abonnement Unibet Coolblue
pi_195761943
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 10:03 schreef Jappie81 het volgende:
Allemachtig is dit gezeur nog niet klaar. Een monarchie is toch te achterlijk voor woorden, maar blijkbaar willen we dat hier.
En dan moeilijk gaan zitten doen als een koning zich als een koning gedraagt :')
Mij boeit het vrij weinig als ze besloten hadden daar te blijven. Dan had ik misschien gedacht, zij staan redelijk ver af van de werkelijkheid maar prima. Schijnbaar zijn ze niet de enige als blijkt dat er op de KLM vlucht geen plek was voor alle gezinsleden.

Waar ik mij wel aan stoor is die communicatie die je misschien niet kunt kwalificeren als een leugen, maar waarbij het wel lijkt alsof ze het ene willen zeggen, terwijl je tussen de regels door ook het andere kunt lezen.

RTL had er laatst een column over. Ik vond de opbouw en leesbaarheid niet top, maar de boodschap erachter wel goed .

quote:
Het zijn verbale trucjes waarmee je niet liegt, maar ook niet de waarheid vertelt. Ook in de toeslagenaffaire werden we van overheidswege getrakteerd op trieste woordspelletjes over het onzinverschil tussen 'etnisch profileren' en 'mensen met een tweede nationaliteit extra controleren'.

Als u en ik thuis alles steeds zo zouden zeggen dat we technisch gezien nét niet liegen dan zou het snel klaar zijn.

https://www.rtlnieuws.nl/(...)lm-hoekstra-waarheid
  woensdag 21 oktober 2020 @ 10:59:22 #152
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_195761997
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 09:58 schreef VoMy het volgende:
Ik ben 100% anti-monarchisch en daarom ben ik des te meer verbaasd over de ophef.
Uiteindelijk vormen Willem-Alexander, Maxima en de drie A's gewoon een gezin. Als die besluiten om naar Griekenland te gaan voor de herfstvakantie, dan kan dat. Als je dat een probleem vindt, dan had je ze maar geen 'koning' moeten maken.
Het meeste lawaai komt ook van brave oranjeklanten die boos en verontwaardigd zijn dat "hun" geliefde koning niet het goede veurbeeld geeft.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_195762402
quote:
6s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 01:04 schreef ikweethetookniet het volgende:

[..]

Nee dat is het niet

Rutte moest dit melden’
Premier Mark Rutte, verantwoordelijk voor het handelen en uitspraken van leden van het koninklijk huis, zal de Tweede Kamer uitleg moeten geven over de reislust van het koningspaar. Hij was op de hoogte van de vakantieplannen van de koning en koningin.

Privéreizen van de koning vallen onder de ‘persoonlijke levenssfeer’, mits er genoeg rekening wordt gehouden met het ‘openbaar belang’. Als daarover twijfel ontstaat, is het aan de premier om dit aan te kaarten bij de koning, legde Rutte zondag uit.

De RVD laat weten verder geen mededelingen te doen. Tweede Kamerlid Joost Sneller van D66 twittert dat Rutte ‘het gewoon meteen had moeten melden’.

https://www.ad.nl/show/pr(...)jk-dossier~abfa1860/

Is dat duidelijk nu :?
Inderdaad duidelijk dat die regels niet voor zijn dochters gelden.
pi_195762508
quote:
2s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 11:31 schreef Steven_Stil het volgende:

[..]

Inderdaad duidelijk dat die regels niet voor zijn dochters gelden.
Waarom is dit duidelijk? Maken die geen onderdeel uit van het koninklijk huis?
pi_195762530
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 11:38 schreef maan_man het volgende:

[..]

Waarom is dit duidelijk? Maken die geen onderdeel uit van het koninklijk huis?
Pas vanaf hun 18e.
pi_195762722
quote:
3s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 11:39 schreef Steven_Stil het volgende:

[..]

Pas vanaf hun 18e.
Wat lijkt het mij heerlijk om zonder verstand van zaken en zonder enige schaamte gewoon allemaal dingen als feit te deponeren. Soms ben ik best jaloers op types zoals jij.

quote:
Artikel 1 Wet lidmaatschap koninklijk huis

Met de Koning als hoofd van het koninklijk huis zijn daarvan lid:

a. zij die krachtens de Grondwet de Koning kunnen opvolgen en deze niet verder bestaan dan in de tweede graad van bloedverwantschap;

b. de vermoedelijke opvolger van de Koning;

c. de Koning die afstand van het koningschap heeft gedaan.

https://wetten.overheid.nl/BWBR0013729/2002-06-12
Waar vind ik nu precies dat dit pas vanaf 18 jaar geldt.
pi_195762743
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 11:48 schreef maan_man het volgende:
Wat lijkt het mij heerlijk om zonder verstand van zaken en zonder enige schaamte gewoon allemaal dingen als feit te deponeren. Soms ben ik best jaloers op types zoals jij.
_O-
pi_195762824
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 11:48 schreef maan_man het volgende:


[..]

Waar vind ik nu precies dat dit pas vanaf 18 jaar geldt.
Moet je even het hoofdstuk troonopvolging lezen.
  woensdag 21 oktober 2020 @ 12:12:18 #159
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_195763266
‘Goed mogelijk dat Oranjes er geen zin meer in hebben als ze minder geld krijgen’

Het gedoe rond de herfstvakantie van het koninklijke gezin, met de late terugkeer van de prinsessen Amalia en Alexia gisteravond als meest recente toevoeging, het gemor rond de riante beloningen voor de Oranjes en het gebrek aan transparantie daarover: is de monarchie zoals wij die al eeuwen hebben, nog wel houdbaar? Niet zonder ingrijpende veranderingen, stellen hoogleraar Paul Bovend’Eert en historica Dorine Hermans.

Stel: een discussie over de voorgenomen Griekse herfstvakantie van koning Willem-Alexander met premier Rutte was volledig geëscaleerd. Rutte, politiek verantwoordelijk voor alle daden en uitspraken van de leden van het Koninklijk Huis, had de trip verboden. Maar de koning had toch zijn koffers gepakt. Wat dan?

In een uiterste geval had Rutte het ontslag van zijn kabinet moeten aanbieden aan de koning. ,,Dat is in moderne tijden eigenlijk onaanvaardbaar’’, stelt hoogleraar staatsrecht Paul Bovend’Eert, die eerder deze maand het boek De Koning en de monarchie. Toekomstbestendig? uitbracht. ,,Wat dat betreft kunnen we echt een voorbeeld nemen aan de Deense staatsinrichting, waar in zo’n geval het staatshoofd aftreedt en niet de ministersploeg.’’

Voor zijn net verschenen boek deed Bovend’Eert, hoogleraar aan de Radboud Universiteit in Nijmegen, uitgebreid onderzoek naar de werking van andere Europese monarchieën en de historische positie van Oranjes in het Nederlandse staatsbestel. Zijn conclusie: de positie van het Nederlandse staatshoofd is in bijna twee eeuwen enorm veranderd, van het middelpunt der natie naar een functie in de kantlijn. Maar veel regels en wetten rond de koninklijke familie zijn hetzelfde gebleven.

Dat systeem is volgens Bovend’Eert aan een forse opfrisbeurt toe. Bijvoorbeeld door de koning uit de regering te plaatsen, hem een normaal overheidssalaris toe te kennen, transparant te zijn over de kosten van het koninklijk huis, dat volgens hem sterk beperkt moet worden in het aantal leden (alleen de koning, diens voorganger en zijn vermoedelijke opvolger).

Zo blijft een meer symbolisch koningschap over en dat is volgens Bovend’Eert prima. Voor de duidelijkheid: hij stelt geen republiek voor, met een al dan niet gekozen president.

,,Een monarchie heeft wat mij betreft één groot voordeel: er staat een onpartijdig persoon aan het hoofd, die geen enkele politieke kleur heeft. Het is misschien een extreem voorbeeld, maar kijk naar een president als in de Verenigde Staten. Je kunt toch moeilijk zeggen dat Trump een a-politiek persoon is, dat hij de boel goed verbindt met elkaar.’’

Relletje
,,Tegelijkertijd is onze monarchie een hopeloos verouderd instituut, dat heel moeilijk past in deze tijd. Ik vind dat een erfelijke, onschendbare koning zoals wij die hebben, geen enkele beslissingsmacht zou mogen hebben, ook niet onder bijzondere omstandigheden. Koning Willem-Alexander kan nu nog wetten en koninklijke besluiten niet ondertekenen, bijvoorbeeld vanwege gewetensnood.

In Zweden is in 1975 al besloten om de koning uit de regering te halen. Hij tekent geen wetten meer, hij fungeert alleen als vertegenwoordiger van de staat in binnen- en buitenland. Het merkwaardige is dat Willem-Alexander daar ook wel open voor staat, zo zei hij in 2013 in het televisiegesprek voor zijn inhuldiging. ‘Als het parlement dit verlangt, dan doen we dat zo’, was de strekking van zijn woorden.’’

Volgens Bovend’Eert is de monarchie in Nederland ook nog houdbaar, omdat de Oranjes mateloos populair zijn. Historica en koningshuisexpert Dorine Hermans is dat roerend met hem eens. ,,Zij kunnen zich zo veel veroorloven en dat weten ze ook. Koningin Máxima is de populairste persoon van het hele land. En daar gaat zo’n relletje als rond deze herfstvakantie echt niets aan veranderen. Dat hebben we ook bij alle vorige incidenten gezien, bijvoorbeeld rond het vakantiehuis dat Willem-Alexander in Mozambique wilde laten bouwen en de aanschaf van de aanlegsteiger en speedboot voor de Griekse villa.

quote:
Goed mogelijk dat de Oranjes er geen zin meer in hebben als ze minder geld krijgen
Dorine Hermans, koningshuisexpert
:D :')

,,Ik vind ook dat het systeem dat wij hebben houdbaar is, mits de teugels op financieel gebied strak worden aangetrokken. Die beloningen en het gebrek aan transparantie, dat is echt niet meer van deze tijd ^O^ . Maar het is goed mogelijk dat de Oranjes er geen zin meer in hebben als ze minder geld krijgen, want ze zijn daar nogal op gesteld.
quote:
Zij vinden dat ze onnoemelijk veel doen voor het land en dat het niet meer dan terecht is dat ze daar riante beloningen voor krijgen.’’
:')

Terug naar hoogleraar Bovend’Eert. In één geval stelt hij toch voor om van Nederland een republiek te maken; op het moment dat zich geen erfopvolger aandient binnen de koninklijke familie. ,,Ik zie het niet voor me dat onze premier dan naar Duitsland gaat om daar een adellijke familie te zoeken die in ons land op de troon komt. Doe dan maar een republiek. De familie van Oranje-Nassau moet de laatste koninklijke familie van Nederland zijn.’’ _O_


https://www.ad.nl/royalty(...)ld-krijgen~a89dd9cb/
  woensdag 21 oktober 2020 @ 12:29:11 #160
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_195763656
Als ik mijn bronnen aan het hof mag geloven, is dit hoe het gesprek tussen de koning en premier Rutte verliep

Het was al donker toen het busje, dat Willem-Alexander en zijn gezin terugbracht na een korte vakantie in Griekenland, het grind deed knarsen op de oprijlaan van Huis ten Bosch. De fotograaf in de bosjes maakte er een foto van die hem zo deed denken aan de foto van Mohammed B. die naar de bunker in Amsterdam werd gereden dat hij nog even had getwijfeld of hij hem wel kon aanbieden aan de kranten.

Het busje droeg in dit nachtelijk uur geen koninklijke standaard, maar zodra de hekken waren gesloten, werd de vlag gehesen en wapperde de driekleur aan de mast, die als een antenne hoog uitsteeg boven het koninklijk woonpaleis.

In bedrukte stemming werden de koffers uitgeladen. Koningin Máxima verdween onmiddellijk naar haar boudoir, terwijl ook de jongste prinses met een zuur gezichtje haar vertrek opzocht. De koning haastte zich naar zijn werkkamer in de Wassenaarse vleugel. Daar ging hij niet aan zijn bureau zitten, maar in een van de monumentale clubfauteuils. Toen rinkelde hij met de bel, die naast hem op het rococo-tafeltje stond. De minister-president werd binnengelaten en de koning wees naar de andere clubfauteuil.

Even later zaten de twee mannen tegenover elkaar, zwijgend en chagrijnig. Dankzij mijn contacten aan het hof ben ik nu in staat enige passages van het gesprek te publiceren. Overbodig te zeggen dat ik reken op de discretie van de lezer. De koning nam als eerste het woord.

‘Ik mag toch aannemen dat je de vliegtuigspotter die ons heeft verlinkt onmiddellijk in de gevangenis hebt gegooid.’

‘Daar wil het OM niet aan, majesteit.’

‘En ik had nog zo gezegd dat ons regeringsvliegtuig onherkenbaar moest worden gemaakt.’

‘Dat is ook gebeurd, majesteit. Maar er zijn internationale reglementen die het verbieden om helemaal onzichtbaar te zijn. Anders bestaat het gevaar dat u als een ufo uit de lucht wordt geschoten.’

‘En dan die lijnvlucht terug. Dat eten aan boord! Kartonnen broodjes kaas, het moest er nog bijkomen dat wij daarvoor hadden moeten betalen.’

‘U reisde eersteklas. We hebben eerst alle andere passagiers laten instappen en toen zijn de tussengordijnen dichtgetrokken, om daarna met de lichten uit te vertrekken. Bij aankomst mochten de passagiers er pas weer uit toen uw gezin al in de auto zat. Niemand heeft er iets van gezien, majesteit.’

‘Majesteit, majesteit… We zouden toch tutoyeren, we zijn toch vrienden?’

‘Niet vanavond, majesteit. Maar mag ik vragen: waarom bent u vertrokken, zonder de regering op de hoogte stellen?’

‘Kom op, man! We willen je toch niet voor elk wissewasje lastigvallen. Hoe vaak vliegen we niet naar Griekenland en Argentinië? Ik wil van jou toch ook niet weten wat jij gisteravond deed? Wij dachten bovendien dat je in deze corona tijd wel iets anders aan je hoofd had.’

‘U moet zoiets altijd aanmelden, majesteit. Achteraf mag ik nog blij zijn dat ik in Brussel zat voor onderhandelingen, want anders had niet Hugo de Jonge maar ikzelf voor lul gestaan op die persconferentie. Maar nu: hoe gaan wij dit oplossen?’

‘Je hebt de media toch de schuld gegeven voor al die ophef? Heel goed, dat lijkt me voldoende.’

‘Dat is niet voldoende majesteit. In ons staatsbestel is de koning onschendbaar en zijn de ministers verantwoordelijk.’

‘Alsof ik dat niet weet! Ik heb nog privéles gekregen van die ouwe prof. Wesseling, die hamerde daar elke dag op. Ik kan doen en laten wat ik wil en de ministers draaien daarvoor op. Dus ik begrijp echt niet waarom je me hebt laten terugkomen.’

‘Het volk mort, majesteit.’

‘Ja, omdat jij die vliegtuigspotter niet op tijd hebt onderschept. Anders had niemand er iets van geweten. Nu zit ik weer met drie van die pubermeiden opgeprikt in deze paleis toko, terwijl we heerlijk in de zon hadden kunnen badderen. Wie misgunt ons dat? Niemand. Je bent toch koning, of je bent het niet?’

‘Zeker, majesteit, maar ook dat laat de vraag onverlet: hoe lossen wij dit op?’

‘Nou, dat lijkt mij toch volkomen duidelijk. Jij gaat bij het ochtendkrieken naar de pers en de politiek. Jij zegt dat je alles wist en dat je een grove inschattingsfout hebt gemaakt. Je trekt het boetekleed aan en je neemt als verantwoordelijke alle schuld op je.’

‘Dus ik moet liegen dat ik alles geweten heb?’

‘Dat is geen liegen, dat heet een constitutionele crisis bezweren. Mark, hoelang ben je nu premier? Tien jaar? Je moet nog veel leren.’

https://www.topics.nl/als(...)D&utm_content=topics
  woensdag 21 oktober 2020 @ 12:45:17 #161
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_195763971
Nou daar zijn ze hoor, de koninklijke excuses.
Twee minuten krommetenentelevisie.

He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_195764176
quote:
7s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 12:45 schreef Ringo het volgende:
Nou daar zijn ze hoor, de koninklijke excuses.
Twee minuten krommetenentelevisie.

Niks mis mee toch , waardeer het wel als mensen spijt betuigen , ook als het de koning is
Kan een ieder overkomen
Wel volgende keer 2x nadenken Willem 👍
pi_195764284
Wow, wat een video :')
pi_195764295
quote:
7s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 12:45 schreef Ringo het volgende:
Nou daar zijn ze hoor, de koninklijke excuses.
Twee minuten krommetenentelevisie.
Wat kan die mooi langzaam voorlezen! En Max kijkt alsof ze in huilen kan uitbarsten, zo schuldbewust. Geef mij maar Willy
  woensdag 21 oktober 2020 @ 13:06:42 #165
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_195764382
quote:
2s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 13:00 schreef Benny het volgende:
Wow, wat een video :')
En wat is het allemaal echt en oprecht :')
  woensdag 21 oktober 2020 @ 13:08:33 #166
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_195764406
Goeie laatste zin. _O_
pi_195764422
quote:
6s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 13:06 schreef ikweethetookniet het volgende:

[..]

En wat is het allemaal echt en oprecht :')
En achter de schermen maar vloeken dat z'n vakantie in het water is gevallen _O-
pi_195764433
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 12:54 schreef Freecky28 het volgende:

[..]

Niks mis mee toch , waardeer het wel als mensen spijt betuigen , ook als het de koning is
Kan een ieder overkomen
Wel volgende keer 2x nadenken Willem 👍
Ik kan het niet waarderen. Hij betreurt het alleen vanwege de ophef. :r
  woensdag 21 oktober 2020 @ 13:10:16 #169
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_195764435
Deze vernederende sofascène is precies wat het jammerende oranjevolk nodig heeft om tot bedaren te komen.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_195764501
Wat een ophef om niks. Echt zielig om zo sneu te denken. Als wij niet op vakantie kunnen dan hij ook niet.
Check it out
  woensdag 21 oktober 2020 @ 13:15:36 #171
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_195764525
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 13:09 schreef jameshond7 het volgende:
En achter de schermen maar vloeken dat z'n vakantie in het water is gevallen _O-
En bespreken hoe ze het de volgende keer wel kunnen flikken zonder betrapt te worden :')
Want binnenkort moeten ze weer op vakantie :') w/
pi_195764574
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 13:14 schreef hjansen82 het volgende:
Wat een ophef om niks. Echt zielig om zo sneu te denken. Als wij niet op vakantie kunnen dan hij ook niet.
Dus als een bedrijf moet bezuinigen en salarissen niet kunnen stijgen maar directie wel bonussen krijgt, moet je dat maar pikken?
  woensdag 21 oktober 2020 @ 13:18:51 #173
21467 franske19
Hit the deck!
pi_195764585
Wat een onzin weer. Al die gemaakte ophef over een vakantie terwijl we in een week tijd even veel geld in die bodemloze Europese put dumpen als wat dat koningshuis in nog geen 300 jaar kost.
"The wolves will come again," said Jojen solemnly. - George R.R. Martin
  woensdag 21 oktober 2020 @ 13:20:26 #174
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_195764618
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 12:54 schreef Freecky28 het volgende:

[..]

Niks mis mee toch , waardeer het wel als mensen spijt betuigen , ook als het de koning is
Kan een ieder overkomen
Wel volgende keer 2x nadenken Willem 👍
ze moeten nog veel leren over hoe je een excuusvideo maakt, ze zitten niet eens op de grond.
pi_195764643
quote:
Ik gun het ze met heel mijn hart, maar weet dat kritiek op de loer ligt. Als in Griekenland of in Nederland het aantal besmettingen sterk toeneemt, kunnen ze zomaar het mikpunt van kritiek worden. Toen België vijf jaar geleden moest opschalen naar terreurniveau vier, lekte een vakantiefoto van koning Filip, in badjas nippend aan een drankje. Ik kan je vertellen, onze steevast aardige zuiderburen waren even niet voor de poes. Dan kun je toch beter terugkeren en ‘gewoontjes’ vakantie vieren in eigen land.
In een artikel over hun vakantie in augustus dit jaar. Ze waren er pas nog geweest :')
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')