Volgens mij is 26x26x10x10x10x10x10 = 67.600.000.quote:Op woensdag 14 oktober 2020 21:34 schreef kree het volgende:
Ik denk vraag het even hier want wss wel iemand die het weet. Ok let op ik poste het volgende en gaat even over een staatslot. Nu heb ik dit ooit gehad en dit is wat me nog bijhing en volgens mij doe ik het ook goed.
Maar op 1 of andere manier twijfel ik of ik dit nu goed zeg. Want ik weet dat dit met !faculteit ook nog kan op een andere manier. Maar ff om te bevestigingen kan ik er vanuit gaan dat dit klopt wat ik wel zo zeg?
Gaat dus om 1 winkans op een 5 cijfer nr plus 2 leters uit het hele alfabet. Voor wie staatsloten niet kent die moeten dus allemaal goed zijn. Nou vast iemand die hier nog helemaal inzit.
Volgens mij bereken je dit zo op de hoofdprijs dan natuurlijk.
5cijfers10mogelijk x2letters26mogelijk
105 x 262=...... reken maar uit
Althans disclaimer want ik ben met HBO echt gefaald op wiskunde en statestiek voor wat dat aan gaat. Volgens mij kan deze berekening simpeler nog met faculteiten enzo.. maar wat ik me er vaag van herinner.
Maar als je die som uit kunt rekenen. Je komt richting de dit en moest ik met google doen
6.5536e+14 Wat in gaat houden in een normaal nr 6.610x14
Dus of te wel een kans van 1 op 660.000.000.000.000 op de hoofdprijs
Als ik het goed doe hoor, anders verbeter me maar /disclaimer
Dat dacht ik ook, punt is je weet nooit hoeveel, dus dan moet er een schatting aan verkochte loten bij of een deling ergens. Maar nu gaat het voor mij al wiskundig een ellende worden.quote:Op woensdag 14 oktober 2020 21:39 schreef Filosoofert het volgende:
De staatsloterij trekt (sinds een tijdje) toch alleen uit de verkochte loten?
Volgens mij klot dat niet want nu hou je de rekenregels toch niet aan?quote:
Welke regel voldoet dit precies niet aan volgens jou?quote:Op woensdag 14 oktober 2020 21:41 schreef kree het volgende:
[..]
Volgens mij klot dat niet want nu hou je de rekenregels toch niet aan?
Maar je kan ook beseffen dat als 1 op de 660.000.000.000.000 een keer wint dat dan niemand deze eeuw gaat winnen zeg maar... dus dat jouw antwoord niet klopt..quote:Op woensdag 14 oktober 2020 21:41 schreef kree het volgende:
[..]
Volgens mij klot dat niet want nu hou je de rekenregels toch niet aan?
Niet 2^26 maar 26^2 en dat maakt een enorm verschilquote:Op woensdag 14 oktober 2020 21:43 schreef kree het volgende:
Je moet die eerste 2 goed hebben en die laatste nu schrijf ik het zelfde toch 10^5 En dan nog 2^26
What the hell ik weet het niet zeker meer nu???
Wat doet ie dan nu verkeerd bij mij als ik dit intype op google want eigenlijk is het hetzelrfde
Geen idee kwadrateren gaat voor dus als ik die van mij uit ga schrijven dan kom ik gewoon op precies hetzelfde als jou?quote:Op woensdag 14 oktober 2020 21:43 schreef spinazieruiker het volgende:
[..]
Welke regel voldoet dit precies niet aan volgens jou?
Daarom ik had ook al mijn twijfels vandaar de vraag. Kans om te winnen is sowieso niks maar vond het ook wel erg veel.quote:Op woensdag 14 oktober 2020 21:43 schreef phoenyx het volgende:
[..]
Maar je kan ook beseffen dat als 1 op de 660.000.000.000.000 een keer wint dat dan niemand deze eeuw gaat winnen zeg maar... dus dat jouw antwoord niet klopt..
Het maakt niet uit of je nu met decimalen, letters, fruitsoorten of automerken te maken hebt;quote:Op woensdag 14 oktober 2020 21:43 schreef kree het volgende:
Je moet die eerste 2 goed hebben en die laatste nu schrijf ik het zelfde toch 10^5 En dan nog 2^26
What the hell ik weet het niet zeker meer nu???
Wat doet ie dan nu verkeerd bij mij als ik dit intype op google want eigenlijk is het hetzelrfde
Nee ik wilde het afraden, maar vond al dat ik wel op een heeel hoog getal kwam. Maar beetje weggezakt die wiskunde bij mij hahaquote:
quote:Op woensdag 14 oktober 2020 21:48 schreef kree het volgende:
Ik zie het punt al
Volgens mij is dat het heb de machten omgedraaid
5^10*26^2=
Dat is sowieso zo maar dat maakt een deelfactor uit ergens. Maar je krijgt nooit te weten hoeveel dus dat is een gok nummerquote:Op woensdag 14 oktober 2020 21:53 schreef spinazieruiker het volgende:
Check sowieso even of ze uit alle lotnummers of alleen verkochte loten trekken. De laatste jaren in principe het laatste.
Wordt het aantal verkochte loten ook bekend gemaakt bij elke trekkingsuitslag? Dan heb je een aardige indruk.
Ok yeahhhhhquote:
Nou voorlopig nog beter iigquote:Op woensdag 14 oktober 2020 21:57 schreef phoenyx het volgende:
Een leerling kan maar zo goed zijn als zijn leraar kree.
Ik ga zo slapen Kree, als er iets is wat je nog tegen mij wil zeggen dan is nu het moment. Ik reageer pas morgen na werktijd weer.quote:
Ja ff hoe zetten we er een factor in want ok die winkans is het aantal loten verkocht natuurlijk.quote:Op woensdag 14 oktober 2020 22:02 schreef phoenyx het volgende:
[..]
Ik ga zo slapen Kree, als er iets is wat je nog tegen mij wil zeggen dan is nu het moment. Ik reageer pas morgen na werktijd weer.
Haha ja die heb ik niet eens gehaald joh... lol wel heel lang gedaan en toen kregen we statestieken enzo en dat was mijn faalpunt. Lol want het is nog veel ingewikkelder dit leren ze op VWO al denkquote:Op woensdag 14 oktober 2020 22:10 schreef phoenyx het volgende:
Ik heb geen idee, mijn hoogst genoten opleiding is HBO
Klopt maar de staatsloterij wel. Want het punt is. Ze loten nu wel on de verkochte loten. Dus het zijn niet alle nrs meer. Maar dat is dus een getal wat ze nooit bekend gaan maken. Van zoveel verkocht enzo. Ja mss achteraf niet ervoor.quote:Op woensdag 14 oktober 2020 22:16 schreef feitcepsrep het volgende:
Even voor de simpelen onder ons.
5 slots voor alleen cijfers zijn in totaal 10 mogelijkheden met slot (0 t/m 9), dus inderdaad 10 x 10 x 10 x 10 x 10 (105).
2 slots met daarbij alleen letters, 26 mogelijkheden per slot (a t/m z), dus inderdaad 26 x 26 (262).
Totale winkans is dus 1 : (10 x 10 x 10 x 10 x 10 x 26 x 26) ( 1: (105 x 262 ) zoals @:kree al zei, en dat is inderdaad 6,76x10^10.
En de Lotto kan ook niet vallen, dus het is onafhankelijk van het aantal loten.
Daarentegen vergroot je winkans bij het kopen van een 2e lot wel met 50%, daarna 33%, daarna 25% etc. Dus gezien inleg vs kans zou ik 4 loten nemen. Daarna neemt de mogelijkheid tot winnen onevenredig toe naar gelang van inleg
Dan is het simel aantsal slot is eerste getal. De mogenlijkhede van die in het kwadraat. Naja zelfde voor letters 2 letter slots 26 in kwadraat. Gvd kun jij geen leraar worden?quote:Op woensdag 14 oktober 2020 22:22 schreef kree het volgende:
Ja als slots moet je het zien idd, Dat is een slim plan. Nu snap ik die kwadraten enzo wel daar niet van. Maar waarom hebben ze het mij niet op die manier geleerd vroeger ipv dat ik 3 mnd moest worsterlen voor ik er worst van kon maken
Zelfde met kentekens van de vorm x - xxx -xx bijvoorbeeld. Wanneer slot 1 altijd een cijfer is, Slot 2 t/m 4 letters en slot 5 & 6 cijfers, dan kom je uit op (101 x 263 x 102 ) = 17.576.000 mogelijke combinaties.quote:Op woensdag 14 oktober 2020 22:23 schreef kree het volgende:
[..]
Dan is het simel aantsal slot is eerste getal. De mogenlijkhede van die in het kwadraat. Naja zelfde voor letters 2 letter slots 26 in kwadraat. Gvd kun jij geen leraar worden?
Die berekening was ik natuurlijk achter gekomen wel, want ok toch teveel wiskunde gehad om te denken ik twijfel aan waar ik nu op uitkom. En is best veel kan ik je vertellen als je ongeveer tot klas 3 hbo elektro komt. Want ok de rest wil ik maar liever uit mn geheugen verdrijven maar was ook nog differentieren en integreren en op een tempo in de klas op hbo van was al moeilijk bij te schrijven. Maar ben nog tot klas na 2.5 gekomen hoor met alles van de 4 maar toen gebeurde er zoveel persoonlijk vooral dat ik het uiteindelijk niet meer trok. Nog doorgegaan een hele tijd dus heb nog heel wat lessen gevolgd en gehaald. Maar uiteindelijk was ik het zo zat en ben ik gaan werken. Ik trok het niet meer gewoon want liep achter en moest dan weer met andere klassen mee etc. Dat heeft me gekilled.quote:Op woensdag 14 oktober 2020 22:27 schreef feitcepsrep het volgende:
@:kree ahh op die manier.
Dan zou je er met een omweg nog steeds achter kunnen komen wat grofweg het aantal verkochten loten is geweest per trekking.
Ik ga er vanuit dat de bedrijfsresultaten openbaar worden gemaakt en dus voor iedereen inzichtelijk zijn. Mijn kennis is daar absoluut onvoldoende voor, maar wanneer je alle posten filtert tot de totale omzet vs de totale winst, zal een ruwe schatting gemaakt kunnen worden van de marge die ze aanhouden en welke statistische kans erbij komt kijken, om zo op basis van de hoogte van het prijzengeld tot een hoeveelheid loten te komen.
Klopt ik snap de som weer. Ik wist het idee wel maar draaide de kwadraten om met de (hoe noem je dat) noemers of dat is meer voor breuken he. Maar zelfde idee.quote:Op woensdag 14 oktober 2020 22:30 schreef feitcepsrep het volgende:
[..]
Zelfde met kentekens van de vorm x - xxx -xx bijvoorbeeld. Wanneer slot 1 altijd een cijfer is, Slot 2 t/m 4 letters en slot 5 & 6 cijfers, dan kom je uit op (101 x 263 x 102 ) = 17.576.000 mogelijke combinaties.
| 1 2 3 | 5^10*26^2 --------------------- ------- = kans om op winnende lot ???????? |
Tot zo ver ben ik nooit gekomen, voor die tijd was ik ook al gestrand op het HBOquote:Op woensdag 14 oktober 2020 22:39 schreef kree het volgende:
[..]
Klopt ik snap de som weer. Ik wist het idee wel maar draaide de kwadraten om met de (hoe noem je dat) noemers of dat is meer voor breuken he. Maar zelfde idee.
Maar ken je faculteit ook? Want volgens mij kan het daarmee ook maar volgens mij faculteit werkt toch soort andersom als in kwadraten of iig op een andere manier.
Maar daarmee kun je het volgens mij ook uitrekenen iig het getallen stuk.?
Ja gaan we een berekening verder. Maar vindt t wel leuk om ff over door te kletsen. Hoewel ik wiskunde toen zo onwijs haatte, maar wil niet zeggen dat ik er nu praktisch toch meer soms aan nodig heb alsdat ik toen had. Of nouja nu niet want geen werk en vaak niet laatste jaren. Maar toch wel nodig gehad. Maar het zakt een beetje weg he als je er niks mee doet. Bedoel simpele berekeningen kan ik nog wel. Maar die dingen die ik toen haalde over motoren berekenenen met draaistromen erin en verschillende fases is aardig weg hoor bij mij. Of antennes en verzenden. My god zonde eigenlijk. Maar het zakt nou eenmaal weg als je het niet gebruikt. Voordeel makkelijker op te halen wel weer ookquote:Op woensdag 14 oktober 2020 22:47 schreef feitcepsrep het volgende:
[..]
Tot zo ver ben ik nooit gekomen, voor die tijd was ik ook al gestrand op het HBODaar zou ik me dan in moeten verdiepen.
Om even terug te komen op die ruwe schatting:
Als je uitzoekt hoeveel abonnees de Staatsloterij heeft, dan heb je een vaste waarde die maandelijks terug komt. Dus stel er zijn 1,2mil abonnees, dan worden er maandelijks sowieso 100.000 loten verkocht.
Wanneer de jackpot hoger en hoger wordt, zal het aantal loten dus stijgen met x^r + 100.000. Echter, voor elk lot dat verkocht wordt gaat een x bedrag naar de staatskas, een x bedrag naar de prijzenpot en een x bedrag naar de vaste en variabele lasten.
Dat houdt dus in dat de “uitbetalingskosten” per lot in verhouding groter worden, naar mate de prijzenpot stijgt, ten opzichte van het aantal loten dat wordt verkocht.
Dat houdt in dat je kansen om de jackpot te winnen waarschijnlijk het grootst zijn bij een lagere jackpot, zeg 5-8 miljoen oid.
Ik vond het een goeie slimme manier om wel te onthouden. Heeej maar ok ik was in de buurt he... lol Alleen wat omgedraaid. Krijg je met wiskundequote:Op woensdag 14 oktober 2020 22:30 schreef feitcepsrep het volgende:
[..]
Zelfde met kentekens van de vorm x - xxx -xx bijvoorbeeld. Wanneer slot 1 altijd een cijfer is, Slot 2 t/m 4 letters en slot 5 & 6 cijfers, dan kom je uit op (101 x 263 x 102 ) = 17.576.000 mogelijke combinaties.
De kans dat je de jackpot wint bij verloting onder de verkochte loten is heel simpel:quote:Op woensdag 14 oktober 2020 22:46 schreef kree het volgende:
Dus ik denk met in aanrekening houden van en noem het maar ?????? Getal verkochte loten komen we hierop
[ code verwijderd ]
Kan ik niet netjes die subscript doen enzo voor de kwadraat nrs. Maar jullie snappen dat ^ voor quadraat staat en * voor doe deer X
Leuke invalshoek!quote:Op woensdag 14 oktober 2020 22:16 schreef feitcepsrep het volgende:
Daarentegen vergroot je winkans bij het kopen van een 2e lot wel met 50%, daarna 33%, daarna 25% etc. Dus gezien inleg vs kans zou ik 4 loten nemen. Daarna neemt de mogelijkheid tot winnen onevenredig toe naar gelang van inleg
Uitdaging:quote:Op woensdag 14 oktober 2020 23:19 schreef kree het volgende:
Maargoed kansberekening enzo ff weer voor het topic nu dan maar
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |