abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_195362928
Ha lezers,

Zoals de titel al doet vermoeden, heb ik contact met iemand via Marktplaats over een tweedehands auto. Alles lijkt in kannen en kruiken, alleen de prijs ligt nog in het midden. Heb wel om zijn richtprijs gevraagd, maar wanneer is wordt hierover gebruikelijk onderhandeld? Vooraf, tijdens de proefrit, achteraf?

Het is m’n eerste auto ooit, dus geen flauw idee wat hier gebruikelijk is (naast dat ik ook niet weet hoeveel er afgehaald kan worden).

Alvast bedankt voor de adviezen!
i'm black, i'm white, i'm a facking zebra
pi_195363050
Na de proefrit, dan kraak je heel die auto af tegen de eigenaar, vervolgens roep je, IK BIED DE HELFT!


Zonder ouwehoer, na de proefrit, kun je niet een kennis meenemen die verstand van auto's heeft?

Wij kunnen jou niet vertellen of de prijs goed is vanaf hier...
Op dinsdag 25 februari 2020 12:55 schreef Pumpalov het volgende:
een beetje zo'n lichtgetinte inteeltkop als dat filosoofert heeft.
pi_195363098
Op marktplaats wordt normaal gesproken van te voren een prijs besproken.
Als de wagen is zoals beschreven dan houd ik me aan die prijs.
Als ik tijdens de proefrit andere gebreken tegen kom ga ik wel over de prijs onderhandelen.
pi_195363158
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 12:37 schreef Candymannetje het volgende:
Op marktplaats wordt normaal gesproken van te voren een prijs besproken.
Als de wagen is zoals beschreven dan houd ik me aan die prijs.
Als ik tijdens de proefrit andere gebreken tegen kom ga ik wel over de prijs onderhandelen.
Goede tip. Vantevoren wordt dus wel al wat besproken, maar achteraf verandert daar mogelijk nog wat aan bij gebreken.

Ander probleem (vermoed ik?). Ik ga morgenavond kijken, maar de postkantoren in de omgeving daar zullen al dicht zijn. Beste optie lijkt me dan een aanbetaling en de volgende dag terugkomen, of mis ik een optie?
i'm black, i'm white, i'm a facking zebra
pi_195363159
Neem een nog persoon mee. Iemand die wel wat meer van auto weet..
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_195363615
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 12:40 schreef el-blanchito het volgende:

[..]

Goede tip. Vantevoren wordt dus wel al wat besproken, maar achteraf verandert daar mogelijk nog wat aan bij gebreken.

Ander probleem (vermoed ik?). Ik ga morgenavond kijken, maar de postkantoren in de omgeving daar zullen al dicht zijn. Beste optie lijkt me dan een aanbetaling en de volgende dag terugkomen, of mis ik een optie?
Je kan tegenwoordig online overschrijven als je telefoon nfc heeft en jij een digi-d.
https://www.rdw.nl/partic(...)ertuig-overschrijven
pi_195363762
Hoe staat de auto te koop? Helemaal zonder prijs, dus "bieden" of "nader overeen te komen"?
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
pi_195363894
quote:
1s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 12:29 schreef el-blanchito het volgende:
Ha lezers,

Zoals de titel al doet vermoeden, heb ik contact met iemand via Marktplaats over een tweedehands auto. Alles lijkt in kannen en kruiken, alleen de prijs ligt nog in het midden. Heb wel om zijn richtprijs gevraagd, maar wanneer is wordt hierover gebruikelijk onderhandeld? Vooraf, tijdens de proefrit, achteraf?

Het is m’n eerste auto ooit, dus geen flauw idee wat hier gebruikelijk is (naast dat ik ook niet weet hoeveel er afgehaald kan worden).

Alvast bedankt voor de adviezen!
Tips
Check op https://ovi.rdw.nl/ hoelang die al op naam staat van de eigenaar(tekort kan duiden op een handelaar,schadeauto of gebreken zodat die weer snel weg moet)
Check of de km stand logisch is.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_195365897
Nog wat tips:
Als je toch al bij de RDW zit, kijk dan ook naar de datum van 1e registratie in Nederland.
Dan kun je zien of het een import auto is.
Is het een import auto kijk dan naar het Bruto BPM bedrag. Is dit laag dan zat er een flinke schade aan de auto bij invoer. Kijk niet alleen bij tellerstanden of de stand nog logisch is, maar controleer ook de huidige tellerstand.
Bij een import auto is de stand nooit beter dan "geen oordeel", maar soms zie je er 1 met "onlogisch".
Zie: https://tellerstandcontroleren.rdw.nl/aanvraaggegevens
pi_195366224
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 12:37 schreef Candymannetje het volgende:
Op marktplaats wordt normaal gesproken van te voren een prijs besproken.
Ik vind dat dus niet normaal :P Ik ga toch echt altijd eerst kijken of het überhaupt wat is.
En dán wordt er over de prijs gesproken.

Vice versa ook. Als mensen van tevoren al over de prijs gaan babbelen, zeg ik ook:
Kom eerst maar eens langs. Kun je dan altijd nog onderhandelen.
pi_195366406
quote:
14s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 15:30 schreef Anne het volgende:

[..]

Ik vind dat dus niet normaal :P Ik ga toch echt altijd eerst kijken of het überhaupt wat is.
En dán wordt er over de prijs gesproken.

Vice versa ook. Als mensen van tevoren al over de prijs gaan babbelen, zeg ik ook:
Kom eerst maar eens langs. Kun je dan altijd nog onderhandelen.
Ja ieder z'n ding.
Ik wil eerst de prijs weten, als die niet in de richting komt van die ik wil betalen ga ik niet eens kijken.
Zonde van m'n tijd dan.
pi_195366525
quote:
1s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 15:41 schreef Candymannetje het volgende:

[..]

Ja ieder z'n ding.
Ik wil eerst de prijs weten, als die niet in de richting komt van die ik wil betalen ga ik niet eens kijken.
Zonde van m'n tijd dan.
Maar je ziet toch al een vraagprijs als je de Marktplaats-advertentie voor je hebt?
Als die al niet in je richting komt, ga je uiteraard niet kijken nee. Dan filter/kijk je blijkbaar al op het verkeerde budget ;).
  Moderator donderdag 1 oktober 2020 @ 16:26:43 #13
214736 crew  dick_laurent
Dick Laurent Is Dead
pi_195367301
quote:
3s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 15:48 schreef Anne het volgende:

[..]

Maar je ziet toch al een vraagprijs als je de Marktplaats-advertentie voor je hebt?
Als die al niet in je richting komt, ga je uiteraard niet kijken nee. Dan filter/kijk je blijkbaar al op het verkeerde budget ;).
Anderzijds is mijn ervaring dat er op marktplaats genoeg lui tussen zitten die denken dat de vraagprijs en wat zij bieden werkelijk totaal niet in realiteit met elkaar hoeven te liggen. Bijv:

Te koop - in perfecte staat, krasloze iPad Pro uit 2018. Vraagprijs: 750 euro.

Marktplaats pipo: "Voor 80 euro kom ik vanavond ophalen".
pi_195368647
Staat er prijs bij, dan vraag ik of er nog over de prijs te praten valt.

Staat er geen prijs bij, dan vraag ik altijd wat voor prijs ze zelf in gedachten hebben.

Lijkt het mij wat.
Dan ga ik kijken, en een fatsoenlijke testrit maken.
Is dat allemaal goed, dan ga ik pas echt onderhandelen over de prijs
pi_195369309
Hij stond op bieden, heb zelf gevraagd naar zn richtprijs en vind dat al wel een nette prijs. Ga morgenavond testen en kijken of er nog wat te onderhandelen valt. Voordeel is dat ik het nu al een prima prijs vindt dus als hij voet-bij-stuk houdt, is dat geen ramp.

Ik hou jullie op de hoogte, bedankt alvast voor alle tips!
i'm black, i'm white, i'm a facking zebra
pi_195424746
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 18:12 schreef el-blanchito het volgende:
Hij stond op bieden, heb zelf gevraagd naar zn richtprijs en vind dat al wel een nette prijs. Ga morgenavond testen en kijken of er nog wat te onderhandelen valt. Voordeel is dat ik het nu al een prima prijs vindt dus als hij voet-bij-stuk houdt, is dat geen ramp.

Ik hou jullie op de hoogte, bedankt alvast voor alle tips!
En heb je hem gekocht?
pi_195425391
Gekocht voor de richtprijs. Er viel niet te onderhandelen, maar eerlijk gezegd was de richtprijs al aan de lage kant. Kon gelukkig nog iemand met autokennis meekrijgen, dus eind goed al goed.

Thanks!
i'm black, i'm white, i'm a facking zebra
pi_195437844
quote:
0s.gif Op zondag 4 oktober 2020 15:17 schreef el-blanchito het volgende:
Gekocht voor de richtprijs. Er viel niet te onderhandelen, maar eerlijk gezegd was de richtprijs al aan de lage kant. Kon gelukkig nog iemand met autokennis meekrijgen, dus eind goed al goed.

Thanks!
Wat voor auto heb je gekocht?
BlaBlaBla
pi_195439158
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2020 05:58 schreef Soldier2000 het volgende:

[..]

Wat voor auto heb je gekocht?
Fiat seicento!
i'm black, i'm white, i'm a facking zebra
pi_195699594
quote:
1s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 13:10 schreef halfway het volgende:

[..]

Tips
Check op https://ovi.rdw.nl/ hoelang die al op naam staat van de eigenaar(tekort kan duiden op een handelaar,schadeauto of gebreken zodat die weer snel weg moet)
Check of de km stand logisch is.
Hoe zie je of een auto een voormalig schadeauto is geweest?
pi_195699726
Je gaat pas onderhandelen als je hebt proefgereden en dan de auto nog steeds zou willen kopen.

En het is handig om daarbij niet teveel af te kraken zodat de andere partij niet de hakken in het zand zet. De verkoper moet het gevoel houden dat hij de auto zou kunnen verkopen.

"Ik vind het een mooie wagen maar ik zie nog wat puntjes, kunnen we het over de prijs hebben?" komt heel anders over dan "Er mankeert nogal wat aan, ik bied ¤2000 minder".

En durf weg te lopen, er zijn auto's genoeg.
pi_195699854
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 oktober 2020 20:20 schreef osodevo het volgende:

[..]

Hoe zie je of een auto een voormalig schadeauto is geweest?
Er zijn wel wat tekenen:

- naden tussen aansluiting van plaatwerk
- missende dopjes in binnenspatborden
- meegespoten bouten van spatborden of motorkap waar de verf vanaf is (is los geweest)
- gesprongen lak op plekken waar je kreukels kan verwachten
- lak op onderdelen waar geen lak op hoort te zitten (gespoten en slechts afgeplakt ivm compleet verwijderd)
- bumpers die niet 100 recht hangen of die op 1 punt los zitten
- lampen die schaafplekken hebben terwijl het spatbord dat niet heeft (spatbord is vervangen na schade)
- kleurverschil tussen plaatwerk, minder krassen op bepaalde plekken (een oudere auto heeft micro krassen van het wassen en gebruik, vers gespoten plaatwerk heeft dat niet)
- etc

- etc...
pi_195701050
Lakdiktemeter kan ook handig zijn. Had ik ook bij me toen ik auto’s ophaalde voor de zaak.
pi_195701702
Een voormalig schadeauto hoeft niet per definitie een slechte auto te zijn.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')