mijn verwachting:
![0zWeW]()
ik denk dat Biden redelijk overtuigend PA, WIS en zeker Michigan gaat winnen (de recente +12 in Michigan die FOX News meldde op 8 dagen voor de verkiezing gepeild is volgens mij een sterk teken dat het daar goed voor hem zit... ook al had in 2016 Clinton ook een +12 in michigan, was dat toen 3 weken voor de verkiezing en direkt erna crashte haar rating daar, naar een kleine +3 kort voor de verkiezingen, dichtbij de MoE en de uiteindelijke uitslag van +0.4 voor Trump... Bij Biden loopt hij nu nog steeds op daar en hij zit ruim buiten de MoE in Michigan, en ook zn voorsprong in PA en WIS lijkt eerder op te lopen ... in Wisconsin is net een poll uitgekomen die Biden een +17 voorsprong geeft.... alhoewel ermoedelijkw el een outliner, is het een pollster die bij 538 een A+ rating krijgt :
https://www.langerresearc(...)ttlegrounds-MIWI.pdf).
Ohio zal vermoedelijk wel door Trump gewonnen worden, maar zeker niet met de +10 die hij er in 2016 haalde en Iowa lijkt zelfs enorm spannend te worden, die kan Biden misschien nog winnen...
waarbij mogelijk ook de senaatsrace tussen Ernst en Greenfield een grote bijrol speelt... Ernst was ooit een poster-girl voor de GOP en gold als 'aankomende kroonprionses' maar heeft de verkiezingen behoorlijk grote fouten gemaakt en lijkt te leiden eronder dat ook trump niet meer de 'kiezers-magneet' en heeft haar eigen lot ook te sterk an diens politiek verbonden...
vorige week maakte ze een grote fout door tijdens een debat vast te komen te zitten toen bleek dat ze helemaal geen idee had wat de prijs van sojabonen precies is, wat voor de sojaboeren in Iowa, die een van de belangrijkste economische factoren is, doorslaggevend is... en die sojaboeren waren voor de winsten vand e GOP altijd heel belangrijk.
Florida zal ook spannend worden, maar hierbij denk ik dat de 'swing' onder senioren genoeg voor Biden zal zijn, die in 2016 met 16 punten vorsprong voor Trump kozen, maar waarbij een recent onderzoek juist naar voren bracht dat momenteel Biden een 2 punten voorsprong onder hen heeft...
Ook veelzeggend in dat onderzoek (onders enioren in Florida) was dat van die stemmers die Biden aangaven te willen kiezen 93% Trump een absoluut slechte keuze vonden.. andersom vonden van de Trump-senioren-stemmers slechts 71% Biden onacceptabel... wat erop duid dat de aversie _tegen Biden onder conservatieven vele malen kleiner is dan de aversie jegens Trump onder liberals/moderates. in 2016 was dat erg doorslaggevend, enorm veel kiezers gaven toen aan ook vooral 'tegen' de andere kandidaat te hebben gestemd, terwijl beide kandidaten.
Ik ben ook erg benieuwd naar de marge in 'maverick'-staten als Montana, Alaska, Kansas en Texas (Arizona hoort er eigenlijk ook bij, maar die lijken de dems sowieso te winnen)...
Dat zijn staten die altijd graag een beetje een 'eigen' gang gaan, anti-washington zijn en 'anti-elite'.
in 2016 won Trump daar redelijk stevig, maar juist hier lijkt hij ook stevig verloren te hebben.
Zeker Montana zie ik als 'Dark Horse' waar misschien dankzij het gegeven van onder-polling (weinig pollsters die er peilingen afnemen en degenen die het doen hebben niet de meest verfijnde methodieken) een verrassing kan plaatsvinden. (eenzelfde iets gebeude in 2016 in Wisconsin, wat toen ook buiten het zichtveld van e meeste peilers bleef en erg weinig gepolled werd).
als laatste... Georgia en Nort-Carolina geef ik aan de Republikeinen, maar vermoed dat er enorm veel sprake zal zijn van voter-supresion en verdenkingen van fraude... maar dat de dems dat laten liggen, als ze sowieso winnen.
(Al kan het misschien wel tot een nasleep komen als in de senate race tussen LIndsey Graham en Jaime Harrison heel krap wordt.... Harrison heeft genoeg middelen daar nog een grot probleem van te maken en iig Graham flink te laten zweten)
[ Bericht 5% gewijzigd door RM-rf op 28-10-2020 15:20:33 ]
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25