Veel van die vloggers mogen van mij verdwijnen. Hier heb ik geen enkele pijn van, maar wat een betutteling weer. Lineaire tv is bij bepaalde doelgroepen dood en nu wil men het alternatief een slag toebrengen.quote:Daar gaat het verdienmodel van de vloggers
Populaire vloggers mogen in hun video's binnenkort geen producten meer aanprijzen in ruil voor geld.
De nieuwe regels, gebaseerd op de per 1 november gewijzigde Mediawet, leggen een bom onder het verdienmodel van veel bekende vloggers, die soms honderdduizenden kijkers trekken. Dat meldt het FD. De 'hobbyvlogger' blijft waarschijnlijk buiten schot.
Grote bedrijven betalen makers van online videoblogs tienduizenden euro's voor een ’enthousiaste vermelding’. De betalingen zijn veruit hun belangrijkste inkomstenbron. Maar de nieuwe regels schrijven voor dat vloggers hun kijkers niet meer mogen aansporen om iets te kopen en een product geen 'overmatige aandacht' mogen geven.
Voor de bekende vlogger Enzo Knol betekent dit bijvoorbeeld dat hij zich nog wel mag laten betalen om vissticks van Iglo te eten, maar niet drie keer mag zeggen hoe lekker hij ze vindt. Terwijl juist de aanbeveling de grote kracht is van zogenoemde influencermarketing. Vloggers hebben veel invloed op koopgedrag, bleek uit een enquête in opdracht van overheidsplatform Wijzer in Geldzaken. De helft van de kinderen koopt weleens iets uit een vlog.
Vloggers moeten straks ook ’toezichtskosten’ gaan betalen aan instanties die hen gaan ’keuren’. 220 euro per jaar aan het Commissariaat voor de Media en 400 euro aan Kijkwijzer. Verder moeten ze een scheiding maken tussen redactie en commercie. Dat moet worden omschreven in een ’statuut’.
https://www.telegraaf.nl/(...)odel-van-de-vloggers
Hoezo eigenlijk? Ze moeten er vrij hard voor werken ook hoor. Kan er nou niet echt om wakker liggen dat een Enzo Knol in een dure auto rondrijd. Wat is daar exact bizar aan?quote:Op woensdag 11 november 2020 09:09 schreef YoyoKlaagzak het volgende:
Sowieso is het bizar dat die populaire youtubers zoveel verdienen dat ze villa’s en Lamborghini’s kunnen kopen, terwijl hun publiek uit jonge kinderen bestaat.
Ik geloof best dat het hard werken is, maar vind het bizar dat kleine kinderen commercieel gezien zoveel waarde hebben.quote:Op woensdag 11 november 2020 09:11 schreef ThePlaneteer het volgende:
[..]
Hoezo eigenlijk? Ze moeten er vrij hard voor werken ook hoor. Kan er nou niet echt om wakker liggen dat een Enzo Knol in een dure auto rondrijd. Wat is daar exact bizar aan?
Volgens mij is zo dat de regels m.b.t. sluikreclame nu worden gelijkgetrokken voor tv en YouTube.quote:Op woensdag 11 november 2020 09:14 schreef Hexagon het volgende:
Het ontgaat me even welk probleem hier nu mee opgelost wordt
Volgens mij heb jij geen flauw idee wat hard werken is.quote:Op woensdag 11 november 2020 09:11 schreef ThePlaneteer het volgende:
[..]
Hoezo eigenlijk? Ze moeten er vrij hard voor werken ook hoor. Kan er nou niet echt om wakker liggen dat een Enzo Knol in een dure auto rondrijd. Wat is daar exact bizar aan?
Daarin zijn vloggers niet uniek.quote:Op woensdag 11 november 2020 09:18 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Als hij vanmiddag tegen een boom rijdt en nooit meer kan vloggen omdat hij dood is dan lijdt niemand daar schade door, de hele wereld draait gewoon door zonder dat iemand er iets van merkt. Op zijn nabestaanden na.
Er zijn zat merken waarvan kinderen de belangrijkste afzetgroep is. Vissticks van Iglo bijv.quote:Op woensdag 11 november 2020 09:15 schreef YoyoKlaagzak het volgende:
[..]
Ik geloof best dat het hard werken is, maar vind het bizar dat kleine kinderen commercieel gezien zoveel waarde hebben.
Moet er niet aan denken om zoveel uren als die gasten te maken eigenlijk.quote:Op woensdag 11 november 2020 09:18 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Volgens mij heb jij geen flauw idee wat hard werken is.
Je bent onbekend met het kapitalistische systeem? Beetje onzinnig om het zo te benaderen, dit kun je van vrijwel elk beroep zeggen dat meer dan een verpleegster verdient (en dat zijn er nogal wat).quote:Op woensdag 11 november 2020 09:18 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Verder is het fijn voor de dames en heren dat ze veel verdienen, moeten ze helemaal zelf weten. Maar ergens is het wel vreemd dat een Enzo Knol zoveel verdient. Als hij vanmiddag tegen een boom rijdt en nooit meer kan vloggen omdat hij dood is dan lijdt niemand daar schade door, de hele wereld draait gewoon door zonder dat iemand er iets van merkt. Op zijn nabestaanden na. Dus ja, het is wel vreemd dat iemand die feitelijk zo onbelangrijk is voor de maatschappij zoveel verdient en een verpleegster slechts een fractie.
Dit klinkt weer ontzettend wollig. Keurmerkje, vodje opstellen, blabla.quote:Vloggers moeten straks ook ’toezichtskosten’ gaan betalen aan instanties die hen gaan ’keuren’. 220 euro per jaar aan het Commissariaat voor de Media en 400 euro aan Kijkwijzer. Verder moeten ze een scheiding maken tussen redactie en commercie. Dat moet worden omschreven in een ’statuut’.
Ik ben geen vlogger fan maar wat is dit een domme post zeg. Wie denk je dat er meer gemist zou worden wanneer hij dood is, jij of hij?quote:Op woensdag 11 november 2020 09:18 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Verder is het fijn voor de dames en heren dat ze veel verdienen, moeten ze helemaal zelf weten. Maar ergens is het wel vreemd dat een Enzo Knol zoveel verdient. Als hij vanmiddag tegen een boom rijdt en nooit meer kan vloggen omdat hij dood is dan lijdt niemand daar schade door, de hele wereld draait gewoon door zonder dat iemand er iets van merkt. Op zijn nabestaanden na. Dus ja, het is wel vreemd dat iemand die feitelijk zo onbelangrijk is voor de maatschappij zoveel verdient en een verpleegster slechts een fractie.
Nee, maar dat is natuurlijk geen reden om het niet te bekritiseren.quote:Op woensdag 11 november 2020 09:20 schreef YoyoKlaagzak het volgende:
[..]
Daarin zijn vloggers niet uniek.
ik denk dat je dat nogal overschat. Ik denk dat de gemiddelde vlogger de 40 uur niet haalt.quote:Op woensdag 11 november 2020 09:23 schreef ThePlaneteer het volgende:
[..]
Er zijn zat merken waarvan kinderen de belangrijkste afzetgroep is. Vissticks van Iglo bijv.
[..]
Moet er niet aan denken om zoveel uren als die gasten te maken eigenlijk.
ja, daar bben ik bekend mee. In dat systeem werk ik namelijk. Ben het niet met je eens, van veel beroepen is prima te verdedigen dat ze meer verdienen dan een verpleegster, vlogger zit daar wat mij betreft niet tussen.quote:Je bent onbekend met het kapitalistische systeem? Beetje onzinnig om het zo te benaderen, dit kun je van vrijwel elk beroep zeggen dat meer dan een verpleegster verdient (en dat zijn er nogal wat).
Beetje simplistisch lol.
nee hoor. Zoals ik mijn post begon vind ik het fijn voor ze.quote:Volgens mij komt het allemaal neer op een beetje jaloezie. Trek je er niks van aan joh.
quote:Op woensdag 11 november 2020 09:38 schreef Catkiller het volgende:
Overigens duiken jullie nu op Enzo met zijn kinderpubliek maar er zijn net zo goed mensen met een volwassen publiek die hierdoor ook geraakt worden toch? Even vloggers doortrekken naar vrijwel elke Youtuber, want ik zie de overheid geen onderscheid maken hierin.
Geldklopperij en betutteling, ze doen waar ze goed in zijn zeg maar.
Zou natuurlijk ook wel heel buitenproportieel zijn als een youtuber als Braddie honderden euro's per jaar kwijt is aan allerlei instanties als hij een paar euro verdient aan het aanprijzen van een of ander muziekdinges of de kapsalon van De Admiraal.quote:De 'hobbyvlogger' blijft waarschijnlijk buiten schot
Onder 14 jarige bakvissen zal hij ongetwijfeld meer gemist worden. Ik denk dat voor de maatschappij als geheel mijn dood meer impact heeft dan de dood van Enzo Knol.quote:Op woensdag 11 november 2020 09:33 schreef Catkiller het volgende:
[..]
Ik ben geen vlogger fan maar wat is dit een domme post zeg. Wie denk je dat er meer gemist zou worden wanneer hij dood is, jij of hij?
Het zijn entertainers, en voor entertainment zorgen is gewoon werk. Dat jij het niet weet te waarderen, staat daar los van.quote:Op woensdag 11 november 2020 09:31 schreef Farenji het volgende:
Goed zo, mogen al die influencertjes lekker een echte baan zoeken. Waardeloze figuren.
Reclame gericht op kinderen zouden ze uberhaupt volledig moeten verbieden, overal. Wacht maar lekker tot ze volwassen zijn en een enigszins ontwikkeld kritisch denkvermogen hebben ontwikkeld voordat je ze indoctrineert met je troep-boodschap.
Dit. Dat is gewoon 'ik moet gewoon werken voor mijn geld en jij maakt een paar video's en verdient veel en veel meer en daar kan ik niet zo goed mee omgaan'.quote:Op woensdag 11 november 2020 09:41 schreef ETA het volgende:
[..]
Het zijn entertainers, en voor entertainment zorgen is gewoon werk. Dat jij het niet weet te waarderen, staat daar los van.
Met die gedachte verdient dus ook iedere artiest teveel?quote:Op woensdag 11 november 2020 09:18 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Dat artiesten vaak overbetaald worden lijkt me geen nieuws.quote:Op woensdag 11 november 2020 09:47 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Met die gedachte verdient dus ook iedere artiest teveel?
Ik bedoel wanneer You van t Hek of Marco Borsato omvalt dan draait de wereld ook gewoon door.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |