https://support.microsoft(...)6c-b411-b18c13c75340quote:Op maandag 4 januari 2021 11:54 schreef Beavis het volgende:
Weet iemand of dit een bug is die waarschijnlijk snel opgelost gaat worden of heb ik heel 2021 een verkeerde weeknummer in mijn sheet?
Er bestaan simpelweg twee manieren om de eerste week van het jaar te bepalen, en blijkbaar ben jij het nu niet eens met de manier die excel standaard kiest. Zie https://support.microsoft(...)6c-b411-b18c13c75340 voor hoe de WEEKNUMMER() functie werkt, daar staat ook uitgelegd hoe je kiest welk systeem je wilt gebruiken.quote:Op maandag 4 januari 2021 11:54 schreef Beavis het volgende:
Ik gebruikt Excel365 zowel Nederlands als Engels.
Voor mijn werk heb ik een tamelijk groot excel sheet gemaakt met een heel wat macro's. Hier reken ik ook met datums en weeknummers.
Tot mijn schrik denkt Excel blijkbaar dat het nu week 2 is terwijl mijn kalender echt week 1 aangeeft.
=WEEKNUMMER(NU())
=WEEKNUM(NOW())
Beide formules hebben 2 als resultaat.
Weet iemand of dit een bug is die waarschijnlijk snel opgelost gaat worden of heb ik heel 2021 een verkeerde weeknummer in mijn sheet?
Zou het ook nog met de land en toetsenbord instellingen geregeld kunnen worden zoals excel daar automagisch de scheidingstekens vandaan haalt.quote:
Inderdaad, ISO.WEEKNUMMER() geeft de Europese weeknummers aan, zonder de Amerikaanse.quote:Op maandag 4 januari 2021 12:19 schreef Tegan het volgende:
Ik gebruik altijd ISO.WEEKNUMMER() hierom.
Die kende ik niet...quote:Op maandag 4 januari 2021 12:19 schreef Tegan het volgende:
Ik gebruik altijd ISO.WEEKNUMMER() hierom.
Zou kunnen dat de getallen zijn opgemaakt als tekst. Dat kun je wijzigingen via celeigenschappen inderdaad.quote:Op woensdag 6 januari 2021 10:46 schreef dimmak het volgende:
Ik begin langzaamaan een beetje gek te worden. In Google Sheets heb ik de volgende formule: =SUM(C2:C4). In de cellen staan ook getallen, maar de uitkomst is 0. De totale som van de cellen zou dan toch moeten worden weergeven? Wat doe ik fout?
quote:Op woensdag 6 januari 2021 14:31 schreef Tegan het volgende:
Iets met de "celeigenschappen"?
Google zegt mij dat dat hier staat:
"Opmaak en dan Getal en dan Meer notaties.
Klik op Meer datum- en tijdnotaties."
Thanks, dit was het inderdaad.quote:Op woensdag 6 januari 2021 14:34 schreef KennyPowers het volgende:
[..]
Zou kunnen dat de getallen zijn opgemaakt als tekst. Dat kun je wijzigingen via celeigenschappen inderdaad.
Screenshot anders?
Je hebt geen geboortedag begrijp ik hieruit?quote:Op zondag 24 januari 2021 18:00 schreef LuieSurinamer het volgende:
Ik heb 3 kolommen D, E en F.
In kolom D staan de geboortejaren, maar er staat alleen 92 of 93 of 90
En kolom E staan de geboortemaanden 4 of 6 of 9 etc.
Kan iemand mij uitleggen hoe ik in Kolom F de actuele leeftijd aangeven?
Ik heb inderdaad geen dagen. En zijn inderdaad alleen van rond begin 90.quote:Op zondag 24 januari 2021 20:20 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Je hebt geen geboortedag begrijp ik hieruit?
Zijn die jaartallen allemaal van voor 2000, of zijn er ook cellen met bijvoorbeeld 01 erin voor 2001?
Met =VANDAAG() krijg je de datum van vandaag, en met DATUM(jaar;maand;dag) krijg je een datum op basis van losse getallen. Als je ze van elkaar afhaalt, deelt door 365,25 en dan afrondt op een manier die je bevalt heb je een leeftijd.
Nou, dan maak je met =DATUM(D1+1900;E1;1) een datum die gewoon de eerste van de maand pakt. Je kunt ook de 15e pakken als je dat logischer vindt. De 30e zou ik je in elk geval afraden.quote:Op zondag 24 januari 2021 21:15 schreef LuieSurinamer het volgende:
[..]
Ik heb inderdaad geen dagen. En zijn inderdaad alleen van rond begin 90.
Wat jij zegt was ik al achter, maar omdat ik geen dagen heb kom ik er niet uit.
Volgens mij moet ik het dan nog ergens delen voor 365,25 toch?quote:Op zondag 24 januari 2021 21:25 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Nou, dan maak je met =DATUM(D1+1900;E1;1) een datum die gewoon de eerste van de maand pakt. Je kunt ook de 15e pakken als je dat logischer vindt. De 30e zou ik je in elk geval afraden.
=AFRONDEN.NAAR.BENEDEN(VANDAAG()-DATUM(D1+1900;E1;1);0) geeft volgens mij wel wat je wil.
Oh ja, heb je helemaal gelijk in. Het moet inderdaad (VANDAAG()-DATUM(blabla))/365,25 worden.quote:Op zondag 24 januari 2021 22:49 schreef LuieSurinamer het volgende:
[..]
Volgens mij moet ik het dan nog ergens delen voor 365,25 toch?
Thanks voor je hulp. Het werkt.quote:Op zondag 24 januari 2021 22:50 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Oh ja, heb je helemaal gelijk in. Het moet inderdaad (VANDAAG()-DATUM(blabla))/365,25 worden.
Kun je dan niet beter een formule vinden voor het vinden van alle getallen in een string? Dan maakt de opbouw van de straatnaam niet meer uit. Moet je alleen even rekening houden met huisnummertoevoegingen (als die er zijn).quote:Op maandag 25 januari 2021 13:35 schreef Twentsche_Ros het volgende:
Hoe kun je in een tekst-cel bijvoorbeeld "de derde spatie" vinden?
In Nederland kennen we straatnamen die "Plein 1945" heten, dan heb je al een probleem. Maar volgens mij moet het kunnen: Een soort "vind de derde spatie" Of vind de 20e "a". Het gaat me nu ook een beetje om het principe.quote:Op maandag 25 januari 2021 13:44 schreef Piles het volgende:
[..]
Kun je dan niet beter een formule vinden voor het vinden van alle getallen in een string? Dan maakt de opbouw van de straatnaam niet meer uit. Moet je alleen even rekening houden met huisnummertoevoegingen (als die er zijn).
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |