abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_195591938

Houd minimaal 1.5 meter afstand met anderen buiten je huishouden in alle gevallen.

Vragen over je eigen gezondheid: huisarts of GGD
Andere vragen: 0800-1351 (08:00-22:00)

Bij klachten, blijf thuis, en laat je testen!
Om een afspraak te maken voor een Coronatest bel je tussen 08:00 en 20:00 met 0800-1202.
Je kunt ook online een afspraak maken voor een Coronatest via https://coronatest.nl/, hier heb je wel een DigiD voor nodig.

Helpen?
https://www.makers4all.eu/nl/
https://www.extrahandenvoordezorg.nl/
https://www.rodekruis.nl/hulp-in-nederland/ready2help/

Informatie & achtergronden:
Wikipedia
Dr. John Campbell met een dagelijkse update
Dit doet corona met je, als je pech hebt.
Simulaties over waarom social distancing werkt
Video: Wat is exponentiële groei en hoe werkt dat bij uitbraken
Video: Wat is dit coronavirus, wat doet het, wat zijn de maatregelen
Alle artikelen over Covid zijn gratis te lezen op de financial times
Wetenschappelijk Covid19 HUB voor publicaties (dus voor wetenschappelijk geinteresseerden)
Universiteitsindex Leiden
De wetenschappelijke basis achter het Nederlandse coronabeleid (RIVM)

Nederland:
RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu - actuele informatie
Besmettingen per gemeente (RIVM-kaartje)
arcgis kaart van NL
Corona-patiënten op de Nederlanders IC's
Reconstructie NRC
De Groene: Hoe Nederland werd overvallen door het virus
Stichting NICE: Huidige ziekenhuisopnames (en IC-opnames)
Voor de dagrapporten van ziekenhuisopnames: MedischInfo
Zie ook BD Dataplan voor allerlei cijfers en statistieken, bv. per veiligheidsregio of gemeente.

Internationale organisaties:
ECDC European Centre for Disease Prevention and Control
WHO World Health Organisation

Aantallen & Trackers:
Overzicht BD Dataplan Corona Locator Nederland
Overzicht The Netherlands Covid Analytics
Overzicht JHU
Overzicht Worldometers
Overzicht thebaselab
Overzicht WHO
Overzicht BNO News
Alle gevallen, in een lijst
Grafieken zelf maken of Alle grafieken t/m 13apr20
Spreadsheet met cijfers die user joyvke tot 15apr20 bijhield
Verzameling alle NL cijfers
https://twitter.com/mzelst/status/1305541298619928576, uitleg verschillende manieren van tellen van LCPS, RIVM, NICE

Timelapse:
Flourish

COVID-19 feiten
• vooral hoest- en niesdruppeltjes zorgen voor overdracht
• de besmetting is meer dan bij seizoensgriep, maar gelukkig minder dan bij mazelen (2 < R0 < 3)
• verreweg de meesten hebben lichte (griepachtige) klachten
• bijna alle sterfgevallen betreffen ouderen of al zieke mensen
Bron

Gedragsregels in dit topic:
• Probeer niet lollig te doen
• Bij nieuws: graag een bron
• Geen opruiende berichten
• Volg de aanwijzingen van de moderatie op
• Ga niet off-topic
• Geen slowchat in dit topic
• Let een beetje op elkaar

Gelieve Trouw, NRC en Volkskrant niet geheel te citeren. Een link en de header (dat dik gedrukte deel) mag wel. Of zeg het in je eigen woorden, met een link erbij.

Oversterfte met als oorzaak griep (2018) en Covid-19 (2020)

Vermijd drukte!
pi_195591941
Jesus als de horeca weer dicht moet man man man. Dit keer gaan echt veel zaken kapot dan. Schiet toch allemaal niet op zo.
pi_195591944
quote:
0s.gif Op maandag 12 oktober 2020 17:54 schreef saparmurat_niyazov het volgende:

[..]

Dat lijkt me zowel oneerlijk als arbitrair.
Als je de regels goed in acht neemt is 22:00 voor cafe en restaurant niet zo relevant
Iedereen is een kutlultrut
Muizen? Kleine harige opdonders met een kaas fixatie., en Lucie Ball die gillend op een tafel staat in een oudbollige tv serie. En een vaste PI is KUT !!!! NIET doen
pi_195591949
Het lijkt me sowieso wel weer irritant dat de meeste dingen meteen op straat liggen en er weer 24 uur paniek ontstaat op basis van geruchten _O-
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
  maandag 12 oktober 2020 @ 17:56:51 #5
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_195591951
Moet wel zeggen dat ik de horeca opvallend leeg vond de laatste weken in Den Haag regio
Mensen vermeden het al.
  maandag 12 oktober 2020 @ 17:56:53 #6
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_195591952
Ach en in maart stemt iedereen weer vrolijk op Rutte.
pi_195591954
quote:
0s.gif Op maandag 12 oktober 2020 17:56 schreef FalloutVATS het volgende:
Jesus als de horeca weer dicht moet man man man. Dit keer gaan echt veel zaken kapot dan. Schiet toch allemaal niet op zo.
Bron? Kom net thuis..

Weer geen voetbal de komende tijd -O- ik baal echt!
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
  maandag 12 oktober 2020 @ 17:57:24 #8
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_195591962
quote:
0s.gif Op maandag 12 oktober 2020 17:56 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

Bron? Kom net thuis..

Weer geen voetbal de komende tijd -O- ik baal echt!
Je kunt wel gewoon naar Helmond Sport-Telstar blijven kijken.
pi_195591965
Bij amateursporten gaat het om alle sporten met deelnemers van boven de 18 jaar, waar geen anderhalve meter afstand gehouden kan worden. Het gaat om alle contactsporten, tennis zou dan bijvoorbeeld nog wel kunnen.

Hoezo kan tennis wel? Omdat het geen sport is?

@GGMM
@Wereldgozer
@fetX
@onlogisch
pi_195591981
quote:
0s.gif Op maandag 12 oktober 2020 17:54 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Nou dan moet ie weer naar 90. Zo simpel is het dan ook wel weer.
Volgens het kabinet gaat het binnenkort naar 60 procent.
- verwijderd door admin -
pi_195591983
quote:
0s.gif Op maandag 12 oktober 2020 17:56 schreef FalloutVATS het volgende:
Het is wat krom inderdaad, maar als het zo doorgaat worden er nog meer regels opgelegd. Persoonlijk denk ik dat als iedereen zich netjes aan de (niet zo strenge) regels had gehouden dit ook niet nodig is.
Muizen? Kleine harige opdonders met een kaas fixatie., en Lucie Ball die gillend op een tafel staat in een oudbollige tv serie. En een vaste PI is KUT !!!! NIET doen
  maandag 12 oktober 2020 @ 17:59:38 #12
80690 hooibaal
Be prepared.
pi_195592000
quote:
0s.gif Op maandag 12 oktober 2020 17:45 schreef Pvt.Webster het volgende:
Horeca maatregelen zijn wel tijdelijk lees ik vanuit meeste media ofniet?
Hooguit zes weken dacht ik. Daarna weer terug naar 22:00.
Brutalen hebben de halve wereld; doe mij die andere helft dan maar
pi_195592003
quote:
0s.gif Op maandag 12 oktober 2020 17:51 schreef TheVulture het volgende:
Hoe zou je horeca makkelijk kunnen compenseren? Lonen zijn al voor 90% afgedekt geloof ik toch? Zou je ze qua omzet tegemoet kunnen komen, gebaseerd op dezelfde periode vorig jaar?
Dat blijft een lastig verhaal natuurlijk, ook omdat je vanuit moreel oogpunt bijvoorbeeld excessieve winsten (die er in de horeca ook zat zijn) niet zal willen financieren. De horeca is ook erg pluriform, dus voor de ene tak wegen zaken als huisvestingskosten veel zwaarder dan voor de andere.

Zoals het tot nu toe is gegaan, krijgen bedrijven in sectoren als de horeca, bovenop de NOW, een tegemoetkoming in de vaste lasten. Die bedraagt dan de helft van de daadwerkelijke vaste lasten, vermenigvuldigd met de omzetderving en weer met een maximum absoluut bedrag (¤ 50.000). En dan ook weer niet van de daadwerkelijke vaste lasten, maar van de gemiddelde vaste lasten in jouw specifieke sector.

Dit soort compensaties zijn gewoon enorm lastig te definiëren en al helemaal op zo'n korte termijn. Wat is bijvoorbeeld omzetderving? Daar kan je al een boom over opzetten. Erg lastig om zoiets generiek te doen.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Friedman on Donahue
  maandag 12 oktober 2020 @ 17:59:50 #14
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_195592005
quote:
0s.gif Op maandag 12 oktober 2020 17:56 schreef TheVulture het volgende:
Het lijkt me sowieso wel weer irritant dat de meeste dingen meteen op straat liggen en er weer 24 uur paniek ontstaat op basis van geruchten _O-
Doen ze expres zodat de ophef morgenavond minder groot is.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
pi_195592012
Afgelopen week dus 40.000 besmettingen op 280.000 tests? Ruim 14% besmettingspercentage :{
pi_195592035
quote:
0s.gif Op maandag 12 oktober 2020 17:57 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]

Je kunt wel gewoon naar Helmond Sport-Telstar blijven kijken.
Gelukkig.
pi_195592038
quote:
2s.gif Op maandag 12 oktober 2020 17:47 schreef Tijn het volgende:

Alle maatregelen zijn tijdelijk. De hele pandemie is tijdelijk.
Nou ja, dat hopen wel allemaal, maar moeten we toch eerst nog maar zien.
stupidity has become as common as common sense was before
pi_195592044
Waarom doen mensen zo hysterisch over horeca?Dan kun je twee weken even niet uit eten of een biertje in een café drinken,boeien. Waarom is dat zo erg?
pi_195592055
quote:
0s.gif Op maandag 12 oktober 2020 17:59 schreef nostra het volgende:

[..]

Dat blijft een lastig verhaal natuurlijk, ook omdat je vanuit moreel oogpunt bijvoorbeeld excessieve winsten (die er in de horeca ook zat zijn) niet zal willen financieren. De horeca is ook erg pluriform, dus voor de ene tak wegen zaken als huisvestingskosten veel zwaarder dan voor de andere.

Zoals het tot nu toe is gegaan, krijgen bedrijven in sectoren als de horeca, bovenop de NOW, een tegemoetkoming in de vaste lasten. Die bedraagt dan de helft van de daadwerkelijke vaste lasten, vermenigvuldigd met de omzetderving en weer met een maximum absoluut bedrag (¤ 50.000).

Dit soort compensaties zijn gewoon enorm lastig te definiëren en al helemaal op zo'n korte termijn. Wat is bijvoorbeeld omzetderving? Daar kan je al een boom over opzetten. Erg lastig om zoiets generiek te doen.
Het gekke is (ik kom niet in kroegen). Dat de de meeste restaurants en terrassen zich er prima aan houden. De excessen zijn niet daar
pi_195592057
quote:
0s.gif Op maandag 12 oktober 2020 18:01 schreef Mansjester het volgende:
Waarom doen mensen zo hysterisch over horeca?Dan kun je twee weken even niet uit eten of een biertje in een café drinken,boeien. Waarom is dat zo erg?
Er zijn nogal wat ondernemers die door de coronacrisis in zwaar weer komen financieel he.
Twiddel
pi_195592064
quote:
0s.gif Op maandag 12 oktober 2020 17:56 schreef Momo het volgende:
Moet wel zeggen dat ik de horeca opvallend leeg vond de laatste weken in Den Haag regio
Mensen vermeden het al.
Waar ik werk gelukkig nog iedere avond zo vol als de richtlijnen en regels het toe lieten. Ik heb me kapot gewerkt na 1 juni.
  maandag 12 oktober 2020 @ 18:02:23 #22
12221 Tijn