abonnement Unibet Coolblue
pi_195454679
In 2008 kozen we een stuk van ons land om te gaan gebruiken als moestuin. Een stuk van ongeveer 100m2, met een brede strook gras er omheen. Later verdubbelden we de moestuin.

Nu zijn we zoveel moestuin wel een beetje zat. Een paar dingen zijn leuk of bijzonder lekker om zelf te verbouwen of echt vers te eten, maar 200m2 is een beetje veel daarvoor. De kleine helft daarvan is ook wel genoeg.

Maar op extra maaiwerk zitten we ook niet te wachten. Geen leuk werk, en ook niet echt ergens goed voor, zo'n grasveld in de verre hoek. Dus... wat dan? Nou, een voedselbos!
We gaan een poging doen de helft van de huidige moestuin, plus aangrenzende grasstrook, om te tuinen. De herfst en winter zijn een goede tijd voor het planten van bomen en struiken, dus we willen komende maanden toch wel echt wat concrete poten in de modder. Dus echt een en ander aanplanten wat we daarna laten uitgroeien tot ons eigen heuse voedselbos.

Wat is een voedselbos, vroeg @Claudia_x . Goeie vraag :D
Om dit topic te kunnen maken heb ik nog maar weer wat meer rondgelezen op the internetwebs. Úren studie zit er inmiddels wel in, dus ik ben nu wel expert denk ik :7

Ten eerste is een voedselbos gebaseerd op de principes van de permacultuur, dus je moet eerst wel even weten wat permacultuur eigenlijk is. Aangezien daar een soort gereformeerde godsdienstoorlogen over uitgevochten worden laat ik dat even achterwege en beperk ik me tot de uitkomsten:
• niet ploegen/spitten
• geen braakliggende grond
• geen/weinig eenjarigen
• geen pesticiden/kunstmest en andere duivelse zaken

Goed, dat is dus de basis, maar op die basis kan je een ook prima een kniehoog siertuintje maken. Er moeten dus nog extra regels bij om een voedselbos te beschrijven. Dit is wat ik ongeveer ervan maak na al die studie:
• meerdere 'lagen', waaronder bomen
• planten met een nutswaarde
• benut het terrein

Over die lagen; een illustrerend plaatje.

Op dit plaatje worden er zeven genoemd. Soms worden er ook wel 9 gespot. In een voedselbos wordt je geacht minstens 5 lagen wel te hebben. Eigenlijk 'moet' er Grote Boom in, maar om het behapbaar te houden gaan de rekkelijken akkoord met Kleinere Boom als hoogste laag voor de kleinere voedselbospostzegelachtertuin.

Over die nutswaarde; er wordt nogal veel waarde gegeven aan planten waarvan je thee kan zetten, of blaadjes door de sla kan doen. Ook kan een plant veel nut hebben omdat bijen, vlinders of gevederde vrienden ervan houden. Desnoods is een plant nuttig omdat andere planten het leuk vinden en in het uiterste geval omdat de natuur nu eenmaal blijkbaar van braam en brandnetel houdt.

Om een terrein te benutten voor een voedselbos, moet je een idee hebben van water, wind, zon, bodemgesteldheid. In onze contreien wil je zon optimaal benutten, water wat kunnen bufferen maar ook afvoeren, en wind speelt bij ons niet zo'n rol.

Het idee is dat je met deze uitgangspunten een stuk land inricht met planten waar je zelf van kan oogsten, niet veel onderhoud vergt, robuust is, en ook aan veel fauna onderdak biedt. Uiteindelijk zou het op een bosrand moeten lijken, niet op een bos.
Onkruid moet je omarmen als nuttig deel van het al, maaien zou uitzondering moeten zijn. Snoeien is wel toegestaan.
Zoals altijd; kosten gaan voor de baat uit enzo; de eerste jaren zal er toch flink gearbeid moeten worden, maar na het zuur komt het zoet.

Kortom, appeltje eitje.
Nu nog even een plattegrondje en een lijstje met aan te schaffen boompjes, struiken, heersters, klimmers en kruipers en dan staat dat voedselbos als een huis. Dat heb ik alleen allemaal dan nog net niet. Maar met een topic heb ik in elk geval een stok achter de deur.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_195455751
Hoi je zou kunnen kiezen voor vooral fruit en noten die jezelf lekker vind?

Of ook kunnen denken dat je aardig wat gaat weggeven omdat je het niet allemaal zelf op kan eten en dan dingen planten waar veel vraag naar is

Zelf zou ik kiezen voor : druif, walnoot, tamme kastanje, moerbijbes *( erg lekker ) hazelnoot, rozenbottel, appel en peer en kers, peach ala perzik

Note : niet alle bomen en planten die ze aanbieden geven ook lekkere vruchten, Ik had paar jaar geleden een druif gekocht, die groeide dus wel goed maar geeft zure druiven, dus zeg maar een soort miskoop en een domper dus < je loopt dus een bepaald risico bij het aankopen van de planten
pi_195467740
quote:
7s.gif Op maandag 5 oktober 2020 21:50 schreef sigme het volgende:

Om dit topic te kunnen maken heb ik nog maar weer wat meer rondgelezen op the internetwebs. Úren studie zit er inmiddels wel in, dus ik ben nu wel expert denk ik :7

_O-

Weer zo'n briljant topic! Ik heb onlangs ook eens een avond uitvoerig research gedaan naar een voedselbosje (dus als je nog vragen hebt kan ik je hoogstwaarschijnlijk wel advies geven :7 ). Ik heb een driehoekje van 3,5 bij 5 bij 2 waar dat misschien zou kunnen maar ik kan geen hoge boom kwijt wegens buren en het is allemaal misschien wat optimistisch in de stad... dus nu ben ik uitgekomen op een Tuiny Forest want dat kan op 6m2. Alleen dus wel weinig eetbaars. Ik overweeg nog om een soort Tuiny Forest-hack te plegen met hetzelfde idee maar wat aanpassingen qua heesters. Ik heb nog een week of 2 geloof ik want dan is het plantseizoen. Ik volg hier in ieder geval!
pi_195489471
@possetje, dank voor de tip! Maar we hebben al heel veel wat we zelf lekker vinden, er komt zo een post aan met een opsomming. Dus we kunnen op zoek naar redelijk exotische aanvullingen :D.

@yinu, fijn om nog een echte expert te treffen. Input is sowieso heel welkom!
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_195489491
We hebben al behoorlijk wat bomen en struiken staan met eetbare oogst, in de boomgaard en rond de moestuin. Ik denk dat het handig is als ik de lijst even opsom. Dit staat er dus allemaal al en hebben we niet speciaal méér van nodig.

SPOILER: lange lijst bomen & struiken
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_195492021
Kijk aan, jij gaat me gewoon werk uit handen nemen _O_ Ik ga me de komende weken/maanden ook bezig houden met eetbare beplanting. Ik heb geen permacultuur nodig geloof ik maar we kunnen vast info over beplanting uitwisselen. Tzt maak ik een eigen topic maar ik lees en post hier zeker mee.
Spoilers!
pi_195507463
Dit soort tuinen kunnen de eerste jaren juist veel onderhoud vergen omdat er nog geen biologisch evenwicht is en onkruiden hun kans grijpen. Ik zou beginnen met een paar hoogstammen en daaronder een bloemenweide/stinzenweide die je één keer per jaar, in september, maait. Als de bomen een paar jaar oud zijn dan eventueel andere lagen toevoegen.

Of bos volgens de Miyawaki-methode. Maar dat is een ander verhaal.
pi_195561626
Ik heb maar eens een plattegrondje getekend van de huidige situatie.


Het stuk met de grijze stroken is de huidige moestuin. Die is 24 meter breed, en 9 meter diep.
Daarvan wil ik dus een deel in gebruik houden als moestuin, dat heb ik een lijntje erom gegeven en 'nieuwe moestuin' genoemd. Dat is dus 21x9meter. Ik noem die meters er even bij voor een idee van de schaal, want ik ben dus vergeten dat op de tekening erbij te zetten.

Het stuk 'onder' de moestuin kan dus heringericht worden.
Dat beslaat dus die strook van 24x4½ m die nu nog moestuin is, plus de strook daaronder, waar de honingbessen, mispel en (kolom)appel staan.

Bovendien neem ik een stukje meet van de bovenste helft van de huidige moestuin, de 2 bedden onder de walnoot. Daar zit ook al aardpeer.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_195561959
Op mijn wenslijst staan nu als mogelijke kleine bomen/flinke struiken:
kan 4 à 5 m hoog worden
pawpaw


augurkenstruik


kaki


1 tot 2m hoge struiken
buffelbes


welriekende sumak/limonadeboom
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_195562086
Wat betreft klimmers denk ik dat we een en ander aan hekwerk gaan zetten om de klimmers te ondersteunen.
Dus niet per se tegen een boom aan klimmen. Dat is natuurlijk wel veel natuurlijker en dus permacultuurderiger dan een hekwerk, maar zo ver ben ik nog niet los van m'n cultuurlandschap denk ik.

Qua klimmers denk ik aan framboos/frambraam/braamboos als redelijk bekende opties.
Kiwibes vind ik ook wel aanlokkelijk, en de chocoladerank ook.

Chocoladerank (aka schijnaugurk)
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_195562205
Lage struikjes / kruipers denk ik aan
Cranberry
Vossebes
Kruipbraam
Kruipframboos

Die kruipbraam & kruipframboos dan van een type dat niet wintergroen is, dat lijkt me wat minder snel ons hele land onderwoekeren.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_195568434
Heb je dit gezien? Misschien staat er iets interessants voor je tussen:
http://www.rivendellvillage.org/flora.htm
https://www.nvwa.nl/binar(...)e-plantensoorten.pdf
Spoilers!
pi_195641533
Geweldig om te weten dat er iets bestaat met een naam wat heel dicht bij komt aan wat ik voor ogen heb voor een deel van onze tuin 😃
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
pi_195647274
Oké, het concept begint me wat duidelijker te worden. Wat ik er lastig aan vind is hoe je een bos kunt rijmen met het planten van allerlei eetbaars, want zulke beplanting heeft in de regel zon nodig (toch?). En bomen houden zon tegen (toch?). Misschien dat het met een lange, smalle strook als jullie hebben wel goed te doen is als je de hoge boom of bomen strategisch neerzet.

Ik zou zelf graag een tamme kastanje willen, alleen worden kastanjebomen zo groot. Ik wil wel een deel van mijn kas in gaan richten volgens de principes die je uiteenzet (exclusief de hoge bomen). Ik hoop dat ik een wat bredere keuze heb doordat ik in een kas werk, alleen vrees ik dat de koude winters alsnog roet in het eten ( 8-) ) gaan gooien.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_195647333
Ik heb zelf trouwens een kerrieplant en dat vind ik een leuk ding. Die wil alleen wel graag zonnig en droog staan.

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_195649075
quote:
0s.gif Op donderdag 15 oktober 2020 00:17 schreef Claudia_x het volgende:
Wat ik er lastig aan vind is hoe je een bos kunt rijmen met het planten van allerlei eetbaars, want zulke beplanting heeft in de regel zon nodig (toch?). En bomen houden zon tegen (toch?). Misschien dat het met een lange, smalle strook als jullie hebben wel goed te doen is als je de hoge boom of bomen strategisch neerzet.
Nou ja, het idee is dus dat je je voedselbos goed 'richt' (fysiek) op de geografische omstandigheden. In Nederland is dat dan dus inderdaad voornamelijk zó richten dat je maximaal zon vangt. Onder een boom valt aan de zuidkant vaak best wat zon, genoeg voor een kleinere boom of struik die daar dan strategisch staat.

En wat ik al zei: wat je uiteindelijk krijgt, lijkt, zegt men, meer op een bosrand dan op een bos.

quote:
0s.gif Op donderdag 15 oktober 2020 00:17 schreef Claudia_x het volgende:
Ik zou zelf graag een tamme kastanje willen, alleen worden kastanjebomen zo groot.
En bovendien moet je 2 tamme kastanjebomen hebben (of er moet in elk geval een 2e staan binnen een straal van 70 meter), anders krijg je geen kastanjes.
Bij de boompjes die ik in m'n voedselbosje gepland heb (pawpaw, augurkenstruik) is dat ook zo, die ga ik dan denk ik maar met 2 of 3 vlak bij elkaar planten.

Kerrie heb ik trouwens in Spanje staan, doet het daar heel goed.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_195650416
quote:
7s.gif Op donderdag 15 oktober 2020 07:21 schreef sigme het volgende:

En wat ik al zei: wat je uiteindelijk krijgt, lijkt, zegt men, meer op een bosrand dan op een bos.

Ik heb zelf een bosstrookje waar ik meer een bosrandstrook van probeer te maken. Snoeien helpt daar zeker wel bij. En ik denk dat op strategische plekken zonminnende klimmers die halfschaduw verdragen het best wel zullen doen. Ik denk dan aan een klimmer in mijn hazelaar die aan de rand op het zuiden staat. Schijnaugurk ziet er leuk uit.

Bij het bekijken van klimmers kwam ik onsterfelijkheidskruid tegen. Kun je ook als hangplant gebruiken en het blad ziet er decoratief uit. Vind ik wel wat voor in mijn kas.

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_195650458
Oh ja, over hangplanten wilde ik nog iets zeggen. Ik houd erg van de tuin van Harry Pierik. Op een van de foto's van zijn tuin kwam ik eens een klimop tegen die hij als lianen liet hangen van een boom. Dat zag er bijzonder uit. Eens zien of ik die foto nog kan vinden.

-Edit- Dit was niet de foto, maar hier zie je het volgens mij ook:

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_195694717
Ik ben ook bezig met de herinrichting rondom mijn moestuin. Ik heb een paar verhoogde bedden, en wil een kasje neerzetten (allebei natuurlijk niet echt voedselbossig) en daar omheen fruit struiken, kruiden en thee- geschikte planten. Ik kwam hier al veel inspiratie tegen dus ik lees mee!
pi_196869179
status?
You had my curiosity but now you have my attention...
..
Pain is weakness leaving the body
..
pi_197539609
Afgelopen week heb ik wat kwekers benaderd, want wat ik wil hebben lijkt nergens op voorraad.
Ik wil kaki, augurkenstruik en pawpaw erg graag dit seizoen planten, want die doen er nogal even over om zo groot te groeien dat ze vruchten geven (of je moet honderden euro's per boom betalen en dat ga ik niet doen).

Vandaag wat contact gehad met een kweker in Boskoop.
Geënte pawpaw's had hij geen goede leverancier meer voor, maar jij had wel zaailingen staan. Dat is voor mij niet ongunstig, die schijnen mooier vertakt uit te groeien en (elkaar) beter te bestuiven. Maar hoe de vruchten smaken is dan wel een gok. Ik heb gelukkig geen idee hoe een pawpaw smaakt, dus ik kan bijna niet teleurgesteld zijn. Eerste vruchten worden pas na 6 jaar verwacht, en voor de bestuiving schijn je aasvliegen aan te moeten trekken, dus euh.. wie dan leeft wie dan zorgt.

Kaki's durft hij niet meer in de winter in te kopen, want na verkoop blijken de bomen te vaak bij nader inzien dood te zijn. Dus hij verkoopt enkel nog kaki's waarvan je kan zien dat ze leven, kortom, met blad. Die zijn er vanaf april. Goed argument om te wachten tot april dunkt mij.

Augurkenstruik heeft ie.
Kruipbraam en kruipframboos ook, maar die wil hij niet opsturen, z'n inpakker weigert :D. Die komen niet heel over en ze versturen geen plantjes om ze onderweg te laten vermoorden.

Frambramen/Braambozen zijn blijkbaar steviger, hij heeft 3 rassen en die gaat 'ie me sturen.

Als het goed is komt er dus binnenkort een zending binnen met 2 pawpaw, 3 braambozenframbramen en 1 augurkenstruik.

Verder hebben we besloten om de hele moestuin maar uit te faseren, dat is ook makkelijker met loslopende kippen :+. Dus hebben we wat meer ruimte voor boompjes, en dat komt goed uit want we willen nog een appelboompje erbij. Een Ambro, een ras dat we al hebben maar die boom is ziek. Ambro's kennen we maar 1 leverancier van, die heb ik vorige lente hier al eens over benaderd en die heeft vast wel wat staan. Toen kwam het er niet van want corona brak uit en toen dachten we even te wachten tot dat overgewaaid was :').
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_198115727
Vandaag de twee pawpaws, een augurkenstruik en drie brambozen/frambramen geplant. En een kardoen.
Tijd voor een volgende bestelling. Poolbramen en nog een augurk denk ik.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_198119254
quote:
2s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 19:38 schreef sigme het volgende:
Vandaag de twee pawpaws, een augurkenstruik en drie brambozen/frambramen geplant. En een kardoen.
Tijd voor een volgende bestelling. Poolbramen en nog een augurk denk ik.
Klinkt goed. Heb je een meerjarige augurk?
Spoilers!
pi_198119420
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 21:47 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Klinkt goed. Heb je een meerjarige augurk?
Euh, het is geen komkommerachtige. Het is een boom.



De vruchten doen wat augurkig aan ofzo.

In het Engels zagen ze er geen augurken in:
quote:
known commonly as dead man's fingers
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_198119728
quote:
11s.gif Op zaterdag 20 februari 2021 21:52 schreef sigme het volgende:

[..]

Euh, het is geen komkommerachtige. Het is een boom.
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
De vruchten doen wat augurkig aan ofzo.

In het Engels zagen ze er geen augurken in:
[..]

Oh ja, zo'n boom. Die staat volgens mij ook op mijn lijst als optie.
Spoilers!
pi_198433194
Afgelopen weken hebben we wat plantjes besteld, gehaald, geplant.
Een augurkenstruik (geen augurk dus ;) ) erbij, want 2 is beter.

Twee soorten bodembedekkende kruipbramen, van elk vijf plantjes.
Chinese braambes (Rubus tricolor), een wintergroene kruipbraam, zou er ongeveer zo uit moeten gaan zien:


Poolbraam (Rubus arcticus Sofia), moet mooi bloeien en braampjes geven. Goed winterhard (duh) maar sterft wel volledig bovengronds af.


Een erwtenstruik (Caragana arborescens). Zoals een augurkenboom geen augurk is, is een erwtenstruik geen erwt. Dasslogies. Het is een boompje waar een soort peultjes aan groeien.


En als laatste een halfstam appelboompje van het ras Ambro. Dat vinden wij erg lekkere appels, maar ons laagstamboomje van dat ras heeft wat vruchtboomkanker dus we zetten er een bij.

[ Bericht 0% gewijzigd door sigme op 10-03-2021 20:14:36 ]
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_198433328
Jouw projecten zijn altijd leuk om te volgen, ben benieuwd!
pi_199499351
De lente is nu dan toch bijna begonnen, dus tijd voor een update van wat er nu in het voedselbosje te zien is. Van een afstandje ziet het eruit als een lelijke bende, dus daar maak ik geen foto van.
In detail ziet het er altijd beter uit.


Kardoen, supersierlijk.


Erwtenstruik


Augurkenstruik


De witte bes


Aardpeer (woekert hier al jaren)


Spargel (1 plant die daar al jaren staat)


Bleekselder over van vroig jaar


Aardappel die blijkbaar van vorig jaar is achtergebleven


Allemaal wat ouder spul, maar dit is wel netjes 'gelaagd': vooraan de bessen, erachter de hazelnoten en daarachter links wat oude eiken en rechts een van onze twee grote walnoten (zelf geplant, in 2007).
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_199500421
Zou je voor mij eens een foto kunnen maken van de laagstam vs middenstam appelboom? Ik ben ze ook aan het overwegen, maar op foto's op websites zie ik er nooit 'tuin' omheen dus is het lastig inschatten hoe de hoogte oogt.
pi_199803985
quote:
0s.gif Op woensdag 19 mei 2021 10:15 schreef Tuindier het volgende:
Zou je voor mij eens een foto kunnen maken van de laagstam vs middenstam appelboom? Ik ben ze ook aan het overwegen, maar op foto's op websites zie ik er nooit 'tuin' omheen dus is het lastig inschatten hoe de hoogte oogt.
Ik heb het geprobeerd maar ik vind dat ik niks nuttigs op de foto krijg. De laagstammen zijn ook zó verschillend, eentje fotograferen zegt eigenlijk niks. Kom maar een keertje langs ;)
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_199804415
Maar het is hoog tijd voor een impressie van de toestand van het voedselbosje in wording.

Entree!

Links de er al jaren staande bessenrij. Afgelopen week heb ik daaronder alles netjes afgestoken, en daarna de zwarte kale grond bedekt met hooi.
Rechts zie je twee rekken, daartegen staan de lei-kersenboom en de lei-perzik, die eerst in de groene plastic kas stonden, maar ze waren na een klein jaartje al veel groter dan de bedoeling was, de perzik werd er niet bestoven en de kers levend verslonden door luis. Dus liefste heeft ze verzet.


Aardappelbed. Een m2 net buiten de oude moestuin afgeplagd, aardappels in gepoot en afgedekt met hooi. Ik moet nog een of twee van zulke bedjes maken, voor de poters van @Lucky_Strike


In het bos. Tegen het groene plastic tekent het Ambro-appelboomje zich af.
Op de achtergrond bessen, daarachter de boomgaard.


Bij dat fleurige bordje staat een van de drie braambozen/frambamen. Die zien er op zich wel prima uit maar ze groeien nog niet heel hard (en dat had ik eigenlijk wel verwacht)


Aardbeienbed. Die stonden er nog van vorig jaar en dat bed houden we in nette vorm in ere. Want ruig voedselbossen is leuk, maar aardbeien wil ik vooral zelf opeten.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_200297954
Maand verder en alles tiert welig.


Augurkenstruikje omringd door Oost-Indische kers, en linksachter aardperen


Het en der duiken illegale aardappels op (die witte bloemetjes). We hebben al een maaltje illegaaltjes opgegraven.
Erachter een pompoen, en daarachter de kardoen.


De twee maïsjes. Ik had meer gezaaid maar er kwamen er maar twee op. Koud voorjaar, en maïs houdt niet van koude.


Aardappelbed in wolkgras.


In het midden een van de drie braambozen, de taybes in dit geval. Heeft twee taybessen gemaakt dit jaar en die waren allebei bijzonder lekker.


De patisson. Ik had twee patissonnen en twee courgettes voorgezaaid. Die deden het alle vier prima. Eén patisson gaf ik aan een fokster, een courgette aan mijn moeder. De andere courgette en patisson gingen het voedselbos in, al waar de courgette werd verslonden door slakken en de patisson niet.


Het is best mooi, het eerstejaarsvoedselbosje!
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_200302438
Wat leuk om te zien! En indrukwekkend, de aardperen...
pi_200390202
Er komt ook wel wat eetbaars uit het bos-in-wording. Of gaat komen.


Blauwe bessen, al moet ik elke ochtend zorgen dat ik vóór de vogels aan ben.
De andere bessen is heel matig dit jaar, niet omdat de struiken weinig bessen hebben maar omdat we vernielzuchtige duiven hebben die alles eraf rossen.


Hazelnoten, van de boompjes die er al een paar jaar staan. Ik moet voor de oogst daar de grond wel nog wat kuisen, want anders worden ook de nootjes allemaal opgegeten door lokale fauna. Ik moet ze rapen voordat zij dat doen, dus moet ik ze goed kunnen zien.


M'n courgetteplant is opgeslakt, maar de patisson niet en die is nu een eerste patissonnetje aan het bakken.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_200390247
Leuk om allemaal te zien groeien zo!
pi_200390805
@sigme jouw patisson is ook de enige van die categorie die het goed doet hier. De rest stond eerder maar is nog amper begonnen.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_200597138
Heel leuk project!
You had my curiosity but now you have my attention...
..
Pain is weakness leaving the body
..
pi_200597179
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2020 16:59 schreef yinu het volgende:

[..]

_O-

Weer zo'n briljant topic! Ik heb onlangs ook eens een avond uitvoerig research gedaan naar een voedselbosje (dus als je nog vragen hebt kan ik je hoogstwaarschijnlijk wel advies geven :7 ). Ik heb een driehoekje van 3,5 bij 5 bij 2 waar dat misschien zou kunnen maar ik kan geen hoge boom kwijt wegens buren en het is allemaal misschien wat optimistisch in de stad... dus nu ben ik uitgekomen op een Tuiny Forest want dat kan op 6m2. Alleen dus wel weinig eetbaars. Ik overweeg nog om een soort Tuiny Forest-hack te plegen met hetzelfde idee maar wat aanpassingen qua heesters. Ik heb nog een week of 2 geloof ik want dan is het plantseizoen. Ik volg hier in ieder geval!
Is die tuiny forest inmiddels al aangelegd. Zo ja heb je er ook foto's van? Heb ook een bestelling voor komend najaar staan.
You had my curiosity but now you have my attention...
..
Pain is weakness leaving the body
..
pi_200614288
quote:
0s.gif Op woensdag 28 juli 2021 14:07 schreef jemappellefrikandelle het volgende:

[..]

Is die tuiny forest inmiddels al aangelegd. Zo ja heb je er ook foto's van? Heb ook een bestelling voor komend najaar staan.
Het is een Bosje hier, Bosje daar van de Intratuin geworden. Vergelijkbaar met Tuiny forest. En gecombineerd met wat zaailingen die ik kreeg van diverse mensen, een paar zaailingen die ik proletarisch gewinkeld heb in een verwaarloosd stukje groen op een bouwterrein hier in de buurt, plus dingen die ik al had, en dingen die spontaan aan kwamen waaien. Ik zal even kijken of ik een foto kan maken als het zometeen niet regent. Het is nu allemaal nog heel klein maar het groeit wel!
pi_200619909
quote:
0s.gif Op donderdag 29 juli 2021 13:18 schreef yinu het volgende:

[..]

Het is een Bosje hier, Bosje daar van de Intratuin geworden. Vergelijkbaar met Tuiny forest. En gecombineerd met wat zaailingen die ik kreeg van diverse mensen, een paar zaailingen die ik proletarisch gewinkeld heb in een verwaarloosd stukje groen op een bouwterrein hier in de buurt, plus dingen die ik al had, en dingen die spontaan aan kwamen waaien. Ik zal even kijken of ik een foto kan maken als het zometeen niet regent. Het is nu allemaal nog heel klein maar het groeit wel!
Ow dat kende ik nog niet, maar het ziet er idd zo goed als hetzelfde uit. Ben benieuwd naar de foto :)
You had my curiosity but now you have my attention...
..
Pain is weakness leaving the body
..
pi_203414053
Winter is de tijd van het jaar om bomen te planten, dus zijn er een aantal fruitboompjes uitgezocht en in het voedselbosje gezet:

Appel
• Ambro Halfstam
• Rode Jonathan Halfstam
• Schone van Boskoop Laagstam
• Zigeunerin Laagstam

Handpeer:
• Williams Halfstam
• Conference Laagstam

De Ambro, Schone van B en het Zigeunerinnetje had ik allemaal al, maar die stonden op een onhandige plek en zijn geruimd. Er zijn wel meer bomen geruimd, maar deze drie vond ik erg lekkere vruchten geven en wilde ik daarom opnieuw aanplanten. Kostte wel wat moeite, de Ambro is maar op 1 plaats te krijgen, de Schone van B werd me geleverd maar bleek een andere ras (die Jonathan) en de Zigeunerin was in bijna heel Nederland uitverkocht. Dus ze komen van drie verschillende kwekerijen :')
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zondag 30 januari 2022 @ 12:22:53 #42
277627 Seven.
We are Borg.
pi_203431241
Waarom ontdek ik dit topic nu pas?!
Resistance is futile.
pi_208717234
Afgelopen jaar vond ik het voedselbos toch wat amorf woesternij worden.
Deze winter heb ik daarom een paar delen afgedekt met landbouwplastic. Vandaag daarvan een van de stukken plastic er af gehaald en de grond daaronder schoongemaakt.

Op dit stuk ga ik aardbeien zetten, en dan dat stuk ook schoon houden. Want anders gaan alle aardbeien naar de slakken, en daarvoor staan er in de rest van de wildernis al aardbeien.
Op de andere plasticbedekte stukken ga ik denk ik bloemen en graan zaaien, zodat er wat variatie komt.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zaterdag 15 april 2023 @ 21:48:01 #44
277627 Seven.
We are Borg.
pi_208784427
Hoe staat het er nu voor in de rest van jullie voedselbos?
Resistance is futile.
pi_210427289
Erg productief is dat voedselbos niet, maar in ruil daarvoor hoef ik er ook niet veel aan te doen :+
Het is wel mooier dan vorig jaar (en daar hebben we dan wel wat voor gedaan).

Liefste heeft voor de braambozen mooie rekken gezet.
Die die nu vooraan staat maakt bramen die niet erg lekker zijn. Zurig. Die gaan we ruimen en op die plaats dan een 'gewone' framboos zetten.


De bessenrij heeft een bak gekregen, gevuld met houtsnippers.
Die houtsnippers houden de ondergroei onder controle.


Van de aangeplante exoten (pawpaw, augurkenstruik, siberische bramen) is niks meer over.
Eén augurkenstruik begon dit voorjaar nog wel, maar na een vervelend laat nachtvorstje liet 'ie het lopen en kwam niet meer terug.

Van de (mij) onbekendere planten doet alleen de erwtenstruik het nog:


Misschien moet ik me meer bij mijn leest houden :+
Aardbeien, bessenstruik, fruitboompje


Pompoenen en een fruitboompje

De pompoenen heb ik dit jaar een eenvoudig rek gegeven om tegenaan te klimmen, dat bevalt erg goed. Makkelijk, mooi, minder slak in de pompoen.


Onze Ambro is dan het fruitboompje dat het langst staat (maart '21), en die heeft al wel wat hangen :9

De rest van de fruitboompjes ziet er wel goed uit, maar draagt nog niet of nauwelijks. Als dat eenmaal aan de loop komt wordt het wel een boel, dit staat er nu aan appel- & perenboompjes (laagstam)
Peer:
• Willams
• Conference

Appel:
• Ambro
• Zigeunerin
• Rode Jonathan
• Rode van Boskoop
• Elstar
• Schone van Boskoop
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zondag 27 augustus 2023 @ 20:16:39 #46
277627 Seven.
We are Borg.
pi_210449359
Zo, je pompoenen gaan als een malle! Wel jammer van je exoten, ik was erg benieuwd naar je dead man's fingers.

Hoelang duurt het met fruitbomen voor ze echt gaan produceren?
Resistance is futile.
pi_210449658
quote:
7s.gif Op zondag 27 augustus 2023 20:16 schreef Seven. het volgende:
Zo, je pompoenen gaan als een malle! Wel jammer van je exoten, ik was erg benieuwd naar je dead man's fingers.

Hoelang duurt het met fruitbomen voor ze echt gaan produceren?
Hoe lang dat duurt hangt af van laag/half/hoogstam. Of iets laag- of half- of hoogstam is gaat puur over de onderstam, waar het ras peer/appel/kers op geënt is. Dus die bovenkant, het ras dat je koopt, kan je in laag/half/hoog planten en dat ras maakt het verschil niet. Het verschil zit in die onderstam. Laagstam begint vaak het 2e jaar al met fruit, hoogstam als je pech hebt pas na 10 jaar. Halfstam zit er zowat tussen ;)
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  Moderator maandag 18 september 2023 @ 22:49:37 #48
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_210678360
quote:
7s.gif Op zondag 27 augustus 2023 20:35 schreef sigme het volgende:

[..]
Hoe lang dat duurt hangt af van laag/half/hoogstam. Of iets laag- of half- of hoogstam is gaat puur over de onderstam, waar het ras peer/appel/kers op geënt is. Dus die bovenkant, het ras dat je koopt, kan je in laag/half/hoog planten en dat ras maakt het verschil niet. Het verschil zit in die onderstam. Laagstam begint vaak het 2e jaar al met fruit, hoogstam als je pech hebt pas na 10 jaar. Halfstam zit er zowat tussen ;)
En hoe weet je of iets laag/midden/hoog is als je het in het tuincentrum koopt? :D Ik heb nu een pruimenboom gekocht en ben erg benieuwd hoe hoog die gaat worden, staat niets bij verder.

Zelfde met de fruitstruik. Ik heb een herfstframboos gekocht die nu al bloemetjes geeft (had ik niet verwacht!) maar ben heel benieuwd of de gewone framboos en de tayberry volgend jaar al vrucht gaan geven of dat dit een meerjarenplan gaat worden.
3 - 26 maart Thailand | 5 - 8 juli Dublin
  Moderator maandag 18 september 2023 @ 22:50:00 #49
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_210678363
Verder supermooi plan O+ Jouw moestuin is sowieso jaloersmakend _O_
3 - 26 maart Thailand | 5 - 8 juli Dublin
pi_210683107
Leuk om te lezen, heb je al een amandel staan? Die deed het bij in Nederland erg goed, gaf ook genoeg amandelen (maar die heb je ook in Spanje staan toch?).

Ik heb succes met sichuan peper (ook als Szechuanpeper tegengekomen), die doet het goed.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')