abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_195408153
Abortus

De afgelopen week is er weer een discussie gaande omtrent de abortus. Columnschrijfster Saskia Noort heeft vandaag een column gepubliceerd op ad.nl. Ze zou graag een debat willen over abortus, maar dan zonder mannen erbij. Mannen moeten zich niet bemoeien met abortussen, ze vindt dat dat de keuze is van een vrouw. Haar uitspraak zorgt inmiddels voor veel gemengde reacties.

Wat vinden jullie van deze uitspraak?

Hieronder een aantal reacties op twitter:
https://mobile.twitter.co(...)/1312311593800212481

De link naar de column zelf post ik niet, omdat het om een premium artikel gaat.

Lukt me niet om een poll te maken

Eens of oneens

[ Bericht 14% gewijzigd door Oceanier op 03-10-2020 17:19:10 ]
West-Melanesia
  zaterdag 3 oktober 2020 @ 17:08:35 #2
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_195408209
Zeer lastige discussie. Ook een vader heeft namelijk rechten.
pi_195408232
Ik ben het niet eens met haar. Waarom zouden mannen niet over hun kind mogen debatteren?
West-Melanesia
pi_195408243
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 oktober 2020 17:08 schreef Twiitch het volgende:
Zeer lastige discussie. Ook een vader heeft immers rechten.
Het blijft het lichaam van de vrouw, maar in een gezonde relatie zou dat samen bespreekbaar moeten zijn.
pi_195408299
quote:
14s.gif Op zaterdag 3 oktober 2020 17:10 schreef devzero het volgende:

[..]

Het blijft het lichaam van de vrouw, maar in een gezonde relatie zou dat samen bespreekbaar moeten zijn.
In een relatie zeker, maar wat na een ONS?
pi_195408335
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 oktober 2020 17:15 schreef devlinmr het volgende:

[..]

In een relatie zeker, maar wat na een ONS?
Een ONS loopt bijna nooit uit op een relatie, het was puur voor de seks. Dus dan mag de vrouw imo gewoon beslissen.
pi_195408359
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 oktober 2020 17:09 schreef Oceanier het volgende:
Ik ben het niet eens met haar. Waarom zouden mannen niet over hun kind mogen debatteren?
Omdat het kind niet in hun lichaam groeit.
pi_195408376
quote:
14s.gif Op zaterdag 3 oktober 2020 17:17 schreef devzero het volgende:

[..]

Een ONS loopt bijna nooit uit op een relatie, het was puur voor de seks. Dus dan mag de vrouw imo gewoon beslissen.
Maar die discussie is iets anders dan het maatschappelijke debat, toch?
pi_195408400
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 oktober 2020 17:19 schreef Specularium het volgende:

[..]

Er is een grote groep die oa allerlei taalaanpassingen eist omdat je volgens hun geen vrouw hoeft te zijn om te kunnen menstrueren of om kinderen te krijgen.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_195408413
quote:

[..]

Maar het is toch ook zijn kind. Zonder zijn zaad geen kind.
West-Melanesia
pi_195408414
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 oktober 2020 17:20 schreef Physsic het volgende:

[..]

Maar die discussie is iets anders dan het maatschappelijke debat, toch?
Ja, totaal. Ik had die post wat moeten uitbreiden en niet alleen op de 1ste post in te gaan. Voor dat maatschappelijke debat hebben mannen weinig toe te voegen op morele punten na. Voor een man is een abortus operatie een relatief ver van je weg show en voor vrouwen is het veel ingrijpender.
pi_195408426
Dit is echt weer zo'n voorbeeld van een idee die te ver doorgetrokken wordt.

Als je mannen wil uitsluiten van die discussie krijg je weer een echokamer. Of je moet vinden dat vaders geen rechten hebben in deze maar dan moet je ook opdonderen met dingen als alimentatie afdwingen voor een kind die hij niet wou of kinderen waar je na scheiding niet meer wil dat hij contact mee heeft.

En wat voor discussies gaan we elkaar nog meer in uitsluiten dan? Waar begint dat, en waar houd dat op?
Lijkt me vanuit een gelijkheidsbeginsel ook sterk onwenselijk om aan dat soort dingen te beginnen.
pi_195408438
quote:
14s.gif Op zaterdag 3 oktober 2020 17:17 schreef devzero het volgende:

[..]

Puur voor de seks vind ik arrogant om dan maar een abortus te plegen. Verkrachting of misschien medische redenen tot daar aan toe.
West-Melanesia
pi_195408439
Ongeacht het onderwerp denk ik dat het uitsluiten van hele groepen bij een debat alleen maar leidt tot nog meer onderling onbegrip en verdeeldheid.
pi_195408473
Er zou eigenlijk helemaal geen discussie moeten zijn. Abortus moet mogelijk zijn. Wil je het niet, dan doe je het niet, wil je het wel dan doe je het wel.
Achterlijke idioten die hun zgn verheven moraal willen opleggen aan anderen
  zaterdag 3 oktober 2020 @ 17:27:27 #16
19194 Oversight
◢◤
pi_195408486
quote:

[..]

:') er is een verschil tussen debatteren en beslissen.
◢◤
pi_195408494
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 oktober 2020 17:24 schreef Ton.Deuse het volgende:
Als je mannen wil uitsluiten van die discussie krijg je weer een echokamer.

Of je moet vinden dat vaders geen rechten hebben in deze maar dan moet je ook opdonderen met dingen als alimentatie afdwingen voor een kind die hij niet wou of kinderen waar je na scheiding niet meer wil dat hij contact mee heeft.

Er zijn 2 dingen: een debat over het algemene idee van abortus en de operatie zelf bij een zwangere vrouw. Ik denk dat mannen weinig toe te voegen hebben aan dat debat. Bij een zwangere partner is die operatie iets waar je het hebt met de man, als die er is.
  zaterdag 3 oktober 2020 @ 17:28:34 #18
19194 Oversight
◢◤
pi_195408508
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 oktober 2020 17:05 schreef Oceanier het volgende:
Ze zou graag een debat willen over abortus, maar dan zonder mannen erbij.
*O* Vrijheid, waarom niet, als die mevrouw dat wil dan is dat haar goed recht.
◢◤
pi_195408513
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 oktober 2020 17:24 schreef Ton.Deuse het volgende:
Dit is echt weer zo'n voorbeeld van een idee die te ver doorgetrokken wordt.

Als je mannen wil uitsluiten van die discussie krijg je weer een echokamer. Of je moet vinden dat vaders geen rechten hebben in deze maar dan moet je ook opdonderen met dingen als alimentatie afdwingen voor een kind die hij niet wou of kinderen waar je na scheiding niet meer wil dat hij contact mee heeft.

En wat voor discussies gaan we elkaar nog meer in uitsluiten dan? Waar begint dat, en waar houd dat op?
Lijkt me vanuit een gelijkheidsbeginsel ook sterk onwenselijk om aan dat soort dingen te beginnen.
Spijkers koppen
pi_195408525
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 oktober 2020 17:25 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Puur voor de seks vind ik arrogant om dan maar een abortus te plegen. Verkrachting of misschien medische redenen tot daar aan toe.
Ik vind abortus geen goed "voorbehoedsmiddel", maar ik ga niet oordelen over iemand anders.
  zaterdag 3 oktober 2020 @ 17:31:33 #21
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_195408559
Natuurlijk mogen mannen deelnemen aan het algemene debat over abortus, en in individuele gevallen lijkt het me bij een gezonde relatie (en niet bij verkrachting, BOM-moederschap en dergelijke) volslagen normaal en redelijk dat de vader enige inbreng heeft in de besluitvorming. Maar in laatste instantie is het altijd de vrouw die de beslissing neemt, omdat haar belang, door haar onvergelijkelijk grotere fysieke betrokkenheid bij het hele proces, het grootst is.
pi_195408565
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 oktober 2020 17:27 schreef devlinmr het volgende:
Er zou eigenlijk helemaal geen discussie moeten zijn. Abortus moet mogelijk zijn. Wil je het niet, dan doe je het niet, wil je het wel dan doe je het wel.
Achterlijke idioten die hun zgn verheven moraal willen opleggen aan anderen
Het hoeft toch niet meteen achterlijk te zijn? Als iemand oprecht vind dat adoptie bijvoorbeeld een betere keus en oplossing is dan abortus, dan hoeft diegene toch niet meteen een idioot te zijn?
West-Melanesia
  zaterdag 3 oktober 2020 @ 17:33:42 #23
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_195408597
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 oktober 2020 17:25 schreef Oceanier het volgende:

Als een kind niet gewenst is, is abortus m.i. de humane keuze.

Ben het overigens niet eens met Mevr. Noort.

Aan de hand wat ik wel kan lezen van het artikel, vermoed ik dat haar stelling wel iets genuanceerder ligt, dan jij stelt.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_195408621
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 oktober 2020 17:31 schreef Iblardi het volgende:
Natuurlijk mogen mannen deelnemen aan het algemene debat over abortus, en in individuele gevallen lijkt het me bij een gezonde relatie (en niet bij verkrachting, BOM-moederschap en dergelijke) volslagen normaal en redelijk dat de vader enige inbreng heeft in de besluitvorming. Maar in laatste instantie is het altijd de vrouw die de beslissing neemt, omdat haar belang, door haar onvergelijkelijk grotere fysieke betrokkenheid bij het hele proces, het grootst is.
Fysieke betrokkenheid lijkt me wel de allerminst belangrijke reden om andermans kind en persoon een kans op leven te ontnemen.
West-Melanesia
  zaterdag 3 oktober 2020 @ 17:36:25 #25
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_195408633
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 oktober 2020 17:35 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Fysieke betrokkenheid lijkt me wel de allerminst belangrijke reden om andermans kind en persoon een kans op leven te ontnemen.
Licht eens toe als je wilt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')