abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 8 december 2020 @ 13:10:29 #101
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_196616735
Omdat we hier verder gaan babbelen over al of niet nuttige en (on)verplichte mondkapjes.
Vooral proberen dat wat we zelf vinden, niet te gaan projecteren op de ander die immers anders in de discussie kan zitten.

Voorts een post van mijn één van opmerkingen aangaande mondkapjes/werking uit het algemene Covid18 topic dat inhoudelijk & toepasselijk wat kan toevoegen.

Onderzoek naar Mondkapjes bekijken vaak alleen het mondkapje zelf.
Meestal ook op grond van een luchtige "kansberekening" die zich weer baseert op een veronderstelde werking van gecombineerde materialen, om dan op dat web van drijfzand, "ongefundeerde uitspraken" te doen.
Wat ook vaak gebeurd is rondstrooien met percentages zoals dat een mondkapje tot wel 50% verbetering kan brengen (boven op de marginale beschermende werking van hooguit 3% :') ).

Ook worden voorbeelden gebruikt door twee dragers van kapjes in stelling te brengen. Wanneer dan beide personen iets zouden dragen (wat regelmatig wordt getoond), er dan geen transmissie meer kan plaatsvinden. Dit is dan je reinste desinformatie door zaken valselijk voor te stellen.
Regeringen maken zich hier schuldig aan desinformatie zoals de Franse Regering met schijnheilige plaatjes als , dat beeldend verteld wanneer beide mensen een lapje voordoen er dan geen virus overdracht meer zou zijn. Het is vooral een muskietennet maken van kippengaas.

Dit is meer het eerlijke verhaal dat iets verteld over de werking:
quote:
Bron: polifact

4_masks_screenshot.png
No mask is 100% effective, but health care officials stress that face masks increase their effectiveness when combined with other measures, such as social distancing and regular hand washing.
Vooral die laatste zin goed lezen dat ook zegt dat er altijd een kans is op besmetting en het voor het individu geen zekerheid biedt (vandaar het kruis dat het zelf niet beschermd).
Bescherming komt voort uit de stapeling van risico beperkende factoren waarbij een goed (gedragen & werkend) masker dan het restend aan risico nog wat verder kan verminderen. Bescherming van 90% opvoeren naar 93%.
Of mondkapje dan zo zinnig is, moet vooral bezien worden of "voordeel" het dragen meer doet dan dat het afdoet. Het niet medische mondkapje bij ons is vooral een vormsel dat een gevoel geeft van controle dat he iets kan doen. Een beetje als met de hand proberen een mug dood te slaan. Soms werkt dat en doorgaans; veel vaker niet.

Om wat onderbouwd over een mondkapje te kunnen zeggen moeten ook de stof, aard, plaats, omstandigheden en (verschoonde) manier van dragen worden meegenomen. Metingen in een/uit lab zijn doorgaans niet realistisch te projecteren naar de weerbarstige praktijk die maar wat deugnietend doet.
Het is van een Dettolgehalte die 99% van de bacteriën tegenhoudt en gemakshalve niet vermeld dat er daarna nog een miljarden overblijven die net zo ruimschoots voldoende kunnen zijn om iemand ziek te maken.

Hier een lijstje van type, stoffen en soort mondkapjes die op zichzelf, de werking verteld:
bron: sciencealert

Het is dus NIET zo dat een kapje dan dus die werking heeft op/voor bescherming tegen het virus.
Immers 1% virus dat overblijft, is ruimschoots :Y voldoende om iemand te kunnen besmetten.

Zelf prefereer ik eerder de veiligheid die uitgaat bij en door gedrag. Iemand die zonder kapje met afgewend hoofd bewust snel met gevouwen handen dan stil achterlangs mij schuift; dan die onveiligheid van iemand die met een kèkhip "kapje" voor mij met een geschreeuwd "sorry" in de PriMark voordringt en van alles treuzelt graait of zijn neus met de elleboog afveegt.

Zo en nu maar hopen dat we snel verlost gaan worden van mondkapjes gereutel die overheden als kippen zonder kop blijven doordreinen.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_196616900
Kan het kwaad met een gebruikte mondkap je mond af te vegen?

Ik had namelijk net een lahmacun met alles erop gekocht in het overdekte winkelcentrum en die gierige Turk gaf er geen servetje bij.
.
pi_196617053
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 december 2020 12:35 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Waarom zou je dit doen? Ik gebruik nog steeds mijn kapje van april zonder schoon te maken. Als he er niet in niest of hoest dan kan dat prima.
In de wasmachine ^O^
Isie weer als nieuw.
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_196618801
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 december 2020 13:21 schreef Fer het volgende:
Kan het kwaad met een gebruikte mondkap je mond af te vegen?

Ik had namelijk net een lahmacun met alles erop gekocht in het overdekte winkelcentrum en die gierige Turk gaf er geen servetje bij.
Ja want het virus kan zich aan de buitenkant hechten.
pi_196637410
Net brood gehaald en kwam er bij terugkomst achter dat ik dat ding binnenstebuiten aan had. Stond vet voor lul!
  donderdag 10 december 2020 @ 13:28:29 #106
65846 Bocaj
47th President.
pi_196658072

Er word in ieder geval gehandhaafd door de winkels :)
Op vrijdag 4 november 2011 09:39 schreef Blik het volgende:
"Sinds wanneer is maart de derde maand van het jaar?"
61% van alle statistieken zijn nutteloos.
Vind je dat ik een internet verdien? Klik hier!
  donderdag 10 december 2020 @ 18:58:12 #108
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_196659521
quote:
0s.gif Op donderdag 10 december 2020 17:18 schreef DX11 het volgende:

Er word in ieder geval gehandhaafd door de winkels :)
Vervelende pleurislulletjes.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_196694531
Wéér stijging: vandaag bijna 9200 nieuwe coronabesmettingen
Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu meldt 9182 nieuwe besmettingen in het afgelopen etmaal. Dat is het hoogste aantal sinds de piek van de tweede golf eind oktober.

Mondkapjes nutteloos..
pi_196701089
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 december 2020 19:51 schreef mthecatlover het volgende:
Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu meldt 9182 nieuwe besmettingen in het afgelopen etmaal. Dat is het hoogste aantal sinds de piek van de tweede golf eind oktober.

Mondkapjes nutteloos..
Ja maar het volgende is dat je ze overal moet dragen, ook in je eigen huis straks.
  zondag 13 december 2020 @ 07:16:14 #111
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_196701211
quote:
0s.gif Op zondag 13 december 2020 06:57 schreef macca728 het volgende:
Ja maar het volgende is dat je ze overal moet dragen, ook in je eigen huis straks.
:')
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_196736569
quote:
0s.gif Op zaterdag 12 december 2020 19:51 schreef mthecatlover het volgende:

Mondkapjes nutteloos..
Die conclusie kun je uit dit platte getal niet halen toch?

Ik mis meer informatie, bijvoorbeeld hoeveel van deze besmette personen droeg consequent een mondkapje?

Of

Hoeveel van deze besmettingen vonden plaats binnenshuis waar de meesten geen mondkapje dragen?

Of

Hoeveel besmette personen hebben het opgelopen via kind(eren).
  dinsdag 15 december 2020 @ 21:55:24 #113
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_196754802
https://msphere.asm.org/content/5/5/e00637-20
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/33258868/

Peer-reviewed studies naar de effectiviteit van niet-medische mondkapjes.
pi_196754879
Wordt tijd dat de kinderen ook mondkapjes gaan dragen, ik zeg zodra het kind zelfstandig kan lopen ook een mondkapje.

Iedereen of niemand.
Interessant he ?
pi_196754880
Ach als je ziet hoe mensen mondkapjes gebruiken.
Uit de jaszak op de bakkes.
Van de bakkes in de jaszak.

Sommigen die moeten hoesten trekken het mondkapje omlaag, bij niezen idem dito.

Ook heb je mensen die denken dat je ze niet hoort praten met een mondkapje op en doen ze steeds af.

Of ze hangen hun neus buiten het kapje.

Ja werkt top zo!
  woensdag 16 december 2020 @ 01:55:42 #116
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_196757390
Het NEN, ons normalisatie instituut, heeft normen opgesteld waaraan Covid19 mondkapjes voor publiek dwz niet medisch gebruik moeten voldoen en hoe ze gedragen moeten worden.
quote:
https://www.nen.nl/media/(...)1_2020-11-09_def.pdf 09nov20:
"Een mondkapje is bedoeld om anderen te beschermen, niet de drager zelf. Bij goed gebruik kan een
mondkapje het risico verkleinen dat druppels uit mond en neus worden verspreid naar de omgeving. Een mondkapje is geen vervanging van andere hygiënemaatregelen, maar vormt hierop een aanvulling."
Verder een doortimmerde batterij van gebruiks- draag- & maakinstructies, waar/wel/hoe en niet met allerlei andere aanvullingen; te gebruiken en hoe te onderhouden.
Ik vermoed dat er vast nog wel een draagexamen zal worden opgesteld voordat mensen gecertificeerd zo uitgedost zich dan in het openbaar mogen gaan voortbewegen. Fijn is dat er een norm is die dan ook kan worden gehandhaafd en ik ben bang dat die (hergebruikte) hipsterkapjes uit China het niet zullen gaan redden.

Wordt vast vervolgd wanneer de EU of NL dit als keurmerk gaat opnemen in wetgeving om te gemoet te komen aan ene behoefte.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_196761007
Schaf het gewoon af, de regering is te dom om dingen in te trekken.

Schaf mondkapjes af tot 18 jan veranderen de cijvers nauwelijks dan weet je dat het nooit gewerkt heeft.

En daarna het oude leven hervatten voor een maand, veranderd er niks dam ligt ze oorzaak ergens anders.

Veranderd het wel dan weer terug de de 1.5m regel.
Interessant he ?
pi_197148170
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 december 2020 21:58 schreef quirina het volgende:
Ach als je ziet hoe mensen mondkapjes gebruiken.
Uit de jaszak op de bakkes.
Van de bakkes in de jaszak.

Sommigen die moeten hoesten trekken het mondkapje omlaag, bij niezen idem dito.

Ook heb je mensen die denken dat je ze niet hoort praten met een mondkapje op en doen ze steeds af.

Of ze hangen hun neus buiten het kapje.

Ja werkt top zo!
Ja, maar krijg je als je mensen dwingt tot het gebruik ervan. Dan zetten ze het mondkapje op, omdat het 'moet'.
Ik ben een sukkel voor de liefde, koning in de discotheek
pi_197148212
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 januari 2021 00:58 schreef IkBenDeBaas het volgende:

[..]

Ja, maar krijg je als je mensen dwingt tot het gebruik ervan. Dan zetten ze het mondkapje op, omdat het 'moet'.
Ook, maar je mag ook de conclusie trekken dat het niet werkt, zie ook alle andere landen.
  dinsdag 5 januari 2021 @ 15:44:06 #120
335476 oppiedoppie
My mind is my small universe..
pi_197226870
Op mn werk draag ik een buff omdat ik de hele dag heen en weer loop en ik hem telkens op en af moet doen en dan is een buff erg makkelijk.

In mn auto ligt er een voor de supermarkt waar ik zelden heen ga dus tegen de tijd dat ik weer moet zijn eventuele virusdeeltjes die er op zitten wel dood dus gebruik ik steeds dezelfde.

Daarbij heb ik ook totaal geen zin om geld uit te geven aan (niet werkzame) mondkapjes.

Hoop dat ze het snel weer afschaffen.
To BG or not to BG!
pi_197243284
Ik heb ivm psychiatrische problematiek flink last van een mondkapje, maar heb sinds juni altijd mijn best gedaan om hem toch te dragen en er zoveel mogelijk aan te wennen. Nadat ik er een heb gevonden die qua materiaal en pasvorm goed werkte scheelde dat een boel. Maar sinds de verplichting in december is het weer steeds moeilijker geworden, vooral ook omdat hij nu op steeds meer plekken op moet en dus ook steeds langer. Zo zit de supermarkt, drogist en apotheek hier bijv. in een overdekt winkelcentrum dus waar ik eerst nog hem af kon doen in de 'open' gebieden en opdoen in de winkel moet hij nu constant op.

Ondertussen begint het dusdanig belemmerend te worden dat ik nu zo'n beetje gegarandeerd een paniekaanval heb als ik even naar de supermarkt ga en ik merk dat ik steeds meer en meer angstig begin te worden om in publieke ruimtes te komen. Voor mij dus het moment om te denken, oke toch maar gebruik maken van de uitzondering... Dus een paar faceshields besteld en hop ze zijn binnen :)

Maar nu ben ik alsnog te bang om een face shield te dragen in plaats van een mondkapje, zelfs al weet ik rationeel gezien dat ik me geen zorgen hoef te maken. Ik kan rustig een uitdraai van mijn diagnoses laten zien en als het me niet lukt iets uit te leggen kan ik het telefoonnummer geven van mijn partner. En de meeste mensen zijn echt wel begripvol en het gebeurd echt niet zomaar dat een BOA of random iemand moeilijk gaat doen. Maarja toch durf ik het nog niet :')

Zijn er hier mensen die dit herkennen en ook moeite hebben met zich beroepen op de uitzondering?
pi_197277000
Het verbaasd me dat men moeite heeft met wat harder praten door de mondkapjes heen, kom op zeg volume wat omhoog.
Interessant he ?
  dinsdag 12 januari 2021 @ 16:02:27 #123
160086 GemMagic
Summum ius summa iniura
pi_197363923
Is er wel eens iemand van jullie aangesproken op het dragen van een ondeugdelijk mondkapje? Het is mij nog niet overkomen in elk geval.

Ik vind zelf de bandana varianten met oor elastiekjes echt ideaal, elastisch, dun, makkelijk ademen, schuift 'm zo op en af naar gelang of het verplicht is, blijft liggen in je nek als je 'm niet op hoeft ipv in je jaszak gepropt.
Het helpt natuurlijk geen ene meter, maar tot nu toe is het overal geaccepteerd.

Dan ter illustratie een lekker lelijke variant:
Sui cuique mores fingunt fortunam
pi_197543226
In een artikel van het AD en de presentatie van Jaap V. Dissel stond vandaag het volgende plaatje:

Dus ondanks dat we die ongein al bijna twee maanden moeten dragen hebben ze het OMT niet kunnen overtuigen. Logisch wel dus dat Jaap V. Dissel altijd tegen is geweest. Het is moeilijk te zien hoeveel % reductie ze inschatten dat de mondneusmaskers plicht heeft en het zou natuurlijk beter kunnen werken dan ze nu inschatten, maar het lijkt ook wel alsof het een negatieve impact kan hebben zoals ik het zie in die slide. Mischien omdat mensen zich veiliger gaan voelen?

https://www.ad.nl/politie(...)aatregelen~a70d9023/
pi_197543884
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 januari 2021 16:02 schreef GemMagic het volgende:
Is er wel eens iemand van jullie aangesproken op het dragen van een ondeugdelijk mondkapje? Het is mij nog niet overkomen in elk geval.

Ik vind zelf de bandana varianten met oor elastiekjes echt ideaal, elastisch, dun, makkelijk ademen, schuift 'm zo op en af naar gelang of het verplicht is, blijft liggen in je nek als je 'm niet op hoeft ipv in je jaszak gepropt.
Het helpt natuurlijk geen ene meter, maar tot nu toe is het overal geaccepteerd.

Dan ter illustratie een lekker lelijke variant:
[ afbeelding ]
Nu nog een cowboyhoed erbij :7
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')