abonnement Unibet Coolblue
pi_195662304
https://abcnews.go.com/He(...)le/story?id=71341356

Zou het nou wel of niet een gebrek aan vitamine D zijn?
pi_195662623
quote:
1s.gif Op donderdag 15 oktober 2020 20:25 schreef quirina het volgende:
https://abcnews.go.com/He(...)le/story?id=71341356

Zou het nou wel of niet een gebrek aan vitamine D zijn?
quote:
However, studies have yet to prove that taking a supplement will help, according to Dr. Carlos del Rio, professor of medicine and global health at Emory University, in Atlanta.
Een vriend van me die arts is heeft me een keer verteld dat je hoe dan ook een halfuur daglicht per dag nodig hebt voor je vitamine D. Ik weet het niet meer precies, maar volgens mij ging het erom dat het lichaam niks kan met het supplement zonder ook blootstelling aan daglicht. Hij zit over het algemeen goed in de literatuur en is niet zo stellig zonder zeker te zijn. Dat zou in ieder geval verklaren waarom je wel een correlatie met weinig vitamine D ziet en geen verandering bij supplement.

In ieder geval lijkt 'thuis blijven' een advies dat niet lichtvaardig gegeven moet worden. Sowieso lijtk me niet dat de vitamine D opname bij Turken en Marokkanen zo ontzettend veel lager is aangezien ze niet heel donker zijn.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_195662747
Ja maar Surinamers, Afrikanen ( of Afrikaanse roots), Antillianen die heel donker zijn hebben vaak wel een vitamine D tekort.
pi_195662918
Het enige dat mij opvalt aan dit verhaal is alsof we doen dat het een voorrecht is op de IC te liggen. Ik denk niet dat het Mohammed en Fatima hun wens is om op het IC te liggen. Ik ben het vaak met Wilders eens, maar deze stelling vind ik zacht gezegd vreemd en onhandig. Je wenst namelijk niemand de IC behandeling toe en dus Fatima en Mohammed ook niet.

even wat anders: valt het mondkapje nu ook onder de kopvoddentaks? :P
  Moderator donderdag 15 oktober 2020 @ 21:03:52 #55
54278 crew  Tijger_m
42
pi_195663119
quote:
0s.gif Op donderdag 15 oktober 2020 08:38 schreef Dejannn het volgende:

[..]

[..]

Interessant, je zou toch zeggen dat een laag inkomen niet per definitie zou moeten betekenen dat je meer vatbaar bent voor covid-19. Volgens mij is dit een hele tactische manier om te verdoezelen dat veel mensen binnen deze groep wellicht ook erg ongezond en onverantwoord leven.
Volgens mij ben je dan nogal slecht geinformeerd. Mischien moet je eens kijken welke beroepen zulke mensen hebben. Gaat je mischien een lichtje op.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_195663925
quote:
0s.gif Op donderdag 15 oktober 2020 20:54 schreef MakkieR het volgende:
Het enige dat mij opvalt aan dit verhaal is alsof we doen dat het een voorrecht is op de IC te liggen. Ik denk niet dat het Mohammed en Fatima hun wens is om op het IC te liggen. Ik ben het vaak met Wilders eens, maar deze stelling vind ik zacht gezegd vreemd en onhandig. Je wenst namelijk niemand de IC behandeling toe en dus Fatima en Mohammed ook niet.

even wat anders: valt het mondkapje nu ook onder de kopvoddentaks? :P
Mee eens. Wilders is weer eens onnodig kwetsend bezig. Goed idee m.b.t. de kopvoddentaks voor mondkapjes dat heet consequent handelen
"Leuker kunnen wij het niet maken , ingewikkelder wel." Lang leve de Belastingdienst!
  vrijdag 16 oktober 2020 @ 08:39:58 #57
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_195669614
quote:
0s.gif Op donderdag 15 oktober 2020 20:54 schreef MakkieR het volgende:
Het enige dat mij opvalt aan dit verhaal is alsof we doen dat het een voorrecht is op de IC te liggen.
Dat is ook het geen ik zo vreemd vind aan sommige reacties hier:

Ziekenhuisopnames worden genoemd in 1 adem met criminaliteit, werkloosheid en gebrek aan loyaliteit 8)7

Ook blijft het apart dat sommigen bij autochtonen onderstaande denkwijze hanteert:
"Stomme egoïstische jongeren die zich niet aan de regels houden en daarmee die arme ouderen in gevaar brengen!"

Terwijl men bij allochtonen geen onderscheid maken tussen jong en oud, nee:
"ZE hebben lak aan de regels (wat in werkelijkheid hoogstwaarschijnlijk, net zoals bij autochtonen, jongeren zullen zijn, ouderen hangen niet op straat, begeven zich veel minder in het uitgaansleven) en dan nemen ZE daarna ONZE IC's in beslag! Hoe durven ze!"

Dat vind ik vrij bizar... dus bij autochtonen zijn de ouderen slachtoffers van de jongeren, maar bij allochtonen zijn ouderen en jongeren 1-groep, waarbij als jongeren iets doen waar ouderen in werkelijkheid slachtoffer van zijn, de ouderen worden gezien als dader. Prima, maar wees dan consequent en doe dit ook bij autochtonen.
Krekker is de bom!
  vrijdag 16 oktober 2020 @ 08:48:12 #58
293345 IkeDubaku99
The Investigator
pi_195669692
quote:
0s.gif Op donderdag 15 oktober 2020 21:03 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Volgens mij ben je dan nogal slecht geinformeerd. Mischien moet je eens kijken welke beroepen zulke mensen hebben. Gaat je mischien een lichtje op.
Het is een combinatie van factoren. Veel niet westerse mensen hebben een beroep waarbij je niet thuis kunt werken. Denk bijvoorbeeld aan een beroep als slager of schoonmaker. Echter kan de manier van leven en eventuele aanleg voor bepaalde onderliggend lijden wel degelijk een rol spelen of je wat meer vatbaar bent voor Covid.

Zelf ben ik Surinaams-Hindoestaans. Onder Hindoestanen is er bijvoorbeeld een vergrote kans op diabetes en overgewicht. Mijn vervangende huisarts heeft dit destijds ongevraagd naar mij toe bevestigd toen ik voor een enkelblessure naar de vervangede huisarts ging.
pi_195669735
quote:
Deze arts is bang om mensen te schofferen: ‘want in een maatschappij waar snel in hokjes wordt gedacht, zou je dit al gauw verkeerd kunnen beoordelen of interpreteren’.

Dat is de reden dat dit lang verzwegen is.
Zonder met een beschuldigende vinger naar etnische minderheden te wijzen vind ik dit heel erg kwalijk. Het niet willen kwetsen van mensen weegt schijnbaar zo zwaar dat men ondanks de volksgezeondheid niet over wil spreken. :{
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  vrijdag 16 oktober 2020 @ 08:55:19 #60
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_195669776
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 oktober 2020 08:48 schreef IkeDubaku99 het volgende:

[..]

Het is een combinatie van factoren. Veel niet westerse mensen hebben een beroep waarbij je niet thuis kunt werken. Denk bijvoorbeeld aan een beroep als slager of schoonmaker. Echter kan de manier van leven en eventuele aanleg voor bepaalde onderliggend lijden wel degelijk een rol spelen of je wat meer vatbaar bent voor Covid.

Zelf ben ik Surinaams-Hindoestaans. Onder Hindoestanen is er bijvoorbeeld een vergrote kans op diabetes en overgewicht. Mijn vervangende huisarts heeft dit destijds ongevraagd naar mij toe bevestigd toen ik voor een enkelblessure naar de vervangede huisarts ging.
Klopt, ook als je corrigeert voor leefstijl en sociaaleconomische factoren
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  vrijdag 16 oktober 2020 @ 08:55:32 #61
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_195669780
quote:
16s.gif Op vrijdag 16 oktober 2020 08:51 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Zonder met een beschuldigende vinger naar etnische minderheden te wijzen vind ik dit heel erg kwalijk. Het niet willen kwetsen van mensen weegt schijnbaar zo zwaar dat men ondanks de volksgezeondheid niet over wil spreken. :{
Het gaat niet om het niet willen kwetsen van mensen. Het gaat om de achterlijke totaal niet onderbouwde conclusies die sommige idioten, zoals Wilders, eraan verbinden in hun strijd tegen bepaalde groepen...
Krekker is de bom!
pi_195669869
Ik zag hier gisteren nog een Marokkaanse bruiloft met een stuk of 40 man. Niks geen maatregelen maar lekker allemaal knuffelen.
pi_195669871
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 oktober 2020 08:55 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Het gaat niet om het niet willen kwetsen van mensen. Het gaat om de achterlijke totaal niet onderbouwde conclusies die sommige idioten, zoals Wilders, eraan verbinden in hun strijd tegen bepaalde groepen...
Lees maar wat ik citeer. :o
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_195670112
quote:
0s.gif Op donderdag 15 oktober 2020 21:03 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Volgens mij ben je dan nogal slecht geinformeerd. Mischien moet je eens kijken welke beroepen zulke mensen hebben. Gaat je mischien een lichtje op.
Ah, dus het ligt aan de beroepen van deze mensen? Ik denk overigens ook niet dat een relatief grote groep zoals allochtonen, allemaal in hetzelfde werkveld zijn te vinden.
pi_195670240
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 oktober 2020 08:55 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Het gaat niet om het niet willen kwetsen van mensen. Het gaat om de achterlijke totaal niet onderbouwde conclusies die sommige idioten, zoals Wilders, eraan verbinden in hun strijd tegen bepaalde groepen...
Precies, benoemen is prima. Wilders trekt echter meteen conclusies, en jankt meteen weer dat andere operaties uitgesteld moeten worden, operaties bedoeld voor Henk en Ingrid.

Vind ook dat je het hele spectrum moet meenemen. Zoals nu eruit ziet, lijkt de IC-toename beperkt, maar zijn er vooral veel meer gewone zieken in deze tweede golf. Zijn die ook allemaal allochtoon?

Wat ik wel denk, is dat veel allochtonen gewoon de transmissie van het virus onder eigen familie keihard onderschatten.
pi_195672727
quote:
2s.gif Op vrijdag 16 oktober 2020 09:30 schreef skrn het volgende:

[..]

Precies, benoemen is prima. Wilders trekt echter meteen conclusies, en jankt meteen weer dat andere operaties uitgesteld moeten worden, operaties bedoeld voor Henk en Ingrid.

Vind ook dat je het hele spectrum moet meenemen. Zoals nu eruit ziet, lijkt de IC-toename beperkt, maar zijn er vooral veel meer gewone zieken in deze tweede golf. Zijn die ook allemaal allochtoon?

Wat ik wel denk, is dat veel allochtonen gewoon de transmissie van het virus onder eigen familie keihard onderschatten.
Er staat letterlijk dat deze arts bang is het te benoemen maar goed raas lekker door over die flapdrol van een Wilders waar ik het niet eens over heb. :')
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_195672909
quote:
16s.gif Op vrijdag 16 oktober 2020 12:17 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Er staat letterlijk dat deze arts bang is het te benoemen maar goed raas lekker door over die flapdrol van een Wilders waar ik het niet eens over heb. :')
Omdat populisten er mee aan de haal gaan.

Daarom is er schroom om man en paard te benoemen.
pi_195673069
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 oktober 2020 12:27 schreef skrn het volgende:

[..]

Omdat populisten er mee aan de haal gaan.

Daarom is er schroom om man en paard te benoemen.
Ja prima dat je wilders voor rotte vis uitmaakt dat heb ik ook reeds gedaan, maar daarom kan je toch nog wel gewoon inhoudelijk op mijn post reageren? :?


Hmmmm oké misschien begrijp ik jullie post nu beter na deze nog een keer te lezen, Wilders is inderdaad mede oorzaak van de angst van artsen om dit niet te benoemen.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_195673153
Naar mijn ervaring schieten allochtonen juist heel erg door in het naleven van de regels. Ik ken bijvoorbeeld mensen die van bezoekers eisen dat ze in de schuur eerst hun kleding wisselen voordat ze het huis in mogen. Men is in deze gemeenschap doodsbang voor covid en dat zorgt voor dit soort onlogische maatregelen.

En het is ook niet gek dat deze mensen banger zijn voor covid, gezien het feit dat vaker ernstig ziek van worden.

Het is waar dat jongeren vaker lak hebben aan de regels. Maar ik zie persoonlijk hier geen verband met afkomst.

Ook genoeg Nederlandse jeugd gezien lak aan heeft.
Hoi
pi_195673224
quote:
1s.gif Op donderdag 15 oktober 2020 08:42 schreef capricia het volgende:
Je zou bijna denken dat gezondheid ook een sociaal economische component heeft. Wie had dat nou kunnen denken?
Klopt, sociaaleconomische aspecten zijn nauw verbonden aan gezondheid.

quote:
0s.gif Op vrijdag 16 oktober 2020 12:27 schreef skrn het volgende:
Omdat populisten er mee aan de haal gaan.

Daarom is er schroom om man en paard te benoemen.
Klopt, dat heeft Girbes later zelf ook toegegeven. Dat hij al twijfelde of hij het überhaupt wel moest benoemen, wetende dat zijn uitspraak vast en zeker wel uit zijn verband zou worden getrokken door mensen die een eigen agenda hebben en er mee aan de haal willen gaan.

IC-chef Girbes: fout om patiënten om etniciteit anders te behandelen
Intensive Care Girbes wees er dit weekend op dat veel IC-patiënten met Covid-19 een niet-westerse achtergrond hebben. Wilders ging er ‘mee aan de haal’, zegt hij.

Mag NRC niet quoten, dus lees het artikel.

Overigens is dit een zeer complex, veelomvattend probleem. Er is dan ook niet één oorzaak met maar één mogelijke oplossing voorhanden. Was het maar zo simpel. Er zijn allerlei factoren die (vermoedelijk) op elkaar inspelen, elkaar versterken en ook op de gezondheid en risico's m.b.t. het Coronavirus inspelen.

Lager opleidingsniveau, lager inkomstenniveau, thuissituatie en behuizing (kleinere woningen met veelal grotere families), ander type werk met minder thuiswerkmogelijkheden en vaker ofwel op kantoor, ofwel met veelvoudig contact met andere mensen (denk aan buschauffeur, taxichauffeur, schoonmaker, fabrieksarbeider, winkelmedewerker, tankbediende, etc.), taalbarrière, voorlichting, voeding, onderliggende klachten en kwalen (al dan niet biologisch bepaald), etcetera etcetera.

Er zijn tal van studies beschikbaar over de invloed van deze sociaaleconomische factoren op bijvoorbeeld gezondheid, onderliggende klachten en dergelijke. Denk aan Amerikaanse studies waaruit blijkt dat Afro-Amerikanen, Latinos en Native Americans veel vaker zijn getroffen door Corona (zowel qua besmettingen als overlijdens), of Engelse studies waaruit hetzelfde blijkt voor bijvoorbeeld de Pakistaanse en Bengaalse bevolking.
Tevens zijn er studies beschikbaar waaruit blijkt dat er vaker sprake is van onderliggende kwalen als diabetes, obesitas en andere klachten bij groeperingen die zogezegd lager op de sociaaleconomische ladder staan. Ook dit is wel algemeen bekend en aanvaard.

Maar ik heb dit al een paar keer gepost ondertussen (in het hoofdtopic meen ik), ik blijf niet bezig. ;)

Eén ding dan nog: denken dat voor dit ontzettend veelomvattende, complexe, multi-gelaagde probleem één oorzaak en één oplossing te vinden is, laat staan een snelle, gaat helaas niet werken. Uit die droom kan ik een ieder alvast wel helpen.
"The man who never alters his opinion is like standing water, and breeds reptiles of the mind." - William Blake, The Marriage of Heaven and Hell.
pi_195673267
quote:
16s.gif Op vrijdag 16 oktober 2020 12:38 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Ja prima dat je wilders voor rotte vis uitmaakt dat heb ik ook reeds gedaan, maar daarom kan je toch nog wel gewoon inhoudelijk op mijn post reageren? :?

Hmmmm oké misschien begrijp ik jullie post nu beter na deze nog een keer te lezen, Wilders is inderdaad mede oorzaak van de angst van artsen om dit niet te benoemen.
Misschien praten we langs elkaar heen, maar ik ben een beetje beu met de opmerking dat zogenaamd niks benoemd mag worden. Girbes heeft man en paard geduid, weliswaar met schroom zoals hij zei, maar hij heeft het gedaan.

Daarna heb ik niemand, ik heb echt niemand, ik herhaal, niemand, horen roepen dat Girbes een racist was, dat Girbes zijn boekje te buiten ging, dat wat Girbes zei, echt niet kon. Dat Girbes mensen zou kwetsen. Weet ik veel wat allemaal. Dat is allemaal niet gebeurd.

Het is vooral Geert Wilders dat weer ouderwets los ging op het orgel. Best, maar ik krijg nu niet de indruk dat hij actief bezig is de pandemie te bestrijden.

Ja, natuurlijk, er zijn zat voorbeelden van laffe politiek-correcte aannames en duidingen, maar ik heb ze nu niet gehoord, daar gaat het mij een beetje om. Niemand heeft Girbes (verbaal) aangevallen om wat hij zei.

Ik zou ook voorzichting zijn. Zijn naam, Girbes, wordt continu gebruik in alle kamer-debatten. Lekker dan. Kan je je ook niet tegen verdedigen, ook niet fraai.
  Moderator vrijdag 16 oktober 2020 @ 12:56:46 #72
54278 crew  Tijger_m
42
pi_195673365
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 oktober 2020 12:51 schreef skrn het volgende:

[..]

Misschien praten we langs elkaar heen, maar ik ben een beetje beu met de opmerking dat zogenaamd niks benoemd mag worden. Girbes heeft man en paard geduid, weliswaar met schroom zoals hij zei, maar hij heeft het gedaan.

Daarna heb ik niemand, ik heb echt niemand, ik herhaal, niemand, horen roepen dat Girbes een racist was, dat Girbes zijn boekje te buiten ging, dat wat Girbes zei, echt niet kon. Dat Girbes mensen zou kwetsen. Weet ik veel wat allemaal. Dat is allemaal niet gebeurd.

Het is vooral Geert Wilders dat weer ouderwets los ging op het orgel. Best, maar ik krijg nu niet de indruk dat hij actief bezig is de pandemie te bestrijden.

Ja, natuurlijk, er zijn zat voorbeelden van laffe politiek-correcte aannames en duidingen, maar ik heb ze nu niet gehoord, daar gaat het mij een beetje om. Niemand heeft Girbes (verbaal) aangevallen om wat hij zei.

Ik zou ook voorzichting zijn. Zijn naam, Girbes, wordt continu gebruik in alle kamer-debatten. Lekker dan. Kan je je ook niet tegen verdedigen, ook niet fraai.
Ik wil daar ook bij opmerken dat de landelijke coordinatoren aangaven dat het geen beeld was wat zij landelijk terugzagen. Dat betekent niet dat het landelijk niet voorkomt maar het kan best zo zijn dat het een specifiek probleem is voor Utrecht.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  vrijdag 16 oktober 2020 @ 16:46:44 #73
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_195677364

Moet je de reacties daar eens lezen. Wilders heeft bij zijn achterban in ieder geval bereikt wat hij wilde. Zaadje is geplaatst in de hoofden v/d mensen en ze koppelen dit meteen aan alle allochtonen issues.

En er zijn absoluut problemen met bepaalde groepen allochtonen, maar de haat die hierdoor bij sommigen is ontstaan, is nu een soort van blinde waas, waardoor allochtonen dan dus wel in alles fout moeten zijn ==> (oudere) allochtonen die nu op de IC liggen: daders! Geen slachtoffers... EN tevens slechteriken die ervoor zorgen dat Henk en Ingrid (die zich blijkbaar per definitie aan de regels houden) nu de zorg niet kunnen krijgen die ze toebehoort.

Dit is echt een van de meest KROMME BIZARRE achterlijke redenaties die ik ooit gehoord heb. Selectiever dan dit kan niet:

Henk en Ingrid = slachtoffers, geen onderscheid tussen diegenen die zich wel/niet aan regels houden
Allochtonen op de IC = daders

In het algemeen kan er bij autochtonen wel onderscheid worden gemaakt tussen jongeren, voetbalsupporters die zich niet aan de regels houden, autochtonen in algemeen die zich wel en die zich niet aan de regels houden vs slachtoffers die op de IC liggen (waarbij echt in een uitzonderlijk geval binnen de slachtoffers onderscheid wordt gemaakt tussen diegenen die zich wel en niet aan de regels hebben gehouden)

Maar bij de niet-westerse allochtonen: weg al het onderscheid, het is simpel ==> er liggen veel niet-westerse allochtonen op IC, er zijn (net zoals mbt autochtonen) verhalen over mensen die zich niet aan de regels houden, Wilders ==> BAM, niet-westerse allochtonen houden IC plaatsen bezet van autochtonen, doordat deze mensen op de IC lak hadden aan de regels! (als vraag gesteld zodat hij zich kan indekken: "Ik vroeg het toch alleen?")

WTF, dat mensen zoals Wilders dit uit hun mond krijgen, zo laag is hij nog nooit gegaan :r
En dat er dan ook nog mensen zijn die deze onzin als zoete koek slikken omdat er (inderdaad veel) ANDERE problemen zijn met allochtonen |:(

[ Bericht 5% gewijzigd door KreKkeR op 16-10-2020 16:58:28 ]
Krekker is de bom!
pi_195677736
quote:
0s.gif Op woensdag 14 oktober 2020 12:16 schreef Mr.Ping het volgende:
Ik zeg het al maanden, vervang de gebarenclowns voor tolken.
Heb je veel meer aan!
Dan moet je ze wel nog bewegen om naar de juiste zenders te kijken ipv de TRT of de Mpo
ehhhhhhuuuuuuuuuuuuuuuuuuuhhhhhh een glaasje prik
  Moderator vrijdag 16 oktober 2020 @ 17:11:38 #75
54278 crew  Tijger_m
42
pi_195677759
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 oktober 2020 17:10 schreef BorTheWolf het volgende:

[..]

Dan moet je ze wel nog bewegen om naar de juiste zenders te kijken ipv de TRT of de Mpo
Alsof ze daar niets zouden horen over covid? Het is een pandemie die overal hard toeslaat.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')