abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_198433194
Afgelopen weken hebben we wat plantjes besteld, gehaald, geplant.
Een augurkenstruik (geen augurk dus ;) ) erbij, want 2 is beter.

Twee soorten bodembedekkende kruipbramen, van elk vijf plantjes.
Chinese braambes (Rubus tricolor), een wintergroene kruipbraam, zou er ongeveer zo uit moeten gaan zien:

Poolbraam (Rubus arcticus Sofia), moet mooi bloeien en braampjes geven. Goed winterhard (duh) maar sterft wel volledig bovengronds af.

Een erwtenstruik (Caragana arborescens). Zoals een augurkenboom geen augurk is, is een erwtenstruik geen erwt. Dasslogies. Het is een boompje waar een soort peultjes aan groeien.

En als laatste een halfstam appelboompje van het ras Ambro. Dat vinden wij erg lekkere appels, maar ons laagstamboomje van dat ras heeft wat vruchtboomkanker dus we zetten er een bij.

[ Bericht 0% gewijzigd door sigme op 10-03-2021 20:14:36 ]
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_198433328
Jouw projecten zijn altijd leuk om te volgen, ben benieuwd!
pi_199499351
De lente is nu dan toch bijna begonnen, dus tijd voor een update van wat er nu in het voedselbosje te zien is. Van een afstandje ziet het eruit als een lelijke bende, dus daar maak ik geen foto van.
In detail ziet het er altijd beter uit.

Kardoen, supersierlijk.

Erwtenstruik

Augurkenstruik

De witte bes

Aardpeer (woekert hier al jaren)

Spargel (1 plant die daar al jaren staat)

Bleekselder over van vroig jaar

Aardappel die blijkbaar van vorig jaar is achtergebleven

Allemaal wat ouder spul, maar dit is wel netjes 'gelaagd': vooraan de bessen, erachter de hazelnoten en daarachter links wat oude eiken en rechts een van onze twee grote walnoten (zelf geplant, in 2007).
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_199500421
Zou je voor mij eens een foto kunnen maken van de laagstam vs middenstam appelboom? Ik ben ze ook aan het overwegen, maar op foto's op websites zie ik er nooit 'tuin' omheen dus is het lastig inschatten hoe de hoogte oogt.
pi_199803985
quote:
0s.gif Op woensdag 19 mei 2021 10:15 schreef Tuindier het volgende:
Zou je voor mij eens een foto kunnen maken van de laagstam vs middenstam appelboom? Ik ben ze ook aan het overwegen, maar op foto's op websites zie ik er nooit 'tuin' omheen dus is het lastig inschatten hoe de hoogte oogt.
Ik heb het geprobeerd maar ik vind dat ik niks nuttigs op de foto krijg. De laagstammen zijn ook zó verschillend, eentje fotograferen zegt eigenlijk niks. Kom maar een keertje langs ;)
pi_199804415
Maar het is hoog tijd voor een impressie van de toestand van het voedselbosje in wording.

Entree!

Links de er al jaren staande bessenrij. Afgelopen week heb ik daaronder alles netjes afgestoken, en daarna de zwarte kale grond bedekt met hooi.
Rechts zie je twee rekken, daartegen staan de lei-kersenboom en de lei-perzik, die eerst in de groene plastic kas stonden, maar ze waren na een klein jaartje al veel groter dan de bedoeling was, de perzik werd er niet bestoven en de kers levend verslonden door luis. Dus liefste heeft ze verzet.

Aardappelbed. Een m2 net buiten de oude moestuin afgeplagd, aardappels in gepoot en afgedekt met hooi. Ik moet nog een of twee van zulke bedjes maken, voor de poters van @Lucky_Strike

In het bos. Tegen het groene plastic tekent het Ambro-appelboomje zich af.
Op de achtergrond bessen, daarachter de boomgaard.

Bij dat fleurige bordje staat een van de drie braambozen/frambamen. Die zien er op zich wel prima uit maar ze groeien nog niet heel hard (en dat had ik eigenlijk wel verwacht)

Aardbeienbed. Die stonden er nog van vorig jaar en dat bed houden we in nette vorm in ere. Want ruig voedselbossen is leuk, maar aardbeien wil ik vooral zelf opeten.
pi_200297954
Maand verder en alles tiert welig.

Augurkenstruikje omringd door Oost-Indische kers, en linksachter aardperen

Het en der duiken illegale aardappels op (die witte bloemetjes). We hebben al een maaltje illegaaltjes opgegraven.
Erachter een pompoen, en daarachter de kardoen.

De twee maïsjes. Ik had meer gezaaid maar er kwamen er maar twee op. Koud voorjaar, en maïs houdt niet van koude.

Aardappelbed in wolkgras.

In het midden een van de drie braambozen, de taybes in dit geval. Heeft twee taybessen gemaakt dit jaar en die waren allebei bijzonder lekker.

De patisson. Ik had twee patissonnen en twee courgettes voorgezaaid. Die deden het alle vier prima. Eén patisson gaf ik aan een fokster, een courgette aan mijn moeder. De andere courgette en patisson gingen het voedselbos in, al waar de courgette werd verslonden door slakken en de patisson niet.

Het is best mooi, het eerstejaarsvoedselbosje!
pi_200302438
Wat leuk om te zien! En indrukwekkend, de aardperen...
pi_200390202
Er komt ook wel wat eetbaars uit het bos-in-wording. Of gaat komen.

Blauwe bessen, al moet ik elke ochtend zorgen dat ik vóór de vogels aan ben.
De andere bessen is heel matig dit jaar, niet omdat de struiken weinig bessen hebben maar omdat we vernielzuchtige duiven hebben die alles eraf rossen.

Hazelnoten, van de boompjes die er al een paar jaar staan. Ik moet voor de oogst daar de grond wel nog wat kuisen, want anders worden ook de nootjes allemaal opgegeten door lokale fauna. Ik moet ze rapen voordat zij dat doen, dus moet ik ze goed kunnen zien.

M'n courgetteplant is opgeslakt, maar de patisson niet en die is nu een eerste patissonnetje aan het bakken.
pi_200390247
Leuk om allemaal te zien groeien zo!
pi_200390805
@sigme jouw patisson is ook de enige van die categorie die het goed doet hier. De rest stond eerder maar is nog amper begonnen.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_200597138
Heel leuk project!
You had my curiosity but now you have my attention...
..
Pain is weakness leaving the body
..
pi_200597179
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2020 16:59 schreef yinu het volgende:

[..]

_O-

Weer zo'n briljant topic! Ik heb onlangs ook eens een avond uitvoerig research gedaan naar een voedselbosje (dus als je nog vragen hebt kan ik je hoogstwaarschijnlijk wel advies geven :7 ). Ik heb een driehoekje van 3,5 bij 5 bij 2 waar dat misschien zou kunnen maar ik kan geen hoge boom kwijt wegens buren en het is allemaal misschien wat optimistisch in de stad... dus nu ben ik uitgekomen op een Tuiny Forest want dat kan op 6m2. Alleen dus wel weinig eetbaars. Ik overweeg nog om een soort Tuiny Forest-hack te plegen met hetzelfde idee maar wat aanpassingen qua heesters. Ik heb nog een week of 2 geloof ik want dan is het plantseizoen. Ik volg hier in ieder geval!
Is die tuiny forest inmiddels al aangelegd. Zo ja heb je er ook foto's van? Heb ook een bestelling voor komend najaar staan.
..
..
pi_200614288
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juli 2021 14:07 schreef jemappellefrikandelle het volgende:

[..]

Is die tuiny forest inmiddels al aangelegd. Zo ja heb je er ook foto's van? Heb ook een bestelling voor komend najaar staan.
Het is een Bosje hier, Bosje daar van de Intratuin geworden. Vergelijkbaar met Tuiny forest. En gecombineerd met wat zaailingen die ik kreeg van diverse mensen, een paar zaailingen die ik proletarisch gewinkeld heb in een verwaarloosd stukje groen op een bouwterrein hier in de buurt, plus dingen die ik al had, en dingen die spontaan aan kwamen waaien. Ik zal even kijken of ik een foto kan maken als het zometeen niet regent. Het is nu allemaal nog heel klein maar het groeit wel!
pi_200619909
quote:
0s.gif Op donderdag 29 juli 2021 13:18 schreef yinu het volgende:

[..]

Het is een Bosje hier, Bosje daar van de Intratuin geworden. Vergelijkbaar met Tuiny forest. En gecombineerd met wat zaailingen die ik kreeg van diverse mensen, een paar zaailingen die ik proletarisch gewinkeld heb in een verwaarloosd stukje groen op een bouwterrein hier in de buurt, plus dingen die ik al had, en dingen die spontaan aan kwamen waaien. Ik zal even kijken of ik een foto kan maken als het zometeen niet regent. Het is nu allemaal nog heel klein maar het groeit wel!
Ow dat kende ik nog niet, maar het ziet er idd zo goed als hetzelfde uit. Ben benieuwd naar de foto :)
..
..
pi_203414053
Winter is de tijd van het jaar om bomen te planten, dus zijn er een aantal fruitboompjes uitgezocht en in het voedselbosje gezet:

Appel
• Ambro Halfstam
• Rode Jonathan Halfstam
• Schone van Boskoop Laagstam
• Zigeunerin Laagstam

Handpeer:
• Williams Halfstam
• Conference Laagstam

De Ambro, Schone van B en het Zigeunerinnetje had ik allemaal al, maar die stonden op een onhandige plek en zijn geruimd. Er zijn wel meer bomen geruimd, maar deze drie vond ik erg lekkere vruchten geven en wilde ik daarom opnieuw aanplanten. Kostte wel wat moeite, de Ambro is maar op 1 plaats te krijgen, de Schone van B werd me geleverd maar bleek een andere ras (die Jonathan) en de Zigeunerin was in bijna heel Nederland uitverkocht. Dus ze komen van drie verschillende kwekerijen :')
  zondag 30 januari 2022 @ 12:22:53 #42
277627 Seven.
We are Borg.
pi_203431241
Waarom ontdek ik dit topic nu pas?!
Resistance is futile.
pi_208717234
Afgelopen jaar vond ik het voedselbos toch wat amorf woesternij worden.
Deze winter heb ik daarom een paar delen afgedekt met landbouwplastic. Vandaag daarvan een van de stukken plastic er af gehaald en de grond daaronder schoongemaakt.

Op dit stuk ga ik aardbeien zetten, en dan dat stuk ook schoon houden. Want anders gaan alle aardbeien naar de slakken, en daarvoor staan er in de rest van de wildernis al aardbeien.
Op de andere plasticbedekte stukken ga ik denk ik bloemen en graan zaaien, zodat er wat variatie komt.
  zaterdag 15 april 2023 @ 21:48:01 #44
277627 Seven.
We are Borg.
pi_208784427
Hoe staat het er nu voor in de rest van jullie voedselbos?
Resistance is futile.
pi_210427289
Erg productief is dat voedselbos niet, maar in ruil daarvoor hoef ik er ook niet veel aan te doen :+
Het is wel mooier dan vorig jaar (en daar hebben we dan wel wat voor gedaan).

Liefste heeft voor de braambozen mooie rekken gezet.
Die die nu vooraan staat maakt bramen die niet erg lekker zijn. Zurig. Die gaan we ruimen en op die plaats dan een 'gewone' framboos zetten.

De bessenrij heeft een bak gekregen, gevuld met houtsnippers.
Die houtsnippers houden de ondergroei onder controle.

Van de aangeplante exoten (pawpaw, augurkenstruik, siberische bramen) is niks meer over.
Eén augurkenstruik begon dit voorjaar nog wel, maar na een vervelend laat nachtvorstje liet 'ie het lopen en kwam niet meer terug.

Van de (mij) onbekendere planten doet alleen de erwtenstruik het nog:

Misschien moet ik me meer bij mijn leest houden :+
Aardbeien, bessenstruik, fruitboompje

Pompoenen en een fruitboompje

De pompoenen heb ik dit jaar een eenvoudig rek gegeven om tegenaan te klimmen, dat bevalt erg goed. Makkelijk, mooi, minder slak in de pompoen.

Onze Ambro is dan het fruitboompje dat het langst staat (maart '21), en die heeft al wel wat hangen :9

De rest van de fruitboompjes ziet er wel goed uit, maar draagt nog niet of nauwelijks. Als dat eenmaal aan de loop komt wordt het wel een boel, dit staat er nu aan appel- & perenboompjes (laagstam)
Peer:
• Willams
• Conference

Appel:
• Ambro
• Zigeunerin
• Rode Jonathan
• Rode van Boskoop
• Elstar
• Schone van Boskoop
  zondag 27 augustus 2023 @ 20:16:39 #46
277627 Seven.
We are Borg.
pi_210449359
Zo, je pompoenen gaan als een malle! Wel jammer van je exoten, ik was erg benieuwd naar je dead man's fingers.

Hoelang duurt het met fruitbomen voor ze echt gaan produceren?
Resistance is futile.
pi_210449658
quote:
7s.gif Op zondag 27 augustus 2023 20:16 schreef Seven. het volgende:
Zo, je pompoenen gaan als een malle! Wel jammer van je exoten, ik was erg benieuwd naar je dead man's fingers.

Hoelang duurt het met fruitbomen voor ze echt gaan produceren?
Hoe lang dat duurt hangt af van laag/half/hoogstam. Of iets laag- of half- of hoogstam is gaat puur over de onderstam, waar het ras peer/appel/kers op geënt is. Dus die bovenkant, het ras dat je koopt, kan je in laag/half/hoog planten en dat ras maakt het verschil niet. Het verschil zit in die onderstam. Laagstam begint vaak het 2e jaar al met fruit, hoogstam als je pech hebt pas na 10 jaar. Halfstam zit er zowat tussen ;)
  Moderator maandag 18 september 2023 @ 22:49:37 #48
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_210678360
quote:
7s.gif Op zondag 27 augustus 2023 20:35 schreef sigme het volgende:

[..]
Hoe lang dat duurt hangt af van laag/half/hoogstam. Of iets laag- of half- of hoogstam is gaat puur over de onderstam, waar het ras peer/appel/kers op geënt is. Dus die bovenkant, het ras dat je koopt, kan je in laag/half/hoog planten en dat ras maakt het verschil niet. Het verschil zit in die onderstam. Laagstam begint vaak het 2e jaar al met fruit, hoogstam als je pech hebt pas na 10 jaar. Halfstam zit er zowat tussen ;)
En hoe weet je of iets laag/midden/hoog is als je het in het tuincentrum koopt? :D Ik heb nu een pruimenboom gekocht en ben erg benieuwd hoe hoog die gaat worden, staat niets bij verder.

Zelfde met de fruitstruik. Ik heb een herfstframboos gekocht die nu al bloemetjes geeft (had ik niet verwacht!) maar ben heel benieuwd of de gewone framboos en de tayberry volgend jaar al vrucht gaan geven of dat dit een meerjarenplan gaat worden.
26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam
  Moderator maandag 18 september 2023 @ 22:50:00 #49
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_210678363
Verder supermooi plan O+ Jouw moestuin is sowieso jaloersmakend _O_
26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam
pi_210683107
Leuk om te lezen, heb je al een amandel staan? Die deed het bij in Nederland erg goed, gaf ook genoeg amandelen (maar die heb je ook in Spanje staan toch?).

Ik heb succes met sichuan peper (ook als Szechuanpeper tegengekomen), die doet het goed.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')