quote:Op zondag 28 maart 2021 08:31 schreef DW457 het volgende:
[..]
Nou, Lubach weet dat behoorlijk goed te onderbouwen:
Ik slaap van 0 tot 8, dus voor mij ligt het midden van de dag op een uur of 16. Moeten we naar UTC+5 migreren nu?quote:Op zondag 28 maart 2021 10:11 schreef fathank het volgende:
Het midden van de dag = het midden van de dag. en dat is als de zon op z'n hoogste punt staat. Daar valt niet zoveel op af te dingen.
Als jij te weinig zon in je wakkere tijd hebt slaap je dus op het verkeerde moment.
Dan zou je pakweg dus moeten slapen van 8 uur 's avonds tot 4 uur 's morgens. Denk dat er weinig volwassen mensen zijn die dit ritme aanhouden.quote:Op zondag 28 maart 2021 10:11 schreef fathank het volgende:
Het midden van de dag = het midden van de dag. en dat is als de zon op z'n hoogste punt staat. Daar valt niet zoveel op af te dingen.
Als jij te weinig zon in je wakkere tijd hebt slaap je dus op het verkeerde moment.
Beetje hypocriet niet? Ik mis de onderbouwing in jouw post behoorlijk. Dus vertel, wat klopt er niet in zijn verhaal?quote:Op zondag 28 maart 2021 12:59 schreef Zelva het volgende:
[..]
Dat is by far het slechtste item van Zondag met Lubach. Vol met uit de lucht gegrepen, dan wel onzinnige aannames en niet onderbouwde veronderstellingen.
Een zomertijdfundamentalist zal nooit onderbouwen, want dan vallen ze zelf door de mand.quote:Op zondag 28 maart 2021 14:07 schreef DW457 het volgende:
[..]
Beetje hypocriet niet? Ik mis de onderbouwing in jouw post behoorlijk. Dus vertel, wat klopt er niet in zijn verhaal?
We zijn wel heel diep gezonken nu zelfs dit tot hokjesdenken leidtquote:Op zondag 28 maart 2021 16:30 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Een zomertijdfundamentalist zal nooit onderbouwen, want dan vallen ze zelf door de mand.
Eerst zeg je dat we diepgezonken zijn door men in hokjes te plaatsen en vervolgens is dat exact wat je doet...quote:Op zondag 28 maart 2021 16:38 schreef Nattekat het volgende:
[..]
We zijn wel heel diep gezonken nu zelfs dit tot hokjesdenken leidt
Er zijn talloze argumenten voor zomertijd, er zijn talloze argumenten voor afschaffen van de klok verzetten en wintertijd fetsjten komen niet verder dan "HeT hOoRt Zo"
Je zou bijna denken dat er een sarcastische ondertoon achter zat.quote:Op zondag 28 maart 2021 16:55 schreef DW457 het volgende:
[..]
Eerst zeg je dat we diepgezonken zijn door men in hokjes te plaatsen en vervolgens is dat exact wat je doet...
Hoe is het daar diep op de bodem?
Wel frappant dat er al zo lang over gediscussieerd wordt en dat er al zo lang wordt geroepen: nu gaan we er echt wat aan doen. De laatste paar jaar wordt het nieuwsbericht over de wijziging van de klok steeds vergezeld met een bijzinnetje: we moeten het er nog even mee doen maar er wordt aan gewerkt om het af te schaffen...quote:Op dinsdag 2 februari 2021 22:06 schreef Zelva het volgende:
Nou, deze discussie kan weer in een terechte winterslaap.
https://nos.nl/artikel/23(...)r-en-wintertijd.html
Je weet na 11 topics mijn wetenschappelijke onderbouwing inmiddels.quote:Op zondag 28 maart 2021 16:38 schreef Nattekat het volgende:
[..]
We zijn wel heel diep gezonken nu zelfs dit tot hokjesdenken leidt
Er zijn talloze argumenten voor zomertijd, er zijn talloze argumenten voor afschaffen van de klok verzetten en wintertijd fetsjten komen niet verder dan "HeT hOoRt Zo"
Nee je moet verhuizen.quote:Op zondag 28 maart 2021 13:03 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ik slaap van 0 tot 8, dus voor mij ligt het midden van de dag op een uur of 16. Moeten we naar UTC+5 migreren nu?
quote:Op vrijdag 29 oktober 2021 19:46 schreef n__n het volgende:
Hoe zijn mensen eigenlijk een voorstander van permanente wintertijd? Heb je enig idee hoe vroeg het 's zomers dan al licht wordt? Of zijn dat mensen die elke dag voor hun lol om 6:00 opstaan?
Maak er maar rustig vier uur van dat het dan licht is. Zes uur opstaan is voor mij OK in de zomer.quote:Op vrijdag 29 oktober 2021 19:46 schreef n__n het volgende:
Hoe zijn mensen eigenlijk een voorstander van permanente wintertijd? Heb je enig idee hoe vroeg het 's zomers dan al licht wordt? Of zijn dat mensen die elke dag voor hun lol om 6:00 opstaan?
