abonnement Unibet Coolblue
pi_195771013
Overigens lijkt het best aannemelijk, dat ik miljonair ben als ik met pensioen ga. Geen idee, wat dat dan nog waard is ;)
.
pi_195771332
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 09:50 schreef baskick het volgende:

[..]

Zeker waar! Er is ook een verschil tussen rijk en vermogend :) En wat de een vermogend noemt, is voor de ander "niets".

De OP heeft het over "moeite hebben met basale financiële verplichtingen" - het (alleen) zonder moeite kunnen voldoen aan basale financiële verplichtingen maakt je in mijn beleving niet rijk. Dat is een basisbehoefte.
[..]

Er is natuurlijk geen enkele reden te twijfelen aan deze data, die klopt vast en zeker, maar ik vind het altijd bizar m'n eigen besteedbaar huishoudinkomen in zo'n grafiek geplot te zien staan en te zien welk aandeel huishoudens er meer (of minder) te besteden heeft. Rationeel klopt het vast, maar man...
Vergeet niet om je huishouden te corrigeren voor het aantal bewoners. Het is niet zozeer een inkomensverdeling maar een koopkrachtverdeling. Deel het huishoudinkomen door de equivalentiefactor uit tabel 1.
  woensdag 21 oktober 2020 @ 19:40:03 #128
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_195771383
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 19:23 schreef Fer het volgende:
Overigens lijkt het best aannemelijk, dat ik miljonair ben als ik met pensioen ga. Geen idee, wat dat dan nog waard is ;)
Ja, dat is het punt van de lange duur altijd een beetje hè.....

Ieder huis dat in de guldentijd gebouwd is en nu voor meer dan ¤ 450.000 verkocht wordt heeft ook een verkoopprijs van meer dan ƒ 1.000.000.... en dat had je in 1980 misschien niet durven denken.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_195771444
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 18:42 schreef xzaz het volgende:
Ik, mijn vrouw en kinderen zijn gezond. Rijk genoeg dus.
Waarom praten sommige mensen toch zo dom |:( . Wou je zeggen dat mensen met een gehandicapt kind en eentje met MS zeggen dat ze arm zijn? Die kunnen net zo goed blij zijn met hun leven. Het grootste deel van de bevolking heeft gezonde kinderen, maar het grootste deel van de bevolking is niet rijk en zouden zich ook nooit zo noemen.

Meer dan 3 miljard mensen leven van zo'n $6 per dag... ga maar in hun gezicht zeggen dat ze rijk zijn omdat hun kinderen twee armen en benen hebben :')
Facts don't care about your feelings
pi_195771572
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 19:38 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Vergeet niet om je huishouden te corrigeren voor het aantal bewoners. Het is niet zozeer een inkomensverdeling maar een koopkrachtverdeling. Deel het huishoudinkomen door de equivalentiefactor uit tabel 1.
En om je inkomen eerst netto te maken..
  Moderator woensdag 21 oktober 2020 @ 19:48:31 #131
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_195771586
Rijk is relatief. Er komt maandelijks ruim voldoende binnen. We hebben straks een huis met een ruime overwaarde, wat we graag willen, met alles wat we nu aan wensen hebben. We hebben geen spannende levens in die zin, burgerlijk en ambtenaren. Maar (relatieve) zekerheid is me veel waard.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_195771636
quote:
1s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 19:48 schreef Heph844 het volgende:

[..]

En om je inkomen eerst netto te maken..
Ook dat nog. Om te janken. :-P
pi_195771988
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 12:35 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]

Sowieso vind ik "presteren" ook niet echt een hard begrip. Imo houdt presteren een zekere mate van inspanning in. Maar, als dat het ijkpunt is zou ik mijn vroegere bijbaantje als een grotere prestatie moeten beschouwen dan de (in zekere mate) alle dagen van de week die ik nu in de zaak steek, want voor dat laatste ervaar ik geen gevoel van inspanning of opoffering en voor dat eerste wel. Dus inderdaad, ik denk dat het leveren van "een prestatie" ook voor een groot deel perceptie is.
Precies. Zo was videoshit en de chemische reacties veel inspanning en werkelijke prestatie in de rode cijfers. Nu is de inspanning minimaal, maar met keiharde plus.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 21-10-2020 20:05:15 ]
pi_195774949
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 19:38 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Vergeet niet om je huishouden te corrigeren voor het aantal bewoners. Het is niet zozeer een inkomensverdeling maar een koopkrachtverdeling. Deel het huishoudinkomen door de equivalentiefactor uit tabel 1.
Goed punt, ik zal mijn oude berekening eens opnieuw doen :Y

quote:
1s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 19:48 schreef Heph844 het volgende:

[..]

En om je inkomen eerst netto te maken..
Dat zit al in de definitie van besteedbaar inkomen :o
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_195775116
quote:
1s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 22:13 schreef baskick het volgende:

[..]

Dat zit al in de definitie van besteedbaar inkomen :o
Maar daar had ik juist weer overheen gelezen haha
pi_195775815
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 19:38 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Vergeet niet om je huishouden te corrigeren voor het aantal bewoners. Het is niet zozeer een inkomensverdeling maar een koopkrachtverdeling. Deel het huishoudinkomen door de equivalentiefactor uit tabel 1.
Die knopjes onder die grafiek op de bedoelde pagina zijn er toch juist voor om de uitkomsten van een inkomenssituatie (alleenstaand, samenwonend zonder kinderen enz. enz.) aan te kunnen passen, juist met in achtneming van die zogenaamde 'equivalentiefactor'? Of begrijp ik het nu verkeerd?

Edit: Met meerdere kinderen zal je zelf toch aan de slag moeten gaan met rekenen neem ik aan/zie ik nu, omdat er alleen onderscheid gemaakt kan worden tussen een alleenstaande/samenwonende met of zonder kinderen (als het om aantal kinderen gaat). Bij meerdere kinderen moet je dan toch omrekenen met de tabel 'equivalentiefactor'. Maar verder zijn de uitkomsten volgens mij wel gecorrigeerd voor alle 'aanvinkbare' opties.
pi_195775863
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 22:45 schreef Beldewouten het volgende:

[..]

Die knopjes onder die grafiek op de bedoelde pagina zijn er toch juist voor om de uitkomsten van een inkomenssituatie (alleenstaand, samenwonend zonder kinderen enz. enz.) aan te kunnen passen, juist met in achtneming van die zogenaamde 'equivalentiefactor'? Of begrijp ik het nu verkeerd?
Maar dan moet je als je jezelf op de grafiek wil plotten wel weten wat jouw koopkracht is. Dus je zult je netto loon nog moeten aanpassen als ik het goed las.
pi_195776091
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 22:47 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Maar dan moet je als je jezelf op de grafiek wil plotten wel weten wat jouw koopkracht is. Dus je zult je netto loon nog moeten aanpassen als ik het goed las.
Als alleenstaande is dat factor 1 (dus 0 aanpassing), en samenwonend zonder kinderen 1,4. Als ik het gemiddeld inkomen neem (kan je met een schuifje daar zichtbaar maken) voor alleenstaanden kom ik op netto: ¤ 23,5k, als ik datzelfde doe voor samenwonenden zonder kinderen zie ik gemiddeld netto: ¤ 34k.

¤ 23,5k * 1,4 = ¤ 32,9k
Ok, dat is niet ¤ 34k maar komt wel in de buurt.

[ Bericht 0% gewijzigd door Beldewouten op 22-10-2020 00:22:59 ]
pi_195776173
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 22:55 schreef Beldewouten het volgende:

[..]

Als alleenstaande is dat factor 1 (dus 0 aanpassing), en samenwonend zonder kinderen 1,4. Als ik het gemiddeld inkomen neem (kan je met een schijfje daar zichtbaar maken) voor alleenstaanden kom ik op netto: ¤ 23,5k, als ik datzelfde doe voor samenwonende zonde kinderen zie ik gemiddeld netto: ¤ 34k.

¤ 23,5k * 1,4 = ¤ 32,9k
Ok, dat is niet ¤ 34k maar komt wel in de buurt.
Hm ik paste het geheel verkeerd toe. Scherp. Maar dan hoef je idd alleen je netto loon maar te benutten

Edit:
quote:
Voor een echtpaar zonder kinderen bedraagt de equivalentiefactor 1,40. Een alleenstaande met een besteedbaar inkomen van 10 duizend euro en een echtpaar met een besteedbaar inkomen van 14 duizend euro bevinden zich dus op een even hoog welvaartsniveau: na standaardiseren bedraagt de koopkracht voor beide huishoudens 10 duizend euro. De koopkracht van een huishouden is meteen ook de koopkracht voor elk van de leden. De levensstandaard van een persoon is immers verbonden aan die van het huishouden.
Hier leid ik dan weer uit af dat je moet delen. Vooral bij vergelijken met leeftijdsgenoten enzo.

[ Bericht 14% gewijzigd door investeerdertje op 21-10-2020 23:26:09 ]
pi_195777384
quote:
1s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 22:58 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Hm ik paste het geheel verkeerd toe. Scherp. Maar dan hoef je idd alleen je netto loon maar te benutten

Edit:
[..]

Hier leid ik dan weer uit af dat je moet delen. Vooral bij vergelijken met leeftijdsgenoten enzo.
Ik heb de wijsheid niet in pacht, laat ik dat voorop stellen.

Maar volgens mij kan je hieruit iets uit afleiden (waar ik onder de volgende quote op in ga): (CBS) "De koopkracht van een huishouden is meteen ook de koopkracht voor elk van de leden. De levensstandaard van een persoon is immers verbonden aan die van het huishouden".

Volgens mij kan je hieruit afleiden: Als je gezinssamenstelling groter (of anders) is dan de opties die je in de grafiek kunt selecteren, dan moet je (bij bijvoorbeeld meerdere kinderen) zelf met de "equivalentiefactor" uitrekenen hoe jouw situatie zich afzet tegenover andere huishoudens in Nederland (en zijn de cijfer dus wel gecorrigeerd voor de aanwezige opties onder de grafiek).

Maargoed, ik houd nadrukkelijk een slag om de arm. Als anderen hier meer over weten lees ik graag mee.
pi_195778659
quote:
0s.gif Op donderdag 22 oktober 2020 00:12 schreef Beldewouten het volgende:

[..]

Ik heb de wijsheid niet in pacht, laat ik dat voorop stellen.

Maar volgens mij kan je hieruit iets uit afleiden (waar ik onder de volgende quote op in ga): (CBS) "De koopkracht van een huishouden is meteen ook de koopkracht voor elk van de leden. De levensstandaard van een persoon is immers verbonden aan die van het huishouden".

Volgens mij kan je hieruit afleiden: Als je gezinssamenstelling groter (of anders) is dan de opties die je in de grafiek kunt selecteren, dan moet je (bij bijvoorbeeld meerdere kinderen) zelf met de "equivalentiefactor" uitrekenen hoe jouw situatie zich afzet tegenover andere huishoudens in Nederland (en zijn de cijfer dus wel gecorrigeerd voor de aanwezige opties onder de grafiek).

Maargoed, ik houd nadrukkelijk een slag om de arm. Als anderen hier meer over weten lees ik graag mee.
Voor de meerpersoonshuishoudens denk ik dat je gelijk hebt. Maar als je tegen leeftijdscategorieën wil vergelijken dan moet je dit volgens mij toch zelf nog doen.
pi_195779660
Omdat ik geen zin heb om 80 uur te werken om een eigen bedrijf op te starten. Ik heb liever de rust, dan het geld.
Op vrijdag 4 november 2011 09:39 schreef Blik het volgende:
"Sinds wanneer is maart de derde maand van het jaar?"
61% van alle statistieken zijn nutteloos.
Vind je dat ik een internet verdien? Klik hier!
pi_195779680
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 19:42 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Waarom praten sommige mensen toch zo dom |:( . Wou je zeggen dat mensen met een gehandicapt kind en eentje met MS zeggen dat ze arm zijn? Die kunnen net zo goed blij zijn met hun leven. Het grootste deel van de bevolking heeft gezonde kinderen, maar het grootste deel van de bevolking is niet rijk en zouden zich ook nooit zo noemen.

Meer dan 3 miljard mensen leven van zo'n $6 per dag... ga maar in hun gezicht zeggen dat ze rijk zijn omdat hun kinderen twee armen en benen hebben :')
Wie ben jij om te bepalen wanneer iemand zich "rijk" voelt met het bovengenoemde?
Volgens mij is dat een persoonlijk gevoel en waarom jij dat denkt te moeten vertalen naar de hele wereldbevolking is mij een raadsel.
  donderdag 22 oktober 2020 @ 08:57:37 #144
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_195779720
Omdat we in dit land geconditioneerd worden om blij te zijn met wat we hebben. Omdat de echte rijken in dit land zo goed als onzichtbaar zijn zodat we het enorme verschil niet kunnen merken. Omdat in dit land gedaan wordt alsof tevreden zijn met een kutbaantje meer geluk brengt dan hard werken zodat je niet meer hoeft te werken. En omdat ik hier pas op latere leeftijd achterkwam.

Ben nu hard aan het inhalen.
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_195779724
quote:
0s.gif Op donderdag 22 oktober 2020 00:12 schreef Beldewouten het volgende:

[..]

Ik heb de wijsheid niet in pacht, laat ik dat voorop stellen.

Maar volgens mij kan je hieruit iets uit afleiden (waar ik onder de volgende quote op in ga): (CBS) "De koopkracht van een huishouden is meteen ook de koopkracht voor elk van de leden. De levensstandaard van een persoon is immers verbonden aan die van het huishouden".

Volgens mij kan je hieruit afleiden: Als je gezinssamenstelling groter (of anders) is dan de opties die je in de grafiek kunt selecteren, dan moet je (bij bijvoorbeeld meerdere kinderen) zelf met de "equivalentiefactor" uitrekenen hoe jouw situatie zich afzet tegenover andere huishoudens in Nederland (en zijn de cijfer dus wel gecorrigeerd voor de aanwezige opties onder de grafiek).

Maargoed, ik houd nadrukkelijk een slag om de arm. Als anderen hier meer over weten lees ik graag mee.
De gegevens in die grafiek zijn al gestandaardiseerd naar koopkracht. Dit doet het CBS door het netto inkomen van een huishouden te delen door de equivalentiefactor. De standaard die ze daarbij aanhouden is een alleenstaande zonder kinderen. Dus als jij alleenstaand bent en je krijgt er een kind bij, dan wordt je netto inkomen gedeeld door 1,32 (je koopkracht daalt).

Tegelijkertijd, als je gaat samenwonen en je verdient allebei inkomen stijgt je koopkracht vanwege schaalvoordelen (je huur/hypotheek wordt gehalveerd). Als je 20.000 euro netto verdient is je koopkracht ook 20.000 euro (equivalentiefactor 1). Als je vervolgens gaat samenwonen met iemand die hetzelfde verdient wordt je koopkracht 40.000 gedeeld door equivalentiefactor 1,4 = 28.571 euro. Je koopkracht is dus gestegen met 8.571 euro door te gaan samenwonen.

Al deze omzettingen zitten al in de grafiek. Door de knopjes kan je vervolgens selecteren op persoonskenmerken. Er zijn bijvoorbeeld 544.000 huishoudens met een gestandaardiseerd inkomen tussen de 20.000 en 22.000 euro. Als je de verschillende leeftijdscategorieën daarvan optelt kom je ook op 544.000 huishoudens.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 22-10-2020 09:08:02 ]
  donderdag 22 oktober 2020 @ 09:02:33 #146
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_195779773
Wat heb je aan rijk zijn als je te beroerd bent om geld uit te geven?

Geld moet rollen.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_195779823
quote:
14s.gif Op donderdag 22 oktober 2020 09:02 schreef fathank het volgende:
Wat heb je aan rijk zijn als je te beroerd bent om geld uit te geven?

Geld moet rollen.
Fuck you money hoeft niet te rollen
pi_195780060
quote:
0s.gif Op donderdag 22 oktober 2020 08:54 schreef Questular het volgende:

[..]

Wie ben jij om te bepalen wanneer iemand zich "rijk" voelt met het bovengenoemde?
Volgens mij is dat een persoonlijk gevoel en waarom jij dat denkt te moeten vertalen naar de hele wereldbevolking is mij een raadsel.
Oh zo, dus ieder begrip kan iedereen maar gewoon zelf wat bij verzinnen. Heb je de TT überhaupt gelezen? En een woordenboek? 1 rijk (bijvoeglijk naamwoord, bijwoord) 1 veel geld en goed bezittend

Rijk of arm zijn is heus wel deels subjectief. Vergeleken met een Afrikaan ben ik ook rijk, maar dat het af zou hangen van gezonde kinderen of dat je verliefd bent op je partner slaat nergens op. Als je het zo subjectief maakt dan heeft iedereen op de wereld wel een argument om zich rijk te noemen en zegt het dus niets meer. Als de vraag was "waarom ben jij niet gelukkig" dan hadden we die discussie kunnen voeren.
Facts don't care about your feelings
pi_195781805
quote:
0s.gif Op donderdag 22 oktober 2020 08:52 schreef DX11 het volgende:
Omdat ik geen zin heb om 80 uur te werken om een eigen bedrijf op te starten. Ik heb liever de rust, dan het geld.
Als je levenslang gedoemd bent om 40u te draaien heb je beide sowieso niet.
quote:
14s.gif Op donderdag 22 oktober 2020 09:02 schreef fathank het volgende:
Wat heb je aan rijk zijn als je te beroerd bent om geld uit te geven?

Geld moet rollen.
Waarom zou je nog meer geld willen verbranden als je al een prima levensstijl hebt?

Kick dan eerst af van je verslaving aan salarisstrookjes en koop er vrijheid mee.
pi_195782710
quote:
0s.gif Op donderdag 22 oktober 2020 11:25 schreef Cracka-ass het volgende:

[..]

Als je levenslang gedoemd bent om 40u te draaien heb je beide sowieso niet.
[..]

Waarom zou je nog meer geld willen verbranden als je al een prima levensstijl hebt?

Kick dan eerst af van je verslaving aan salarisstrookjes en koop er vrijheid mee.
Ik werk 32u en ben helemaal blij met mijn baan. Daar geef ik veeel meer om dan een niet-leuke stressvolle baan op 80uur icm veel geld.
Op vrijdag 4 november 2011 09:39 schreef Blik het volgende:
"Sinds wanneer is maart de derde maand van het jaar?"
61% van alle statistieken zijn nutteloos.
Vind je dat ik een internet verdien? Klik hier!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')