abonnement iBood bol.com Vodafone Ziggo Coolblue
pi_196222712
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2020 12:39 schreef Jappie het volgende:

[..]

Ben ook wel benieuwd naar die strijd tussen goed en kwaad welke je denkt te zien kun je daar eens iets meer over vertellen ?
Mijn persoonlijke huidige conclusie is namelijk dat er feitelijk alleen maar goed kan bestaan en dat "kwaad" een afgeleide is welke bijv ontstaat door angst, vertroebelde gevoelens of korte termijn visie.
Zie de volgende bijbelse tekst.
Het is de duivel en zijn demonen waar we tegen te strijden hebben, meer niet.
Maar dat is al erg genoeg. ;) Want de duivel of satan zorgt vaak voor verwarring, of dat men

Efeze 6:11 Bekleed u met de hele wapenrusting van God, opdat u stand kunt houden tegen de listige verleidingen van de duivel.
12. Want wij hebben de strijd niet tegen vlees en bloed, maar tegen de overheden, tegen de machten, tegen de wereldbeheersers van de duisternis van dit tijdperk, tegen de geestelijke machten van het kwaad in de hemelse gewesten.
13. Neem daarom de hele wapenrusting van God aan, opdat u weerstand kunt bieden op de dag van het kwaad, en na alles gedaan te hebben, stand kunt houden.
14. Houd dan stand, uw middel omgord met de waarheid, en bekleed met het borstharnas van de gerechtigheid,
15. en de voeten geschoeid met bereidheid van het Evangelie van de vrede.
16. Neem bovenal het schild van het geloof op, waarmee u alle vurige pijlen van de boze zult kunnen uitblussen.
17. En neem de helm van de zaligheid en het zwaard van de Geest, dat is Gods Woord,
18. terwijl u bij elke gelegenheid met alle gebed en smeking bidt in de Geest en daarin waakzaam bent met alle volharding en smeking voor alle heiligen.
19. Bid ook voor mij, opdat mij het woord gegeven wordt bij het openen van mijn mond, om met vrijmoedigheid het geheimenis van het Evangelie bekend te maken,
20. waarvan ik een gezant ben in ketenen, opdat ik daarin vrijmoedig mag spreken, zoals ik moet spreken.

Misschien deze preek eens belusteren of in ieder geval het eerste deel ervan.
Want deze spreker/ voorganger vertelt daar wat over.
vanaf minuut 22 ongeveer.

I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
  vrijdag 13 november 2020 @ 15:03:43 #27
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_196222831
quote:

[..]

Ben ook wel benieuwd naar die strijd tussen goed en kwaad welke je denkt te zien kun je daar eens iets meer over vertellen ?
Mijn persoonlijke huidige conclusie is namelijk dat er feitelijk alleen maar goed kan bestaan en dat "kwaad" een afgeleide is welke bijv ontstaat door angst, vertroebelde gevoelens of korte termijn visie.
Nou, na kennisname van een casus als https://nl.wikipedia.org/wiki/Moord_op_Junko_Furuta -een voorbeeld dat werd aangehaald in het kader van een NWS-discussie- zou ik toch moeilijk kunnen volhouden dat er alleen "goed" bestaat in de wereld.
pi_196223022
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2020 14:50 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Ik vind dat "criterion of embarrassment" ook best plausibel, maar om nu te zeggen dat Jezus' historiciteit daarmee vaststaat is me een brug te ver. Ook de tegenpartij heeft goede argumenten. Volgens mij heeft Haushofer hier destijds het een en ander over gepost.
Inderdaad. Wat Meier zegt:

quote:
John P. Meier views the crucifixion of Jesus as historical fact and states that based on the criterion of embarrassment Christians would not have invented the painful death of their leader.
is nogal opmerkelijk. In DaniŽl wordt al over een stervende messias gesproken; in Jesaja staan de teksten over de lijdende knecht. Tel daarbij op hoe o.a in MakkabeeŽn 4 het martelaarschap wordt verheerlijkt, en het is niet bepaald ondenkbaar dat er Joden waren die deze verwachtingen omtrent hun messias hadden. Richard Carrier en andere mythicisten beweren vervolgens dat Jezus als een aartsengel is begonnen, waarna na euhemerisatie deze aartsengel gehistoriceerd is binnen dat kader van een lijdende messias.
Mijn boek "Ruimte, tijd, materie" over fundamentele natuurkunde (kwantummechanica, zwarte gaten, kosmologie, deeltjesfysica, etc.) op bol.com
Bijbehorend topic: W&T / Boek over kwantumzwaartekracht: jullie input gevraagd #3
pi_196223254
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2020 15:16 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Inderdaad. Wat Meier zegt:
[..]

is nogal opmerkelijk. In DaniŽl wordt al over een stervende messias gesproken; in Jesaja staan de teksten over de lijdende knecht. Tel daarbij op hoe o.a in MakkabeeŽn 4 het martelaarschap wordt verheerlijkt, en het is niet bepaald ondenkbaar dat er Joden waren die deze verwachtingen omtrent hun messias hadden. Richard Carrier en andere mythicisten beweren vervolgens dat Jezus als een aartsengel is begonnen, waarna na euhemerisatie deze aartsengel gehistoriceerd is binnen dat kader van een lijdende messias.
Ja en die kan het weten, want die heeft een grotere bel op zijn fiets.
pi_196223423
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2020 15:31 schreef ATON het volgende:
Ja en die kan het weten, want die heeft een grotere bel op zijn fiets.
Je schiet weer in je gebruikelijke verkrampte "wie heeft er gelijk"-modus, zie ik.
Mijn boek "Ruimte, tijd, materie" over fundamentele natuurkunde (kwantummechanica, zwarte gaten, kosmologie, deeltjesfysica, etc.) op bol.com
Bijbehorend topic: W&T / Boek over kwantumzwaartekracht: jullie input gevraagd #3
  vrijdag 13 november 2020 @ 16:00:02 #31
16305 Jappie
parttime reverend
pi_196223774
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2020 15:03 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Nou, na kennisname van een casus als https://nl.wikipedia.org/wiki/Moord_op_Junko_Furuta -een voorbeeld dat werd aangehaald in het kader van een NWS-discussie- zou ik toch moeilijk kunnen volhouden dat er alleen "goed" bestaat in de wereld.
Een vreselijk drama voor hun wie het betreft idd maar het is geen uitzondering op het door mij gestelde, ik heb nl niet gezegd dat er geen kwaad is maar dat het een afgeleide of resultaat en geen "macht" op zich is.

Waar Scheepskok het echter over had/heeft was een daadwerkelijke strijd tussen goed en kwaad die gaande was. Ik ben benieuwd naar zijn antwoord om het te kunnen plaatsen binnen mijn eigen denkkaders.
  vrijdag 13 november 2020 @ 16:02:30 #32
16305 Jappie
parttime reverend
pi_196223809
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2020 14:56 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

-knip-
Hartstikke mooi Sjoemie en bedankt voor het knip en plakwerk maar gezien het feit dat we het over duivels en demonen hebben die ik persoonlijk nog nooit fysiek de hand heb mogen schudden is mij dit iets te abstract. ;)
pi_196224423
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2020 14:50 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Ik vind dat "criterion of embarrassment" ook best plausibel, maar om nu te zeggen dat Jezus' historiciteit daarmee vaststaat is me een brug te ver. Ook de tegenpartij heeft goede argumenten. Volgens mij heeft Haushofer hier destijds het een en ander over gepost.
Dan zal het antwoord in het midden blijven voor zover.
Want tjah je houdt altijd voors en tegens bij zoiets.
Ik geloof dat de historische Jezus geleefd heeft en nog steeds leeft omdat Hij de zelfde is als de bijbelse Jezus :)
I am a child of God
God is not dead.
pi_196224531
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2020 16:02 schreef Jappie het volgende:

[..]

Hartstikke mooi Sjoemie en bedankt voor het knip en plakwerk maar gezien het feit dat we het over duivels en demonen hebben die ik persoonlijk nog nooit fysiek de hand heb mogen schudden is mij dit iets te abstract. ;)
Die wil je ook niet de hand schudden.
Maar ik heb het toevallig laatst nog mee gemaakt bij iemand die bezeten was van waarschijnlijk meerdere demonen. Samen met een aantal anderen van mijn gemeente hebben we voor hem gebeden.
En geloof mij :P dat was niet gespeeld.
Er zat echt 1 of meerdere demonen in Hem die hem van alles vertelden te doen etc.
Die praatte doorgaans hele dagen door naar wat ik hoorde met de stemmen in zijn hoofd.
Momenteel weet ik niet hoe het met hem gaat.
Maar ik ben blij dat we voor hem hebben mogen bidden.
I am a child of God
God is not dead.
  vrijdag 13 november 2020 @ 17:10:30 #35
16305 Jappie
parttime reverend
pi_196224706
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2020 16:55 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

Maar ik heb het toevallig laatst nog mee gemaakt bij iemand die bezeten was van waarschijnlijk meerdere demonen. Samen met een aantal anderen van mijn gemeente hebben we voor hem gebeden.
Er zat echt 1 of meerdere demonen in Hem die hem van alles vertelden te doen etc.
Die praatte doorgaans hele dagen door naar wat ik hoorde met de stemmen in zijn hoofd.
Wat ik je hoor zeggen is dat je samen met een aantal geloofsgenoten hebt gebeden voor iemand die doorlopend last heeft van stemmen in zijn hoofd. Dat is heel mooi van je. :)

Ik heb wat meer moeite met het gebruik van de term demonen aangezien ik die niet ken in mijn ervaringswereld.
Indien je die demonen kunt verslaan door het juiste geloof lijkt het mij iets wat toebehoort aan de geest en de strijd tussen goed en kwaad in de geest (of het bewustzijn zo u wil) is mij bekend; als het dat is wat Scheepskok bedoelt kan ik zijn opmerking plaatsen maar ik denk dat we zijn antwoord gewoon even moeten afwachten. ;)
pi_196225577
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2020 16:46 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

Dan zal het antwoord in het midden blijven voor zover.
Want tjah je houdt altijd voors en tegens bij zoiets.
Ik geloof dat de historische Jezus geleefd heeft en nog steeds leeft omdat Hij de zelfde is als de bijbelse Jezus :)
Ik moet je teleur stellen, dat is zeker niet zo.
pi_196225646
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2020 16:55 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

In de 21e eeuw hebben we daar een verklaring voor : Hallucinaties. Gewoon een mentale storing.
  vrijdag 13 november 2020 @ 19:13:26 #38
16305 Jappie
parttime reverend
pi_196226171
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2020 18:29 schreef ATON het volgende:

[..]

In de 21e eeuw hebben we daar een verklaring voor : Hallucinaties. Gewoon een mentale storing.
Bijna goed...bezetenheid lijkt nog het meest op een dissociatieve identiteitsstoornis waarbij de patient meerdere persoonlijkheden kan hebben ontwikkeld.
  vrijdag 13 november 2020 @ 19:52:24 #39
491050 Scheepskok
Vraag mij niks. Ik weet het al
pi_196226875
quote:

[..]

Daar kom ik later op terug. Jullie posts heeft me aan het denken gezet. Voor de definitie van goed en kwaad, daar is niet zomaar eem antwoord op te geven. Ik ben dat aan het uitkristalliseren. Wel grappig is dat ik een schrijven van een Begijnse vrouw op het spoor kwam uit de middeleeuwen die op de brandstapel belandde samen met haar boek.
Mensen snappen dat ik single ben.
  vrijdag 13 november 2020 @ 19:52:42 #40
491050 Scheepskok
pi_196226888
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2020 19:52 schreef Scheepskok het volgende:

[..]

Daar kom ik later op terug. Jullie posts hebben me aan het denken gezet. Voor de definitie van goed en kwaad, daar is niet zomaar eem antwoord op te geven. Ik ben dat aan het uitkristalliseren. Wel grappig is dat ik een schrijven van een Begijnse vrouw op het spoor kwam uit de middeleeuwen die op de brandstapel belandde samen met haar boek.
  vrijdag 13 november 2020 @ 19:53:25 #41
491050 Scheepskok
pi_196226909
Shit, taalcorrectie, quote per ongeluk ingedrukt. Overkomt me zo vaak. Sorry.

[ Bericht 2% gewijzigd door Scheepskok op 13-11-2020 20:41:14 ]
  vrijdag 13 november 2020 @ 19:54:57 #42
16305 Jappie
parttime reverend
pi_196226957
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2020 19:53 schreef Scheepskok het volgende:
Shit, taalcorrectie, quote per ongeluk ingedrukt. Overkomt me zo cask. Sorry.
3 posts voor de prijs van 1; wie doet je wat. :D
pi_196227814
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 november 2020 19:13 schreef Jappie het volgende:

[..]

Bijna goed...bezetenheid lijkt nog het meest op een dissociatieve identiteitsstoornis waarbij de patient meerdere persoonlijkheden kan hebben ontwikkeld.
Zo ver wou ik niet gaan. Schandalig dat er nog zo'n praktijken bestaan. Wat zal het volgende zijn ? Duiveluitdrijving ?
  zondag 15 november 2020 @ 11:32:32 #44
344970 Nederturk
Uchiha Itachi <3
pi_196251965
quote:
0s.gif Op donderdag 12 november 2020 19:01 schreef Scheepskok het volgende:
Misschien handig om te weten dat ik streng gereformeerd ben opgevoed en dat ik best wel veel moeilijkheden op mijn pad krijg in mijn familie, dat ik links stem, mijn gedachten, alles. Ik heb mijn best gedaan te denken zoals mijn familie, maar het lukt me niet, omdat ik denk dat het gewoon niet klopt. (De woorden van Slob gaven me zelfs een bevestiging). Het allerergste vind ik nog dat mijn familie denkt dat ik in de hel eindig door mijn liberale denkwijze. dat vind ik echt erg.
Dat laatste wat je zegt heb ik helaas ook mee te maken. Sinds ik eerlijk heb toegegeven me niet verbonden te voelen tot religies, gaat mijn ma er kapot aan. Zij is er heilig van overtuigd dat ik voor eeuwig naar de hel ga zoals ik nu ben en dat wekt bij mij immense woede op richting de Islam in dit geval.

Stel dat 1 van de Abrahamitische religies zouden kloppen. Volgens allemaal is god almachtig, alwetend, barmhartig.

Als je alwetend bent, weet je dat de grootste gedeelte van de mensen die je hebt gecreŽerd niet jouw religie gaan kiezen. Als je almachtig bent, heb je alle macht om hier een stokje voor te steken. Als je dit toch niet doet, hoe kun je jezelf als god dan barmhartig noemen? Klinkt voor mij meer als sadisme.

Je dropt mensen op aarde met miljarden andere mensen en duizenden religies en geloofsovertuigingen. Ik denk dat geen enkel mens, als hij/zij overtuigd is van het bestaan van god en de juiste religie, zou rellen tegen die god. Men probeert o.b.v. het verstand dat ze hebben ontvangen van die god de juiste weg te vinden in een wereld vol met manipulatie en leeg van onomstotelijke bewijzen voor "de juiste religie". Hoe kun je de mensen die dan na een zoektocht niet op het juiste eind komen straffen met eeuwig hel? Wat is dat voor bullshit?

Dat is net zoiets als dat ik een schip zou ontwerpen en als het schip zinkt dat ik het schip dan ga straffen i.p.v. bij mezelf na te gaan wat ik verkeerd heb gedaan.
pi_196256992
Hoe kan je nou niet in God geloven als je ziet hoe we zijn gecreŽerd en alles in afstemming met elkaar zn ding doet,natuur etc.
En dan heb ik het nog niet een over de duistere magie die wordt uitgevoerd door bepaalde groepen..wat gewoon keiharde feiten zijn, of zouden dat voor de lol doen.

AtheÔsten zijn eigenlijk best wel simpelminded
pi_196257154
quote:
0s.gif Op zondag 15 november 2020 16:00 schreef PSVCL het volgende:
Hoe kan je nou niet in God geloven als je ziet hoe we zijn gecreŽerd en alles in afstemming met elkaar zn ding doet,natuur etc.
En dan heb ik het nog niet een over de duistere magie die wordt uitgevoerd door bepaalde groepen..wat gewoon keiharde feiten zijn, of zouden dat voor de lol doen.

Dat jij daarin geloofd wil natuurlijk nog niet zeggen dat het waar is. Het is misschien ook wel zo of misschien zelfs nog meer zo dat het "simpelminded" is om in iets te geloven om zo doende een gat te vullen over dat wat er is waar nog geen antwoorden op zijn.
pi_196257479
Geen "God did it" gebruiken als argument is inderdaad zooo simple-minded :Y :Y
  zondag 15 november 2020 @ 17:08:04 #48
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_196257905
quote:
0s.gif Op zondag 15 november 2020 16:00 schreef PSVCL het volgende:

Ga je moeder pesten joh.
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_196258151
quote:
1s.gif Op zondag 15 november 2020 17:08 schreef Tyr80 het volgende:

[..]

Ga je moeder pesten joh.
Ik zal bidden voor je
  zondag 15 november 2020 @ 17:50:48 #50
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_196258515
quote:
0s.gif Op zondag 15 november 2020 17:24 schreef PSVCL het volgende:

[..]

Ik zal bidden voor je
Bid maar voor de specifieke woorden waarmee je mij zult overtuigen tot je achterlijke geloof. Bid ik met je mee.
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
abonnement iBood bol.com Vodafone Ziggo Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')