abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_195651404
.

Houd minimaal 1.5 meter afstand met anderen buiten je huishouden in alle gevallen.

Vragen over je eigen gezondheid: huisarts of GGD
Andere vragen: 0800-1351 (08:00-22:00)

Bij klachten, blijf thuis, en laat je testen!
Om een afspraak te maken voor een Coronatest bel je tussen 08:00 en 20:00 met 0800-1202.
Je kunt ook online een afspraak maken voor een Coronatest via https://coronatest.nl/, hier heb je wel een DigiD voor nodig.

Helpen?
https://www.makers4all.eu/nl/
https://www.extrahandenvoordezorg.nl/
https://www.rodekruis.nl/hulp-in-nederland/ready2help/

Informatie & achtergronden:
Wikipedia
Dr. John Campbell met een dagelijkse update
Dit doet corona met je, als je pech hebt.
Simulaties over waarom social distancing werkt
Video: Wat is exponentiële groei en hoe werkt dat bij uitbraken
Video: Wat is dit coronavirus, wat doet het, wat zijn de maatregelen
Alle artikelen over Covid zijn gratis te lezen op de financial times
Wetenschappelijk Covid19 HUB voor publicaties (dus voor wetenschappelijk geinteresseerden)
Universiteitsindex Leiden
De wetenschappelijke basis achter het Nederlandse coronabeleid (RIVM)

Nederland:
RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu - actuele informatie
Besmettingen per gemeente (RIVM-kaartje)
arcgis kaart van NL
Corona-patiënten op de Nederlanders IC's
Reconstructie NRC
De Groene: Hoe Nederland werd overvallen door het virus
Stichting NICE: Huidige ziekenhuisopnames (en IC-opnames)
Voor de dagrapporten van ziekenhuisopnames: MedischInfo
Zie ook BD Dataplan voor allerlei cijfers en statistieken, bv. per veiligheidsregio of gemeente.

Internationale organisaties:
ECDC European Centre for Disease Prevention and Control
WHO World Health Organisation

Aantallen & Trackers:
Overzicht BD Dataplan Corona Locator Nederland
Overzicht The Netherlands Covid Analytics
Overzicht JHU
Overzicht Worldometers
Overzicht thebaselab
Overzicht WHO
Overzicht BNO News
Alle gevallen, in een lijst
Grafieken zelf maken of Alle grafieken t/m 13apr20
Spreadsheet met cijfers die user joyvke tot 15apr20 bijhield
Verzameling alle NL cijfers
https://twitter.com/mzelst/status/1305541298619928576, uitleg verschillende manieren van tellen van LCPS, RIVM, NICE

Timelapse:
Flourish

COVID-19 feiten
• vooral hoest- en niesdruppeltjes zorgen voor overdracht
• de besmetting is meer dan bij seizoensgriep, maar gelukkig minder dan bij mazelen (2 < R0 < 3)
• verreweg de meesten hebben lichte (griepachtige) klachten
• bijna alle sterfgevallen betreffen ouderen of al zieke mensen
Bron

Gedragsregels in dit topic:
• Probeer niet lollig te doen
• Bij nieuws: graag een bron
• Geen opruiende berichten
• Volg de aanwijzingen van de moderatie op
• Ga niet off-topic
• Geen slowchat in dit topic
• Let een beetje op elkaar

Gelieve Trouw, NRC en Volkskrant niet geheel te citeren. Een link en de header (dat dik gedrukte deel) mag wel. Of zeg het in je eigen woorden, met een link erbij.

Oversterfte met als oorzaak griep (2018) en Covid-19 (2020)

Vermijd drukte! Blijf thuis!

Routekaart:
pi_195651409
quote:
0s.gif Op donderdag 15 oktober 2020 10:33 schreef Momo het volgende:

[..]

Hopen dat er geen oetlul open doet die zijn frustratie uit op een bezorger. Maar schijnbaar snappen mensen dat niet. Toen ik bij de HEMA werkte als 16 jarige Momo als vakkenvuller ben ik ooit verrot gescholden door een klant omdat de roze handdoeken in de aanbieding op waren.
En terecht. Wie denk je wel niet dat je bent om hem zijn eerste levensbehoefte te ontzeggen!

Oh, wacht..
pi_195651414
quote:
0s.gif Op donderdag 15 oktober 2020 10:26 schreef Predator40 het volgende:

[..]

omdat het gewoon een fop maatregel is
Dus omdat je het er niet mee eens bent, kun je de maatregelen best negeren. Zeg maar precies wat Viruswaarheid doet. Of feestende jongeren. Of werkgevers die personeel verplichten op kantoor te komen werken.
'Cause it's easier to fly
Than to face another night
In Southern Sun
And your love is all around
pi_195651430
[..]

Maar zo heeft iedereen wel zijn of haar eigen regio. Want behoort iemand die in Purmerend woont ook tot regio Amsterdam? En tot regio Alkmaar? Of is het een eigen regio? En behoort Weesp ook tot Amsterdam? En Naarden? En Bussum? En Hilversum? Waar ligt de grens?
[/quote]

Ik denk dat een agent in gesprek met een overtreder wel achter komt of zijn intenties correct zijn of dat hij veel te ver van huis is. Is denk ik ook een kwestie van een persoonlijke afweging. Grensgevallen zie je gewoon door het oog.
  donderdag 15 oktober 2020 @ 10:41:42 #5
381953 NaturalScience
The delusion that we have.....
pi_195651437

Wereldwijd gaat het ook niet goed. De afgelopen 24 uur zijn de meeste besmettingen wereldwijd gemeld sinds het begin van de pandemie. 381367 om precies te zijn.
pi_195651438
quote:
0s.gif Op donderdag 15 oktober 2020 10:28 schreef MakkieR het volgende:

[..]

Als je werk hebt buiten Amsterdam dan mag je natuurlijk wel verplaatsen, maar anders kun je prima in Amsterdam blijven. Alles wat je nodig hebt, kun je daar wel vinden.
En dat is een antwoord op mijn vraag over het feesten in een party tent?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_195651449
quote:
0s.gif Op donderdag 15 oktober 2020 10:33 schreef Momo het volgende:

[..]

Hopen dat er geen oetlul open doet die zijn frustratie uit op een bezorger. Maar schijnbaar snappen mensen dat niet. Toen ik bij de HEMA werkte als 16 jarige Momo als vakkenvuller ben ik ooit verrot gescholden door een klant omdat de roze handdoeken in de aanbieding op waren.
Mensen zijn achterlijk

Gister ging het bij Jinek over wat men vond van hoe er aan de regels werd gehouden. Alle punten presteerden slecht ("Houd de samenleving zich aan de maatregelen?", "Houden collega's zich aan de maatregelen?", "Zijn we klaar voor een tweede golf?", etc.), met uitzondering van de vraag "Houd jij je aan de maatregelen?". Die werd positief beantwoord.

Dat is wmb ook best wel typisch Nederlands (en misschien ook wel de mens algemeen). Zelf zijn we superieur en doet een ander het kut, slecht en/of is er altijd wel wat aan te merken. Mensen zouden zich echt eens zelf achter het oor moeten krabben. (Ja, ik ook ;-) )
pi_195651453
quote:
0s.gif Op donderdag 15 oktober 2020 10:41 schreef miss_sly het volgende:

[..]

En dat is een antwoord op mijn vraag over het feesten in een party tent?
Sorry ik heb die vraag denk ik gemist :)
pi_195651477
quote:
0s.gif Op donderdag 15 oktober 2020 10:34 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Ik vind dat een hele fatalistische gedachte. En als je die redenering doortrekt maakt het geen zak uit welke regel je instelt, want 'ze gaan toch wel zuipen'. Oftewel, als je deze redenatie volgt ('ze gaan toch wel feesten') kun je net zo goed gelijk een lockdown instellen met het leger in de straten.
Laten we hopen dat het geen realiteit wordt, maar in deze fase is het ook niet compleet ondenkbaar. Het is en blijft de verantwoordelijkheid van je bevolking en de afgelopen periode heeft bewezen dat mensen er minder toe bereid zijn het 'voor ons allen' te doen tov maart/april. Ik hoop dat de boodschap is aangekomen afgelopen dinsdag.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
  donderdag 15 oktober 2020 @ 10:46:39 #10
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_195651489
quote:
4s.gif Op donderdag 15 oktober 2020 10:41 schreef NaturalScience het volgende:
[ afbeelding ]

Wereldwijd gaat het ook niet goed. De afgelopen 24 uur zijn de meeste besmettingen wereldwijd gemeld sinds het begin van de pandemie. 381367 om precies te zijn.
Hangt ook een beetje van het aantal tests af.
pi_195651495
quote:
0s.gif Op donderdag 15 oktober 2020 10:43 schreef MakkieR het volgende:

[..]

Sorry ik heb die vraag denk ik gemist :)
Jijz egt dat mobiliteit inperken voldoende helpt. Dus als Amsterdammers in Amsterdam blijven, is het probleem opgelost? Ook als ze daar dan in party-tenten lekker gaan feesten, dicht op elkaar en zo? Want ze zijn immers in Amsterdam gebleven en niet naar Schubbekutteveen gereisd.
pi_195651506
quote:
10s.gif Op donderdag 15 oktober 2020 10:42 schreef Benny het volgende:

[..]

Mensen zijn achterlijk

Gister ging het bij Jinek over wat men vond van hoe er aan de regels werd gehouden. Alle punten presteerden slecht ("Houd de samenleving zich aan de maatregelen?", "Houden collega's zich aan de maatregelen?", "Zijn we klaar voor een tweede golf?", etc.), met uitzondering van de vraag "Houd jij je aan de maatregelen?". Die werd positief beantwoord.

Dat is wmb ook best wel typisch Nederlands (en misschien ook wel de mens algemeen). Zelf zijn we superieur en doet een ander het kut, slecht en/of is er altijd wel wat aan te merken. Mensen zouden zich echt eens zelf achter het oor moeten krabben. (Ja, ik ook ;-) )
wat was het ook alweer? 65% vond dat die een betere bestuurder was dan gemiddeld ;)
https://en.wikipedia.org/wiki/Illusory_superiority
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
pi_195651507
quote:
0s.gif Op donderdag 15 oktober 2020 10:45 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

Laten we hopen dat het geen realiteit wordt, maar in deze fase is het ook niet compleet ondenkbaar. Het is en blijft de verantwoordelijkheid van je bevolking en de afgelopen periode heeft bewezen dat mensen er minder toe bereid zijn het 'voor ons allen' te doen tov maart/april. Ik hoop dat de boodschap is aangekomen afgelopen dinsdag.
Dat is naar mijn idee ook de enige reden dat de horeca gesloten is. Niet omdat de horeca het zo slecht doet, je dwingt op die manier het aantal reisbewegingen flink omlaag. Indien dat niet (voldoende) werkt gaan ze richting sluiten van de kantoren en scholen, ook om reisbewegingen omlaag te brengen.

van Dissel et al gaan er vanuit dat minder dan 100% van de mensen zich aan de regels houden, dus de maatregelen worden daarmee sowieso al iets zwaarder aangezet dan nodig is als iedereen dat wel doet.

Tokkies gonna tokkie :(
pi_195651509
quote:
4s.gif Op donderdag 15 oktober 2020 10:41 schreef NaturalScience het volgende:
[ afbeelding ]

Laat nog maar eens de absolute noodzaak zien van een verplichting tot quarantaine en pretreisjes aan banden leggen.

Waarom eigenlijk niet grens dicht voor niet essentiële reizen. Dweilen met de kraan open om in Hugo termen te blijven .
blablablabla
pi_195651510
quote:
0s.gif Op donderdag 15 oktober 2020 10:45 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

Het probleem is natuurlijk ook dat de regering zelf met Grappenhaus voorop geloofwaardigheid begint te verliezen. Je verwacht toch op zijn minst dat zij het goede voorbeeld zijn.
pi_195651521
quote:
0s.gif Op donderdag 15 oktober 2020 10:47 schreef zalkc het volgende:

[..]

wat was het ook alweer? 65% vond dat die een betere bestuurder was dan gemiddeld ;)
Niet "De beste schippers staan aan wal", maar "De beste schipper ben ik"
pi_195651523
quote:
0s.gif Op donderdag 15 oktober 2020 10:47 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Jijz egt dat mobiliteit inperken voldoende helpt. Dus als Amsterdammers in Amsterdam blijven, is het probleem opgelost? Ook als ze daar dan in party-tenten lekker gaan feesten, dicht op elkaar en zo? Want ze zijn immers in Amsterdam gebleven en niet naar Schubbekutteveen gereisd.
Was 't niet 2 jaar terug ofzo dat Amsterdam zei dat ze zich niet aan bepaalde wetten gingen houden, en er zoveel discussie was omdat Amsterdam zich daarmee onafhankelijk verklaarde etc?

Makkelijk toch, Amsterdam een apart land maken, en dan zegt Nederland gewoon: Zie je, wij doen 't prima. Dat land naast ons, Amsterdam, die doen 't pas beroerd! :o
pi_195651525
Opbeurende opmerking van Van Dissel (not)...de kerst in lockdown doorbrengen. :{

https://www.volkskrant.nl(...)n-lockdown~b92b2f1d/
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_195651530
quote:
0s.gif Op donderdag 15 oktober 2020 10:47 schreef chratnox het volgende:

[..]

Dat is naar mijn idee ook de enige reden dat de horeca gesloten is. Niet omdat de horeca het zo slecht doet, je dwingt op die manier het aantal reisbewegingen flink omlaag. Indien dat niet (voldoende) werkt gaan ze richting sluiten van de kantoren en scholen, ook om reisbewegingen omlaag te brengen.

van Dissel et al gaan er vanuit dat minder dan 100% van de mensen zich aan de regels houden, dus de maatregelen worden daarmee sowieso al iets zwaarder aangezet dan nodig is als iedereen dat wel doet.

Tokkies gonna tokkie :(
Minder dan 100% lijkt me best een aardige inschatting :7
pi_195651532
quote:
1s.gif Op donderdag 15 oktober 2020 10:49 schreef capricia het volgende:
Opbeurende opmerking van Van Dissel (not)...de kerst in lockdown doorbrengen. :{

https://www.volkskrant.nl(...)n-lockdown~b92b2f1d/
Ga ik stiekem ook wel vanuit
  Moderator / Redactie Sport donderdag 15 oktober 2020 @ 10:50:06 #21
416575 crew  Evenstar
Also known as Kyran or Theoden
pi_195651540
Hmmm collega positief getest en een paar anderen thuis met klachten. Die worden vandaag getest. Allemaal collega's waar ik mee heb gewerkt.
  donderdag 15 oktober 2020 @ 10:50:29 #22
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_195651545
quote:
0s.gif Op donderdag 15 oktober 2020 10:47 schreef Elan het volgende:

[..]

Waarom eigenlijk niet grens dicht voor niet essentiële reizen. Dweilen met de kraan open om in Hugo termen te blijven .
We zitten op een schip maar ook als onderdeel van een vloot. Het is onverstandig om onze koers zo te verleggen dat we geïsoleerd op zee terecht komen terwijl we ook van elkaars vaarwater profiteren.
pi_195651549
quote:
0s.gif Op donderdag 15 oktober 2020 10:47 schreef MakkieR het volgende:

[..]

Het probleem is natuurlijk ook dat de regering zelf met Grappenhaus voorop geloofwaardigheid begint te verliezen. Je verwacht toch op zijn minst dat zij het goede voorbeeld zijn.
Ja, dat verwacht je. En als dat goede voorbeeld niet komt, of als er een verkeerd voorbeeld komt, betekent dat niet dat anderen dan ineens ook niet meer datgene heoven te doen wat wordt uitgedragen. Ik vind dat een heel vreemde redenatie.
pi_195651551
quote:
1s.gif Op donderdag 15 oktober 2020 10:50 schreef Kyran het volgende:
Hmmm collega positief getest en een paar anderen thuis met klachten. Die worden vandaag getest. Allemaal collega's waar ik mee heb gewerkt.
beetje kerel komt gewoon naar het werk als die een beetje ziek is ;)
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
pi_195651555
quote:
2s.gif Op donderdag 15 oktober 2020 10:49 schreef Benny het volgende:

[..]

Ga ik stiekem ook wel vanuit
Over 5 weken komt Sinterklaas al aan.. ;(
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')