Ik ben er wel tevreden over eigenlijk.quote:Op zondag 11 oktober 2020 16:34 schreef Socios het volgende:
[..]
Gestopt met lezen; jezus wat een kutauto
En zo is het maar net.quote:Op zondag 11 oktober 2020 16:42 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Ik ben er wel tevreden over eigenlijk.
Ideale wagen voor woon-werkverkeer en boodschappen te doen.
Ding rijd ook nog op LPG dus goedkoper kan je niet rijden.
Of je moet een motortakel hebben. Maar aangezien de auto op LPG rijdt is dat geen optie jammer genoeg.quote:Op zondag 11 oktober 2020 16:59 schreef -niemand- het volgende:
Je hele versnellingsbak moet er uit,
Dan drukgroep, koppeling en vliegwiel los. En waarschijnlijk zit er dan een flens wat je eraf kanbdl draaien en zit daar de keerring in.
Of je kunt hem er dan zo uit wippen.
In ieder geval een dikke reparatie waar je zonder brug niet aan hoeft te beginnen.
Daar zat ik ook aan te denken.quote:Op zondag 11 oktober 2020 17:03 schreef feitcepsrep het volgende:
[..]
Of je moet een motortakel hebben. Maar aangezien de auto op LPG rijdt is dat geen optie jammer genoeg.
Een LPG installatie is vrij complex en je hebt er speciaal gereedschap voor nodig. Garagemonteurs moeten ook speciaal gecertificeerd zijn om hieraan te mogen knutselen.quote:Op zondag 11 oktober 2020 17:18 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Daar zat ik ook aan te denken.
Dan kan ik gelijk de distributieriem ook doen.
Waarom zou de LPG een belemmering zijn?
Een LPG installatie mag je gewoon zelf inbouwen, dat heb ik ook al eens gedaan.quote:Op zondag 11 oktober 2020 17:27 schreef feitcepsrep het volgende:
[..]
Een LPG installatie is vrij complex en je hebt er speciaal gereedschap voor nodig. Garagemonteurs moeten ook speciaal gecertificeerd zijn om hieraan te mogen knutselen.
Om je motorblok eruit te takelen moet dit systeem worden losgekoppeld. Daar loop je dan vast.
Wat wel nog een optie is, is om het motorblok los te koppelen op de LPG installatie na, en dan je auto zelf omhoog te takelen, terwijl je motorblok op een steun blijf staan. Op die manier creëer je dan ook voldoende ruimte om je versnellingsbak te kunnen demonteren.
Ik bedoelde niet te zeggen dat je het niet mag, ik bedoelde te zeggen dat dit vrij ingewikkeld is, nauw kijkt en je er speciaal gereedschap voor nodig hebt.quote:Op zondag 11 oktober 2020 17:33 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Een LPG installatie mag je gewoon zelf inbouwen, dat heb ik ook al eens gedaan.
Daarna wel laten keuren bij de RDW.
Klopt dat was een G2quote:Op zondag 11 oktober 2020 17:37 schreef feitcepsrep het volgende:
[..]
Ik bedoelde niet te zeggen dat je het niet mag, ik bedoelde te zeggen dat dit vrij ingewikkeld is, nauw kijkt en je er speciaal gereedschap voor nodig hebt.
En die LPG installatie die je hebt ingebouwd was dan geen LPG-3 neem ik aan?
Ahh oké. Ik weet niet de ins- en outs, maar ik heb me laten vertellen dat je niet zomaar aan een G3 kan knutselen. Zou je zelf ff uit moeten zoeken dan.quote:
Ok bedankt voor de info 👍quote:Op zondag 11 oktober 2020 18:02 schreef feitcepsrep het volgende:
[..]
Ahh oké. Ik weet niet de ins- en outs, maar ik heb me laten vertellen dat je niet zomaar aan een G3 kan knutselen. Zou je zelf ff uit moeten zoeken dan.
Maar zoals ik al zei: je kan dus je motorblok loshalen op de LPG installatie na, en vervolgens je auto omhoog takelen / krukken. Dan blijft je motorblok staan en heb je voldoende ruimte om te werken.
Zo heb ik eens eens een spanrollenset vervangen. Echter was het opkrukken van de auto zelf dan weer niet nodig.
NPquote:
Alle info is welkom 😉quote:Op zondag 11 oktober 2020 18:35 schreef feitcepsrep het volgende:
[..]
NP
Zorg er wel voor dat je alles 100% zekerd he. Als er iets verschuift terwijl je eronder ligt, dan is het zomaar einde oefening.
Denk dat het overbodige info is voor je, maar ik wil het toch gezegd hebben Plat op de grond til je nog geen 100 kilo van je af, laat staan een paar 100.
Ahh oké dat scheelt! Had ik niet verwacht. Heb me blijkbaar verkeerd laten informeren. Scheelt wel weer bij m’n eigen wagentje voor als ik eens wat heb, rijdt ook op LPGquote:Op zondag 11 oktober 2020 19:09 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Alle info is welkom 😉
Maar ik ga de motor eruit takelen.
De LPG is geen probleem bij deze matiz, even de gasslang bij de verdamper los maken en klaar.
Maar ik zal er wel een paar dagen mee bezig zijn.
Gelukkig heb ik nog een andere wagen maar die heeft nog geen APK dus dat ga ik eerst regelen en dan ga ik aan de matiz beginnen.
Misschien is het bij jouw wagen anders 🙂quote:Op zondag 11 oktober 2020 19:18 schreef feitcepsrep het volgende:
[..]
Ahh oké dat scheelt! Had ik niet verwacht. Heb me blijkbaar verkeerd laten informeren. Scheelt wel weer bij m’n eigen wagentje voor als ik eens wat heb, rijdt ook op LPG
Maar laat even weten hoe het is gegaan! En check die website even. Alles wat je nodig hebt kun je daar vinden.
Ik zal nog eens goed kijken voor ik er aan begin.quote:Op maandag 12 oktober 2020 12:29 schreef Sounddragon het volgende:
Motor eruit voor een krukas-keerring? waar je zin hebt
Ik zou gewoon de bak plukken en het vanuit de wielkast doen.. als je een krikkie en één of 2 as steuntjes hebt is dat prima te doen volgens mij.
Voor sommige reparaties heb je gewoon een brug nodig..regardless of het nou een Daewoo Matig of een A-M Vanquish is. Naja, nódig is een groot woord, maar het maakt je leven wel een heel stuk makkelijker.. Vroeger met de autocross zocht je een heuveltje of talud, pleurde je hem gewoon op zijn kant.. moeilijk gedoe met bruggen en krikken enzoquote:Op maandag 12 oktober 2020 13:14 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Ik zal nog eens goed kijken voor ik er aan begin.
Omdat ik ook gelijk de distributieriem wilde doen leek mij dat wel makkelijk omdat je dan over makkelijk bij kan.
De matiz is best een klote auto om aan te werken als je geen brug hebt.
Zonder ook wel.quote:Op zondag 11 oktober 2020 16:42 schreef K.Indertent het volgende:
In principe zijn die Daewoo's uit elkaar te trekken met een simpele gereedschapskoffer.
Ik heb echt 2 jaar rond gereden met een brakke fuseekogel. Knap dat ie breekt.quote:Op maandag 12 oktober 2020 18:33 schreef loveli het volgende:
[..]
Zonder ook wel.
Heb er een keer 1 aan de kant van de weg gezien met een kapotte fuseekogel (geknapt tijdens parkeren). As uit de bak, bakolie op straat
On topic: geen idee hoe goed je auto is ontworpen. Bij die van mij moest de motor eruit (of een gat zagen in het schutbord, ook geen zin in). Sommige andere auto's zijn wat onderhoudsvriendelijker ontworpen, maar op basis van wat ik van een Matiz heb gezien heb ik weinig hoop (en vind ik het een onveilig ding).
Een kogel zal er inderdaad niet zo snel uitstuiteren, maar draagarmen of de wielnaven kunnen roesten en afbrekenquote:Op maandag 12 oktober 2020 19:27 schreef K.Indertent het volgende:
[..]
Ik heb echt 2 jaar rond gereden met een brakke fuseekogel. Knap dat ie breekt.
Het zal je maar net op zo'n moment gebeuren. Heb al rare fratsen meegemaakt op zowel de motor als in de auto, maar toch altijd van het geluk afhankelijkquote:Op maandag 12 oktober 2020 19:34 schreef Dingest het volgende:
[..]
Een kogel zal er inderdaad niet zo snel uitstuiteren, maar draagarmen of de wielnaven kunnen roesten en afbreken
Ik heb ook wel eens een stel mensen moeten helpen omdat bij hun de wielnaaf gewoon afgebroken was door roest. Was een kleine Japanner. Alleen zij hadden de pech dat het gebeurde onderaan de afrit van een autoweg toen ze de provinciale weg opdraaiden... Het komt zo heel nu en dan wel eens voor bij goedkopere auto's die al op leeftijd raken.
De draagarm van die Matiz zag eruit als een veredelde stabilisatorstangquote:Op maandag 12 oktober 2020 19:34 schreef Dingest het volgende:
[..]
Een kogel zal er inderdaad niet zo snel uitstuiteren, maar draagarmen of de wielnaven kunnen roesten en afbreken
No way die matiz gaat niet meer wegquote:Op maandag 12 oktober 2020 19:50 schreef loveli het volgende:
[..]
De draagarm van die Matiz zag eruit als een veredelde stabilisatorstang
Samen met een sterke voorbijganger en mijn gereedschap hebben we het wiel weer rechtgezet en de Matiz weggerold, zodat hij de uitrit van de parkeerplaats niet meer blokkeerde. Elke keer als ik zo'n ding zie rijden vraag ik me af waarom dat op de weg mag. Dus ik raad TS aan om een veiligere auto te kopen
Als de krukaskeerring lekt bij het vliegwiel is de kans groot dat de olie ook bij de koppeling komt.quote:Op dinsdag 13 oktober 2020 15:56 schreef loveli het volgende:
Olie ruiken als je de koppeling belast, weet je het zeker? Hij heeft toch geen natte koppeling? Bakolie wordt nooit zo warm als motorolie.
*wrijft slaap uit ogen* OP dus slecht gelezen. Bij mij was de andere kant lek, had dat plaatje in m'n hoofd bij dit onderwerp.quote:Op dinsdag 13 oktober 2020 16:14 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Als de krukaskeerring lekt bij het vliegwiel is de kans groot dat de olie ook bij de koppeling komt.
Bedankt voor de info 👍quote:Op dinsdag 13 oktober 2020 23:29 schreef Hendroit het volgende:
Ik zou de motor lekker laten zitten, dan hoef je ook geen motortakel te huren/kopen. Bak van een matiz is klein en licht, de motor kun je ook ondersteunen door een krik met een blok hout onder het carter. Fusees hoeven niet los, makkelijker is om de 2 bouten in de schokbreker los te draaien, dan kan je fuseehuis ver genoeg kantelen om de aandrijfas eruit te halen.
Distributie is ook makkelijk alleen die waterpomp is echt klote, je moet dan de tapeinden uit het blok draaien van de waterpomp anders krijg je hem er niet uit.
Normaal gesproken vervang ik altijd de waterpomp mee met de distributie maar bij een matiz laat ik hem lekker zitten als hij niet lekt en goed rond draait.😂
Als je de motor eruit gaat halen is het mogelijk dat je andere dingen onderdelen kapot maakt, been there done that. Dan weer dit plastic slangetje kapot of dit kabeltje gebroken, ik probeer altijd zo min mogelijk te demonteren.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |