Hoe spreekt zij Sjaak uit, vroeg ik me gelijk afquote:Op zaterdag 17 oktober 2020 21:13 schreef MevrouwCactus het volgende:
Nederlands en Engels. Mijn vrouw is Amerikaans en praat Engels met Sjaak, ik Nederlands. Hij is volledig tweetalig met een voorkeur voor Engels.
Nietquote:Op zondag 18 oktober 2020 00:11 schreef flipsen het volgende:
[..]
Hoe spreekt zij Sjaak uit, vroeg ik me gelijk af
Wij voeden gewoon nl op, maar door YouTube spreekt onze 4-jarige een aardig woordje Engels. We kunnen echt een simpel gesprek voeren in het Engels en zo spelenderwijs leren we hem meer bij. Hij heeft moeite om in het nl bepaalde letters uit te spreken, de weinig voorkomende letters in het Engels. Hij praat soms dus ook foutlozer Engels dan het in het Nederlands zou zijn. Hij zit op een school waarbij hij vanaf groep 1 elke dag Engels krijgt. Ik vind dat wij zelf te veel met een accent praten om het hem goed aan te leren.quote:Op zondag 18 oktober 2020 00:08 schreef MaJo het volgende:
Wij zitten eraan te denken om onze zoon tweetalig op te voeden (Nederlands/Engels) maar het voelt toch nog wat vreemd omdat Engels niet onze eerste taal is. Onze besten vrienden, die wij veel zien, zijn Engels dus misschien kan hij het ook op die manier oppikken
Ik ben jaloers.. hier ging meneer vanaf de basisschool uitsluitend NL sprekenquote:Op zondag 18 oktober 2020 11:58 schreef Hilmo het volgende:
Volledig Friestalig maar zoon leert door Nederlandstalige familie, Nederlandse boekjes en vooral tv automatisch Nederlands. En dat gaat zo snel. Grappig is dat bijna alle Friestalige kinderen Nederlands gaan praten bij rollenspellen/spel. Ook twee Friese kids die samen spelen, gaan in rollen spel Nederlands praten. En die van ons spreekt nu met 6 vloeiend beide talen.
Oh meen je /, wat jammerquote:Op zondag 18 oktober 2020 12:02 schreef Declan-Harp het volgende:
[..]
Ik ben jaloers.. hier ging meneer vanaf de basisschool uitsluitend NL sprekenHij verstaat mij prima, maar meer dan ''heit, mem, ik hâld fan dy'' komt er niet uit.
Zijn vader heeft een Nederlandse vrouw, die twee spraken altijd al NL's tegen hem. Ik heb lang geprobeerd Frysk te blijven spreken, maar op laatst is het zó vermoeiend als je wéér ''wat zeg je mem? Praat normaal!'' hoortquote:Op zondag 18 oktober 2020 13:42 schreef Hilmo het volgende:
[..]
Oh meen je /, wat jammerhou oud is hij nu? Hoe hebben jullie daar toen op gereageerd? Ik heb altijd geleerd dat je altijd stug je eigen (fries dan in dit geval) moet blijven doorpraten en er geen aandacht aan besteden. Als hij hier eenmaal door heeft dat hij ons op de kast kan jagen door alleen maar Nederlands te spreken tegen ons, dan gaat hij dat binnen no time doen denk ik
hopelijk krijgt hij dat dus niet door haha.
Maar ik hoor ook wel geregeld om me heen dat ze vanaf een jaar of 13 ofzo dan ineens toch weer fries gaan spreken. Of juist na puberteit.dus geef niet op![]()
Zijn jullie allebei Turks? En is Nederlands voor jullie dan jullie 2de taal?quote:Op zondag 18 oktober 2020 07:53 schreef D.U.M.A.N. het volgende:
Nederlands en Turks hier. Eerlijk gezegd vloeien beide talen door elkaar in het huis. En dat gaat verder prima. Zoonlief heeft over het algemeen een voorkeur voor Nederlands maar bij bepaalde woorden toch voor Turks.
We zijn beiden Turks, maar mijn moedertaal is Nederlands.quote:Op zondag 18 oktober 2020 17:22 schreef amaranta het volgende:
[..]
Zijn jullie allebei Turks? En is Nederlands voor jullie dan jullie 2de taal?
Ik had vorig jaar 2 Turkse jongens in de klas. Bij de een kon je duidelijk horen dat zijn vader in Nederland was opgegroeid. Vader sprak zelfs plat Brabants. Duidelijk dat er thuis ook Nederlands werd gesproken (naast Turks)
Bij de ander kon je juist horen dat ouders nauwelijks Nederlands spraken. Zijn Nederlands was een stuk minder.
Taalbarriere werd ook duidelijk bij het thuiswerken.
Ouders van Turkse jongen 1 begrepen de opdrachten heel goed. En die van het andere kind niet altijd.
Wat is Yoruba?quote:Op zondag 18 oktober 2020 18:14 schreef Smart_ass het volgende:
Wij gaan de kleine ook tweetalig (of misschien drietalig) opvoeden. Ik spreek Nederlands tegen haar, mijn vriend Engels en of Yoruba. Hoe dat gaat is even afwachten, drie talen is misschien wat veel/verwarrend. We wonen in een Engelstalig land overigens.
Cool! En spreken opa en oma Yoruba?quote:Op zondag 18 oktober 2020 20:04 schreef Smart_ass het volgende:
[..]
Een taal die in Nigeria gesproken wordt inderdaad.
Yes! De ene opa en oma spreken Yoruba, de andere opa en oma Nederlands.quote:Op zondag 18 oktober 2020 20:09 schreef amaranta het volgende:
[..]
Cool! En spreken opa en oma Yoruba?
Dan snap ik heel goed dat je die taal aan wil leren.quote:Op zondag 18 oktober 2020 20:17 schreef Smart_ass het volgende:
[..]
Yes! De ene opa en oma spreken Yoruba, de andere opa en oma Nederlands.
Taak gebonden heb ik nooit gedaan. Wel sprak mijn zoon de eerste twee jaar alleen Nederlands tegen mij. Als er andere mensen Nederlands tegen hem begonnen te praten, of vroegen of hij Nederlands kon praten antwoordde hij: "Nederlands is alleen voor papa".quote:Op maandag 19 oktober 2020 10:10 schreef Hilmo het volgende:
Drietalig moet best kunnen dacht ik, vooral als je het taakgebonden houdt. Iets altijd in die taal doen. Lijkt me bijzonder smart! Moet je wel vroeg (nu) mee beginnen dacht ik. Hoe eerder taal horen hoe beter
Volgens mij wordt het afgeraden om dit te doen als het niet je moedertaal is. Beter is dan gewoon zorgen dat ze er op andere manieren mee in aanraking komen, zoals via voorleesboekjes, filmpjes en dergelijke.quote:Op zondag 18 oktober 2020 00:08 schreef MaJo het volgende:
Wij zitten eraan te denken om onze zoon tweetalig op te voeden (Nederlands/Engels) maar het voelt toch nog wat vreemd omdat Engels niet onze eerste taal is. Onze besten vrienden, die wij veel zien, zijn Engels dus misschien kan hij het ook op die manier oppikken
Een extra taal is eigenlijk altijd een verrijking. In dit geval sowieso al omdat je kind dan met hun moeder in haar eerste taal kan communiceren. Maar ook omdat een extra taal zorgt voor het begrijpen van andere nuances en kan helpen met verbanden leggen. Dus je kind heeft er sowieso wat aan.quote:Op vrijdag 30 oktober 2020 14:06 schreef DjVero het volgende:
Mijn vrouw komt uit Thailand en zij wil ons toekomstige kind, als het zo ver is, ook Thais aanleren. Niet per se erg en ze doet haar best maar, maarja, wat heeft zo'n kind daaraan?Kinderen hier moeten al Nederlands, Engels en met een beetje pech ook Frans en/of Duits aanleren.
Spreek je zelf ook Thais? Of versta je het?quote:Op vrijdag 30 oktober 2020 14:06 schreef DjVero het volgende:
Mijn vrouw komt uit Thailand en zij wil ons toekomstige kind, als het zo ver is, ook Thais aanleren. Niet per se erg en ze doet haar best maar, maarja, wat heeft zo'n kind daaraan?Kinderen hier moeten al Nederlands, Engels en met een beetje pech ook Frans en/of Duits aanleren.
Geen ervaring met 3-talig, maar wanneer jij NL spreekt, je vriend Yoruba, dan leert ze het Engels wel in het dagelijks leven buitenshuis? School, opvang, winkels, vriendjes, tv, boekjes etc.quote:Op zondag 18 oktober 2020 18:14 schreef Smart_ass het volgende:
Wij gaan de kleine ook tweetalig (of misschien drietalig) opvoeden. Ik spreek Nederlands tegen haar, mijn vriend Engels en of Yoruba. Hoe dat gaat is even afwachten, drie talen is misschien wat veel/verwarrend. We wonen in een Engelstalig land overigens.
Nee en nee, op misschien vijftig woordjes na. Het is een verschrikkelijke taal die echt in niks lijkt op een Germaanse taal en dus ook niet te leren viel voor mij. Dat zou ik mijn kind ook niet aan willen doen.quote:Op vrijdag 30 oktober 2020 14:14 schreef Citizen.Erased het volgende:
[..]
Spreek je zelf ook Thais? Of versta je het?
Als je ooit terug gaat naar Thailand is het wel fijn als je ook die taal spreekt lijkt me.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |