Meerdere bronnen bevestigen dat er dinsdag zeer waarschijnlijk geen nieuwe maatregelen worden aangekondigd. De kans is groot dat er de komende dagen helemaal geen persconferentie komt. Komt deze er wel, dan is het om de oude maatregelen te benadrukken en te vertellen wat ons te wachten staat als het aantal besmettingen niet gaan dalen. De groei schijnt niet meer exponentieel te zijn, maar is nog steeds aanwezig.quote:Kabinet wacht af met extra coronamaatregelen: komende dagen cruciaal
Het kabinet wacht de komende dagen af hoe het aantal coronabesmettingen zich ontwikkelt. Als de cijfers niet omlaag gaan, komen strengere maatregelen in zicht. Een verdere lockdown is dan de enige overgebleven optie, zo bevestigen Haagse bronnen aan deze site.
Een groot deel van het kabinet kwam gistermiddag bij elkaar voor informeel overleg op het Catshuis in Den Haag. Daar is gesproken over de besmettingscijfers. Die zijn de laatste dagen wel hoog, maar lijken niet extra hard meer te stijgen. Als deze afvlakking de komende dagen doorzet, zijn strengere maatregelen mogelijk niet nodig.
Maar als het aantal besmettingen en ziekenhuisopnames wél hard groeit, gaat Nederland – net als andere Europese landen – in een verdere lockdown. ,,Meer smaken zijn er niet meer’’, zegt een Haagse bron. In dat geval mogen gezelschappen nog maar uit twee personen bestaan, in plaats van de huidige vier. Ook worden alle bijeenkomsten dan verboden, komt er een einde aan alle binnensport en mogen de auto en het openbaar vervoer alleen nog voor noodzakelijke reizen worden gebruikt.
Het basis- en middelbaar onderwijs mag bij een verdere lockdown zeer waarschijnlijk wél openblijven. Mbo’s, hbo’s en universiteiten stappen volledig over op online onderwijs. Winkels blijven geopend, net als tijdens de lockdown in het voorjaar. Verpleeghuizen gaan niet meer helemaal op slot: bewoners mogen in ieder geval één bezoeker blijven ontvangen.
Morgen is het twee weken geleden dat het kabinet een gedeeltelijke lockdown afkondigde. Die ging wel pas een dag later in, om 22.00 uur. Dat betekent dat het effect van de maatregelen pas over een paar dagen zichtbaar wordt in de coronacijfers, zo benadrukte RIVM-directeur Jaap van Dissel vanmiddag op het Catshuis.
De kans is dan ook groot dat premier Rutte en coronaminister De Jonge dinsdag nog géén persconferentie zullen geven. Mogelijk volgt die persconferentie pas woensdag, donderdag of vrijdag. Ondertussen werkt het kabinet aan een regeling voor extra financiële steun voor ondernemers die door de huidige gedeeltelijke lockdown failliet dreigen te gaan. Voor de zwaar getroffen horeca zit een extraatje van gemiddeld 2000 euro in het vat.
bron: https://www.ad.nl/politie(...)n-cruciaal~ac1197a9/
quote:Op maandag 26 oktober 2020 06:35 schreef Peunage het volgende:
Het is geen wedstrijd. Dat andere landen een lockdown invoeren betekent nog niks.
Ja, goed argument. Maatregelen worden per land getroffen. Er zullen ook wel landen zijn die helemaal niks tegen corona doen, waarom gaan we die niet achterna.quote:
quote:
Zeker een trollquote:Op maandag 26 oktober 2020 06:38 schreef Peunage het volgende:
[..]
Ja, goed argument. Maatregelen worden per land getroffen. Er zullen ook wel landen zijn die helemaal niks tegen corona doen, waarom gaan we die niet achterna.
Er zijn minder dan 2 weken geleden nieuwe maatregelen ingevoerd. Het duurt minimaal 2 weken om de effecten daarvan te zien en in te schatten hoe verder.
https://www.hartvannederl(...)nten-naar-duitsland/quote:Op maandag 26 oktober 2020 06:41 schreef DevFreak het volgende:
Gelukkig heeft de eerste golf bewezen dat de ziekenhuizen het perfect aankunnen, gezien de geïmproviseerden nooit gebruikt zijn.
Ja ik wel, maar veel andere mensen niet...quote:Op maandag 26 oktober 2020 07:07 schreef GemMagic het volgende:
De enige juiste beslissing! In plaats van dat paniekvoetbal om weer een sector ietsje vroeger te sluiten voor geen enkele andere reden dan politiek -iets- doen, ingegeven door de roep van mensen die ze binnen het eigen beleid hebben opgefokt om te schreeuwen om meer maatregelen. "Oh Rutte, dwing me ajb om me te gedragen" klinkt het, terwijl je natuurlijk prima al kunt leven alsof er een lockdown is.
Houd je er ook rekening mee dat dit stiekem gewoon precies dezelfde situatie is als alle andere voorgaande jaren?quote:Op maandag 26 oktober 2020 06:49 schreef jameshond7 het volgende:
[..]
https://www.hartvannederl(...)nten-naar-duitsland/
Houd je ook rekening met het feit dat veel zorgmedewerkers ondertussen overbelast zijn? Je moet er echt niet vanuit gaan dat zij dat zomaar een tweede keer kunnen doen. Daarnaast worden nu al tal van patienten verplaatst. Ook naar het buitenland.
Door ze hard te straffen en ze als voorbeeld neer te zetten voor de rest van de kudde.quote:Op maandag 26 oktober 2020 07:12 schreef GemMagic het volgende:
Ja, ok, stel je krijg je zin en we gaan een 'lockdown' in. Hoe krijg je de mensen mee die nu niet eens de regels volgen?
"M'n zin", alsof ik het echt graag wil... Ik denk alleen dat het op lange termijn beter is. En hoe? Door bijvoorbeeld sportscholen dicht te gooien? Dan hebben mensen die daar anders naar toe zouden gaan geen andere keuze dan thuis blijven (of eventueel in de buitenlucht te hardlopen of fietsen oid). Ik ga graag naar de sportschool, maar ik begrijp niet dat deze nog open zijn en zoveel mensen mogen toelaten. Zeker als je kijkt naar de maatregelen die al gelden voor andere sportclubs.quote:Op maandag 26 oktober 2020 07:12 schreef GemMagic het volgende:
Ja, ok, stel je krijg je zin en we gaan een 'lockdown' in. Hoe krijg je de mensen mee die nu niet eens de regels volgen?
Ik ben geen voorstande van een strafblad. Ik ben er wel voorstande van om die mensen aan te pakken die met 300 man gaan feesten.quote:Op maandag 26 oktober 2020 07:14 schreef DevFreak het volgende:
[..]
Door ze hard te straffen en ze als voorbeeld neer te zetten voor de rest.
Ja, dat kun je proberen. Ik geloof niet dat je het daar mee gaat redden. NL is daar niet nu voldoende op ingericht, dus zelfs als je het land gaat ombouwen om meer controle op burgers te krijgen, duurt dat veel te lang voor deze situatie.quote:Op maandag 26 oktober 2020 07:14 schreef DevFreak het volgende:
[..]
Door ze hard te straffen en ze als voorbeeld neer te zetten voor de rest van de kudde.
Ja, afschuwelijk inderdaad.quote:Op maandag 26 oktober 2020 07:16 schreef jameshond7 het volgende:
[..]
Ik ben geen voorstande van een strafblad. Ik ben er wel voorstande van om die mensen aan te pakken die met 300 man gaan feesten.
Ja joh ... ten overstaan van iedereen met het scheermes erover. Dat zal ze leren!quote:Op maandag 26 oktober 2020 07:14 schreef DevFreak het volgende:
[..]
Door ze hard te straffen en ze als voorbeeld neer te zetten voor de rest van de kudde.
Dat is wat ik zeg. Op basis van hoe het er nu uitziet alvast met nieuwe maatregelen komen. Natuurlijk kan je hopen dat het uiteindelijk meevalt kwa besmettingen, maar als dat niet zo blijkt te zijn en je dan pas nieuwe maatregelen door gaat voeren ben je eigenlijk al te laat. Beter het zekere voor het onzekere, better safe than sorry.quote:Op maandag 26 oktober 2020 07:25 schreef GemMagic het volgende:
Tenzij je met name bedoeld dat als ze dan 1 week later alsnog een lockdown invoeren, ze het beter deze week al hadden kunnen doen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |