abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 14 oktober 2020 @ 09:10:20 #1
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_195627429

Houd minimaal 1.5 meter afstand met anderen buiten je huishouden in alle gevallen.

Vragen over je eigen gezondheid: huisarts of GGD
Andere vragen: 0800-1351 (08:00-22:00)

Bij klachten, blijf thuis, en laat je testen!
Om een afspraak te maken voor een Coronatest bel je tussen 08:00 en 20:00 met 0800-1202.
Je kunt ook online een afspraak maken voor een Coronatest via https://coronatest.nl/, hier heb je wel een DigiD voor nodig.

Helpen?
https://www.makers4all.eu/nl/
https://www.extrahandenvoordezorg.nl/
https://www.rodekruis.nl/hulp-in-nederland/ready2help/

Informatie & achtergronden:
Wikipedia
Dr. John Campbell met een dagelijkse update
Dit doet corona met je, als je pech hebt.
Simulaties over waarom social distancing werkt
Video: Wat is exponentiële groei en hoe werkt dat bij uitbraken
Video: Wat is dit coronavirus, wat doet het, wat zijn de maatregelen
Alle artikelen over Covid zijn gratis te lezen op de financial times
Wetenschappelijk Covid19 HUB voor publicaties (dus voor wetenschappelijk geinteresseerden)
Universiteitsindex Leiden
De wetenschappelijke basis achter het Nederlandse coronabeleid (RIVM)

Nederland:
RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu - actuele informatie
Besmettingen per gemeente (RIVM-kaartje)
arcgis kaart van NL
Corona-patiënten op de Nederlanders IC's
Reconstructie NRC
De Groene: Hoe Nederland werd overvallen door het virus
Stichting NICE: Huidige ziekenhuisopnames (en IC-opnames)
Voor de dagrapporten van ziekenhuisopnames: MedischInfo
Zie ook BD Dataplan voor allerlei cijfers en statistieken, bv. per veiligheidsregio of gemeente.

Internationale organisaties:
ECDC European Centre for Disease Prevention and Control
WHO World Health Organisation

Aantallen & Trackers:
Overzicht BD Dataplan Corona Locator Nederland
Overzicht The Netherlands Covid Analytics
Overzicht JHU
Overzicht Worldometers
Overzicht thebaselab
Overzicht WHO
Overzicht BNO News
Alle gevallen, in een lijst
Grafieken zelf maken of Alle grafieken t/m 13apr20
Spreadsheet met cijfers die user joyvke tot 15apr20 bijhield
Verzameling alle NL cijfers
https://twitter.com/mzelst/status/1305541298619928576, uitleg verschillende manieren van tellen van LCPS, RIVM, NICE

Timelapse:
Flourish

COVID-19 feiten
• vooral hoest- en niesdruppeltjes zorgen voor overdracht
• de besmetting is meer dan bij seizoensgriep, maar gelukkig minder dan bij mazelen (2 < R0 < 3)
• verreweg de meesten hebben lichte (griepachtige) klachten
• bijna alle sterfgevallen betreffen ouderen of al zieke mensen
Bron

Gedragsregels in dit topic:
• Probeer niet lollig te doen
• Bij nieuws: graag een bron
• Geen opruiende berichten
• Volg de aanwijzingen van de moderatie op
• Ga niet off-topic
• Geen slowchat in dit topic
• Let een beetje op elkaar

Gelieve Trouw, NRC en Volkskrant niet geheel te citeren. Een link en de header (dat dik gedrukte deel) mag wel. Of zeg het in je eigen woorden, met een link erbij.

Oversterfte met als oorzaak griep (2018) en Covid-19 (2020)

Vermijd drukte! Blijf thuis!

Routekaart:
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  woensdag 14 oktober 2020 @ 09:11:51 #2
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_195627460
quote:
0s.gif Op woensdag 14 oktober 2020 09:00 schreef chratnox het volgende:

[..]

Het grootste aantal positieve tests vindt plaats onder 20-29 en 40-49 uit mn hoofd. Ik heb geen idee hoeveel kinderen er getest zijn, maar 20-29 loopt meestal niet op een middelbare school rond, wellicht op een uni. Het kan dus zijn dat in die 40-49 leraren oververtegenwoordigd zijn, maar het is idd niet logisch aan te nemen dat die clusters zich op scholen gevormd hebben.

Dan maak ik wel onderscheid tussen scholen en universiteiten.
Dit ging om middelbare scholen, dus kinderen in de categorie 12-18 en daar houdt de RIVM hele uitgebreide cijfers over bij en die cijfers geven op geen enkele manier een indicatie om aan te nemen dat de scholen en het openen er van een belangrijke rol spelen/speelt in deze tweede golf en in de besmettingscijfers. Maar dat zijn cijfers die @Elan niet wil zien want dan valt het fundament onder zijn wereldbeeld weg, dus daarom probeert hij nu te doen alsof het gewoon allemaal toch zo is als hij altijd al dacht en zei dat het zou zijn.
pi_195627476
quote:
80s.gif Op woensdag 14 oktober 2020 08:57 schreef F.Sinatra het volgende:

[..]

Dat heb ik compleet gemist dan.
De Jonge zei het, zo’n 17.30 minuten in de persconferentie.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_195627478
Lockdown werkt niet.

twitter
pi_195627490
quote:
0s.gif Op woensdag 14 oktober 2020 09:12 schreef Nober het volgende:
Lockdown werkt niet.

[ twitter ]
Wat werkt dan wel in jouw ogen?
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_195627504
quote:
0s.gif Op woensdag 14 oktober 2020 08:58 schreef VoMy het volgende: [..] Dit is toch hilarisch. Jij doet een claim dat de scholen dicht moeten omdat daar de besmettingen plaatsvinden. Ik geef aan dat als je naar de cijfers kijkt, dat daar helemaal niet uit blijkt dat scholen voor besmettingen zorgen en dat de trend van besmettingen onder jongeren eerder volgend is op de volwassenen dan andersom, wat er dus op duidt dat de jongeren door de volwassenen worden aangestoken en zo besmet raken. Nu ga ik je iets heel schokkends vertellen, namelijk dat de meeste volwassenen niet rondlopen op een middelbare school. Hoe jij daar dan uit weet te destilleren dat de middelbare scholen dicht moeten omdat jongeren daar besmet raken, en ik dat ook nog eens gezegd heb, is mij een raadsel, maar het is echt een weergaloos staaltje van jezelf voor de gek houden omdat je niet durft in te zien dat je intuïtie en de werkelijkheid door een ravijn van elkaar gescheiden worden. Bewonderenswaardig.
Eind september waren er kennelijk al 370 scholen besmet. Volgens Van Dissel in het artikel uit Trouw dat ik postte besmetten leerlingen elkaar gewoon net zo hard. En waarom niet? Zij zijn net zo goed besmettelijk! FOK! viroloog Vomy beweert echter zonder welke vorm van onderbouwing (exacte aantallen worden tenslotte niet geregistreerd) van niet. Over compleet lachwekkende claims gesproken. Je doet zelf een aardige duit in het zakje met je verhaal.
blablablabla
  woensdag 14 oktober 2020 @ 09:18:17 #7
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_195627574
Frankrijk blijkbaar naar verwachting volgende week al bijna aan max capaciteit op de IC?
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_195627589
quote:
Lockdown werkt niet.

[ twitter ]
Waarom praat ze alsof we 6 jaar oud zijn
  woensdag 14 oktober 2020 @ 09:20:32 #9
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_195627603
Tsjechië ook flink dichter. Alle horeca dicht (nachtclubs waren daar overigens nog geopend), scholen en universiteiten gesloten voor drie weken.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  woensdag 14 oktober 2020 @ 09:20:59 #10
52811 DustPuppy
The North Remembers
pi_195627606
quote:
0s.gif Op woensdag 14 oktober 2020 09:19 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:

[..]

Waarom praat ze alsof we 6 jaar oud zijn
Zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten.
"The north remembers, Lord Davos. The north remembers, and the mummer’s farce is almost done.”
pi_195627608
Laten we het wel in perspectief blijven zien mensen. We creëeren veel te veel ansgt.

Van onze 17.000.000 mensen liggen er momenteel 0,0070% (1230) in het ziekenhuis.

De kans om de staatsloterij te winnen is bijna groter.

Het is zo weinig.
Love is in the air!
pi_195627618
Ik heb 50 IIR mondkapjes besteld bij hulptroepen.nu :)
  woensdag 14 oktober 2020 @ 09:22:09 #13
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_195627625
quote:
0s.gif Op woensdag 14 oktober 2020 09:21 schreef Landgeld het volgende:
Laten we het wel in perspectief blijven zien mensen. We creëeren veel te veel ansgt.

Van onze 17.000.000 mensen liggen er momenteel 0,0070% (1230) in het ziekenhuis.

Het is zo weinig.
Die langspeelplaat van jou stopt ook maar niet.
pi_195627626
quote:

Het is zo weinig.
Ik ga gelijk een staatslot kopen ^O^
  woensdag 14 oktober 2020 @ 09:23:21 #15
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_195627635
Gisteren regels versoepeld, vandaag wederom recordaantal besmettingen. Bulgarije gaat voor hoofdprijs achterlijkste land ter wereld _O_
pi_195627636
quote:

Het is zo weinig.
Hoe kun je na 7 maanden nog steeds niet snappen waar deze crisis precies over gaat. Af en toe maak ik mij echt zorgen om bepaalde mensen in dit land.
pi_195627637
quote:

Het is zo weinig.
Je moet het ook niet met alle inwoners vergelijken, maar met het aantal besmettingen. Daarbij gaat het om meer dan enkel de kwantiteit, ook de blijvende schade die je kan oplopen speelt een rol.
pi_195627652
quote:
Lockdown werkt niet.

[ twitter ]
Een lockup voor hem wel.
  woensdag 14 oktober 2020 @ 09:24:51 #19
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_195627657
quote:
0s.gif Op woensdag 14 oktober 2020 09:23 schreef Simmertje het volgende:

[..]

Hoe kun je na 7 maanden nog steeds niet snappen waar deze crisis precies over gaat. Af en toe maak ik mij echt zorgen om bepaalde mensen in dit land.
Dan ben je of kei- maar dan ook écht keihard aan het trollen of je mist gewoon bepaalde cognitieve vaardigheden. In beide gevallen verander je er in ieder geval weinig aan.
pi_195627659
quote:
2s.gif Op woensdag 14 oktober 2020 09:23 schreef DW457 het volgende:

[..]

Je moet het ook niet met alle inwoners vergelijken, maar met het aantal besmettingen. Daarbij gaat het om meer dan enkel de kwantiteit, ook de blijvende schade die je kan oplopen speelt een rol.
Serieuze vraag, welke blijvende schade bedoel je?

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 14-10-2020 09:25:08 ]
  woensdag 14 oktober 2020 @ 09:24:58 #21
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_195627661
Wat ik trouwens niet geheel begrijp, is waarom de normale zorg moet wijken voor Covid19, als door dat afschalen er ook mensen overlijden.
Waarom krijgt Covid19 dan voorrang? Omdat het accuter is? Omdat het nog nieuw is?

Natuurlijk snap ik dat evt knieoperaties ofzo uitgesteld worden, als ze niet levensbedreigend zijn. Maar zoals ze benoemen kankerbehandelingen of wat dan ook, die wil je niet afschalen.

Dus waarom krijgt Covid dan zoveel voorrang?
pi_195627663
quote:

Het is zo weinig.
Mijn grote angst zit niet in het wel of niet besmet raken met corona.
Voor mij is het afschalen van de reguliere zorg een veel grotere zorg.
pi_195627671
quote:
2s.gif Op woensdag 14 oktober 2020 09:24 schreef Cue_ het volgende:
Wat ik trouwens niet geheel begrijp, is waarom de normale zorg moet wijken voor Covid19, als door dat afschalen er ook mensen overlijden.
Waarom krijgt Covid19 dan voorrang? Omdat het accuter is? Omdat het nog nieuw is?

Natuurlijk snap ik dat evt knieoperaties ofzo uitgesteld worden, als ze niet levensbedreigend zijn. Maar zoals ze benoemen kankerbehandelingen of wat dan ook, die wil je niet afschalen.

Dus waarom krijgt Covid dan zoveel voorrang?
Acuter, besmettelijk?
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_195627674
quote:
0s.gif Op woensdag 14 oktober 2020 09:24 schreef chratnox het volgende:

[..]

Welke blijvende schade bedoel je?
Hersenschade, chronisch vermoeidheid, blijvende kortademigheid, aanzienlijk teruggelopen conditie en natuurlijk alles wat we nu nog niet kunnen weten.
pi_195627677
quote:

Het is zo weinig.
Met een verdubbeling iedere 14 dagen.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')