En in de zomer vroeger donker lijkt mij ook wel vervelender.quote:Op vrijdag 29 oktober 2021 19:46 schreef n__n het volgende:
Permanente zomertijd is beter? Dus in de winter pas rond 11:00 een beetje daglicht?quote:Op vrijdag 29 oktober 2021 19:46 schreef n__n het volgende:
Met de kerst komt de zon voor negen uur al op nu, dat wordt dan tien uur maar je mag al fietsen zonder licht een half uur voor zonsopkomst.quote:Op zaterdag 30 oktober 2021 15:40 schreef DW457 het volgende:
[..]
Permanente zomertijd is beter? Dus in de winter pas rond 11:00 een beetje daglicht?
https://www.rivm.nl/nieuw(...)me%20van%20de%20mens.quote:Overigens zou het voor de volksgezondheid nog beter zijn als Nederland de tijd rond de nulmeridiaan in Greenwich (Engeland) het hele jaar door instelt; dat is één uur vroeger dan onze standaardtijd.
Correct, met de zomertijd zitten we qua tijd vergelijkbaar met Oost-Europa. Belachelijk.quote:Op zaterdag 30 oktober 2021 16:09 schreef ACT-F het volgende:
[..]
https://www.rivm.nl/nieuw(...)me%20van%20de%20mens.
We proberen Putin te paaien met onze Russische tijd.quote:Op zaterdag 30 oktober 2021 16:10 schreef Yon_Wip het volgende:
[..]
Correct, met de zomertijd zitten we qua tijd vergelijkbaar met Oost-Europa. Belachelijk.
Met wintertijd ook. Ongekend in eenzelfde tijdzonequote:Op zaterdag 30 oktober 2021 16:10 schreef Yon_Wip het volgende:
[..]
Correct, met de zomertijd zitten we qua tijd vergelijkbaar met Oost-Europa. Belachelijk.
Alle autisten weer helemaal lopen janken over zomertijd en de stand van de zon om 12:00quote:Op zaterdag 30 oktober 2021 16:09 schreef Drekkoning het volgende:
Oh kut, het is weer bijna wintertijd
Zegt de 9 tot 5 autist.quote:Op zaterdag 30 oktober 2021 16:16 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Alle autisten weer helemaal lopen janken over zomertijd en de stand van de zon om 12:00
Ukraine? Wit-Rusland? Toch echt een andere tijdzone.quote:Op zaterdag 30 oktober 2021 16:16 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Met wintertijd ook. Ongekend in eenzelfde tijdzone
Ik ga natuurlijk dit dat uur gezwets aanhoren. Maar Als we in de tijdzone van de UK moeten meedraaien ddan ook graag het middaguur, 12 uur dus midden op de dag. Dus winkels open van 06.00 tot 18.00 in plaats van 09 tot 21.00.quote:Op zaterdag 30 oktober 2021 16:07 schreef Yon_Wip het volgende:
Even een wetenschapper aan het woord.
Edit: We zouden dus dezelfde tijd moeten hebben as de VK, met zomertijd zitten we dus in de tijdszone van Oost-Europa.
Wellicht wordt het dan laat licht, je zult de hoeveelheid daglicht in ieder geval niet missen omdat je hem 's avonds erbij hebt, indien je een keertje (of wat vaker, zoals ik) later wakker wordt. Wat dacht je namelijk van met licht thuiskomen, vind ik net zo waardevol.quote:Op zaterdag 30 oktober 2021 15:40 schreef DW457 het volgende:
[..]
Permanente zomertijd is beter? Dus in de winter pas rond 11:00 een beetje daglicht?
Uiteraard, want dit was de discussie 2 eeuwen geleden. Gaan we de klok of de werktijden aanpassen? De industrielobby was sterker dan de wetenschap dus pasten we de wijzers van de klok aan, terwijl dit met huidige informatiemaatschappij veel problemen geeft.quote:Op zaterdag 30 oktober 2021 17:10 schreef qajariaq het volgende:
Maar Als we in de tijdzone van de UK moeten meedraaien ddan ook graag het middaguur, 12 uur dus midden op de dag. Dus winkels open van 06.00 tot 18.00 in plaats van 09 tot 21.00.
Twee eeuwen terug speelde deze discussie totaal niet want toen had elk dorp een eigen tijd. Als de zon het hoogst is was het 12 uur en werk start gewoon met zonsopgang. Boeren hebben nog steeds periodes dat ze werken als het licht is.quote:Op zaterdag 30 oktober 2021 17:23 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Uiteraard, want dit was de discussie 2 eeuwen geleden. Gaan we de klok of de werktijden aanpassen? De industrielobby was sterker dan de wetenschap dus pasten we de wijzers van de klok aan, terwijl dit met huidige informatiemaatschappij veel problemen geeft.
De discussie speelt toch echt langer, terwijl de uitvoering inderdaad rond de opmars van de spoorwegen is:quote:Op zaterdag 30 oktober 2021 17:30 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Twee eeuwen terug speelde deze discussie totaal niet want toen had elk dorp een eigen tijd. Als de zon het hoogst is was het 12 uur en werk start gewoon met zonsopgang. Boeren hebben nog steeds periodes dat ze werken als het licht is.
De landelijke tijd is pas ingevoerd toen de spoorwegen wat klanten kregen. Met elk dorp een eigen tijd was een spoorboekje wat lastig samen te stellen en vooral te begrijpen.
Sinds de invoering van landelijke tijd is er langer de verspringende zomertijd geweest dan niet. De vaste tijd is er eigenlijk alleen een paar decennia na de oorlog geweest.
De IT inclusief banken e.d. hoeft hier niet zoveel last van te hebben want tijd is toch de (unix) Epoch of GMT.
Inderdaad en allemaal thema's waarbij (verzonnen) ongemak van een enkeling opgeblazen wordt tot iets waarbij de meerderheid zich maar weer inschikken moet.quote:Op zaterdag 30 oktober 2021 17:00 schreef Twiitch het volgende:
Ahhh, de klok-verzetten-ophef. Altijd een fijne opmaat naar het gezeik over het sinterklaasfeest en vuurwerk. Genot.
Volgens wikipedia hadden wel wel zomertijd in het interbellum terwijl de standaard tijd in NL pas in 1909 werd ingevoerd.quote:Op zaterdag 30 oktober 2021 17:38 schreef ACT-F het volgende:
[..]
De discussie speelt toch echt langer, terwijl de uitvoering inderdaad rond de opmars van de spoorwegen is:
https://historiek.net/zomertijd-waarom-en-sinds-wanneer/6085/
Ik werk in de IT en je wilt niet weten hoe vaak ik gedoe heb ik gehad in het verleden dat verbindingen uitvielen en of systemen ermee ophielden. Dat heb ik in deze reeks al meerdere malen uitgelegd.
Oh god, de lijntjesfetisjisten zijn weer uit hun zomerslaap ontwaakt.quote:Op zaterdag 30 oktober 2021 16:10 schreef Yon_Wip het volgende:
[..]
Er valt voor beide kanten wel wat te zeggen eigenlijk.quote:Op zaterdag 30 oktober 2021 22:36 schreef Zelva het volgende:
[..]
Oh god, de lijntjesfetisjisten zijn weer uit hun zomerslaap ontwaakt.
Niet mee eens. Er valt wat mjij betreft helemaal niets voor te zeggen om star te willen vasthouden aan wintertijd puur en alleen maar omdat dat conformeert aan lijntjes die een tijd geleden willekeurig zijn getrokken, maar net zo goed ergens anders hadden kunnen liggen als de geschiedenis anders was gelopen of kunnen gaan liggen als we dat zouden willen.quote:Op zaterdag 30 oktober 2021 23:02 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Er valt voor beide kanten wel wat te zeggen eigenlijk.
@ACT-F heeft wel een paar mooie posts waarin hij uitlegde hoe dat nou precies zit. Zelf zit ik in het kamp "laten zoals het nu is" overigens.quote:Op zaterdag 30 oktober 2021 23:05 schreef Zelva het volgende:
[..]
Niet mee eens. Er valt wat mjij betreft helemaal niets voor te zeggen om star te willen vasthouden aan wintertijd puur en alleen maar omdat dat conformeert aan lijntjes die een tijd geleden willekeurig zijn getrokken, maar net zo goed ergens anders hadden kunnen liggen als de geschiedenis anders was gelopen of kunnen gaan liggen als we dat zouden willen.
Waar dan? Ik heb nog nooit wat anders gezien dan "die lijntjes liggen daar en daarom moet we ons daar per se aan houden, koste wat kost' of 'De zon moet om 12.00 uur op het hoogste punt staan omdat dat zo heurt". Maar van wie dat dan heurt of waarom die lijntjes heilig zijn...quote:Op zaterdag 30 oktober 2021 23:08 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
@:act-f heeft wel een paar mooie posts waarin hij uitlegde hoe dat nou precies zit.
Ik zit nu mobiel, zoeken is een pain in the ass, maar volgens mij was het in het vorige deel. Het ging in ieder geval over processen in de industrie en synchronisatie er van.quote:Op zaterdag 30 oktober 2021 23:10 schreef Zelva het volgende:
[..]
Waar dan? Ik heb nog nooit wat anders gezien dan "die lijntjes liggen daar en daarom moet we ons daar per se aan houden, koste wat kost' of 'De zon moet om 12.00 uur op het hoogste punt staan omdat dat zo heurt". Maar van wie dat dan heurt of waarom die lijntjes heilig zijn...
Het midden van de dag is hoe wij het definiëren. We zijn namelijk geen holbewoners meer die afhankelijk zijn van het daglicht. Denk dat de gemiddelde burger rond 0700 opstaat en rond 2300 gaat slapen. Het midden van zijn dag heeft dus bijzonder weinig te maken met het daglicht.quote:Op zondag 28 maart 2021 10:11 schreef fathank het volgende:
Gewoon handhaven hoe het is. Dat gezeik elke keer weer.quote:Op zaterdag 30 oktober 2021 15:40 schreef DW457 het volgende:
[..]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |