Dit hebben ze toch ook bij de persco vertelt?quote:Op dinsdag 6 oktober 2020 16:38 schreef Claudia_x het volgende:
Een belangrijke mededeling in de update van het RIVM:
De eerste effecten van de op 30 september door het kabinet afgekondigde maatregelen kunnen naar verwachting op zijn vroegst vanaf volgende week zichtbaar worden. Het eerste effect zal naar verwachting te zien zijn in een stabilisatie of lichte afname in het aantal meldingen van positief geteste personen.
Van de site van AC: "de ploeg van Ole Tobiasen was desondanks goed voorbereid om de tweede positie op de ranglijst vanavond te verdedigen in Brabant."quote:Op dinsdag 6 oktober 2020 16:37 schreef WheeledWarrior het volgende:
Oke, op dat voetbal terugkomend: Almere had meerdere positieve tests, maar wilde wel gewoon spelen. Pas toen ook bij Den Bosch meerdere spelers positief bleken, is de wedstrijd geannuleerd.
Wel makkelijk nu ja op amateurniveau. Overmacht door coronaquote:Op dinsdag 6 oktober 2020 16:39 schreef Cesare-Borgia het volgende:
Lastige wedstrijd, teveel geblesseerden, even zeggen dat je 3 spelers heb die getest worden op corona. Wedstrujd afgelast.
Jep, en toch blijven mensen elke dag opmerken dat nog geen effect te zien valt van de nieuwe maatregelen. Nogal wiedes!quote:Op dinsdag 6 oktober 2020 16:40 schreef Cue_ het volgende:
[..]
Dit hebben ze toch ook bij de persco vertelt?
en daarbij toch ook te verwachten ivm de (ong) 15 dagen die eroverheen dient te gaan voordat je iets van de effecten zou kunnen merken?
Het is inmiddels 16/17 dagen sinds de kroegen een uurtje eerder dicht zijn gegaan..quote:Op dinsdag 6 oktober 2020 16:41 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Jep, en toch blijven mensen elke dag opmerken dat nog geen effect te zien valt van de nieuwe maatregelen. Nogal wiedes!
Dat blijf ik ook altijd een wonder vinden idd.quote:Op dinsdag 6 oktober 2020 16:41 schreef Claudia_x het volgende:
Jep, en toch blijven mensen elke dag opmerken dat nog geen effect te zien valt van de nieuwe maatregelen. Nogal wiedes!
Hier heppie 'm:quote:Op dinsdag 6 oktober 2020 16:43 schreef Cue_ het volgende:
[..]
Ik wacht liever de trend van een paar dagen af.
quote:Op dinsdag 6 oktober 2020 16:43 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Het is inmiddels 16/17 dagen sinds de kroegen een uurtje eerder dicht zijn gegaan..
Aantal positieve tests in de regio Amsterdam is sindsdien amper gestegen.quote:Op dinsdag 6 oktober 2020 16:43 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Het is inmiddels 16/17 dagen sinds de kroegen een uurtje eerder dicht zijn gegaan..
Dat was gewoon een slagje om de arm, want ze weten natuurlijk allang dat de laatste persco en extra dingetjes, gewoon een inleiding was om de boel straks weer dicht te mikken.. Het is godsonmogelijk om de piek die we nu zien, binnen 3 weken af te buigen richting 0-plateau..quote:Op dinsdag 6 oktober 2020 16:40 schreef Cue_ het volgende:
[..]
Dit hebben ze toch ook bij de persco vertelt?
en daarbij toch ook te verwachten ivm de (ong) 15 dagen die eroverheen dient te gaan voordat je iets van de effecten zou kunnen merken?
In de rest van het land des te meer. Testcapaciteitsprobleempje?quote:Op dinsdag 6 oktober 2020 16:46 schreef VoMy het volgende:
[..]
Aantal positieve tests in de regio Amsterdam is sindsdien amper gestegen.
Dat komt waarschijnlijk door lokale maatregelen in Amsterdam.quote:Op dinsdag 6 oktober 2020 16:46 schreef VoMy het volgende:
[..]
Aantal positieve tests in de regio Amsterdam is sindsdien amper gestegen.
Je had het toch over die kroegmaatregelen? Volgens mij was dat maar in 3 regio's, waaronder Amsterdam. Wat er in de rest van het land gebeurt maakt dan niet zoveel uit.quote:Op dinsdag 6 oktober 2020 16:47 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
In de rest van het land des te meer. Testcapaciteitsprobleempje?
Nee, je kunt dat ook pas achteraf zeggen. Op het moment dat de piek er is (en het daarna dus naar beneden gaat) kun je nog niet zien dat dit de piek is.quote:Op dinsdag 6 oktober 2020 16:44 schreef Cue_ het volgende:
[..]
Ja had hem gezien, nog geen structurele daling
Ja, doei, er staat letterlijk voordat je post:quote:Op dinsdag 6 oktober 2020 16:39 schreef Sounddragon het volgende:
Kan die hele voetbal-discussie elke keer niet in een apart COV-oetbal topique?
Dinsdag was altijd de dag met de hoogste aantallen doden en ziekenhuisopnames.quote:Op dinsdag 6 oktober 2020 15:07 schreef Predator40 het volgende:
[..]
ze missen nog "een paar" uitslagen en dat aantal word steeds meer dus logisch dat het dan "daalt"
https://www.voetbalrotter(...)jdelijk-mee-stoppen/quote:Diverse clubs uit de hoogste regionen van het amateurvoetbal wil de KNVB bewegen de competitie tijdelijk te staken. Maandag wordt hierover door de clubs gesproken, meldt Katwijks’ technisch directeur Cees Bruinink in het Leids Dagblad.
,,Begin van de week hebben de clubs weer overleg waarna we met de KNVB in beraad gaan. Maar als het aan de clubs ligt, stoppen we er tijdelijk mee. Er zijn na de winterstop zeker vijf momenten waarop we inhaalwedstrijden kunnen plannen. En desnoods gaan we langer door, in juni en juli. Ook daar hebben we geen problemen mee”, aldus Bruinink.
Daar begin ik ook steeds naar te neigen ja. Ik weet het, ik weet het, we mogen het niet met influenza vergelijken, maar als we die vergelijking maken, komen we op tussen de 250.000 tot 500.000 doden per jaar tot 290.000 tot 650.000 per jaar voor influenza bron.quote:Op dinsdag 6 oktober 2020 16:45 schreef Schuifpui het volgende:
De schatting van het RIVM van het aantal besmettelijke personen ligt op zo'n 140.000 - 150.000, al vanaf 17 september. Als dat zo zou zijn, dan is de mortaliteit wel heel erg laag. Stel dat je 2 weken besmettelijk bent gemiddeld, dan moeten we kijken naar de doden in 2 weken tijd. Momenteel is het lopend gemiddelde 10 per dag, dus 140 doden. Dan zit je op een mortaliteit van 0.1%. Vergelijkbaar met influenza. En hier zit dus al een vertraging in meegenomen aangezien het aantal besmettelijke personen op 17 september al hierop geschat wordt. Goed, RIVM is een schatting, dit is een zeer grove berekening, vertraging is wellicht wat groter, dus het kan best wat hoger liggen.
Het WHO schatte ook al dat er wereldwijd zo'n 780 miljoen besmettingen zijn geweest. Totaal aantal vastgestelde doden is 1 miljoen (dat zal waarschijnlijk wel een stukje hoger liggen), maar zelfs bij een factor twee kom je op een mortaliteit van 0.25%, amper hoger dan griep.
Ik denk dat het virus op zich helemaal niet zo heel erg is, maar puur omdat het nieuw is dat er totaal geen immuniteit voor is en dat daardoor de zorg het wereldwijd geheel niet aankan. Mijn inschatting: Tweede golf valt een stuk minder ernstig uit dan de eerste qua overlijdens en ziekenhuisopnames, idem voor de 3e golf. Vanaf golf 4 is het effectief miniem en zijn er nauwelijks meer maatregelen nodig. Ik denk ook dat het vaccin te laat komt om nog nut te hebben.
Kun je nagaan hoe erg het zou zijn geweest als ze niet dicht waren gegaan.quote:Op dinsdag 6 oktober 2020 16:43 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Ja er is een link, ik kan lezen wat ik ook al zelf ook al aangaf... en die zegt mij dus hoegenaamd niets.quote:Op dinsdag 6 oktober 2020 15:41 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Staat toch gewoon een link naar het artikel waarin de methodiek wordt uitgelegd? Er staat nota bene een link naar de R package waarmee je deze kunt berekenen..
Het is toch eigenlijk Godgeklaagd dat we het in Nederland zo slecht doen ten opzichte van Duitsland? We hebben echt gewoon helemaal niks geleerd van de eerste golf, waarin we ook al vrij hard werden getroffen ten opzichte van het Europees gemiddelde. Ik weet eerlijk gezegd ook niet wat het antwoord is, maar als we miljarden en miljarden tegen noodpakketten kunnen aangooien, hadden we ook wel een miljard kunnen uittrekken om een goede BCO- en (snel)teststructuur op te tuigen of niet soms? Hoeveel geld je dat uiteindelijk wel niet bespaart...quote:Op dinsdag 6 oktober 2020 17:02 schreef Vallon het volgende:
[..]
Ja er is een link, ik kan lezen wat ik ook al zelf ook al aangaf... en die zegt mij dus hoegenaamd niets.
Daarin staan allerlei (model) veronderstellingen de basis vormen die in zichzelf twijfelachtig zijn als uitgangspunt.
Dat iets indrukwekkend of heel ingewikkeld is, wil mij niet zeggen dat het niet begrijpelijke kan worden toegelicht.
Het blindstaren en discussiëren over een dimensie-loos reproductiegetal op grond van kansberekening is zelf wat kansloos als criterium om daarmee repressieve maatregelen te rechtvaardigen.
Vooral wanneer totaal onbekend is hoe dat getal toetsbaar tot stand komt (en kwam).
Laat ik de vraag wat anders parafraseren... uit welke concrete input berekent men de R-waarde en hoe kan die onafhankelijk verder worden beoordeeld of dat recht doet aan de vermelde uitkomsten ?
R0-waarde wordt berekend aan de hand van R0 = (k * A) / g = k * A / (1/ i)
• k = Besmettingskans per contact (0 - 100%)
• A = Aantal contacten per tijdseenheid
• g = genezingssnelheid (0 - 1 , varierend van > 0 langzaam tot snel <= 1)
• i = infectieduur (0-1 , > 0 kort tot langdurig <= 1)
Over alle vier basiselementen kan je weer flink qua interpretatie verschillen, hoe die precies tot stand komen.
Voorts weet ik wel zeker dat in de tussentijd, de gehanteerde getallen qua bron zijn veranderd.
Het is ook logisch dat je die R-waarde omlaag drukt door (aantal) contacten in tijd en plaats lager te krijgen, maar ook door de hersteltijd te verkorten en daarbij aan te geven of iemand "besmettelijk" is.
Saillant is dat het model dat de basis vormt voor onze perceptie impliciet ook de maatregelen bepalen.
Hier ook weer noemen dat besmet zijn met Covid19 niet gelijk mag worden gesteld aan besmettelijk, laat staan ziek worden dat vraag om hersteltijd na een bepaalde tijd.
Gezien men BCO niet op orde heeft en de patiënten daarin niet volg noch inzicht heeft waar en door wie precies besmettingen worden veroorzaakt, kan is imo ook niet zo maar een R-waarde te koppelen.
Tja, in hoeverre is het zinvol om een leek hierin te scholen? Als je oprecht geïnteresseerd bent zou ik aanraden een cursus epidemiologische modellering te volgen. De literatuur (alsmede de statistische modellen) worden op een presenteerblaadje aangereikt.quote:Op dinsdag 6 oktober 2020 17:02 schreef Vallon het volgende:
Ja er is een link, ik kan lezen wat ik ook al zelf ook al aangaf... en die zegt mij dus hoegenaamd niets.
Dat getal is prima te reproduceren, alleen jij hebt de kennis er niet voor (en ik ook niet overigens). Dat is wat anders.quote:Vooral wanneer totaal onbekend is hoe dat getal toetsbaar tot stand komt (en kwam).
Klopt, en daarom wordt er gewerkt met een betrouwbaarheidsinterval.quote:Over alle vier basiselementen kan je weer flink qua interpretatie verschillen, hoe die precies tot stand komen.
Voorts weet ik wel zeker dat in de tussentijd, de gehanteerde getallen qua bron zijn veranderd.
Je bent meerdere dagen besmettelijk, je gaat echter maar 1x dood.quote:Op dinsdag 6 oktober 2020 16:45 schreef Schuifpui het volgende:
De schatting van het RIVM van het aantal besmettelijke personen ligt op zo'n 140.000 - 150.000, al vanaf 17 september. Als dat zo zou zijn, dan is de mortaliteit wel heel erg laag. Stel dat je 2 weken besmettelijk bent gemiddeld, dan moeten we kijken naar de doden in 2 weken tijd. Momenteel is het lopend gemiddelde 10 per dag, dus 140 doden. Dan zit je op een mortaliteit van 0.1%. Vergelijkbaar met influenza. En hier zit dus al een vertraging in meegenomen aangezien het aantal besmettelijke personen op 17 september al hierop geschat wordt. Goed, RIVM is een schatting, dit is een zeer grove berekening, vertraging is wellicht wat groter, dus het kan best wat hoger liggen.
Het WHO schatte ook al dat er wereldwijd zo'n 780 miljoen besmettingen zijn geweest. Totaal aantal vastgestelde doden is 1 miljoen (dat zal waarschijnlijk wel een stukje hoger liggen), maar zelfs bij een factor twee kom je op een mortaliteit van 0.25%, amper hoger dan griep.
Ik denk dat het virus op zich helemaal niet zo heel erg is, maar puur omdat het nieuw is dat er totaal geen immuniteit voor is en dat daardoor de zorg het wereldwijd geheel niet aankan. Mijn inschatting: Tweede golf valt een stuk minder ernstig uit dan de eerste qua overlijdens en ziekenhuisopnames, idem voor de 3e golf. Vanaf golf 4 is het effectief miniem en zijn er nauwelijks meer maatregelen nodig. Ik denk ook dat het vaccin te laat komt om nog nut te hebben.
Aan het begin van de eerste golf was volgens mij nog redelijk wat arrogantie, zo van: "Ach, zo'n vaart zal het niet lopen, en onze test- en traceermogelijkheden zijn van wereldklasse."quote:Op dinsdag 6 oktober 2020 17:06 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Het is toch eigenlijk Godgeklaagd dat we het in Nederland zo slecht doen ten opzichte van Duitsland? We hebben echt gewoon helemaal niks geleerd van de eerste golf, waarin we ook al vrij hard werden getroffen ten opzichte van het Europees gemiddelde. Ik weet eerlijk gezegd ook niet wat het antwoord is, maar als we miljarden en miljarden tegen noodpakketten kunnen aangooien, hadden we ook wel een miljard kunnen uittrekken om een goede BCO- en (snel)teststructuur op te tuigen of niet soms? Hoeveel geld je dat uiteindelijk wel niet bespaart...
Als God dat wilquote:Op dinsdag 6 oktober 2020 17:09 schreef Elan het volgende:
Tering hey, deze mensen zorgen in al hun waanzin dus voor een overbelast zorgapparaat. Zelfde met bepaalde moskeeën. Kan dit niet gewoon aan banden gelegd worden, afspraak was toch dat zingen niet mocht? En hoe de fuck kunnen er 600 mensen in zo'n kerk zitten terwijl de regel 30 is.....
Die regel was er voor dit weekend niet. pas gister heeft grapperhaus dat advies (?) gegeven.quote:Op dinsdag 6 oktober 2020 17:09 schreef Elan het volgende:
En hoe de fuck kunnen er 600 mensen in zo'n kerk zitten terwijl de regel 30 is.....
Ik verslikte me zowat hier, jammer dat ik maar 1 plusje kan geven. Hoor gewoon de stem van Cruijff hier bijna bijquote:Op dinsdag 6 oktober 2020 17:06 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Je bent meerdere dagen besmettelijk, je gaat echter maar 1x dood.
quote:Op dinsdag 6 oktober 2020 16:49 schreef VoMy het volgende:
[..]
Je had het toch over die kroegmaatregelen? Volgens mij was dat maar in 3 regio's, waaronder Amsterdam. Wat er in de rest van het land gebeurt maakt dan niet zoveel uit.
Ja maar ze hebben in Staphorst al gezegd dat ze daar niet van plan zijn om aan mee te doen.....quote:Op dinsdag 6 oktober 2020 17:10 schreef Gunner het volgende:
[..]
Die regel was er voor dit weekend niet. pas gister heeft grapperhaus dat advies (?) gegeven.
Staphorst en aanverwantte regio's gebruiken -naar mijn weten- relatief weinig zorg, dus zal het probleem zichzelf oplossenquote:Op dinsdag 6 oktober 2020 17:11 schreef Elan het volgende:
[..]
Ja gebruik dan ook lekker geen zorg Als God Dat Wil.
dat grondrecht schijnen ze te hebben. Vind het ook niet verstandig (andere kerken gaan daar beter mee om) maar het is wat het is.quote:Op dinsdag 6 oktober 2020 17:12 schreef Elan het volgende:
[..]
Ja maar ze hebben in Staphorst al gezegd dat ze daar niet van plan zijn om aan mee te doen.....
overbelast zorgapparaat? waar is het bewijs? zoveel mensen worden er niet opgenomen in t ziekenhuis.quote:Op dinsdag 6 oktober 2020 17:09 schreef Elan het volgende:
Tering hey, deze mensen zorgen in al hun waanzin dus voor een overbelast zorgapparaat. Zelfde met bepaalde moskeeën. Kan dit niet gewoon aan banden gelegd worden, afspraak was toch dat zingen niet mocht? En hoe de fuck kunnen er 600 mensen in zo'n kerk zitten terwijl de regel 30 is.....
Bron? Lijkt me sterk aangezien de helft daar tussen de 80 en de schijndood is... Hipsters gaan niet in Staphorst wonen, of überhaupt niet als je jong bent en wat wil met je leven. Allemaal zo vergrijsd als wat die contreien.quote:Op dinsdag 6 oktober 2020 17:12 schreef chratnox het volgende:
[..]
Staphorst en aanverwantte regio's gebruiken -naar mijn weten- relatief weinig zorg, dus zal het probleem zichzelf oplossen
Of kijk niet bij het overstekeb. Is toch als god dat wil...quote:Op dinsdag 6 oktober 2020 17:11 schreef Elan het volgende:
[..]
Ja gebruik dan ook lekker geen zorg Als God Dat Wil.
Dit zijn hele hele hele enge mensen.quote:Op dinsdag 6 oktober 2020 17:09 schreef Elan het volgende:
Dat dacht ik ook, tot ik de beelden zag van volgens mij de NOS die zondag daar waren en ineens een hele berg 'normaal' jong volk langs liep. Lang leve de vooroordelen maar weer.quote:Op dinsdag 6 oktober 2020 17:13 schreef Elan het volgende:
[..]
Bron? Lijkt me sterk aangezien de helft daar tussen de 80 en de schijndood is... Hipsters gaan niet in Staphorst wonen, of überhaupt niet als je jong bent en wat wil met je leven. Allemaal zo vergrijsd als wat die contreien.
Nee maar 80 alleen al vandaag, dat valt reuze mee inderdaad. Zie post 22 voor je bewijs.quote:Op dinsdag 6 oktober 2020 17:13 schreef weetjewel5 het volgende:
[..]
overbelast zorgapparaat? waar is het bewijs? zoveel mensen worden er niet opgenomen in t ziekenhuis.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |