abonnement Unibet Coolblue
  Moderator / Redactie Sport / Weblog donderdag 19 november 2020 @ 13:25:04 #51
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_196319107
ze schreef altijd zulke knappe liedjes
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
pi_196324515
@FANN verplaatst door een "eend"
Dan maar in muziek verder
Cilly Dartel en Hans van der Woude uit de musical de dader heeft het gedaan
pi_196330083
Wel het verkeerde jaargetijde..maar geen zin om nog 4 maanden te wachten :)
pi_196336547
quote:
4s.gif Op donderdag 19 november 2020 13:25 schreef rubbereend het volgende:
ze schreef altijd zulke knappe liedjes
Ja :D het is beter op zijn plaats in MUZ dus dank :D

quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 20:13 schreef jekomterwelhinter het volgende:
@:Fann verplaatst door een "eend"
Dan maar in muziek verder
Cilly Dartel en Hans van der Woude uit de musical de dader heeft het gedaan
Was op mijn verzoek hoor :+

enne ikkwas er even niet... dus ik moet nog een paar clipjes bekijken, maar heb je het al gehoord? :o

Ze gaan Jip en Janneke misschien verbieden 8)7 die zijn toch gestoord.........

https://www.metronieuws.n(...)janneke-de-bieb-uit/

Die reacties zijn hilarisch :P

https://twitter.com/KarinD030/status/1329386477537669121

KarinD030 Writing hand
@KarinD030

Whut? Jip en Janneke weren uit de bieb wegens rolbevestigend?
What about Pluk van de Petteflet met z'n milieuvervuilende kraanwagentje?
Of Otje, is die kok wel vegan? #PvdA #Utrecht #Crazy



https://reactnieuws.net/2(...)tereotiep-man-vrouw/



PVDA (NL) WIL JIP EN JANNEKE UIT DE BIBLIOTHEEK: “TE STEREOTIEP MAN VROUW!”
19 november 2020 Bert Deckers Nieuws 15 reacties

Jawel, het is bittere ernst.
Jip en Janneke moeten uit de openbare bibliotheken want ze belichamen teveel het ‘man-vrouw’-beeld.
En dat is niet meer van deze tijd!
Aan het woord is Julie D’Hondt van de PvdA-fractie (de Nederlandse equivalent van de sp.a in Vlaanderen) in de Provinciale Staten van Utrecht, tijdens de ochtendvergadering van 18 november 2020, waar FvD een motie indiende om Zwarte Piet-boeken NIET te weren uit de openbare bibliotheken.

Ach, veel woorden maken we hier niet aan vuil. We geven haar zelf het woord.

Nou dan gaan we even luisteren hoe erg het is :P
Misschien slaat Jip Janneke wel :o of erger... geen idee... ik ga het voor de eerste keer luisteren :D



[ Bericht 0% gewijzigd door FANNvanhetlaatsteuur op 20-11-2020 15:54:05 ]
pi_196336910
Ik vond het leuk :D ik heb niks raars gehoord, maar je moet als moeder of vader wel
even uitleggen dat je vroeger nog geen mobiele telefoontjes had natuurlijk. Dan is het
juist leerzaam als je het mij vraagt... (8> :P

En het volgende liedje gaat over de schillenboer die waren er toen... en de voddeman
en de kolenman enz. enz. Het zijn ook meteen een soort geschiedenisboekjes O+
Leuke geschiedenisboekjes, ik zou willen dat mijn moeder of vader voorgelezen had
eigenlijk :@ maar je te druk enzo

ik haal het wel in hier.... :+

Het begint bij de schillenman.... Pap wat is een schillenman en dan kan je meteen even uitleggen
wat dat was... maar misschien weten de vaders en moeders hier niet,, maar de Oma's wél gok ik :D

https://nl.wikipedia.org/wiki/Schillenboer



pi_196337119
quote:
14s.gif Op vrijdag 20 november 2020 16:06 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
Ik vond het leuk :D ik heb niks raars gehoord, maar je moet als moeder of vader wel
even uitleggen dat je vroeger nog geen mobiele telefoontjes had natuurlijk. Dan is het
juist leerzaam als je het mij vraagt... (8> :P

En het volgende liedje gaat over de schillenboer die waren er toen... en de voddeman
en de kolenman enz. enz. Het zijn ook meteen een soort geschiedenisboekjes O+
Leuke geschiedenisboekjes, ik zou willen dat mijn moeder of vader voorgelezen had
eigenlijk :@ maar je te druk enzo

ik haal het wel in hier.... :+

Het begint bij de schillenman.... Pap wat is een schillenman en dan kan je meteen even uitleggen
wat dat was... maar misschien weten de vaders en moeders hier niet,, maar de Oma's wél gok ik :D

https://nl.wikipedia.org/wiki/Schillenboer

[ afbeelding ]

Die Julie D'Hondt van de PvdA-fractie is dus een Miezemuis! :D

https://nl.wikipedia.org/wiki/Miezemuizen

Miesmuizen en miesmuizers en de door epenthesis hiervan afgeleide nevenvormen miezemuizen en miezemuizers zijn door Annie M.G. Schmidt bedachte neologismen.

Ze worden onder andere gebruikt in de op het korte verhaal "De miesmuizers" gebaseerde musical
Fluitje van een cent. Miezemuizers of miesmuizers zijn mensen die "nooit tevreden zijn en voortdurend
mopperen op een kleinzielige manier".

Opgelost *O* *O* *O*
pi_196337420
Oké nog eentje dan... tenminste..... voor NU :+

Lia Dorana - Tante en oom in Laren ( 1965 )


In 1965 was Addy Kleijngeld, als producer, betrokken bij een aantal opnamen van Lia Dorana, zij zong toen een vijftal liedjes van Annie M.G. Schmidt die uiteindelijk verschenen op een single ( EP ) bij de firma CNR, met plaatnummer "HX 1333".

Aanleiding tot het maken van die plaat was een optreden van Lia Dorana tijdens de uitreiking van de Staatsprijs aan Annie M.G. Schmidt in 1965, het aanwezige publiek was danig onder de indruk, ook enkele "platenbazen", en zo nam CNR het initiatief.

Die plaat is echter vrij zeldzaam en staat dan ook niet bij ons in het archief helaas, we kunnen jullie toch iets laten horen omdat er jaren later( in 1981 ) een verzamel LP verscheen bij CNR waar twee van die nummers op stonden geperst.

Te horen is het nummer "Tante en oom in Laren", Lia Dorana was een musicalster, zangeres, actrice en kleinkunstenares en eigenlijk nog veel meer, ze was onder meer te zien in de musical "Kiss me Kate", de langspeelplaat die daarvan werd uitgebracht leverde haar zowaar een Edison op, geen kleinigheid ..

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
en


Pianobegeleiding door Guus Mulder van het bekende lied "Tante en een oom".
De tekst is van Annie M.G. Schmidt en de melodie is van P.C. van Westering.
Het lied komt uit de bundel "fluitketeltje"

Het Verhaaltje heet Een Tante En Een Oom In Laren ...

Een Tante En Een Oom In Laren

Ik heb een tante en een oom,
Die zitten in een eikeboom,
Een eikeboom in Laren.
Ze hebben zelf, van eikehout,
Daar in de boom een huis gebouwd,
Ze wonen er al jaren.

Daar slapen ze dan en daar eten ze dan.
'T Is erg gezellig, dáár niet van,
Zo vrij aan alle kanten!
Ze hebben geen buren met radio,

Maar tante vindt het maar zo-zo.
Het is zo hoog, zegt tante.
Zij is nooit echt op haar gemak.
De kinderwagen hangt aan 'n tak
En dat is wel bezwaarlijk.
Ze zegt ook telkens tegen oom:
'K Wil liever in een lagere boom,
Hier is 't me te gevaarlijk.

Maar dan zegt oom: Och kom, och kom!
Een lagere boom? Wél nee, waarom?
We hebben hier alle gemakken.
De kinderen willen toch ook niet weg?
Het is nog al niet heerlijk, zeg,
Dat klauteren in die takken!
Vind jij het net een vogelkooi?
Het uitzicht is toch prachtig mooi!
Jij moet ook altijd vitten.

En tante zegt: Nou ja, affijn,
Als je het zegt, zal 't wel zo zijn,
Dan blijven we hier maar zitten.
Dus woont mijn tante met mijn oom
Nog steeds daar in die eikeboom,

Ze zijn er erg tevreden.
Mijn oom haalt brood en komt weer thuis.
De kinderen klauteren rondom het huis
En nóóit valt er een naar beneden.

En wat denk je?

VOF de Kunst heeft er een liedje van gemaakt :D


Ik denk dat Julie D'Hondt nog maar even achter haar oortjes moeten gaan krabben (8>

[ Bericht 29% gewijzigd door FANNvanhetlaatsteuur op 20-11-2020 16:47:29 ]
pi_196337545
quote:
4s.gif Op donderdag 19 november 2020 13:25 schreef rubbereend het volgende:
ze schreef altijd zulke knappe liedjes
De bekendendsteis toch wel deze O+

Op een mooie pinksterdag | Annie M.G.Schmidt
Het nummer 'Op een mooie pinksterdag' komt uit de musical 'Heerlijk duurt het langst' van
Annie M.G. Schmidt en Harry Bannink.

Hier de versie gezongen door Leen Jongewaard en André van den Heuvel tijdens de uitreiking
van de Televizierring in 1968.

  vrijdag 20 november 2020 @ 19:27:39 #59
490486 usagi414
Subete ga ongakudesu
pi_196339291
quote:
17s.gif Op zaterdag 14 november 2020 09:12 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
Het is over (Conny Stuart)

Tekst: Annie M.G. Schmidt, muziek: Harry Bannink, uit de musical 'Heerlijk duurt het langst'.
Geen tekst van Annie maar wel duidelijk geïnspireerd door "Het is over"

Life is what happens to you while you're busy making other plans
  vrijdag 20 november 2020 @ 19:30:14 #60
490486 usagi414
Subete ga ongakudesu
pi_196339312
Life is what happens to you while you're busy making other plans
  vrijdag 20 november 2020 @ 19:39:11 #61
490486 usagi414
Subete ga ongakudesu
pi_196339425
Life is what happens to you while you're busy making other plans
pi_196339486
Overdreven verering rondom dit mens altijd. Nooit begrepen.
pi_196341496
quote:
0s.gif Op donderdag 19 november 2020 20:13 schreef jekomterwelhinter het volgende:

Cilly Dartel en Hans van der Woude uit de musical de dader heeft het gedaan
Deze ik toch gewoon geniaal? :D Gewoon waar.. :+
pi_196341687
quote:
Ja die is heel erg mooi :Y

hij staat er al... maar dat geeft niet :D

quote:
17s.gif Op zaterdag 14 november 2020 08:32 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:

Willem Nijholt - Sorry dat ik besta (1977)
Prachtig baanbrekend liedje, geschreven door Annie M.G. Schmidt en gezongen door Willem Nijholt.
Dit topic stond eerst in MLN maar hier is het beter op zijn plaats dacht ik,
quote:
en deze staat zelfs in de OP O+ je hebt in ieder geval een goede smaak :D

MUZ / Lang leve Annie M.G. Schmidt !
pi_196341733
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 19:27 schreef usagi414 het volgende:

[..]

Geen tekst van Annie maar wel duidelijk geïnspireerd door "Het is over"

Nice! Die hadden we nog niet !
  vrijdag 20 november 2020 @ 21:49:23 #66
490486 usagi414
Subete ga ongakudesu
pi_196341820
quote:
17s.gif Op vrijdag 20 november 2020 21:42 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:

[..]

hij staat er al... maar dat geeft niet :D
[..]

Dit topic stond eerst in MLN maar hier is het beter op zijn plaats dacht ik,
[..]

en deze staat zelfs in de OP O+ je hebt in ieder geval een goede smaak :D

reminder. Eerst even het hele topic bekijken voordat je iets post :)
Life is what happens to you while you're busy making other plans
pi_196341865
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 19:45 schreef Bugno3 het volgende:
Overdreven verering rondom dit mens altijd. Nooit begrepen.
Dat geeft niet hoor, maar andere mensen denken daar weer anders over.

Hoe meer liedjes ik ging luisteren en intervieuws had gezien vond ik dat mens steeds leuker :D
en de liedjes meer en meer mooier en genialer O+
pi_196342011
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 21:49 schreef usagi414 het volgende:

[..]

reminder. Eerst even het hele topic bekijken voordat je iets post :)
Geeft niet... hij stond ook eerst in een ander topic dus..... :+

Ik heb een mooie voor je als troost :D

http://annie-mg.com/theater-stuk/madam/

Conny Stuart (live) "Deugd" Musical “Madam” (integrale geluidsregistratie) 1981 Deel 9


is Musical “Madam” van Annie M.G. Schmidt, Harry Bannink en Paddy Stone.
Integrale (theater-)geluidsregistratie, 1981. Deel 9. Solo “Deugd”



Het verhaal:Een bordeel vlak naast een blijf-van-mijn-lijfhuis.
Ruzie tussen die twee panden.
Eén van de prostituees loop met een paar collega’s over naar de feministen van het blijf-van-mijn-lijfhuis. Gezamenlijk proberen ze door een actie het bordeel en de Madam ten val te brengen,
Wat bijna lukt.

Rolverdeling:
Madam: Conny Stuart
Anita: Trudy Labij
Dr. Valentijn: Ton Kuyl
Hoofd van de feministes: Winnifred Bosboom

Overige rollen en koor: Cisca Beaudoux, Mendel de Boer, Tonny Dekker, Thea Engelen, Jan Willem Ruyter, Pamela Teves, Mathilde Verhaar en Anne van Weerde.

Musical "Madam" Interviews Annie M.G. Schmidt, Conny Stuart, Harry Bannink (1), 1984.
Musical "Madam" Interviews Annie M.G. Schmidt, Conny Stuart, Harry Bannink (1), 1984.Reeks interviews in het radioprogramma “Lachen mag van God”.Aflevering 14 “Madam” Deel 1.
  vrijdag 20 november 2020 @ 21:58:18 #69
490486 usagi414
Subete ga ongakudesu
pi_196342026
quote:
12s.gif Op vrijdag 20 november 2020 21:51 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:

[..]

Dat geeft niet hoor, maar andere mensen denken daar weer anders over.

Hoe meer liedjes ik ging luisteren en interviews had gezien vond ik dat mens steeds leuker :D
en de liedjes meer en meer mooier en genialer O+
Dit dus. En daar kwam de drama serie nog bij en deze docu.

quote:
In de vierdelige serie Annie M.G. Schmidt gaat haar kleinzoon Jonathan van Duijn op zoek naar het leven en het werk van zijn oma. Misschien wel de meest rebelse oma van Nederland ooit. Jonathan van Duijn bezoekt de belangrijkste plaatsen die voor Annie veel betekent hebben. Ook vertelt hij aan de hand van de mooiste en leukste fragmenten het leven van deze bijzondere na-oorlogse schrijfster die op vele fronten haar sporen heeft verdiend: cabaret, musical, toneel, columns, kinderversjes, sprookjes en gedichten.
Life is what happens to you while you're busy making other plans
pi_196342124
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 21:58 schreef usagi414 het volgende:

[..]

Dit dus. En daar kwam de drama serie nog bij en deze docu.

In de vierdelige serie Annie M.G. Schmidt gaat haar kleinzoon Jonathan van Duijn op zoek naar het leven en het werk van zijn oma. Misschien wel de meest rebelse oma van Nederland ooit. Jonathan van Duijn bezoekt de belangrijkste plaatsen die voor Annie veel betekent hebben. Ook vertelt hij aan de hand van de mooiste en leukste fragmenten het leven van deze bijzondere na-oorlogse schrijfster die op vele fronten haar sporen heeft verdiend: cabaret, musical, toneel, columns, kinderversjes, sprookjes en gedichten.

Oh die ga ik ook eens opzoeken!
Of beter nog... misschien beter dat jij op zoek gaat :P

en anders doe ik het wel een keer.... ;)
pi_196342150
Dit is ook moeite waard!

https://www.bnnvara.nl/de(...)iaal-dol-op-kinderen

Annie M.G. Schmidt: "Ik ben niet speciaal dol op kinderen..."
18 sep 2017
o
leestijd 3 minuten

Iedereen kent schrijfster Annie M.G. Schmidt (20 mei 1911 - 21 mei 1995) van bijvoorbeeld Jip & Janneke,
Pluk van de Petteflet en Minoes. Simone Kleinsma was te gast wegens haar hoofdrol in het toneelstuk 'Was getekend, Annie M.G. Schmidt'.

We stonden stil bij opmerkelijke uitspraken van haar en vijf dingen die je misschien niet wist van de beroemde schrijfster.

"Niet schoppen"
In het programma De TV Show ging ze met Ivo Niehe in gesprek over kinderen. In tegenstelling tot de vele kinderboeken die ze schreef, hield ze eigenlijk niet zo van die doelgroep. "Ik zal ze niet schoppen, maar ik ben niet speciaal dol op kinderen", aldus Annie M.G. Schmidt in 1990.

"Engerds"

Annie M.G. groeide op in Kapelle in Zeeland.
Bij interviewer Ischa Meijer zei Schmidt in 1992 over zichzelf: "Ik had aanleg voor schaamte.
Ik vond mezelf lelijk, afstotelijk en niks en niks kunnen, niks mogen.
Ik had echt een schaamte-gevoel over mezelf."
In hetzelfde programma doet ze ook een boekje open over de mannen in het begin van haar leven waar ze haar leven als tiener mee deelde.
"Het waren engerds, ja. Ik was altijd verliefd op mooie, grote, knappe jongens. Donkere, lange, slanke jongens.

Wat er op me af kwamen waren miezerds waar ik fysiek eigenlijk niks in zag
Dit idee van verliefd zijn op die onbereikbare schoonheid heeft ze later verwerkt in het toneelstuk Foxtrot.


"Vreemdgaan bijvoorbeeld"

Schmidt was zelf nooit getrouwd, maar had wel een lange relatie met Dick van Duijn die zelf getrouwd was,
maar nooit gescheiden is. Door deze vrije houding had Schmidt ook een hele eigen kijk op liefde en trouw.
Je moet je huwelijksleven niet alleen maar verpesten aan je man en je kinderen, maar daarnaast ook iets leuks blijven doen.

Dingen die je leuk vindt... vreemdgaan bijvoorbeeld", zegt Schmidt bij Sonja Barend in 1991. :D

Bij Ischa Meijer zei Schmidt: "Ik ben met alles zo vreselijk laat geweest. Ik begon met schrijven op m'n zesendertigste. En ik begon pas voorbehoedsmiddelen te gebruiken toen ik 36 jaar was." Op de vraag of ze preuts was zei Schmidt: "Blijkbaar."



"In mijn chocola"

Met Dick van Duijn, die in 1981 overleed na een zelfgekozen levenseinde, kreeg ze zoon Flip.
De relatie tussen Dick en Annie verveelde nooit, maar op een gegeven moment werd het anders.
Het werd pijnlijk en moeilijk toen Dick in een depressie terechtkwam en door hartaanvallen geen levenslust meer had.

Ze noemde het "verschrikkelijk" wanneer je geliefde je niet meer aanspreekt en niet meer lacht. Over euthanasie zei ze in de TV-Show: "Ik vind dat iedereen moet kunnen beslissen over zijn eigen leven. Als ik echt een plant word; doe dan maar wat in mijn chocola."


"Leven is heel wat"
Aan het einde van haar eigen leven in 1995 werd ze blind en kon ze niet meer lopen.
Na de dag van 84 ste verjaardag besloot ze zelf euthanasie te plegen.
Haar begrafenis werd op een niet-verdrietige manier uitgevoerd, geheel naar haar wens.
Iedereen kwam in het roze en ook de kist was bedekt met roze rozen.
Bij Ivo Niehe praat ze ook over het einde van haar eigen leven en dat ze daar niet bang voor is. "Ik vind het precies als geboren worden; iets wat bij het leven hoort. Voordat je geboren was, was er niks en nadat je overlijdt is er ook niks. Maar het leven zelf is al heel wat."
Bekijk enkele gewaagde uitspraken van Annie M.G. Schmidt:

Annie M.G. Schmidt - haar uitspraken _O_ O+


In het programma De TV Show ging ze met Ivo Niehe in gesprek over kinderen.

"Ik zal ze niet schoppen, maar ik ben niet speciaal dol op kinderen", aldus Annie M.G. Schmidt in 1990.

[ Bericht 44% gewijzigd door FANNvanhetlaatsteuur op 20-11-2020 22:40:46 ]
  vrijdag 20 november 2020 @ 22:08:41 #72
490486 usagi414
Subete ga ongakudesu
pi_196342192
quote:
14s.gif Op vrijdag 20 november 2020 22:04 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:

[..]

Oh die ga ik ook eens opzoeken!
Of beter nog... misschien beter dat jij op zoek gaat :P

en anders doe ik het wel een keer.... ;)
NPO plus geeft alleen dit resultaat maar niet de docu zelf.

https://www.npostart.nl/annie-mg-in-carre/31-12-2018/AT_2110356
Life is what happens to you while you're busy making other plans
pi_196342298
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 november 2020 22:08 schreef usagi414 het volgende:

[..]

NPO plus geeft alleen dit resultaat maar niet de docu zelf.

https://www.npostart.nl/annie-mg-in-carre/31-12-2018/AT_2110356
Dank je wel!
pi_196343089
Ik kan niet stoppen... nu mogen jullie weer een keer :D

Iets leuks ofzo :+


En nu naar bed - Frans Halsema, Jenny Arean, Conny Stuart, Mary Dresselhuys - 1972

Als Fransje (Frans Halsema) worst geboren, staan aan zijn wieg een goede (Mary Dresselhuys) en een slechte fee (Conny Stuart). Elk zullen ze proberen zijn leven te beïnvloeden, en dat doen ze ook als Frans een meisje (Jenny Arean) leert kennen.

'En nu naar bed' was misschien wel de beste musical van Annie M.G. Schmidt en Harry Bannink, al heeft de voorstelling zware concurrentie van andere kleppers. Een groot geluk dus dat deze musical als enige werd opgenomen voor tv (al is het dan weer jammer dat de makers naar verluidt niet zo gecharmeerd waren van de regie, waardoor volgende musicals niet op tv verschenen).

Maar van 'En nu naar bed' kunnen we dus wel genieten. Heerlijk verhaal, prachtige liedjes en vier hoofdrollen die stuk voor stuk door grote namen worden ingevuld. De tv-opname werd enkele jaren geleden herhaald op Cultura; ik heb ze toen van Uitzending Gemist geript. Vandaar de helaas wat mindere beeldkwaliteit. Helaas is er ook iets niet helemaal in orde met de synchronisatie tussen beeld en geluid.

Uitgezonden door de VARA op 1 mei 1972.

Een oproepje kan nooit kwaad. Van de meeste musicals van Annie M.G. Schmidt en Harry Bannink bestaan geluidsopnames, die inmiddels via http://www.theaterencyclopedie.nl/juk... voor iedereen toegankelijk zijn. Van 'Foxtrot' en 'Madam' zijn mij geen volledige opnames bekend (van Foxtrot wel een gedeeltelijke video-opname van lage kwaliteit), dus als iemand daar wat van weet of heeft, dan hou ik me aanbevolen. :-)

Verder zijn in de documentairereeks die in 1992 over Annie M.G. Schmidt gemaakt werd, amateurbeelden te zien van de latere musicals. Als iemand daar toegang toe heeft: ik ben vragende partij om dat op Youtube te plaatsen. :-)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')