Klinkt als een plan! Kolfapparaat zelf kan er misschien ook voor zorgen dat je tepel naar buiten komt, maar is misschien wat onhandig en omslachtig om het op die manier te doen. Die tepeltrekker lijkt me handiger dan. En ik heb overigens ook kunstvoeding in huis hoor!quote:Op zaterdag 24 oktober 2020 23:28 schreef Philomijn het volgende:
Nog bedankt voor de lieve woorden in het vorige deel, en de herkenning in sommige punten. Doet een mens goed.![]()
Ik ben heel dat dit een plek is waar iedereen terecht kan met zijn gedachten etc zonder veroordelingen.
Strijdplan: Ik denk dat ik voor de geboorte eens ga praten met een lk, die tepeltrekkerbestel en prenataal ga kolven. En dit x haal ik wel kunstvoeding in huis voor “het geval dat” ipv helemaal gestresst te zijn over dat m’n kind evt niks binnen krijgt. (Ik was nog in het rijtje vergeten dat hij op een avond ook uraten in zijn luier had. Ook niet goed voor de paniek.)
Nogmaals: denk er niet te licht over.quote:Op zaterdag 24 oktober 2020 16:25 schreef Seven. het volgende:
Ik moet ook zeggen, het kolven zelf vind ik wel heel erg lekker gaan. Ik ben lekker ontspannen, ik fok een beetje, ik tuur ondertussen naar de tussenstand (60ml aan beide kanten nu) en het is eigenlijk wel een zen momentje voor mezelf. Dus ik kan niet zeggen dat ik er zelf enorme weerstand tegen ervaar, mocht 100% kolven uiteindelijk de uitkomst zijn.
Ik heb ook kunstvoeding liggen, just in case. En dat voelt inderdaad erg fijn.quote:Op zaterdag 24 oktober 2020 23:28 schreef Philomijn het volgende:
Nog bedankt voor de lieve woorden in het vorige deel, en de herkenning in sommige punten. Doet een mens goed.![]()
Ik ben heel dat dit een plek is waar iedereen terecht kan met zijn gedachten etc zonder veroordelingen.
Strijdplan: Ik denk dat ik voor de geboorte eens ga praten met een lk, die tepeltrekkerbestel en prenataal ga kolven. En dit x haal ik wel kunstvoeding in huis voor “het geval dat” ipv helemaal gestresst te zijn over dat m’n kind evt niks binnen krijgt. (Ik was nog in het rijtje vergeten dat hij op een avond ook uraten in zijn luier had. Ook niet goed voor de paniek.)
Aanhappen gaat wel goed nu, maar ik denk eerlijk gezegd niet dat Colin goed kan drinken. Ik zie daar een dalende lijn ook, meer hulp leidt tot minder motivatie van zijn kant om nog fanatiek te lurken. Er is geen enkele voeding meer waarbij ik helemaal geen borstcompressie hoef toe te passen. Het lijkt ook alsof ik steeds eerder borstcompressie toe moet passen omdat hij steeds eerder begint te mopperen.quote:Op zondag 25 oktober 2020 01:26 schreef Viv het volgende:
[..]
Nogmaals: denk er niet te licht over.
Kolven kan inderdaad een zen momentje voor jezelf zijn. Dat was het voor mij op het werk, en 's avonds en 's nachts als de baby sliep en mijn man thuis was. Overdag met de baby alleen thuis was het een heel ander verhaal.![]()
Ik weet niet of Six. vanuit huis werkt (altijd al, of nu vanwege corona), dat zou nog wel een voordeel zijn hierin. Of als Colin goed weg te leggen is (slapend, dan wel wakker en niet-huilend).Of als je goed kan kolven terwijl je baby huilt. Hier kwam er dan geen druppel uit, logisch ook wel.
Maar eerlijk gezegd lees ik nog steeds niet waarom je hierop zou afstevenen. Hij kan in principe wel goed aanhappen en drinken, toch? Zoals hier al genoemd, laat een lactatiekundige bij jullie thuis meekijken met het voeden, dat kan veel inzicht opleveren. Hoe eerder je dit regelt, hoe beter!
Heldin! Wat goed!quote:Op zaterdag 24 oktober 2020 23:33 schreef BellaaElisa het volgende:
Voor spruw helpt hier ook kokos olie.
29 oktober geef ik spruit alweer een jaar borstvoeding
Haar besluit stond echter vast, en toen heb ik een topic geopend om haar bij te staan (zo ben ik dan ook wel weerquote:Op donderdag 31 augustus 2017 08:16 schreef Viv het volgende:
[..]
Memoru, ik ga nu even heel streng zijn.De kans dat het drinken aan de borst nog gaat lukken neemt elke dag dat je niets doet steeds verder af. Wil je de mogelijkheid openhouden dat je zoontje terug aan de borst gaat, schakel dan echt nú een lactatiekundige in.
Ik kolf zelf fulltime, na echt alles geprobeerd te hebben om haar rechtstreeks te kunnen voeden. Nu gaat het misschien wel lekker, maar ben je al eens alleen thuis geweest? Dat je moet kolven en dat je baby dat haarfijn aanvoelt en niet kan slapen en gaat huilen zodra je hem even neerlegt? Ik denk dat je nu nog niet kan overzien wat fulltime kolven op de langere termijn inhoudt. Alle tijd die er in gaat zitten gaat ten koste van knuffelen met je baby, slapen, het huishouden, iets leuks voor jezelf doen of met je partner, etc. En je kan niet zo maar buitenshuis gaan en staan waar je wil, tenzij daar gekolfd kan worden. Het kan allemaal wel, maar wees je bewust van de keerzijdes.
Dus vandaar.quote:
Thanks Viv, waardeer ik enorm!quote:Op zondag 25 oktober 2020 02:28 schreef Viv het volgende:
@:Seven. klinkt inderdaad alsof de borstcompressie niet goed gaat. Het is niet de bedoeling dat het pijn doet aan je borst, en al helemaal niet dat je constant spierpijn in je armen hebt van het harde knijpen.En die onhandige lichaamshouding en stijve rug is ook niet bevorderlijk. Als jij niet ontspannen bent, kan dat ook voor onrust bij je baby zorgen.
Goed om te horen dat de lactatiekundige thuis komt kijken.Drie jaar geleden was hier een user ( @:Memoru , helaas niet meer actief op FOK! ) die overstapte op fulltime kolven zonder dat eerst een kans te geven.
Bij haar ging het live voeden moeizaam en ze voelde zich dan vooral falen, terwijl kolven goed lukte en haar vooral succeservaringen opleverde. Toen was haar keuze snel gemaakt, zie: OUD / Borstvoeding deel 237
Ik heb toen dit tegen haar gezegd:
[..]
Haar besluit stond echter vast, en toen heb ik een topic geopend om haar bij te staan (zo ben ik dan ook wel weer), zie: OUD / Fulltime kolven
Later kwam ze terug op bovenstaande quote met:
[..]
Dus vandaar.Mocht het echt op fulltime kolven uitdraaien, dan is het in ieder geval enorm handig dat Six. thuis is! Uiteraard mag je dan ook OUD / Fulltime kolven omhoog schoppen voor tips, steun, ervaringen uitwisselen, etc.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Hiermee wil ik ook niet zeggen dat je niet fulltime moet gaan kolven. Want als er iets vervelend is in deze periode, dan is het anderen die zeggen wat je moet doen of met een wijzend vingertje beschuldigend waarschuwen. Het gaat er altijd om wat jij wilt en wat het beste is voor jou en je kind.
Wat ik dus eigenlijk net als Viv wil zeggen is: wacht nog even met je besluit om fulltime te gaan kolven (als je dat wilt en daar nog kracht voor hebt!) tot de lk is geweest, want het kan zijn dat er anders ‘no way back’ is, vanwege niet meer willen aanhappen bijv.
Verder: dikke knuffel![]()
Dit, dat, alles.
quote:Op zondag 25 oktober 2020 07:44 schreef Philomijn het volgende:
Och ja, dat weet ik nog heel goed Viv. Zoveel respect voor vrouwen die fulltime kolven. Ik snap niet hoe je/men het volhoudt.
Toen ik (even) fulltime ging kolven op advies van de lk omdat Flip te zwak zou zijn om aan te happen, gebeurden er drie dingen:
(Ik kan het weer niet kort houden dus ff spoiler)
Thanks Philomijn. Ik kreeg net een mailtje, morgen komt de lactatiekundige en dan zien we weer verder. Ik overweeg verschillende opties. Er komt vast wel een gulden middenweg naar voren. Ik zie vooral borstvoeding met borstcompressie zoals het nu gaat, echt niet zitten.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Hiermee wil ik ook niet zeggen dat je niet fulltime moet gaan kolven. Want als er iets vervelend is in deze periode, dan is het anderen die zeggen wat je moet doen of met een wijzend vingertje beschuldigend waarschuwen. Het gaat er altijd om wat jij wilt en wat het beste is voor jou en je kind.
Wat ik dus eigenlijk net als Viv wil zeggen is: wacht nog even met je besluit om fulltime te gaan kolven (als je dat wilt en daar nog kracht voor hebt!) tot de lk is geweest, want het kan zijn dat er anders ‘no way back’ is, vanwege niet meer willen aanhappen bijv.
Verder: dikke knuffel![]()
De optie 'afvullen met kolfmelk' werkt eigenlijk best goed op dit moment, dus flesje erin als blijkt dat hij niet genoeg heeft gehad. Hij groeit er goed op dus misschien is het gewoon beter om de borstvoeding in stand te houden maar de borstcompressie te laten voor wat het is. Ik zit alleen soms met kolven zijn voedingen in de weg, als hij zich een uurtje na het kolven komt melden.
Nou ja, het moge duidelijk zijn dat ik nog zeker geen knopen heb doorgehakt.
Resistance is futile.
Ik heb trouwens weer niet het gevoel dat ik er aan onderdoor ga, gelukkig. Ik heb een lieve man die me heel goed helpt, en dat doet een hoop!quote:Op zondag 25 oktober 2020 09:17 schreef Ticootje het volgende:
Ik was met 3 dagen kolven, voeden, flessen al helemaal klaar ermee.
Ik snap dat als je je zinnen op borstvoeding hebt gezet je misschien over je eigen grenzen heen gaat, maar als je er zelf helemaal aan onderdoor gaat kan dat echt niet de bedoeling zijn. Tijdelijk kolven om productie op te krikken of bij te voeden snap ik allemaal, maanden lang fulltime kolven zou ik zelf gewoon niet doen. We leven in de luxe waar kunstvoeding ook van hele goede kwaliteit is en we hebben overal schoon water. Een kindje heeft ook behoefte aan een relaxte en uitgeruste moeder.
Jazeker heeft Colin een speen. Meneer heeft een flinke zuigreflex, heb ik me laten vertellen door een verpleegkundige op de neonatologie. Maar ik zet dit (en de riempjes etc) bij op m'n lijstje voor de lactatiekundige!quote:Op zondag 25 oktober 2020 09:45 schreef Zo-is-dat het volgende:
Seven vraagje, heeft Colin een speen? Hier was er veel zuigbehoefte na het drinken en was ze wel heel tevreden met een speentje. Moet natuurlijk niet honger verbloemen dat is een beetje tricky misschien.
En zijn z’n tong en lip riempjes wel eens bekeken? Dat kan ook in de weg zitten met lekker door drinken?
Super fijn dat morgen de LK langs komt! Die kan je sowieso van t beste advies voorzien!![]()
Ik duim voor een fijn plan met snel resultaat!
Als het vooral de gewenning aan de melkstroom van de fles is, waardoor hij ongeduldig wordt aan de borst, kun je ook nog vragen of het bijvoeden anders kan.quote:Op zondag 25 oktober 2020 11:21 schreef Seven. het volgende:
[..]
Jazeker heeft Colin een speen. Meneer heeft een flinke zuigreflex, heb ik me laten vertellen door een verpleegkundige op de neonatologie. Maar ik zet dit (en de riempjes etc) bij op m'n lijstje voor de lactatiekundige!
Wij hebben hetzelfde probleem gehad. Hier hielp het om gemengd te geven en dan langzaam op te bouwen. Dus bijvoorbeeld 2/3 bv met 1/3 kv. Als ze dat drinkt na een paar voedingen de kv ophogen. Het heeft hier wel ff geduurd maar uiteindelijk dronk hij de kv prima.quote:Op zondag 25 oktober 2020 06:50 schreef aeaeae het volgende:
Vraag: mijn dochter is ongeveer 5 maanden en heeft tot nu toe borstvoeding gehad en ik denk zo’n 4 a 5 keer kunstvoeding. Sinds ik weer werk lukt het me niet om voldoende te kolven dus wil ik kunst- en borstvoeding gaan combineren. Sinds eergisteren weigert ze flesjes kunstvoeding. Ze heeft het al wel eerder gehad maar lust het nu niet meer? Hoe kan ik dit het beste oplossen? Wil namelijk ook nog graag gewoon borstvoeding tussendoor blijven geven.
Tips of ervaringen iemand?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Wat ik wel bijzonder vind is dat niemand in mijn omgeving aangaf dat stoppen ook een optie was. CB, KA etc gaven telkens aan dat bv toch echt wel het beste was. En hij groeide toch goed dus wat was het probleem? De enige die ooit stoppen opperde was de (mannelijke) huisarts toen ik in tranen in zijn spreekkamer stond. Hij zei er wel fijntjes bij dat hij dat vroeger nooit gezegd zou hebben maar door ervaring met zijn eigen kinderen snapte hij hoe zwaar het kan zijn. Ik had het gevoel dat hij de enige was die ook mij zag. Meestal voelde ik mij onzichtbaar.
Ik vond een groot kussen dat ik helemaal rond mij kon leggen fijn icm rugby. Ik legde hem dan ook een beetje rond mij op het kussen. Ik heb ooit een klein kussen geprobeerd maar daar kon ik niks mee.quote:Op zondag 25 oktober 2020 13:38 schreef Smart_ass het volgende:
Gebruiken jullie een voedingskussen? En zo ja welke kunnen jullie aanraden? Ik ben na bijna een maand nog steeds aan het hannessen met het vinden van een comfortabele positie.. ik heb een voedingskussen (boppy) maar die is vrij klein en Y schuift er telkens vanaf. Vanaf het begin voed ik in rugbyhouding en ik vind dat opzich een prima houding, maar als ik op de bank zit heb ik het idee dat er niet genoeg ruimte is voor Y’s benen (vanwege de rugleuning waar ze dan met haar voeten tegenaan komt). Plus dat ze dus van het kussen afglijdt.. madonna houding/doorgeschoven houding probeer ik af en toe maar hierbij heb ik juist weer aanlegproblemen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |