abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_195569444
Er begint min of meer een plan te komen voor onze tuin van 1000 vierkante meter. Afgelopen jaar hebben we een moestuin en gazon aangelegd. Komende jaar gaat een begin gemaakt worden met het aanleggen van de rest. Het wordt een meerjarenplan.

Ik heb jullie hulp nodig bij het vinden van planten en wellicht wat andere dingen in de toekomst. We zijn niet zo getalenteerd op dit gebied.

Algemene eisen:
• Weinig onderhoud per plant
• Zo veel mogelijk meerjarigen
• Geen planten die binnen moeten overwinteren
• Geen roze en paars. Weinig wit
• Voorkeur voor donker blad maar dat moet niet overheersen
• Niet sterk geurend
• Graag zo min mogelijk eenjarigen
• Meerjarige snijbloemen zijn meer dan welkom. Bomen of struiken om met de snijbloemen in vaas te zetten ook.
• We eten geen gelei en jam helaas. Vruchten die enkel daarvoor geschikt zijn, zijn niet geschikt voor ons.

Aanwezig:
• Diverse bollen witte allium
• Diverse bollen zwarte en oranje tulp
• Een of andere Carex van 50cm hoog en een meter in doorsnee. Kan gesplitst worden.
• Diverse vaste keukenkruiden, meer kan altijd
• 5 rabarber, variant Eden
• 2 blauwe bes
• 23 stuks elk van:
- Pennisetum alopecuroides Viridescens, lampenpoetsersgras 50-80cm, zon
- Eragrostis trichodis, liefdesgras brons, 120cm, zon
- Panicum amarum, vingergras, 140cm, zon, winterhard
• Zaad van:
- Stipa tenuissima, verdergras, 50cm, zon, winterhard
- Eragrostis curvula, liefdesgras groen/bruin, 100cm, zon/halfschadiw
- Miscanthus Sinensis New Hybrid, prachtriet rood/paars/bruin, 180cm, zon
- Miscanthus Sinensis, prachtriet grijs/groen, 210cm, zon

Ik heb de tuin in projecten ingedeeld om het overzichtelijk te houden. Ik wil het uiteindelijk één geheel laten worden door planten/bomen in diverse projecten terug te laten komen. Het is echt niet zo dat alleen in project 4 (boomgaard) fruitbomen mogen staan.

Project 1: Borders langs moestuin
Eigenschappen: 16*2 meter en 14*3 meter, zon, veel wind
Wensen: Deels dichtbegroeid tbv winddichtheid, grotendeels eetbare beplanting, niet giftig voor kippen en schapen, alles tussen bodembedekkers en bomen van 6 meter hoog.
Opties:
• Walnoot
• Rabarber Eden
• Kaki (iets beschut)
• Mispel
• Hazelaar
• Pawpaw (2x)
• Duindoorn
Sumak (of azijnboom/fluweelboom)
• Vossenbes (turf nodig, wellicht vlakbij een andere zuurminnende plant zetten)
• Forsythia
• Witte sering
• Pampasgras
• Clerodenrum Trichomotum, pindakaasboom (nadelen: beschut, geurend, roze)
• Phlox rood/oranje (snijbloem vast)
• Wederik (snijbloem vast)
• Hefstanemoon
• Hibiscus
• Koninginnekruid
• Rudbeckia
• Kogeldistel
• Crocosmia
• Leootis nepetifolia
• Potentilla
• Kaardebol
• Lupine
• Vuurpijl
• Daglelie
• Bieslelie
• Vrouwenmantel
• Geel duizendblad
• Skimmia
• Ananaskers
• Kronkelwilg
• Olijfwilg
• Sleedoorn
• Duindoorn
• Meidoorn
• Californian poppy
Eetbaar:
• Veldzuring
• Gojibes
• Rabarber
• Daslook
• Artisjok
• Eeuwig moes
• Nine star perennial broccoli
• Egyptische ui
• Doorlevende prei

Project 2: Border langs kippen
Eigenschappen: 20*2 meter en 10*1 meter, grotendeels schaduw
Wensen: niet al te aantrekkelijk om te slopen voor kippen, ook wat beplanting om onder of in te kruipen. Niet giftig voor kippen en schapen.
Opties:
• Pampasgras
• Schaduwkruid
• Viburnum
• Vrouwenmantel
• Rodondendron
• Slangebaard
• Brave Hendrk
• Roomse kervel
• Crosne/Japanse andoorn
Smakelijk en misschien gezond voor kippen:
• Afrikaantjes
• Munt
• Marjolein
• Oost-Indische kers (klimmend tegen hek)
• Peterselie
• Salie
• Dragon
• Tijm
• Citroenmelisse
• Oregano
• Smeerwortel geel (schaduw)

Project 3: Bomenrij naast oprit
Eigenschappen: 13*3 meter, nu halfschaduw, over een paar jaar volle zon
Wensen: Bomen waarvan de kruin op ongeveer 2.5 meter begint. Bij voorkeur niet wintergroen. 6-9 meter hoog. Graag wat variatie. Geen bomen met zware vruchten en/of hars die voor beschadigingen op mijn autodak kunnen zorgen.
Opties:
• Witte ooievaarsbek als bodembedekker

