is inderdaad onduidelijkheid. Hierover staat in dit artikel:

"The Sentinelese must be keenly aware of the alien world that surrounds them. Aircraft cross their skies. Oceangoing vessels regularly darken the horizon. Their sharp arrow points are made of metal believed to have been scavenged from shipwrecks. They’re occasionally subjected to the prying lenses of tourists who, as Chau did, pay fishermen to evade coast guard patrols to approach the island.

Grig hopes the Indian government will redouble efforts to protect North Sentinel Island—and the Sentinelese. “It’s really important that those patrols are stepped up and the waters around them are properly policed and protected from any outsiders—fishermen, tourists or evangelicals.”

No one besides the Sentinelese themselves can know exactly why the tribe bears such hostility toward the outside world. Perhaps it dates back to a visit from British colonizers in the 1880s, when several of the islanders were abducted and later perished in British custody. Perhaps they instinctively sense that outsiders pose a clear and present danger—even those who approach with the best of intentions.

Whatever the reason, the Sentinelese have earned the admiration of many who see in their resistance a determination to live as they wish on a tiny patch of green surrounded by a sea of trouble."


Het is erg fascinerend. Deze stam toont feitelijk gedrag dat anderen tienduizenden jaren terug vertoonden. Toen werd er (zowel in Europa als in de VS of b.v. in het Amazonegebied) ook gewoon vaak erg vijandig gereageerd op "anderen" die niet tot de stam behoorden.

Echter, andere bronnen geven aan dat de stam wellicht helemaal niet zo vijandig is (of was) en meer zo is geworden omdat men niet met rust gelaten werd.
Bijvoorbeeld hier en hier. Interessante info, o.a. van antropoloog Pandit die als eerste antropoloog de eilanden bezocht en een boek over de Sentinelese heeft geschreven. Ook bezocht hij de andere stammen op de Andamanen, die ondertussen wel veel meer invloed hebben ondergaan vanuit de rest van de (Indiase) wereld.

Verder is het bovenste stukje wel erg interessant. Deze mensen leven feitelijk heel simpel en basaal, maar ze krijgen toch enkele glimpjes mee van een "andere wereld" die niet de hunne is (vliegtuigen, boten, bezoekers). Dat lijkt me psychologisch en ook b.v. antropologisch een erg interessant en lastig vraagstuk.
"The man who never alters his opinion is like standing water, and breeds reptiles of the mind." - William Blake, The Marriage of Heaven and Hell.
pi_196583580
quote:
2s.gif Op zaterdag 14 november 2020 23:09 schreef The_Emotion het volgende:
Beste normies en wappies.

North Sentinel island is een dikke no go area, omdat er mensen voor minstens 50000 jaar geïsoleerd wonen.

Een aantal jaar terug was er een priester die zijn woord van God kwam verkondigen en werd door pijlen doorboord.
Ook in de jaren daarvoor was het contact minimaal.

Wat speelt er wel op het eiland?
Wonen daar de reptilians?
Zit daar het offerput voor de pedo-etendende elite?
Een geheime ruimtebasis of tijdmachine?
Of is het toch een eiland met primitieve bewoners?

Speculeer hier en/of breng obscure feiten boven tafel.


Als menselijke zoektochten naar bronnen iets bewezen hebben is wel dat ze het allemaal naar de kloten helpen

En nee, ik vermoed niet daf de Noord Sentinalezen iets meer te verbergen hebben dan de eigen veilige omgeving.
pi_196636444
quote:
0s.gif Op zondag 6 december 2020 16:56 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Als menselijke zoektochten naar bronnen iets bewezen hebben is wel dat ze het allemaal naar de kloten helpen

En nee, ik vermoed niet daf de Noord Sentinalezen iets meer te verbergen hebben dan de eigen veilige omgeving.
interssant is wel ook wat dit voor de gezelschap doet.. de enorme aggressiviteit tegen buitenstaanders doet vermoeden dat de gemeenschap zelf ook een aggressief wereldbeeld heeft over de wereld buiten hun eigen eiland...

Dat kan al snel gaan werken als een soort van sekte-achtige situatie, waarbij ook intern men aggressief en mogelijk geweldadig reageert jegens de personen binnen die gemeenschap die open staan jegens die buitenwereld...

ik vrees dat die gemeenschap zelf ook een heel 'enge' vorm gekregen zal hebben door die angst voor de buitenwereld en het als een excuus gebruikt kan worden voor ook sexueel geweld en incest binnen de gemeenschap zelf.

het is uit veel onderzoeken bekend dat (sociale) isolatie aggressiviteit kan oproepen (wat ook bv vaak aangehaald wordt als kritiek op het lang aanhouden van maatregelen om sociale contacten sterk te beperken)
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_196639143
quote:
0s.gif Op woensdag 9 december 2020 13:24 schreef RM-rf het volgende:

[..]

interssant is wel ook wat dit voor de gezelschap doet.. de enorme aggressiviteit tegen buitenstaanders doet vermoeden dat de gemeenschap zelf ook een aggressief wereldbeeld heeft over de wereld buiten hun eigen eiland...

Dat kan al snel gaan werken als een soort van sekte-achtige situatie, waarbij ook intern men aggressief en mogelijk geweldadig reageert jegens de personen binnen die gemeenschap die open staan jegens die buitenwereld...

ik vrees dat die gemeenschap zelf ook een heel 'enge' vorm gekregen zal hebben door die angst voor de buitenwereld en het als een excuus gebruikt kan worden voor ook sexueel geweld en incest binnen de gemeenschap zelf.

het is uit veel onderzoeken bekend dat (sociale) isolatie aggressiviteit kan oproepen (wat ook bv vaak aangehaald wordt als kritiek op het lang aanhouden van maatregelen om sociale contacten sterk te beperken)
Als we er outside-in vanuit onze moderne wereld ernaar kijken wellicht

Het is alleen wel zo dat de stam / stammen op dit eiland al weet ik hoelang op elkaar aangewezen zijn. Blijkbaar is de nood, of zijn de drijfveren er niet geweest om het geluk elders te zoeken. Beetje te vergelijken met Egyptenaren of Romeinen die hun wereld een beetje binnen hun wereld bouwden maar ook niet echt verder gingen dan dat. Misschien deed een enkeling dit wel in het 'verkennen' van de wereld, maar niet in het massaal settelen elders.

Las trouwens dat er tijdens tsunami's in recente jaren delen van het eiland onder water hebben gestaan en hier mogelijk delen van de stammen bij zijn verdwenen. Dat zou wel jammer zijn.
pi_196650247
quote:
0s.gif Op woensdag 9 december 2020 16:08 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Als we er outside-in vanuit onze moderne wereld ernaar kijken wellicht

Het is alleen wel zo dat de stam / stammen op dit eiland al weet ik hoelang op elkaar aangewezen zijn. Blijkbaar is de nood, of zijn de drijfveren er niet geweest om het geluk elders te zoeken. Beetje te vergelijken met Egyptenaren of Romeinen die hun wereld een beetje binnen hun wereld bouwden maar ook niet echt verder gingen dan dat. Misschien deed een enkeling dit wel in het 'verkennen' van de wereld, maar niet in het massaal settelen elders.
Dat heeft niet zoveel te maken met een zichtwijze vanuit de moderne wereld.
Bepaalde structuren in een samenleving zijn gewoon gebonden aan de natuur van de mens zelf en zulke aspecten zijn terug te vinden bij alle geisoleerd levende stammen of prehistorische volken.
Allemaal hebben ze bepaalde sociale structuren en je kunt ook van buitenaf bepaalde inschattingen over hun gemeenschap maken.

verder, de stelling dat de romeinen of egyptenaren een geisoleerde cultuur waren en enkel 'binnen hun eigen wereld bleven' is niet _helemaal- juist... Ik zou juist stellen dat een beschrijving van hun expansiedrift als 'blijven binnen de eigen wereld' zo ongeveer niet verder van de realiteit kan zijn. ;)
Beiden culturen waren het extreem expansieve culturen, maar ook culturen die enorm erop gericht waren om invloeden uit andere culturen (zij het helleense, persische, etruskische, keltische, germaans, gallische, Punische en ga zo maar door) op te nemen en te integreren.

In het geval van deze stam zal het bv interssant zijn of men het bv kan bestuderen van afstand... door bv de ontwikkeling van hogeresolutiecamera's en drone waardoor men van grote afstand kan filmen zou men bv best de stam kunnen bestuderen zonder deze te beinvloedden...
het kan vermoedelijk best leerzaam zijn.... als men het niet doet is het vroeger of later vermoedelijk onafwendbaar dat die stam uitsterft of ten ondergaat (ook nu al moet men heel specifiek ze bewaken en andere invloeden ervan weghouden en benadering verbieden om te voorkomen dat dit gebeurt)

[ Bericht 1% gewijzigd door RM-rf op 10-12-2020 09:51:35 ]
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_196871851
Hoe is men aan die 50k gekomen?
pi_196873466
quote:
0s.gif Op maandag 21 december 2020 22:15 schreef babylon het volgende:
Hoe is men aan die 50k gekomen?
Dat betreft alle 4 Andaman-stammen die op die eilanden wonen (Onges, Jarwas, Shompen en dus de Sentinel) ...
Ook de minder agressieve en geïsoleerde, maar die wel in aparte reservaten wonen (en over het algemeen extreem weinig contacten hebben met westerlingen, ook erg vatbaar voor ziektes zijn) .

Uit dna-onderzoek is gebleken dat ze ongeveer 55.000 jaar terug vanaf Afrika daar beland zijn.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_196875323
quote:
0s.gif Op maandag 21 december 2020 23:24 schreef RM-rf het volgende:

[..]

Dat betreft alle 4 Andaman-stammen die op die eilanden wonen (Onges, Jarwas, Shompen en dus de Sentinel) ...
Ook de minder agressieve en geïsoleerde, maar die wel in aparte reservaten wonen (en over het algemeen extreem weinig contacten hebben met westerlingen, ook erg vatbaar voor ziektes zijn) .

Uit dna-onderzoek is gebleken dat ze ongeveer 55.000 jaar terug vanaf Afrika daar beland zijn.
Prima. En wie zegt dat dat ook die tijd in isolatie is?
pi_196877530
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 december 2020 06:54 schreef babylon het volgende:

[..]

Prima. En wie zegt dat dat ook die tijd in isolatie is?
Dat kan men stellen op basis van de genenpoel... Er is geen teken van inmenging met andere genen na die tijd.

Op basis daarvan (en de afgelegenheid van de eilandengroep) stelt men dus dat deze groep die periode na hun afsplitsing met genen die verwant zijn met Afrikaanse stammen, geen inmenging hadden met DNA van buitenaf.
En er dus zo goed als geen substantiële contacten buiten de eigen groep, een isolatie dus.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_196878330
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 december 2020 10:43 schreef RM-rf het volgende:

[..]

Dat kan men stellen op basis van de genenpoel... Er is geen teken van inmenging met andere genen na die tijd.

Op basis daarvan (en de afgelegenheid van de eilandengroep) stelt men dus dat deze groep die periode na hun afsplitsing met genen die verwant zijn met Afrikaanse stammen, geen inmenging hadden met DNA van buitenaf.
En er dus zo goed als geen substantiële contacten buiten de eigen groep, een isolatie dus.
Nou vooruit, klinkt plausibel.

Maar kan prima handel plaats hebben gevonden
pi_196902021
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 december 2020 11:30 schreef babylon het volgende:

[..]

Nou vooruit, klinkt plausibel.

Maar kan prima handel plaats hebben gevonden
helemaal uitsluiten kan je dat misschien niet ...

maar, er is geen enkele reden dat aan te nemen: Gezien de geisoleerde ligging van die eilanden en grote afstand tot andere mensengroepen is dat eerder lastig en er is dus geen enkel bewijs dat daarop wijst.
zou er wel handel ooit hebben bestaan, zou dat met zeer grote waarschijnlijkheid ook in de utiwisseling van DNA resulteren (voortplanting) en dus terug te vinden zijn, maar dat is het dus niet:

De DNA onderzoeken wijzen op een herkomst van de bevolking uit afrika, niet eens dna-overeenkomsten met andere aziatische, cq indische of maleisische groepen kan aangetoond worden, terwijl die dus relatief gezien dichterbij leefden.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  Eindredactie Sport / Forummod woensdag 23 december 2020 @ 14:02:10 #24
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_196902151
quote:
0s.gif Op woensdag 23 december 2020 13:57 schreef RM-rf het volgende:

[..]

helemaal uitsluiten kan je dat misschien niet ...

maar, er is geen enkele reden dat aan te nemen: Gezien de geisoleerde ligging van die eilanden en grote afstand tot andere mensengroepen is dat eerder lastig en er is dus geen enkel bewijs dat daarop wijst.
zou er wel handel ooit hebben bestaan, zou dat met zeer grote waarschijnlijkheid ook in de utiwisseling van DNA resulteren (voortplanting) en dus terug te vinden zijn, maar dat is het dus niet:

De DNA onderzoeken wijzen op een herkomst van de bevolking uit afrika, niet eens dna-overeenkomsten met andere aziatische, cq indische of maleisische groepen kan aangetoond worden, terwijl die dus relatief gezien dichterbij leefden.
Hoe hebben ze het DNA van de Sentinelezen eigenlijk getest? De Britten hebben er ooit een paar gevangen ( :r ), maar dat was nog wel vrij ruim voor de tijd dat men dat kon testen.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  woensdag 23 december 2020 @ 14:02:47 #25
430543 Domnivoor
Ceterum censeo...
pi_196902170
Handel met die afgelegen eilanden heeft alleen zin als ze iets bijzonders te verhandelen hebben. Je gaat er niet met een zeilbootje naar toe om een mango te kopen.
Op donderdag 4 april 2024 19:36 schreef Aoibhin het volgende:
Verrek ja, ik zie nu ook Jezus in de aardbeien :o
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')