abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 12 oktober 2020 @ 12:45:39 #1
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_195586274

Houd minimaal 1.5 meter afstand met anderen buiten je huishouden in alle gevallen.

Vragen over je eigen gezondheid: huisarts of GGD
Andere vragen: 0800-1351 (08:00-22:00)

Bij klachten, blijf thuis, en laat je testen!
Om een afspraak te maken voor een Coronatest bel je tussen 08:00 en 20:00 met 0800-1202.
Je kunt ook online een afspraak maken voor een Coronatest via https://coronatest.nl/, hier heb je wel een DigiD voor nodig.

Helpen?
https://www.makers4all.eu/nl/
https://www.extrahandenvoordezorg.nl/
https://www.rodekruis.nl/hulp-in-nederland/ready2help/

Informatie & achtergronden:
Wikipedia
Dr. John Campbell met een dagelijkse update
Dit doet corona met je, als je pech hebt.
Simulaties over waarom social distancing werkt
Video: Wat is exponentiële groei en hoe werkt dat bij uitbraken
Video: Wat is dit coronavirus, wat doet het, wat zijn de maatregelen
Alle artikelen over Covid zijn gratis te lezen op de financial times
Wetenschappelijk Covid19 HUB voor publicaties (dus voor wetenschappelijk geinteresseerden)
Universiteitsindex Leiden
De wetenschappelijke basis achter het Nederlandse coronabeleid (RIVM)

Nederland:
RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu - actuele informatie
Besmettingen per gemeente (RIVM-kaartje)
arcgis kaart van NL
Corona-patiënten op de Nederlanders IC's
Reconstructie NRC
De Groene: Hoe Nederland werd overvallen door het virus
Stichting NICE: Huidige ziekenhuisopnames (en IC-opnames)
Voor de dagrapporten van ziekenhuisopnames: MedischInfo
Zie ook BD Dataplan voor allerlei cijfers en statistieken, bv. per veiligheidsregio of gemeente.

Internationale organisaties:
ECDC European Centre for Disease Prevention and Control
WHO World Health Organisation

Aantallen & Trackers:
Overzicht BD Dataplan Corona Locator Nederland
Overzicht The Netherlands Covid Analytics
Overzicht JHU
Overzicht Worldometers
Overzicht thebaselab
Overzicht WHO
Overzicht BNO News
Alle gevallen, in een lijst
Grafieken zelf maken of Alle grafieken t/m 13apr20
Spreadsheet met cijfers die user joyvke tot 15apr20 bijhield
Verzameling alle NL cijfers
https://twitter.com/mzelst/status/1305541298619928576, uitleg verschillende manieren van tellen van LCPS, RIVM, NICE

Timelapse:
Flourish

COVID-19 feiten
• vooral hoest- en niesdruppeltjes zorgen voor overdracht
• de besmetting is meer dan bij seizoensgriep, maar gelukkig minder dan bij mazelen (2 < R0 < 3)
• verreweg de meesten hebben lichte (griepachtige) klachten
• bijna alle sterfgevallen betreffen ouderen of al zieke mensen
Bron

Gedragsregels in dit topic:
• Probeer niet lollig te doen
• Bij nieuws: graag een bron
• Geen opruiende berichten
• Volg de aanwijzingen van de moderatie op
• Ga niet off-topic
• Geen slowchat in dit topic
• Let een beetje op elkaar

Gelieve Trouw, NRC en Volkskrant niet geheel te citeren. Een link en de header (dat dik gedrukte deel) mag wel. Of zeg het in je eigen woorden, met een link erbij.

Oversterfte met als oorzaak griep (2018) en Covid-19 (2020)

Vermijd drukte!
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  maandag 12 oktober 2020 @ 12:47:02 #2
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_195586301
Strenger handhaven, is dat dan waar ze morgen ook op in gaan zetten? Beetje jammer dat ze dan net de handhaving uit de eerste golf deels teniet hebben gedaan door boetes te verlagen.
pi_195586306
quote:
0s.gif Op maandag 12 oktober 2020 12:41 schreef Tijger_m het volgende: [..] Of Arizona met 40C en lage luchtvochtigheid die record aantallen noteerde net als Florida en Louisiana en Texas deze zomer. Het heeft verdomd weinig met het weer te maken, volgens mij.
Massaal binnen met de airco natuurlijk. Was wel bewezen day virus met de zon er vol op minder lang "leeft" dan zonder. Dus speelt deels wel een rol. Vooral in het gedrag. Wordt beter geventileerd dmv ramen open en men is meer buiten. Plus meer vit d.
pi_195586310
quote:
0s.gif Op maandag 12 oktober 2020 12:42 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Ja, maar dat kan je ook omdraaien, als Keesje thuis niet besmet raakt kan hij ook in de horeca niemand besmetten.

Maarja, het zijn de cijfers zoals nu liggen. Veel restaurants hebben al maatregelen getroffen inclusief de Mac. Dus nogmaals, voor we zulke rigoreuze maatregelen als sluiting gaan inzetten is het toch handig te weten of dat überhaupt echt zoden aan de dijk zet.
Puur op gevoel hebben we niet zoveel aan. Mijn gevoel zegt namelijk dat het vooral de cafés zijn.

En zou toch zonde zijn als we de hotels en restaurants helemaal de klif over duwen terwijl het maar een verwaarloosbaar verschil maakt.
Ik vind dat je ze nu eigenlijk 4 weken moet sluiten en fatsoenlijk moet compenseren op zeg tweederde van de omzet zodat ze niet omvallen, zoals men in de UK ook doet.
blablablabla
  maandag 12 oktober 2020 @ 12:48:07 #5
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_195586317
quote:
0s.gif Op maandag 12 oktober 2020 12:47 schreef VoMy het volgende:
Strenger handhaven, is dat dan waar ze morgen ook op in gaan zetten? Beetje jammer dat ze dan net de handhaving uit de eerste golf deels teniet hebben gedaan door boetes te verlagen.
De bruiloft van Ferd zijn we ook nog niet vergeten.
pi_195586319
quote:
0s.gif Op maandag 12 oktober 2020 12:34 schreef raptorix het volgende:
Qua Horeca denk ik dat Hotels en Restaurants het goed doen, het zijn met name de cafés die er een zooitje van maken, komt meestal omdat veel caféhouders gelukszoekers zijn die eigenlijk helemaal niet weten hoe je een zaak runt.
Maatwerk zou al een hoop schelen ja. Nu gooien ze alle horeca maar op één hoop. Terwijl het juist veiliger is om een vriendengroep in een restaurant te hebben (en de meeste restaurants hebben het gewoon goed voor elkaar) dan om alle horeca maar te sluiten waardoor je er enkel voor zorgt dat die groep nu thuis gaat afspreken. Waar er helemaal geen controle is.

quote:
2s.gif Op maandag 12 oktober 2020 12:36 schreef Tijn het volgende:

[..]

Ik denk dat het probleem juist is dat ze de sector niet sluiten. Daardoor worden deze ondernemers geacht toch omzet te maken, terwijl het bezoek ontmoedigd wordt. Dat is natuurlijk een onmogelijke opgave.

Wanneer op last van de overheid de horeca gesloten zou worden, kunnen horeca-ondernemers ook een financieel steunpakket verwachten.
Op zich zou een sluiting prima zijn, mits die steun pakketten ook echt hoog genoeg zijn. Dat is natuurlijk niet zo; dat hoorde we in het voorjaar ook. We waren laatst in een van onze vaste restaurants en de eigenaar liet toch duidelijk horen dat ze enkel open blijven omdat er gewoon geen perspectief is als ze besluiten te sluiten. Nog een lockdown met hetzelfde potje als de vorige lockdown en ze zijn gewoon failliet.
  maandag 12 oktober 2020 @ 12:48:40 #7
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_195586325
twitter

Of een avondklok (curfew) ook werkelijk opgevolgd wordt is de vraag mochten ze voor zoiets kiezen...

In Azië gaan dat soort dingen wel heel anders als de overheid dat zegt...
pi_195586328
quote:
0s.gif Op maandag 12 oktober 2020 12:37 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

De enkele cafes in de media bedoel je hoop ik?
Nee de cafés die ik hier in de buurt zie, dat zijn over het algemeen kleinere cafés die gewoon stampvol staan, net als anders.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
  maandag 12 oktober 2020 @ 12:49:17 #9
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_195586334
quote:
0s.gif Op maandag 12 oktober 2020 12:47 schreef Elan het volgende:

[..]

Ik vind dat je ze nu eigenlijk 4 weken moet sluiten en fatsoenlijk moet compenseren op zeg tweederde van de omzet zodat ze niet omvallen, zoals men in de UK ook doet.
Daar kan ik me ook in vinden.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
  maandag 12 oktober 2020 @ 12:50:38 #10
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_195586348
quote:
0s.gif Op maandag 12 oktober 2020 12:44 schreef Elan het volgende:

[..]

Juist ja, de focus zou veel meer moeten liggen op handhaven en aanscherpen van bestaande maatregelen in plaats van doodleuk nog een nieuw blik maatregelen opentrekken.
Waar ik moeite mee heb is dat op het moment dat cijfers blijven stijgen, het altijd schijnt te liggen aan 2 dingen:

1) de maatregelen zijn niet streng genoeg
2) de bevolking volgt de maatregelen niet goed op

Het komt kennelijk nooit bij de beleidsmakers op dat cijfers ook kunnen blijven stijgen omdat bepaalde maatregelen en richtlijnen amper tot geen significant effect sorteren. Vervolgens worden op bestaande regels weer nieuwe regels gestapeld en vertroebelt het beeld van wat effectief beleid is en wat niet, nog veel verder.
pi_195586351
quote:
1s.gif Op maandag 12 oktober 2020 12:49 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Dit is toch ook niks met 30 gasten binnen, zullen er wel een hoop omvallen als dat nog weer een half jaar duurt.
blablablabla
pi_195586353
quote:
1s.gif Op maandag 12 oktober 2020 12:49 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Men zou ook een geste kunnen doen om de accijns tijdelijk te verlagen wanneer het weer kan, met dat vooruitzicht zullen banken ook sneller een lening geven.
pi_195586357
quote:
0s.gif Op maandag 12 oktober 2020 12:44 schreef Roberto_BOZ het volgende:

[..]

Daar moet je ergens mee naartoe kunnen. OR, HR, andere instantie? Ik zou het sowieso melden.
Die bevelen per mail thuiswerken maar laten vervolgens managers vrij en steunen ze.

Als ik ergens een heel punt ervan maak krijg ik alleen wellicht wel me zin maar word ik zeker niet verlengd.

Het wordt heel wisselend ervaren. Sommigen zijn er heel blij mee. Want de muren komen thuis op hen af, anderen vinden het niks om watvoor reden.
pi_195586363
Maar als je nu kijkt naar de maatregelen die de laatste weken zijn genomen, dat echt wel zo minimaal, geen wonder dat de cijfers niet verbeteren.
pi_195586380
Wiskundige Martin berekende exitstrategie voor de coronacrisis: nú hard ingrijpen en in lockdown

https://www.ad.nl/utrecht(...)n-lockdown~ace88cb0/
Een oplettende kijker (volgens Mediacourant 15-4-20).
pi_195586392
quote:
0s.gif Op maandag 12 oktober 2020 12:51 schreef Cesare-Borgia het volgende:

[..]

Die bevelen per mail thuiswerken maar laten vervolgens managers vrij en steunen ze.

Als ik ergens een heel punt ervan maak krijg ik alleen wellicht wel me zin maar word ik zeker niet verlengd.

Het wordt heel wisselend ervaren. Sommigen zijn er heel blij mee. Want de muren komen thuis op hen af, anderen vinden het niks om watvoor reden.
Ik hoor dit verhaal zo vaak, mensen moeten er echt meer aan doen om hun positie te verbeteren, als mijn manager me niet bevalt, dan ben ik morgen weg, klaar.
pi_195586398
quote:
0s.gif Op maandag 12 oktober 2020 12:50 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]

Waar ik moeite mee heb is dat op het moment dat cijfers blijven stijgen, het altijd schijnt te liggen aan 2 dingen:

1) de maatregelen zijn niet streng genoeg
2) de bevolking volgt de maatregelen niet goed op

Het komt kennelijk nooit bij de beleidsmakers op dat cijfers ook kunnen blijven stijgen omdat bepaalde maatregelen en richtlijnen amper tot geen significant effect sorteren. Vervolgens worden op bestaande regels weer nieuwe regels gestapeld en vertroebelt het beeld van wat effectief beleid is en wat niet, nog veel verder.
Dat valt toch onder kopje 1?
De samenleving is trouwens geen testlab, er zijn teveel oncontroleerbare variabelen
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  maandag 12 oktober 2020 @ 12:56:03 #18
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_195586426
quote:
0s.gif Op maandag 12 oktober 2020 12:54 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Dat valt toch onder kopje 1?
De samenleving is trouwens geen testlab, er zijn teveel oncontroleerbare variabelen
Je kunt ook eerdere maatregelen intrekken en vervangen door andere.

En de samenleving is nu juist wel een testlab. Als ze precies wisten wat ze moesten gaan doen, dan hadden we niet elke 2 weken een persco met weer nieuwe aanwijzingen nodig.
pi_195586444
quote:
0s.gif Op maandag 12 oktober 2020 12:56 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]

Je kunt ook eerdere maatregelen intrekken en vervangen door andere.

En de samenleving is nu juist wel een testlab. Als ze precies wisten wat ze moesten gaan doen, dan hadden we niet elke 2 weken een persco met weer nieuwe aanwijzingen nodig.
Je hebt zeker nooit experimenten uitgevoerd...
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_195586452
quote:
10s.gif Op maandag 12 oktober 2020 12:45 schreef Dven het volgende:
Je zou vorig jaar je grote droom als fabricant van handdesinfectiemiddelen maar gestart zijn.

_O_ 2020 _O_
Mijn vrouw zit in de online marketing en heeft een klant(je) die benodigdheden voor nagels verkoopt, plaknagels, dat soort dingen. Die verkocht ook kleine flesjes alcohol enzo. Begin februari zei ie: Ik zou wel iets meer willen verkopen, want mn bereik is niet zo heel groot en zei mn vrouw: Dan ga je toch als plaza-verkoper op Bol verkopen?

Maand erna was de hele paniek om de intelligente lockdown enzo, en had ie in 2 dagen tijd 5000 bestellingen voor die alcohol. Die klant wist niet wat 'm overkwam :o
pi_195586457
quote:
0s.gif Op maandag 12 oktober 2020 12:52 schreef RipCity het volgende:
Wiskundige Martin berekende exitstrategie voor de coronacrisis: nú hard ingrijpen en in lockdown

Heel goed stuk, kort samengevat, je moet in korte tijd het aantal besmette mensen naar beneden brengen, als je vervolgens het R0 getal op 1 houd, dan blijft het aantal besmettingen ook laag, en blijft de druk op de zorg behapbaar, nu heb je nog 6000 man, zolang je dan op 1 blijft, hou je ook continue 6000 besmettingen.
  maandag 12 oktober 2020 @ 12:58:28 #22
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_195586464
quote:
0s.gif Op maandag 12 oktober 2020 12:47 schreef Cesare-Borgia het volgende:

[..]

Massaal binnen met de airco natuurlijk. Was wel bewezen day virus met de zon er vol op minder lang "leeft" dan zonder. Dus speelt deels wel een rol. Vooral in het gedrag. Wordt beter geventileerd dmv ramen open en men is meer buiten. Plus meer vit d.
Ik lees veel aannames.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_195586478
quote:
10s.gif Op maandag 12 oktober 2020 12:58 schreef Dven het volgende:

[..]

Ik lees veel aannames.
Tja, het is het internet :P
pi_195586479
quote:
0s.gif Op maandag 12 oktober 2020 12:52 schreef RipCity het volgende:

Een spelletjesliefhebber, zie ik.
  maandag 12 oktober 2020 @ 13:00:33 #25
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_195586484
quote:
0s.gif Op maandag 12 oktober 2020 12:57 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Je hebt zeker nooit experimenten uitgevoerd...
Jawel hoor.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')