Project 4: Boomgaard
Eigenschappen: 12*2 meter, zon
Wensen: fruitbomen dus, laagstam. Beetje appel, beetje peer. Bodembedekkers zijn gewenst.
Opties:
• Diverse soorten handappels, er worden er 350 per jaar gegeten
• 1 Kookappel (zelfbestuivend)
• Diverse soorten peren, er worden er 150 per jaar gegeten
• Nectarine/perzik
• Witte maagdenpalm als bodembedekker
• Goudaardbei als bodembedekker

Project 5: Schaduwbrengende bomen in siertuin
Eigenschappen: 25*2 meter, bijna helemaal zon
Wensen: penwortel, snelgroeiend, 6-8 meter, deels wintergroen
Opties:
• Hazelaar?
• Zuilvormige gele beuk
• Walnoot

Project 6: 'Siertuin' (siertuin is een groot woord, dat klinkt veel te perfect maar ik ken geen beter woord)
Eigenschappen: 30*10 meter , half zon. Dit is inclusief toekomstige paden, terrassen, overkapping.
Wensen: Deels eetbaar, deels prairietuin-achtig. Her en der wat boompjes. Hier geen fruitbomen ivm wespen.
Opties:
• Eetbare laurier
• Pampasgras
• Trachycarpus
• Hebe (wit)
• Kerrie

Project 7: Bessen
Eigenschappen: 6*5 meter, zon, halfschaduw
Wensen: veel variatie, alles moet in te vriezen zijn. Misschien wordt er een fruitkooi geplaatst indien de vogels meer dan wijzelf eten. Geen stekels.
Opties:
• Blauwe bes
• Rode bes
• Witte bes
• Roze bes
• Jostabes
• Kruisbes
• Kiwibes
• Doornloze braam (Oregnon)
• Doornloze framboos
• Loganbes

Ik heb in de loop der jaren diverse wensenlijstjes en favorieten opgeslagen. Ik zal de komende tijd die lijstjes uitpluizen en deze OP aanvullen met die ideeën en hopelijk ook met die van jullie :)

[ Bericht 0% gewijzigd door Lucky_Strike op 30-10-2020 14:41:08 ]
Spoilers!
pi_195569607
Project 4 zuilvormige gele Beuk
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_195569741
quote:
1s.gif Op zondag 11 oktober 2020 16:30 schreef halfway het volgende:
Project 45 zuilvormige gele Beuk
Goede optie ^O^

Dat project heeft sowieso wel voorrang. We hebben nauwelijks schaduw omdat we alle bomen daar hebben moeten kappen om een beschoeiing aan te kunnen leggen. Dus nu hebben we de hele dag de zon op het dak. Dat is echt wat te veel van het goede.
Spoilers!
pi_195569766
Aangaande de fluweelboom: Ik hem ook en ik vind m wel gaaf. De reden dat ik hem heb is omdat ie 30 meter verderop op het schoolplein groeide, zich een weg onder de grond heeft gebaand richting de buurvrouw en zich vanaf daar onder de schutting ook in mijn tuin heeft gevestigd. Dus, dat doet ie wel, zeg maar.

Aangaande kips: zijn er planten die kips niet kapotmaken? Uberhaupt?
Sterkheidsbaas van alles.
pi_195569778
quote:
2s.gif Op zondag 11 oktober 2020 16:37 schreef Lonaa het volgende:
Aangaande de fluweelboom: Ik hem ook en ik vind m wel gaaf. De reden dat ik hem heb is omdat ie 30 meter verderop op het schoolplein groeide, zich een weg onder de grond heeft gebaand richting de buurvrouw en zich vanaf daar onder de schutting ook in mijn tuin heeft gevestigd. Dus, dat doet ie wel, zeg maar.

Aangaande kips: zijn er planten die kips niet kapotmaken? Uberhaupt?
Holy crap. Ik geloof niet dat ik dat wil.
Spoilers!
pi_195569823
quote:
0s.gif Op zondag 11 oktober 2020 16:38 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Holy crap. Ik geloof niet dat ik dat wil.
Ik denk wel dat dat een kwestie is van 'bijhouden'. We wonen hier nu anderhalf jaar en hij wil HEEL GRAAG uitbreiden, maar hij is nog niet op een willekeurige plek omhoog gekomen. Wel op een aantal plekken in de omgeving van waar hij staat. Zeg zo'n 2/3 m2. En dan zijn de scheuten al best heftig beworteld.
pi_195569842
quote:
2s.gif Op zondag 11 oktober 2020 16:40 schreef Lonaa het volgende:

[..]

Ik denk wel dat dat een kwestie is van 'bijhouden'. We wonen hier nu anderhalf jaar en hij wil HEEL GRAAG uitbreiden, maar hij is nog niet op een willekeurige plek omhoog gekomen. Wel op een aantal plekken in de omgeving van waar hij staat. Zeg zo'n 2/3 m2. En dan zijn de scheuten al best heftig beworteld.
Ja, nee. Ik heb het er nu al mee gehad. Gaan we niet doen. Zo veel sumak gebruik ik ook weer niet.
Spoilers!
pi_195569849
Wat boompjes betreft, de Clerodenrum Trichomotum is misschien een optie.
Andere namen: Pindakaasboom en Kansenboom.
Ben er zelf nogal fan van omdat ie mooi en geurig bloeit, grillig groeit en zijn besjes de vogels voeden.
Succes met de tuin!
pi_195570006
Wat betreft je bessen: Er zijn doornloze varianten van framboos en braam. Honingbes stond nog niet op je lijstje.
pi_195570033
Denk ook eens aan een Judasboom.
Amerikaanse sering
Trachycarpus
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_195570152
quote:
0s.gif Op zondag 11 oktober 2020 16:42 schreef Kanaroe het volgende:
Wat boompjes betreft, de Clerodenrum Trichomotum is misschien een optie.
Andere namen: Pindakaasboom en Kansenboom.
Ben er zelf nogal fan van omdat ie mooi en geurig bloeit, grillig groeit en zijn besjes de vogels voeden.
Succes met de tuin!
Ik vind dat grillige wel heel tof ja. Het geurende en het feit dat hij redelijk beschut moet staan, maakt hem weer minder geschikt. Hij gaat gewoon bij de opties.
quote:
2s.gif Op zondag 11 oktober 2020 16:52 schreef Lonaa het volgende:
Wat betreft je bessen: Er zijn doornloze varianten van framboos en braam. Honingbes stond nog niet op je lijstje.
Oh ja. Maar @sigme zegt dat een honingbes praktisch oneetbaar is.

quote:
1s.gif Op zondag 11 oktober 2020 16:53 schreef halfway het volgende:
Denk ook eens aan een Judasboom.
Amerikaanse sering
Trachycarpus

De eerste twee zijn me te roze. Maar die trachycarpus is wel een toffe optie voor de siertuin.

Mensen, ik moet van dat woord siertuin af. Hoe heet een normale tuin met gewoon tegels, planten, een eettafel en een barbecue?
Spoilers!
pi_195570169
quote:
0s.gif Op zondag 11 oktober 2020 17:00 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Ik vind dat grillige wel heel tof ja. Het geurende en het feit dat hij redelijk beschut moet staan, maakt hem weer minder geschikt. Hij gaat gewoon bij de opties.
[..]

Oh ja. Maar @:sigme zegt dat een honingbes praktisch oneetbaar is.
[..]

De eerste twee zijn me te roze. Maar die trachycarpus is wel een toffe optie voor de siertuin.

Mensen, ik moet van dat woord siertuin af. Hoe heet een normale tuin met gewoon tegels, planten, een eettafel en een barbecue?
Ah, ik ken de honingbes verder ook niet.

En uh, dat heet voor normale mensen gewoon 'hun achtertuin' :')
pi_195570180
Zet hier de olijfwilg bij de opties! Voor de winddichtheid met name.
Meidoorn wordt hier ook veel voor gebruikt; maar daarvan kan je zelf niet veel met het fruit, al zijn er wel grootvruchtige cultivars.

Hier zijn rododendrons zeer geschikt voor, ideale kippenstruiken. Die zijn wel giftig voor schapen (neem ik aan, alles wat wintergroen is, is in principe giftig). Ik weet niet of schapen er van vreten; ze zijn niet helemaal gek.
Vijg is ook een optie, bij vijg moet je toch niet voor de vruchten gaan. Vijg ruikt erg lekker (naar kokos, vreemd genoeg), en vormt een mooie struik waar kippen in kunnen schuilen, alleen is deze itt de rododendron in de winter bladloos, dus dan geen beschutting biedend.

Gezien de eisen aan de vruchten zou ik hier pruimen kiezen. Eventueel, als je deze bomen niet gaat oogsten, wilde pruimen ("sleedoorn", maar zelden de echte). Die zijn kleiner en komen dus nog iets minder hard op je dak vallen. Vrijwel nooit geschikt voor rauwe consumptie (melig) maar meestal wel zeer voor jam/gelei.

Vanwaar de voorkeur voor laagstam?
Het is zoveel ziektegevoeliger dan alles wat een beetje hoger is. Bovendien combineert het bijzonder slecht met vee, als je ooit nog iets anders dan gevogelte overweegt.

Hazelaar geeft wel snel veel schaduw, maar is eigenlijk een overmaatse struik; je kan er niet makkelijk een boom van maken waar je onder kan zitten. Een zuilvormige boom is wat dat betreft ook niet het meest schaduwwerpend. Ik zou in deze categorie een walnoot bij de opties zetten. Is bovendien mugwerend ;). Dat komt door de luchtje dat 'ie verspreidt, ik vind het lekker maar niet iedereen vindt dat.

Je mist hier de wijnbes; ondanks de lichte stekels moet ik je deze toch heel dringend aanraden.
Verder hebben roze, en nog meer: witte aalbessen het voordeel dat de vogels die minder snel roven. Rode zijn wel mooier, en vaak iets lekkerder.
Jostabes vind ikzelf nogal bewerkelijk (met zo'n harig tuutje aan elke bes)
Net als de kruisbessen, maar die compenseren met smaak en grootte, al weet ik niet hoe dat met de stekelloze varianten zit.
En kijk vooral ook naar doornloze varianten van frambraam/braamboos/loganbes
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_195570225
quote:
Oh ja. Maar @sigme zegt dat een honingbes praktisch oneetbaar is.

Die naam is bedacht door een sadist.

Die bessen komen uit Siberië, ik sluit niet uit dat het in een toendra bij 30 graden vorst het een hemels geschenk is. Je mag met liefde bij mij 3(!) verschillende soorten komen proeven. Als je er meer dan 10 wegkrijgt is het misschien wel een optie om ze naar jou te verplanten.
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_195570255
quote:
Cottage garden.
De cottage-tuin is een aparte stijl met een informeel ontwerp, traditionele materialen, dichte beplanting en een mix van decoratieve en eetbare planten.

Alles mag.
pi_195570303
Ik vind dat de Japanse Wijnbes geen lichte stekels heeft hoor :o Of ik had een hele beroerde variant. Ik vond snoeien en opbinden (want ik had er een soort van haag van tegen de schutting aan) echt de allerergste klus. Hij stak gewoon door mn spijkerbroek en als je met werkhandschoenen iets te hard kneep kwamen ze daar ook gewoon doorheen. }:|
pi_195570305
Wel lekker :9
  zondag 11 oktober 2020 @ 17:16:25 #18
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_195570427
Wat doe jij het allemaal gestructureerd, ls. Zelf heb ik een vergelijkbaar kavel te beplanten. Ik doe dat echter heel anders. Dan krijg ik bv een vijg en dan denk ik: waar zal ik die dan neerzetten? Of bij de Lidl zijn de pioenrozen in de aanbieding en dan haal ik er 40. Of er groeit spontaan een taxus omhoog.
The End Times are wild
  zondag 11 oktober 2020 @ 17:23:36 #19
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_195570580
Trouwens, voor wat betreft kippen. Ik heb er hier vier lopen op een kavel van 2850m2 en wat die wegpikken valt in het niet. Bovendien pikken ze vooral graag gras, muur, zevenblad, allerlei zaden uit onkruid. Enige merkbare schade dit jaar waren de net ingezaaide boontjes.
The End Times are wild
  zondag 11 oktober 2020 @ 17:36:51 #20
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_195570943
Omdat ik zoveel planten nodig had heb ik via FB gevraagd of mensen planten over hadden. Daar kreeg ik best veel respons op. Mensen die hun tuin wilden bestraten bijv en geen zin hadden naar de milieustraat te rijden. Daarnaast dus veel fruit gekocht. Wat er in nl met succes te telen valt heb ik zo ongeveer wel.
The End Times are wild
pi_195571009
quote:
0s.gif Op zondag 11 oktober 2020 17:16 schreef LXIV het volgende:
Wat doe jij het allemaal gestructureerd, ls. Zelf heb ik een vergelijkbaar kavel te beplanten. Ik doe dat echter heel anders. Dan krijg ik bv een vijg en dan denk ik: waar zal ik die dan neerzetten? Of bij de Lidl zijn de pioenrozen in de aanbieding en dan haal ik er 40. Of er groeit spontaan een taxus omhoog.
Zo ben ik :)
Spoilers!
pi_195571067
quote:
0s.gif Op zondag 11 oktober 2020 17:36 schreef LXIV het volgende:
Omdat ik zoveel planten nodig had heb ik via FB gevraagd of mensen planten over hadden. Daar kreeg ik best veel respons op. Mensen die hun tuin wilden bestraten bijv en geen zin hadden naar de milieustraat te rijden. Daarnaast dus veel fruit gekocht. Wat er in nl met succes te telen valt heb ik zo ongeveer wel.
Dat overweeg ik ook. Maar ik ben wel vrij specifiek qua soorten die ik wil. De meeste mensen weten niet welke cultivar ze van een plant hebben.
Spoilers!
  zondag 11 oktober 2020 @ 17:52:20 #23
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_195571271
quote:
1s.gif Op zondag 11 oktober 2020 17:42 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Dat overweeg ik ook. Maar ik ben wel vrij specifiek qua soorten die ik wil. De meeste mensen weten niet welke cultivar ze van een plant hebben.
Bij mij maakt dat niet zoveel uit. Ik streef naar een heel natuurlijke sfeer. Dat geeft me meer vrijheid.
Alles beplanten met vrij forse planten uit het tuincentrum zou me iets van 30.000 euro kosten. Het laten doen het dubbele
The End Times are wild
pi_195571303
quote:
2s.gif Op zondag 11 oktober 2020 17:10 schreef Lonaa het volgende:
Wel lekker :9
De smaak is de ellende van de stekels echt waard. Ik ga hier maar eens afleggers maken om tzt mee te nemen naar de nieuwe tuin
pi_195571524
quote:
2s.gif Op zondag 11 oktober 2020 17:10 schreef Lonaa het volgende:
Ik vind dat de Japanse Wijnbes geen lichte stekels heeft hoor :o Of ik had een hele beroerde variant. Ik vond snoeien en opbinden (want ik had er een soort van haag van tegen de schutting aan) echt de allerergste klus. Hij stak gewoon door mn spijkerbroek en als je met werkhandschoenen iets te hard kneep kwamen ze daar ook gewoon doorheen. }:|
Mij is niet bekend dat er varianten zijn. Je kan ze beter ergens zetten waar je ze niet hoeft op te binden. Ik doe in de herfst een rondje om afliggers uit de grond te trekken (en dus ook terugsnoeien), en in het voorjaar de dode takken afknippen en weghalen. Bij de pluk kan ik dan prima zonder handschoenen door de struiken bewegen.
Kruisbessen-met-stiekels kan je niet plukken zonder je armen open te halen; in die vergelijking vind ik wijnbes mild.

Oh, en tegen stiekels: ik heb een adresje van goede leren werkhandschoenen. Dat scheelt een slok op een borrel.
PS: zet nooit zuurbes! (Berberis)
  zondag 11 oktober 2020 @ 19:24:53 #26
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_195573574
Over bessen: ik heb ananaskers gezet en dat zijn echt prachtige planten geworden maar helaas zullen de bessen niet rijp worden.
The End Times are wild
pi_195584154
Ik vind zelf een kronkelwilg een leuke boom. Groeit snel en heeft mooie takken om op vaas te zetten.

Waarom wil je bepaalde cultivars selecteren? Is dat omdat je sterke planten wilt? Mensen uit de buurt om planten vragen die het in hun eigen tuin goed doen kan een andere benadering zijn om hetzelfde doel te bereiken.

Ik merk dat er veel spontaan in mijn tuin opkomt. Sommige planten laat ik staan, sommige haal ik weg, andere verplaats ik. Ik ben zelf erg systematisch en georganiseerd, maar in de tuin vind ik het juist leuk om meer spontaniteit te hebben. Een tuin is vergevingsgezind: bevalt iets je niet, dan haal je het weer weg.

Ik zou ook rekening houden met de bodemsoort. Wat voor bodem heeft jullie tuin?

Dat je geen roze/paarse bloemen wilt is een beperking die wel heel jammer is! Geen kattenstaart, geen koninginnekruid. :'( Kun je die eis niet in heroverweging nemen?

Laatst was ik in een tuin van Piet Oudolf. Daar stond een lijst van alle planten uit de tuin. Misschien heb je er iets aan:

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_195584972
quote:
0s.gif Op maandag 12 oktober 2020 10:42 schreef Claudia_x het volgende:
Waarom wil je bepaalde cultivars selecteren? Is dat omdat je sterke planten wilt? Mensen uit de buurt om planten vragen die het in hun eigen tuin goed doen kan een andere benadering zijn om hetzelfde doel te bereiken.

Ik merk dat er veel spontaan in mijn tuin opkomt. Sommige planten laat ik staan, sommige haal ik weg, andere verplaats ik. Ik ben zelf erg systematisch en georganiseerd, maar in de tuin vind ik het juist leuk om meer spontaniteit te hebben. Een tuin is vergevingsgezind: bevalt iets je niet, dan haal je het weer weg.

Ik zou ook rekening houden met de bodemsoort. Wat voor bodem heeft jullie tuin?
Volgens mij is er een misverstand aan het ontstaan. Ik hoeft echt geen perfecte tuin met enorm bijzondere planten waar ik tienduizenden euro's aan uit ga geven. Ik wil vooral veel ideeën. Dit is een meerjarenplan. Sommige planten koop ik, sommige zal ik zelf zaaien en uiteindelijk splitsen en misschien krijg ik ook planten.

Ik wil me juist in de cultivars verdiepen om te voorkomen dat ik een zonminnend siergras in de schaduw zet. Of dat ik denk dat een gras 40 centimeter hoog wordt maar uiteindelijk wordt hij 2,5 meter. Dat soort fouten zal ik altijd maken en dat geeft ook niet. Maar nu ik helemaal vanaf het begin moet starten, kan ik me er net zo goed wel in verdiepen. En ik vind dit ook gewoon leuk. Ik ben geïnteresseerd in de mogelijkheden die planten me kunnen bieden.
En de focus op cultivars komt denk ik vanuit mijn moestuinhobby. Er zit een enorm verschil in bijna alle soorten groente en het kan enorm nadelig uitpakken als je een verkeerde soort kiest. Voor sommige soorten is het weer onbelangrijk welke je kiest. Ook goed, lekker makkelijk.

Er groeit hier niets behalve heel veel onkruid. Vooral distels, kweekgras en brandnetels. Dat heeft hier tientallen jaren kunnen woekeren. Na 4 jaar worden we er echt gek van. Ik wil dus veel aanplanten zodat daar in elk geval geen distel meer kan groeien.
We hebben dus (gezien de brandnetels) een stikstofrijke bodem en een mooi mengsel van zand en klei. Prima vruchtbaar, best makkelijk om in te werken.

Ik ga straks jullie andere suggesties bekijken :)
Spoilers!
pi_195585012
Kweekgras :X sterkte, ik kwam er in mijn volkstuintje niet vanaf
  maandag 12 oktober 2020 @ 11:46:30 #30
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_195585233
quote:
1s.gif Op maandag 12 oktober 2020 11:31 schreef Doedezemaar het volgende:
Kweekgras :X sterkte, ik kwam er in mijn volkstuintje niet vanaf
Ik heb het bijna allemaal weggekregen. Met de hand zo veel mogelijk uitgraven met een riek en de wortels blijven volgen. Paar m2 per avond, hoeft niet in eens :+

Verder een leuk topic om te volgen voor onze tuin, die gaan we volgend jaar aanplanten :)
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_195593893
Heb je ook interesse in stekken? Ik kan je helpen aan een grassoort (nu te donker voor een foto), laurier (eetbaar), tuingeraniums, vrouwenmantel en skimmia.
Zo'n tuin vullen kost anders klauwen vol geld. Kijken bij buren en daar stekken van hun planten maken, kan ook veel geld schelen maar je hebt wel leuke planten.

Ook de half-off, half-dead table in het tuincentrum is een leuke. Daar staan voor weinig leuke planten.
pi_195599294
Mijn gras mag nog steeds minder, misschien willen we er zelfs wel helemaal vanaf O-)
Maar da's wel takkeveel werk.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_195634640
Aldus het internet zijn dit kruiden die kippen lusten en die wellicht gezond voor hen zijn:
• Afrikaantjes
• Munt
• Marjolein
• Oost-Indische kers (klimmend tegen hek)
• Peterselie
• Salie
• Dragon
• Tijm
• Citroenmelisse
• Oregano
• Smeerwortel

Het meeste heb ik al dus ik kan ze splitsen en bij de kippen in de buurt planten. Dan kunnen ze er van eten als ze dat nodig vinden (en wij ook mits hygiënisch). Weer een paar vierkante meter gevuld ^O^
Spoilers!
pi_195635227
quote:
2s.gif Op zondag 11 oktober 2020 17:02 schreef sigme het volgende:
Zet hier de olijfwilg bij de opties! Voor de winddichtheid met name.
Meidoorn wordt hier ook veel voor gebruikt; maar daarvan kan je zelf niet veel met het fruit, al zijn er wel grootvruchtige cultivars.
De olijfwilg gaat zeker op de lijst. Leuk ding en voldoet aan alle eisen.
Meidoorn, duindoorn en sleedoorn zijn ook opties.
quote:
Hier zijn rododendrons zeer geschikt voor, ideale kippenstruiken. Die zijn wel giftig voor schapen (neem ik aan, alles wat wintergroen is, is in principe giftig). Ik weet niet of schapen er van vreten; ze zijn niet helemaal gek.
Vijg is ook een optie, bij vijg moet je toch niet voor de vruchten gaan. Vijg ruikt erg lekker (naar kokos, vreemd genoeg), en vormt een mooie struik waar kippen in kunnen schuilen, alleen is deze itt de rododendron in de winter bladloos, dus dan geen beschutting biedend.
Rodondendron staat genoteerd.

Ik geloof niet dat ik heel actief rekening ga houden met de schapen van de buren. Ze hebben er in de afgelopen 4 jaar 2 maanden gestaan. We hopen dat ze terugkomen. Maar als ze terugkomen is het eigenlijk wel aan de eigenaar om er voor te zorgen dat hij zijn schapen opvoedt. Of hij zet een extra hek neer. Die efrgrens is juist waar de meeste wind vandaan komt, dichte beplanting is daar zeer welkom.
quote:
Gezien de eisen aan de vruchten zou ik hier pruimen kiezen. Eventueel, als je deze bomen niet gaat oogsten, wilde pruimen ("sleedoorn", maar zelden de echte). Die zijn kleiner en komen dus nog iets minder hard op je dak vallen. Vrijwel nooit geschikt voor rauwe consumptie (melig) maar meestal wel zeer voor jam/gelei.
Hier moeten juist geen bomen met vruchten komen.

quote:
Vanwaar de voorkeur voor laagstam?
Het is zoveel ziektegevoeliger dan alles wat een beetje hoger is. Bovendien combineert het bijzonder slecht met vee, als je ooit nog iets anders dan gevogelte overweegt.
Omdat er een grens zit aan hoeveel fruit we kunnen eten. Omdat mijn man echt geen bomen gaat snoeien en ik ook niet als ik er een ladder voor op moet. Omdat ik liever variatie in de soorten heb.
quote:
Hazelaar geeft wel snel veel schaduw, maar is eigenlijk een overmaatse struik; je kan er niet makkelijk een boom van maken waar je onder kan zitten. Een zuilvormige boom is wat dat betreft ook niet het meest schaduwwerpend. Ik zou in deze categorie een walnoot bij de opties zetten. Is bovendien mugwerend ;). Dat komt door de luchtje dat 'ie verspreidt, ik vind het lekker maar niet iedereen vindt dat.

Hier een walnoot is ook wel een idee. In mijn hoofd staat die ergens anders maar dit kan ook heel goed denk ik.

Zuilvormige bomen zouden daar onderdeel van het geheel worden. Als je het van een handvol zuilvormige bomen moet hebben voor de schaduw, komt het niet goed nee.

Een hazelaar is daar denk ik wat te massief. Maar die moet zeker elders komen.
quote:
Je mist hier de wijnbes; ondanks de lichte stekels moet ik je deze toch heel dringend aanraden.
Verder hebben roze, en nog meer: witte aalbessen het voordeel dat de vogels die minder snel roven. Rode zijn wel mooier, en vaak iets lekkerder.
Jostabes vind ikzelf nogal bewerkelijk (met zo'n harig tuutje aan elke bes)
Net als de kruisbessen, maar die compenseren met smaak en grootte, al weet ik niet hoe dat met de stekelloze varianten zit.
En kijk vooral ook naar doornloze varianten van frambraam/braamboos/loganbes
Heeft een jostabes eenzelfde tuutje als een kiwibes? Zo te zien wel. Ik eet bijna al mijn fruit in mijn ontbijtsmoothie, ik staafmix die tuutjes gewoon mee.

Ik twijfel ernstig over die wijnbes. Maar de rest gaat op de lijst. Fruit :9
Spoilers!
pi_195635473
quote:
0s.gif Op zondag 11 oktober 2020 19:24 schreef LXIV het volgende:
Over bessen: ik heb ananaskers gezet en dat zijn echt prachtige planten geworden maar helaas zullen de bessen niet rijp worden.
Daar heb ik nog zaad van en volgens mij ook van de tomatillo. Met een milde winter, kan hij nog overleven ook. Ik heb vorig jaar tomatillo gekweekt. Dat werd een prachtige plant die enorm veel insecten aantrok. Beetje jammer dat ik de tomatillo zelf niet lekker vind. Maar goed, daar hebben we kippen voor straks :+
quote:
0s.gif Op maandag 12 oktober 2020 10:42 schreef Claudia_x het volgende:
Ik vind zelf een kronkelwilg een leuke boom. Groeit snel en heeft mooie takken om op vaas te zetten.

[...]

Dat je geen roze/paarse bloemen wilt is een beperking die wel heel jammer is! Geen kattenstaart, geen koninginnekruid. :'( Kun je die eis niet in heroverweging nemen?

Laatst was ik in een tuin van Piet Oudolf. Daar stond een lijst van alle planten uit de tuin. Misschien heb je er iets aan:

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Kronkelwilg: check!

Ik wil wel enkele uitzonderingen maken voor roze/paars maar dat moeten dan wel heel bijzondere planten zijn :)

Afgelopen zomer zijn we naar de tuinen van Appeltern geweest, daar heb ik ook foto's genomen van bordjes. Ik zal ze binnenkort eens samen met die van jou bestuderen.
quote:
0s.gif Op maandag 12 oktober 2020 19:28 schreef Oceanonix het volgende:
Heb je ook interesse in stekken? Ik kan je helpen aan een grassoort (nu te donker voor een foto), laurier (eetbaar), tuingeraniums, vrouwenmantel en skimmia.
Zo'n tuin vullen kost anders klauwen vol geld. Kijken bij buren en daar stekken van hun planten maken, kan ook veel geld schelen maar je hebt wel leuke planten.

Ook de half-off, half-dead table in het tuincentrum is een leuke. Daar staan voor weinig leuke planten.
Stekjes zijn zeer, zeer welkom! Skimmia, laurier, gras en vrouwenmantel vind ik erg leuk.

Dit brengt me op het idee om op zoe te gaan naar een Facebookgroep voor tuinstekken. Die is er vast. Ik ga ook eens vragen bij de achterburen of ze wat hebben. Ik mag bij hen ook nog bessen uitgraven.
quote:
1s.gif Op maandag 12 oktober 2020 22:48 schreef Vanyel het volgende:
Mijn gras mag nog steeds minder, misschien willen we er zelfs wel helemaal vanaf O-)
Maar da's wel takkeveel werk.
Takkeveel werk ja.... :')
Spoilers!
pi_195637236
quote:
0s.gif Op woensdag 14 oktober 2020 16:05 schreef Lucky_Strike het volgende:

Afgelopen zomer zijn we naar de tuinen van Appeltern geweest, daar heb ik ook foto's genomen van bordjes. Ik zal ze binnenkort eens samen met die van jou bestuderen.

Ik heb hetzelfde gedaan en naderhand ontdekte ik dat alle tuinen online staan! Is het bekijken de moeite waard, al voelde ik me zelf nogal overweldigd.
pi_195637847
quote:
0s.gif Op woensdag 14 oktober 2020 17:29 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik heb hetzelfde gedaan en naderhand ontdekte ik dat alle tuinen online staan! Is het bekijken de moeite waard, al voelde ik me zelf nogal overweldigd.
Ja, zeker. Ik heb zo veel foto's dat het ook wel een behoorlijke uitzoekklus is. Ik ga er binnenkort echt eens voor zitten.
Spoilers!
  woensdag 14 oktober 2020 @ 21:29:07 #38
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_195643170
quote:
0s.gif Op woensdag 14 oktober 2020 16:05 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Daar heb ik nog zaad van en volgens mij ook van de tomatillo. Met een milde winter, kan hij nog overleven ook. Ik heb vorig jaar tomatillo gekweekt. Dat werd een prachtige plant die enorm veel insecten aantrok. Beetje jammer dat ik de tomatillo zelf niet lekker vind. Maar goed, daar hebben we kippen voor straks :+
[..]

Kronkelwilg: check!

Ik wil wel enkele uitzonderingen maken voor roze/paars maar dat moeten dan wel heel bijzondere planten zijn :)

[..]

Stekjes zijn zeer, zeer welkom! Skimmia, laurier, gras en vrouwenmantel vind ik erg leuk.

Dit brengt me op het idee om op zoe te gaan naar een Facebookgroep voor tuinstekken. Die is er vast. Ik ga ook eens vragen bij de achterburen of ze wat hebben. Ik mag bij hen ook nog bessen uitgraven.
[..]

Takkeveel werk ja.... :')
Dat is wel goed te weten. Dat ik hem kan laten staan en hopen op een zachte winter. Dan hebben de planten volgend jaar een headstart
The End Times are wild
pi_195651077
Ergens kwam een walnoot boom voorbij hierboven.
Die van de buren is enorm groot! geworden in al die jaren.
Van de week kreeg de boom weer de jaarlijkse snoeibeurt van de buurman voor lucht en licht. Met zo’n snoeitang op een uitschuifbare stok. Hij klomt niet op een ladder.
De boom staat er prachtig bij.

Als je bij een kringloopwinkel komt, is er vast wel een boekenafdeling met tuinboeken voor weinig.
Zelf volg ik bekenden met een tuin in aanleg op fb en kom op leuke ideeën.
pi_195945373
Ik twijfel toch of ik de zonborders wel voor sierplanten wil gebruiken en niet alleen voor eetbare planten. Een voedselbos lijkt me toch ook wel leuk. Ik denk dat ik kijk hoe ver ik kom. Ik blijf gewoon planten noteren in de verlanglijst en dan kijk ik wel hoe ver ik kom. De lijst in de OP wordt steeds onoverzichtelijker. Ik ben begonnen met het noteren in Excel, met de eigenschappen er bij. Bladvorm, wintergroen, mestbehoefte, snoeitijd, kleur, oogsttijd, etc.

Ik heb mijn lijstje van potentieel eetbare planten gevonden en uitgezocht.

In de eetbare zonborder kunnen:
Veldzuring
Gojibes
Rabarber
Daslook
Artisjok
Eeuwig moes
Nine star perennial broccoli
Egyptische ui
Doorlevende prei

In de schaduwborder bij de kippen:
Smeerwortel
Slangebaard (niet eetbaar voor kip of mens)
Brave Hendrk
Roomse kervel
Crosne/Japanse andoorn
Spoilers!
pi_196049959
Kijk ook eens naar de tulpenboom en de zakdoekjesboom, echt bijzondere planten zijn dat. Daarnaast vind ik dat elke tuin een ginkgo biloba nodig heeft, zooo mooi O+
pi_196053853
Bij mijn buren woont een ginkgo. Mooi!
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_196053896
Maak je trouwens geen salsa verde van de tomatillo? Ik groei hem alleen daarvoor.
pi_196240373
Wat bessen betreft: er is een hele markt voor 'bijzondere bessen' zoals honingbessen. Maar er is een reden dat het aanbod traditioneel beperkt is tot braam, framboos, kruisingen tussen die eerste twee, blauwebes (net als bosbes), cranberry (waarschijnlijk niet op jouw grond), kruisbes en aalbes... (en wat rozebottles en vlierbessen voor jam)

Een uitzondering is wellicht krentenbes. Ik heb in mijn kindertijd wel eens lekkere zoete op maar dat blijkt van het ras af te hangen. Ik heb op internet de Amerikaanse 'saskatoon' varianten besteld, over een paar jaar weet ik of dat inderdaad lekker is .
pi_196240415
quote:
0s.gif Op woensdag 4 november 2020 13:24 schreef Broccolitaartje het volgende:
Kijk ook eens naar de tulpenboom en de zakdoekjesboom, echt bijzondere planten zijn dat. Daarnaast vind ik dat elke tuin een ginkgo biloba nodig heeft, zooo mooi O+
Zakdoekenboom is geniaal. Tulpenboom (dat is dus geen magnolia) ook, maar behoorlijk groot.

Heb je de vruchten van een ginkgo wel eens geroken? Jammer dat de meeste kwekers niet kunnen vertellen of een ginkgo mannelijk of vrouwelijk is (dus uit zaad geteeld)...
pi_196240496
Als je goedkoop VEEL siergras wil kweken: zaaien. Voor een euro aan zaad in het voorjaar kun je honderden planten in het najaar hebben. Alleen in de winter het zaaizaad bestellen anders wordt er nogelijk te laat geleverd.

Om die reden ook nooit p9-potten weggooien :-)
pi_196245043
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 november 2020 16:50 schreef Agronoom2 het volgende:
Wat bessen betreft: er is een hele markt voor 'bijzondere bessen' zoals honingbessen. Maar er is een reden dat het aanbod traditioneel beperkt is tot braam, framboos, kruisingen tussen die eerste twee, blauwebes (net als bosbes), cranberry (waarschijnlijk niet op jouw grond), kruisbes en aalbes... (en wat rozebottles en vlierbessen voor jam)
En wat is die reden dan?
pi_196246932
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 november 2020 21:51 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

En wat is die reden dan?
Dat er maar een paar bessen echt lekker zijn. Het argument 'eetbaar' is m.i. geen reden om iets in je tuin te planten als je er ook iets lekkers in kunt zetten.
pi_196247298
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 november 2020 23:41 schreef Agronoom2 het volgende:

[..]

Dat er maar een paar bessen echt lekker zijn. Het argument 'eetbaar' is m.i. geen reden om iets in je tuin te planten als je er ook iets lekkers in kunt zetten.
Ah, duidelijk. Ik dacht dat je erop doelde dat niet alle planten even geschikt zijn voor ons klimaat.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')