abonnement Unibet Coolblue
pi_195918793
Cardioloog Pim van Lommel: ‘De aanname dat hersenen je bewustzijn creëren is niet lange houdbaar’

ALLERZIELEN Als het stoffelijk lichaam ermee ophoudt, waar blijft dan de geest? Cardioloog Pim van Lommel (77) deed wetenschappelijk onderzoek naar de bijna-doodervaring.

Van Lommel: ,,Mijn eerste aanraking met een bijna-doodervaring (BDE) was in 1969 toen ik als cardioloog hielp bij de reanimatie van een patiënt. Hartmassage, stroomstoot: die techniek was toen net nieuw. Voorheen overleden alle patiënten aan een hartstilstand. Wij waren uitermate blij dat de patiënt het gered had, de patiënt zelf was er zeer ongelukkig mee. Hij vertelde over licht en kleuren, prachtige muziek en een onbeschrijflijk mooi landschap, een gevoel van volmaakte verbondenheid met alles wat in het universum bestaat. Wij hadden hem weer teruggebracht in zijn zieke lijf.

,,De term BDE bestond in die tijd nog niet. Als je hart ermee stopt, stopt je ademhaling. Doordat de toevoer van zuurstof stokt, vallen binnen tien tot twintig seconden je hersenfuncties uit. De aanname was dat hersenen je bewustzijn creëren: als je hersenen ermee stoppen, zou je bewustzijn zijn verdwenen.

,,Het zou dus onmogelijk moeten zijn om herinneringen te hebben aan een fase waarin je klinisch dood bent. Laat staan dat je op dat moment een helderder bewustzijn dan ooit hebt. En meer herinneringen dan ooit omdat alles wat zich in je leven heeft afgespeeld zich naast elkaar en onafhankelijk van tijd aan je begrip aandienen.

,,Jaren later las ik een boek van een arts die zijn eigen BDE als medisch student beschreef. Ik begon hierna patiënten die in het verleden een hartstilstand hadden gehad te vragen of zij zich iets konden herinneren van de periode van bewusteloosheid. Van de vijftig bleken er twaalf een uitgebreide BDE te hebben. Sommigen beschreven een toestand waarin zij zichzelf van bovenaf in het ziekenhuisbed hadden zien liggen en konden gedetailleerd vertellen wie er in die ruimte aanwezig waren, wat er gebeurde en werd gezegd. Sommigen beschreven contact met overledenen, familieleden soms die ze nooit hadden gekend.

,,Dat prikkelde mijn wetenschappelijke nieuwsgierigheid. Ik zette een studie op waaraan uiteindelijk 344 patiënten meededen die een hartstilstand hadden overleefd. Deze studie werd in 2001 in The Lancet gepubliceerd. Achttien procent van hen had een duidelijke herinnering, 82 procent helemaal niet. Waarom de ene groep wel en de andere groep geen BDE had, dat weten we niet. De duur van bewusteloosheid was niet van invloed, de complexiteit van de reanimatie niet, eventuele medicatie was niet van invloed, de ernst van het zuurstoftekort niet, voorkennis over wat een BDE is speelde niet mee, religieuze overtuiging ook niet.

,,We hebben kunnen aantonen dat mensen een helderder bewustzijn hebben dan ooit, op het moment dat hun hersenen volledig zijn uitgevallen. Dankzij controleerbare waarnemingen van mensen die een uittreding uit hun lichaam ervoeren tijdens hun hartstilstand. Zo kon een man een verpleger vertellen in welke lade deze zijn kunstgebit had opgeborgen tijdens de reanimatie.

Een helderder bewustzijn dan ooit op het moment dat de hersenen zijn uitgevallen

,,De aanname dat de hersenen bewustzijn creëren is niet langer houdbaar, nog afgezien van het gegeven dat geen enkele wetenschapper ooit heeft kunnen aantonen hoe dit proces werkt. Het is mijn vaste overtuiging dat de hersenen een functie hebben vergelijkbaar met die van een computer: deze produceert de website niet die je bekijkt, hij verschaft slechts toegang tot de miljarden sites die beschikbaar zijn. En als je computer niet meer functioneert, bestaat het internet nog steeds.

,,Bewustzijn is primair, materie - de biologie van onze aarde - is secundair. De dood is een veranderende staat van het bewustzijn dat zonder begin en zonder einde is en buiten tijd en ruimte blijft bestaan. Met behoud van een zekere persoonlijke vorm weet je jezelf weer onderdeel van het grotere geheel. Zoals een golf in een oceaan tegelijkertijd de oceaan is als ook zichzelf.

,,Veel mensen die een BDE hebben doorgemaakt, zijn op den duur fundamenteel anders gaan leven. Vanuit een diep gevoeld besef waarom het draait in het leven: liefde, acceptatie en compassie. Met de mensen om je heen en de natuur, maar zeker ook met jezelf en je eigen schaduwkanten. Hoe we aankijken tegen de dood, bepaalt hoe we leven. Ik heb geen haast om te sterven. Zelf heb ik ook een heel andere houding dan dertig jaar geleden. Maar ik ben wel flink nieuwsgierig geworden.’’


De hersenen blijven een mysterie. Al denk ik niet dat de wetenschap gauw zal veranderen, er staat te veel op het spel: belangen, geld, status, ...
  donderdag 29 oktober 2020 @ 09:08:34 #2
491050 Scheepskok
Beste soepkoker van Ulanda
pi_195918820
Dit is geen nieuws. Dit is hartstikke oud.
Dat boek heb ik al jaren.

Schopje F&L
Praat over de hel en je komt er.
  donderdag 29 oktober 2020 @ 09:08:51 #3
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_195918825
Is dit niet een heel oud artikel? :? Hij wordt geprezen voor zijn onderzoek, maar zijn conclusies zijn/ lijken daar vaak niet altijd op gebaseerd of door gestaafd.
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
pi_195918876
quote:
0s.gif Op donderdag 29 oktober 2020 09:05 schreef Eaten_alive_by_maggots het volgende:
Wij waren uitermate blij dat de patiënt het gered had, de patiënt zelf was er zeer ongelukkig mee. Hij vertelde over licht en kleuren, prachtige muziek en een onbeschrijflijk mooi landschap, een gevoel van volmaakte verbondenheid met alles wat in het universum bestaat. Wij hadden hem weer teruggebracht in zijn zieke lijf.

Ik zou daar zó van balen :')

mij mogen ze niet reanimeren (8>
pi_195918986
quote:
0s.gif Op donderdag 29 oktober 2020 09:11 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:

[..]

Ik zou daar zó van balen :')

mij mogen ze niet reanimeren (8>
mij ook niet! :D
pi_195918992
Ja leuk, iemand met een overtuiging.
pi_195919017
_O-
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
pi_195919093
quote:
3s.gif Op donderdag 29 oktober 2020 09:08 schreef SicSicSics het volgende:
Is dit niet een heel oud artikel? :? Hij wordt geprezen voor zijn onderzoek, maar zijn conclusies zijn/ lijken daar vaak niet altijd op gebaseerd of door gestaafd.
Jaren 80/90 schat ik, je had toen ook zo'n matige film daarover die veel publiciteit kreeg omdat het idee interessant was. Flatliners.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  donderdag 29 oktober 2020 @ 09:28:16 #10
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_195919139
quote:
0s.gif Op donderdag 29 oktober 2020 09:25 schreef Weltschmerz het volgende:
Jaren 80/90 schat ik, je had toen ook zo'n matige film daarover die veel publiciteit kreeg omdat het idee interessant was. Flatliners.
Da's lang geleden ja! Was dat ook niet met Jan de Bont? Waren we nog super trots op vroegah.

Meneer doet wel een beetje een Adam Savage: "I reject your reality and substitute my own."
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
pi_195919193
Er is ook een andere klinische studie onderweg al een jaar of 5 meen ik, in ik dacht het john hopkins ziekenhuis of in ieder geval een gerenommeerd instelling met gerenommeerde onderzoekers.

Die komen tot exact dezelfde conclusie na het terug brengen (soms uren later) NA vastgestelde klinische dood.
90% weet niets tot weinig meer van de ervaring als 't ware, dat komt door de medicatie die gebruikt word om de mensen weer terug tot leven te wekken.

However ongeveer 10% weet exact nog wat er gebeurde zowel tijdens de pogingen tot reanimatie, maar ook andere dingen zoals, nou ja noem het de hemel of whatever.

Geen enkele logische verklaring voor, ook de onderzoeker die een keer langs kwam in.. ik meen iets als msnbc of hoe dat ook alweer heet, schrok zelf ook van de (voorlopige) conclusies.

Het blijft, hoe dan ook, interessante materie.
pi_195919481
Met alcohol kun je bewijzen dat hersenen bewustzijn creëren.
Huisarts Van Waalwijk Van Doorn en/of voorouders net boven Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
pi_195919559
quote:
0s.gif Op donderdag 29 oktober 2020 09:50 schreef BertV het volgende:
Met alcohol kun je bewijzen dat hersenen bewustzijn creëren.
Not really.

Je kan er mee aantonen dat het de "ontvangst" verstoord.

Het is maar net hoe je dat wil bekijken en de onderzoeken tonen verstoring aan en niet opwekkingsproces wat verstoord raakt, belangrijk verschil.
pi_195919897
quote:
0s.gif Op donderdag 29 oktober 2020 09:55 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Not really.

Je kan er mee aantonen dat het de "ontvangst" verstoord.

Het is maar net hoe je dat wil bekijken en de onderzoeken tonen verstoring aan en niet opwekkingsproces wat verstoord raakt, belangrijk verschil.
Het was inderdaad serieus bedoeld.

quote:
licht en kleuren, prachtige muziek en een onbeschrijflijk mooi landschap, een gevoel van volmaakte verbondenheid met alles wat in het universum bestaat.
Een gelovig iemand ziet vast bijbelse taferelen.
Deze verhalen komen van personen die nog net voor de verstikking gered kunnen worden.

quote:
Op het moment vlak voor je gaat flauwvallen laat je los en krijgen je hersens weer bloed. Dat duurt even en in die korte tijd voel je weer een sterke kick, een zacht-warme roes, een euforisch gevoel dat je buiten jezelf brengt. Maar op dat moment voel je eigenlijk een massaal afsterven van hersencellen door zuurstoftekort.
https://www.bureaujeugden(...)oking-game-wurgspel/

Het blijft interessant.
Huisarts Van Waalwijk Van Doorn en/of voorouders net boven Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
pi_195919983
quote:
0s.gif Op donderdag 29 oktober 2020 10:14 schreef BertV het volgende:

[..]

Het was inderdaad serieus bedoeld.
[..]

Een gelovig iemand ziet vast bijbelse taferelen.
Deze verhalen komen van personen die nog net voor de verstikking gered kunnen worden.
[..]

https://www.bureaujeugden(...)oking-game-wurgspel/

Het blijft interessant.
Je hersenen voelen afsterven is iets anders dan al dood zijn.
pi_195920017
Het schijnt dat na je dood nog 7 minuten hersenactiviteit hebt waardoor je beseft dat je dood bent.
pi_195920396
quote:
0s.gif Op donderdag 29 oktober 2020 10:19 schreef Eaten_alive_by_maggots het volgende:

[..]

Je hersenen voelen afsterven is iets anders dan al dood zijn.
In die BDE situaties hebben we het toch over minuten zonder hartslag/ademhaling?
Het gaat altijd over operatietafels.
Huisarts Van Waalwijk Van Doorn en/of voorouders net boven Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
pi_195920492
quote:
0s.gif Op donderdag 29 oktober 2020 10:42 schreef BertV het volgende:

[..]

In die BDE situaties hebben we het toch over minuten zonder hartslag/ademhaling?
Het gaat altijd over operatietafels.
Ik denk dat je de ervaring van zo'n euforiemomentje niet kan vergelijken met een BDE. Jouw aanname van een gelovig iemand die daarop fantaseert klopt ook niet. Ten eerste omdat ook niet gelovigen een dergelijke ervaring kunnen hebben en ten tweede omdat fantaseren toch ook wat inspanning vraagt en ik denk niet dat mensen die op sterven na dood zijn zich die inspanning kunnen veroorloven.
  donderdag 29 oktober 2020 @ 10:58:58 #19
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_195920682
Aldus Pim van Lommel, de reincarnatiedokter. Hij is nogal een zweefteef.
We have always been at war with Eastasia.
pi_195920696
quote:
0s.gif Op donderdag 29 oktober 2020 10:49 schreef Eaten_alive_by_maggots het volgende:

[..]

Ik denk dat je de ervaring van zo'n euforiemomentje niet kan vergelijken met een BDE. Jouw aanname van een gelovig iemand die daarop fantaseert klopt ook niet. Ten eerste omdat ook niet gelovigen een dergelijke ervaring kunnen hebben en ten tweede omdat fantaseren toch ook wat inspanning vraagt en ik denk niet dat mensen die op sterven na dood zijn zich die inspanning kunnen veroorloven.
Mijn zwaar gelovige opa draaide vlak voor zijn dood wild met zijn ogen.
Die heeft vast de "christelijke dingen" gezien die hij op dat moment wilde zien.

Ik sluit niet uit dat veel "niet gelovigen" in de angst plots weer geloven, of dus andere dingen zien die ze willen zien.
Huisarts Van Waalwijk Van Doorn en/of voorouders net boven Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
pi_195920713
quote:
0s.gif Op donderdag 29 oktober 2020 10:59 schreef BertV het volgende:

[..]

Mijn zwaar gelovige opa draaide vlak voor zijn dood wild met zijn ogen.
Die heeft vast de "christelijke dingen" gezien die hij op dat moment wilde zien.

Ik sluit niet uit dat veel "niet gelovigen" in de angst plots weer geloven, of dus andere dingen zien die ze willen zien.
En dat is dus uitgesloten destijds al tijdens deze onderzoeken.

Je aannames kloppen domweg niet.
  donderdag 29 oktober 2020 @ 11:02:59 #22
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_195920735
Wat doet dit in vredesnaam in NWS :D
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_195922217
He bah, als ik dood ben wil ik gewoon dood zijn. cq niet meer bestaan, geen bewustzijn meer.
pi_195929298
quote:
0s.gif Op donderdag 29 oktober 2020 09:31 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Geen enkele logische verklaring voor
Tjah, dat is gewoon niet waar. Er zijn juist al genoeg verklaringen voor deze fenomenen. Het tunneleffect is het bekendste en komt gewoon doordat je hersenen geen zuurstof meer krijgen.

https://theconversation.c(...)ng-phenomenon-106286

quote:
Neuroscientists Olaf Blanke and Sebastian Dieguez have proposed two types of near-death experiences. Type one, which is associated with the brain’s left hemisphere, features an altered sense of time and impressions of flying. Type two, involving the right hemisphere, is characterised by seeing or communicating with spirits, and hearing voices, sounds and music. While it’s unclear why there are different types of near-death experiences, the different interactions between brain regions produce these distinct experiences.
Als je dood aan het gaan bent en je hersenen flippen dan kunnen ze dat gewoon zien op de scans. Ze weten nog niet exact hoe alles in elkaar zit wat betreft de hersenen maar dat er geen enkele logische verklaring voor is is het tegenovergestelde van wat de wetenschap op dit moment stelt.
  Moderator / Redactie Sport donderdag 29 oktober 2020 @ 18:43:34 #25
359864 crew  Nattekat
De roze zeekat
pi_195929329
Aan dit soort figuren moet je vooral niet te veel aandacht geven.
100.000 katjes
Maakte de 100.000e post in BIT
Er eens op uit?
  donderdag 29 oktober 2020 @ 19:03:10 #26
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_195929789
Heb destijds zijn boek gelezen.

In een notendop; BDE was aangetoond terwijl er geen hersenactiviteit was. Hoe kan dat?
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_195930204
quote:
0s.gif Op donderdag 29 oktober 2020 19:03 schreef thedeedster het volgende:
Heb destijds zijn boek gelezen.

In een notendop; BDE was aangetoond terwijl er geen hersenactiviteit was.
Weet je dat zeker?
pi_195930248


[ Bericht 100% gewijzigd door Digi2 op 29-10-2020 19:19:06 ]
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')