abonnement Unibet Coolblue
  zondag 18 oktober 2020 @ 21:09:00 #26
12734 amaranta
Alles Dasty!
pi_195720599
quote:
7s.gif Op zondag 18 oktober 2020 20:17 schreef Smart_ass het volgende:

[..]

Yes! De ene opa en oma spreken Yoruba, de andere opa en oma Nederlands.
Dan snap ik heel goed dat je die taal aan wil leren.
pi_195726066
Drietalig moet best kunnen dacht ik, vooral als je het taakgebonden houdt. Iets altijd in die taal doen. Lijkt me bijzonder smart! Moet je wel vroeg (nu) mee beginnen dacht ik. Hoe eerder taal horen hoe beter
pi_195734019
Ah dat taakgebonden wist ik niet, bedankt voor de tip! Moet me sowieso maar even inlezen nog hoe en wat het handigste is.
pi_195741010
quote:
0s.gif Op maandag 19 oktober 2020 10:10 schreef Hilmo het volgende:
Drietalig moet best kunnen dacht ik, vooral als je het taakgebonden houdt. Iets altijd in die taal doen. Lijkt me bijzonder smart! Moet je wel vroeg (nu) mee beginnen dacht ik. Hoe eerder taal horen hoe beter
Taak gebonden heb ik nooit gedaan. Wel sprak mijn zoon de eerste twee jaar alleen Nederlands tegen mij. Als er andere mensen Nederlands tegen hem begonnen te praten, of vroegen of hij Nederlands kon praten antwoordde hij: "Nederlands is alleen voor papa".
Nu praat hij soms Nederland, soms Engels, en dan weer Spaans, net waar hij zin in heeft. Als het wat moeilijker wordt gaat die vaak over op Engels i.v.m. grotere woordenschat.
Ook de zins opbouw in het Nederlands is vaak op zijn Engels.
pi_195741973
Ik vind het ook tof als Sjaak dingen door elkaar gebruikt: “mama, het was een beetje complicated, maar ik heb het uitgefigured.” O+
  dinsdag 20 oktober 2020 @ 09:44:22 #31
149959 SQ
snelle trees
pi_195743118
quote:
0s.gif Op zondag 18 oktober 2020 00:08 schreef MaJo het volgende:
Wij zitten eraan te denken om onze zoon tweetalig op te voeden (Nederlands/Engels) maar het voelt toch nog wat vreemd omdat Engels niet onze eerste taal is. Onze besten vrienden, die wij veel zien, zijn Engels dus misschien kan hij het ook op die manier oppikken :)
Volgens mij wordt het afgeraden om dit te doen als het niet je moedertaal is. Beter is dan gewoon zorgen dat ze er op andere manieren mee in aanraking komen, zoals via voorleesboekjes, filmpjes en dergelijke.
disclaimer
  dinsdag 20 oktober 2020 @ 10:03:25 #32
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_195743327
Wij doen dit wel, dus vanaf jonge leeftijd al Engels praten met N. Ze kijkt ook Engelstalige filmpjes natuurlijk, maar als ze het zelf ook moet gebruiken, leert ze toch meer. We hebben ook buitenlandse familie, dus dan is het gewoon heel handig. Inmiddels spreekt ze heel goed Engels; natuurlijk maakt ze soms fouten (bijv. Nederlandse woordvolgorde gebruiken), maar dat komt vast wel goed als ze meer Engels gaat gebruiken in de toekomst.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_195750183
Was hier wel de bedoeling, Nederlands en Urdu, alleen is dat er helaas niet van gekomen.
Dochterlief kwam op zo`n manier ter wereld dat we de mededeling kregen dat we niet al te hoge verwachtingen van haar moesten hebben in de toekomst. Toen het tweetalige geschrapt want als het Nederlands al moeilijk zou worden... Haar oma woonde bij ons en die sprak wel in Urdu tegen haar, maar manlief heeft alleen Nederlands tegen haar gesproken. Met oma had ze wel een apart taaltje, mengelmoes van Nederlands en Urdu en die twee begrepen elkaar heel goed. Later bleek dochterlief een zhb`er te zijn, had ze dus wel tweetalig kunnen worden opgevoed. Maar toen was het te laat want oma vertrok terug naar Pakistan toen zij vier was, daarna is het er ook niet meer van gekomen.
Nu bij zoonlief is zijn vader te weinig thuis om hem Urdu te leren en verder is er ook niemand die het tegen hem spreekt. Behalve als ie iets flikt, dan vliegen de Urdu uitdrukkingen hem om de oren :D
If they say
Why, why, tell her that it's human nature...
pi_195944643
Mijn vrouw komt uit Thailand en zij wil ons toekomstige kind, als het zo ver is, ook Thais aanleren. Niet per se erg en ze doet haar best maar, maarja, wat heeft zo'n kind daaraan? ;( Kinderen hier moeten al Nederlands, Engels en met een beetje pech ook Frans en/of Duits aanleren.
pi_195944728
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 oktober 2020 14:06 schreef DjVero het volgende:
Mijn vrouw komt uit Thailand en zij wil ons toekomstige kind, als het zo ver is, ook Thais aanleren. Niet per se erg en ze doet haar best maar, maarja, wat heeft zo'n kind daaraan? ;( Kinderen hier moeten al Nederlands, Engels en met een beetje pech ook Frans en/of Duits aanleren.
Een extra taal is eigenlijk altijd een verrijking. In dit geval sowieso al omdat je kind dan met hun moeder in haar eerste taal kan communiceren. Maar ook omdat een extra taal zorgt voor het begrijpen van andere nuances en kan helpen met verbanden leggen. Dus je kind heeft er sowieso wat aan. :Y
pi_195944811
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 oktober 2020 14:06 schreef DjVero het volgende:
Mijn vrouw komt uit Thailand en zij wil ons toekomstige kind, als het zo ver is, ook Thais aanleren. Niet per se erg en ze doet haar best maar, maarja, wat heeft zo'n kind daaraan? ;( Kinderen hier moeten al Nederlands, Engels en met een beetje pech ook Frans en/of Duits aanleren.
Spreek je zelf ook Thais? Of versta je het?

Als je ooit terug gaat naar Thailand is het wel fijn als je ook die taal spreekt lijkt me.
  vrijdag 30 oktober 2020 @ 14:22:13 #37
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_195944977
Ik denk dat je ook je baankansen vergroot als je goed Thais en Nederlands spreekt - er zijn niet veel mensen die dat kunnen.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
pi_195945268
Mijn vrouw is Amerikaans en we wonen in de VS dus mijn kids spreken met name Engels, maar ik blijf als botte Hollander stug Nederlands tegen ze praten :7 waardoor mijn twee 7-jarigen het inmiddels goed verstaan en minder goed praten/lezen, maar ze kunnen het wel. Ben benieuwd hoe dat met hun kleine zusje zal gaan, ik merk nu al dat het meer moeite kost om hetzelfde met haar te doen doordat we met drie kids in een pandemic gewoon superdruk zijn.

Overigens lopen de oudsten allebei bij de logopedie, omdat hun spreken in beide talen behoorlijk achterloopt. Ik denk dat dat komt doordat ze een tweeling zijn plus tweetalig worden opgevoed. Ze zitten allebei boven het 95e percentiel kwa rekenen/lezen/etc scores op school dus ze lopen kwa ontwikkeling niet achter ofzo.

[ Bericht 1% gewijzigd door Shivo op 30-10-2020 17:18:01 ]
Jesus saves but death prevails.
pi_195946309
quote:
1s.gif Op zondag 18 oktober 2020 18:14 schreef Smart_ass het volgende:
Wij gaan de kleine ook tweetalig (of misschien drietalig) opvoeden. Ik spreek Nederlands tegen haar, mijn vriend Engels en of Yoruba. Hoe dat gaat is even afwachten, drie talen is misschien wat veel/verwarrend. We wonen in een Engelstalig land overigens.
Geen ervaring met 3-talig, maar wanneer jij NL spreekt, je vriend Yoruba, dan leert ze het Engels wel in het dagelijks leven buitenshuis? School, opvang, winkels, vriendjes, tv, boekjes etc.
Dat is hier in ieder geval voldoende om NL te leren. Wij praten alleen Limburgs thuis. Geen idee of het vergelijkbaar is omdat deze talen meer op elkaar lijken. Maar lijkt me geen onmogelijke zet, 3 talen.
pi_195955260
Ja klopt Nolita! Althans zo denk ik ook dat het zal gaan. Al vraag ik me af hoe consequent mijn vriend Yoruba met haar zal spreken, zal misschien ook wel (veel) Engels tussen gaan zitten. Ik ga in elk geval alleen Nederlands tegen/met haar praten.
pi_195956399
quote:
2s.gif Op vrijdag 30 oktober 2020 14:14 schreef Citizen.Erased het volgende:

[..]

Spreek je zelf ook Thais? Of versta je het?

Als je ooit terug gaat naar Thailand is het wel fijn als je ook die taal spreekt lijkt me.
Nee en nee, op misschien vijftig woordjes na. Het is een verschrikkelijke taal die echt in niks lijkt op een Germaanse taal en dus ook niet te leren viel voor mij. Dat zou ik mijn kind ook niet aan willen doen. :D

De kans is daarbij ook niet bijster groot dat we de komende veertig jaar daar gaan wonen. Tof vakantieland, maar that's it.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')