Oef ik weet niet 100% zeker hoe ik je vraag moet lezen.quote:Op maandag 28 februari 2022 09:06 schreef mrPanerai het volgende:
Nog even een vraagje
ik wil op het einde van een rij het aantal cellen kennen waar ik een cijfer heb instaan,
nu heb ik =aantal(A1:A300) dat zou goed moeten gaan maar in bepaalde cellen staan letters die Excel ook meetelt
hoe moet ik die formule aanpassen?
Nog beter zou zijn als hij bepaalde woorden of letters meetelt, bv dat ik een kolom krijg met (bv. 6 keer de letter x in die rij)
Hey Top, bedankt voor je moeite, ik ga zo even kijken of ik wat met je antwoord kan...quote:Op maandag 28 februari 2022 21:19 schreef snabbi het volgende:
[..]
Oef ik weet niet 100% zeker hoe ik je vraag moet lezen.
De vraag is: "waar ik een cijfer heb instaan"
De twijfel: dus als de inhoud van de cel is "bier4x" - is dat dan een "ja" er zit een cijfer in?
De simpele antwoorden:
=AANTAL.ALS(A:A;"*") dit geeft het aantal cellen waar er tekst is ingevuld (een getal is in dit geval geen tekst)
=AANTAL.ALS(A:A;"<>*") dit geeft het aantal cellen waar geen tekst is ingevuld, maar dat betekent dat lege cellen en cellen met een foutmelding ook geteld worden.
=AANTAL.ALS(A:A;">0") dit geeft het aantal cellen met een getal groter dan 0
Als je een moeilijkere combinatie zoekt, dan is het waarschijnlijk het beste om een hulp kolom aan te maken. Zo kan je bijvoorbeeld krijgen:
=ALS(ISGETAL(A1);1;0) --- in dit geval hoef je alleen nog maar de som van je hulpkolom uit te rekenen.
COUNT gebruiken in plaats van COUNTA?quote:Op vrijdag 4 maart 2022 11:03 schreef MrNiles het volgende:
in excel gebruik de unique functie om een lijst met getallen te maken.
Maar soms is de lijst leeg. Dan komt er een #CALC! melding te staan
opzich geen probleem, maar in een andere cel tel ik het aantal getallen in die lijst.
Maar de fout #CALC! wordt ook geteld...
om te tellen gebruik ik COUNTA, hoe kan ik voorkomen dat #CALC! wordt geteld?
klopt had ik al gelezen maar ik krijg altijd deze meldingquote:Op dinsdag 1 maart 2022 10:38 schreef Tegan het volgende:
1. AANTAL.ALS(A:A;">0") als het getal altijd positief is.
2. AANTAL.ALS(A:A;"die ene letter")
Zo zou ik het doen. Je had ook even de voorbeelden in de supportartikelen van deze functies kunnen lezen en dit zelf kunnen bedenken.
Edit: Begreep 1. verkeerd, nu fixed.
Wat wil precies tellen hiermee? Iedere rij moet een eigen ">0".quote:Op maandag 7 maart 2022 09:43 schreef mrPanerai het volgende:
[..]
klopt had ik al gelezen maar ik krijg altijd deze melding
=AANTALEN.ALS(E3:DD3;DF3:DQ3;DS3:EP3;ES3:FA3;FC3:GT3;GV3:HS3;HU3:KS3;KU3:LC3;LE3:MV3;MY3:NC3;">0")
Fout: ongeldige naam
Omdat AANTALLEN met 2 L'en is?quote:Op maandag 7 maart 2022 09:43 schreef mrPanerai het volgende:
[..]
klopt had ik al gelezen maar ik krijg altijd deze melding
=AANTALEN.ALS(E3:DD3;DF3:DQ3;DS3:EP3;ES3:FA3;FC3:GT3;GV3:HS3;HU3:KS3;KU3:LC3;LE3:MV3;MY3:NC3;">0")
Fout: ongeldige naam
omdat er een heel aantal kolommen is die ik niet mee in de telling wil hebbenquote:Op maandag 7 maart 2022 18:06 schreef Tegan het volgende:
[..]
Wat wil precies tellen hiermee? Iedere rij moet een eigen ">0".
AANTAL.ALS(E3:DD3;">0")+AANTAL.ALS(DF3:DQ3;">0")+... is voor iedere rij individueel het aantal positieve getallen bij elkaar opgeteld.
AANTALLEN.ALS(E3:DD3;">0";DF3:DQ3;">0";...) is alle keren dat alle genoemde voorwaarden waar zijn dus alleen de kolommen waar iedere cel een positief getal bevat.
Waarom niet E3:NC3 als totaalbereik?
iemand een ideequote:With CreateObject("Outlook.Application").CreateItem(0)
.to = "xx@mail.nl"
.Subject = "Materiaalaanvraag van "
.Body = " "
.Attachments.Add Environ("TEMP") & "\" & ActiveSheet.Name & ".pdf"
.Send
End With
quote:
Hi,quote:
Dit is een optie:quote:Op woensdag 9 maart 2022 19:35 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
[..]
Hi,
Lukt nog niet helemaal. Hopelijk geeft onderstaande voorbeeld aan wat ik graag zou willen. Linker tabel staan alle brongegevens in (dummy voorbeeld), rechter tabel de output. De voorwaarde waarop gefilterd moet worden is "1" en de niet "x".
[ afbeelding ]
Geniaal! Maakt werken met dumpjes een stuk makkelijker waar een deel van de dump uitgefilterd moet worden omdat dit weer door moet verwijzen.quote:Op woensdag 9 maart 2022 20:07 schreef Tegan het volgende:
[..]
Dit is een optie:
FILTER(B:D;(B:B=1)*(C:C="x"))
Je voorbeeld geeft "wel" x weer, dus mijn oplossing ook.
Er moet ergens in die 999 cellen een getal staan, of er moet in al die 999 cellen een getal staan, of dezelfde waarde als in B1, of er moet op 1 of meer plaatsen "een waarde" (als tekst) staan... ik snap niet helemaal wat je bedoelt. Maar iets zegt me dat het met een relatief eenvoudige ALS-lus wel op te lossen is.quote:Op zondag 13 maart 2022 19:20 schreef onlogisch het volgende:
Ik heb een waarde in A1. Ik heb een waarde in B1.
Ik wil dat excel controleert of er in B2 t/m b1000 'een waarde' staat. Als dat het geval is moet excel in A2 t/m A1000 de waarde van A1 teruggeven.
Iemand een suggestie?
Het gaat erom dat er in B2 t/m B1000 allemaal unieke getallen naar voren kunnen komen.quote:Op zondag 13 maart 2022 19:24 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Er moet ergens in die 999 cellen een getal staan, of er moet in al die 999 cellen een getal staan, of dezelfde waarde als in B1, of er moet op 1 of meer plaatsen "een waarde" (als tekst) staan... ik snap niet helemaal wat je bedoelt. Maar iets zegt me dat het met een relatief eenvoudige ALS-lus wel op te lossen is.
Dank je wel. Dit is hemquote:Op zondag 13 maart 2022 19:30 schreef Tegan het volgende:
In A2; ALS(B2="";"";A$1) en dan naar beneden slepen. Tenminste, als je dat bedoelt.
Sorry voor mijn iets wat vage omschrijvingquote:Op zondag 13 maart 2022 19:31 schreef Janneke141 het volgende:
Ja, prima joh. Als je niet wil uitleggen wat je bedoelt kan ik je ook niet helpen.
Heel snel zeg ik met 1 hulpkolom (waarbij een 0 of 1 komt als C gevuld is). Maar het moet makkelijker kunnen.quote:Op zaterdag 2 april 2022 10:25 schreef Janneke141 het volgende:
Ik heb een werkblad met in kolom A een lange lijst met namen. De meeste namen in de lijst komen meerdere keren voor. In de kolommen C t/m F staan allerlei getallen, maar lang niet alle vakjes zijn gevuld.
Op een ander werkblad staat de lijst met unieke namen, en ik wil weten hoe vaak achter iedere naam een getal staat in kolom C. Ik kan het met een hulpkolom heel makkelijk oplossen, maar hier moet toch ook wel een directe oplossing voor zijn?
Met AANTAL.ALS kom ik er niet, want dan krijg ik het aantal Henken. Maar ik wil het aantal Henken-met-een-getalletje-in-kolom-C (wat in de regel lager is).
Dat heb ik nu gedaan ja - zoals gezegd kan ik het met een hulpkolom makkelijk oplossen. Maar kan het ook zonder, dat is de vraag.quote:Op zaterdag 2 april 2022 11:18 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
Heel snel zeg ik met 1 hulpkolom (waarbij een 0 of 1 komt als C gevuld is). Maar het moet makkelijker kunnen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |