abonnement Unibet Coolblue
pi_195349721
Het advies van het kabinet om in openbare binnenruimtes mondkapjes te gaan dragen vanwege het coronavirus, is slecht nieuws voor twee miljoen dove en slechthorende Nederlanders. Zij kunnen niet meer liplezen én zien minder gezichtsuitdrukkingen bij hun gesprekspartners.

Natuurlijk begrijpen doven en slechthorenden het nut en de noodzaak van mondkapjes, beklemtoont directeur Wil Verschoor van stichting Hoormij.

"Maar de overheid lijkt voorbij te gaan aan het feit dat een heel groot deel van de Nederlanders in één keer heel erg onthand raakt", zegt ze. "Je kan letterlijk niet meer horen wat er wordt gezegd, en dus ook niet meepraten en minder meedoen."

Dove en slechthorende mensen kunnen vaak goed liplezen. Dit compenseert het deel dat zij missen door hun auditieve beperking. "Je kan woorden in je hoofd afmaken doordat je ziet wat de lippen zeggen, zeker in combinatie met de gezichtsuitdrukking", legt Verschoor uit.

Ook 1,5 meter afstand is obstakel voor deze groep
De 1,5 meter afstand vormde al een flinke extra hobbel voor deze 2 miljoen Nederlanders. "Maar mondkapjes zijn - vanuit het perspectief van de auditief beperkte landgenoot - een verschrikking." Hoormij waarschuwt onder meer voor snel toenemende eenzaamheid onder deze groep.

De directeur van de koepelorganisatie roept Nederlanders op de komende tijd meer begrip te hebben voor slechthorenden. "Harder spreken helpt niet. Maar langzamer en duidelijker spreken wél, zelfs met een mondkapje."

'Gebruik doorzichtige mondkapjes of let op icoontje'
Daarnaast pleit Hoormij voor het gebruik van doorzichtige mondkapjes; op de website van de organisatie staan links naar verschillende producenten. "Ze zijn een paar euro duurder, maar maken een wereld van verschil."

Ook zijn op de website icoontjes te downloaden die de slechthorenden op zijn of haar mondkapje kan plakken. Op die manier weet een gesprekspartner meteen dat de ander problemen ondervindt met de communicatie. Hoormij gaat de komende dagen ook informatie inwinnen bij zusterorganisaties in landen waar het mondkapje al langer verplicht is.
Bron: nu.nl
Link: https://www.nu.nl/coronav(...)l#coral_talk_wrapper

Ik ben zelf slechthorend en draag een cochleair implantaat. Dus ik kan ook soms wel goed verstaan wat mensen zonder liplezen tegen mij zeggen. Maar vooral voor andere slechthorenden die gehoorapparaat dragen is het wel erg moeilijk om iemand kunnen verstaan als jullie mondkapje dragen in een openbaar gebouw of bij benzinestation bijvoorbeeld. Het zou mooi zijn als er paar Nederlanders cursus gebarentaal of handalfabet(vingerspelling) zou kunnen volgen om betere communicatie te hebben met een slechthorende man of vrouw.
Humor, serieus en vrolijk!
pi_195349888
Als doorzichtige mondkapjes helpen, waarom niet? Zou wel fijn zijn als ze op meer punten verkrijgbaar waren.

Gebarentaal lijkt me echt iets wat je goed bij moet houden, anders vergeet je het (te) snel. Al ken ik nog wel het een en ander. Heb het ooit eens een beetje moeten leren.
"A flower would never force itself to bloom in the cold winter. So why would we?"
- Jonna Jinton
pi_195350006
quote:
0s.gif Op woensdag 30 september 2020 19:37 schreef Natalie het volgende:
Als doorzichtige mondkapjes helpen, waarom niet? Zou wel fijn zijn als ze op meer punten verkrijgbaar waren.

Gebarentaal lijkt me echt iets wat je goed bij moet houden, anders vergeet je het (te) snel. Al ken ik nog wel het een en ander. Heb het ooit eens een beetje moeten leren.
Ja dat kan ook, maar doorzichtige mondkapjes zijn wat duurder dan normale mondkapjes of medisch mondkapje natuurlijk. Maar er zijn meer studenten die aangemeld hebben voor opleiding als gebarentolk...op zich wel mooi.. Stel als mijn vriendin gebarentolk is dan is voor mij ideaal om echt een goede communicatie met elkaar te hebben toch. Maar aan andere kant ben ik bang dat er veel miscommunicatie kan plaatsvonden tussen horenden en auditieve beperkte mensen.
Humor, serieus en vrolijk!
pi_195350979
Doorzichtige mondkapjes :') ja die gaan mensen allemaal even aanschaffen om doven te helpen. Je snapt ook wel dat transparant bij een normaal mondkapje niet kan, vanwege de stof en het filter. De enige manier hoe dit wel kan is als je gewoon een plastic-achtig materiaal gebruikt net als die doorschijnende masker voor je hele hoofd.

Mijn gehoor is ook niet meer wat het geweest was en merk zeker wel dat je af en toe mensen achter toonbank en kassa niet kan verstaan door al die plexiglas platen. Mondkapje erbij maakt het nog lastiger. Aan de andere kant... WAT ZEG JE?! zijn maar 3 woordjes.
Facts don't care about your feelings
pi_195354306
quote:
0s.gif Op woensdag 30 september 2020 20:18 schreef YoshiBignose het volgende:
WAT ZEG JE?! zijn maar 3 woordjes.
En dit worden er 3000 voor mensen die dit de hele dag moeten herhalen.
pi_195354339
Als blijkt dat het dragen van een mondkapje ervoor zorgt dat het indammen van het virus bespoedigd zeg ik "jammer voor de doven en slechthorenden"
Drugs are good mkay?
pi_195354433
quote:
0s.gif Op woensdag 30 september 2020 20:18 schreef YoshiBignose het volgende:
Doorzichtige mondkapjes :') ja die gaan mensen allemaal even aanschaffen om doven te helpen.
Waarom niet? Er zijn 45.000 Nederlanders die zeer ernstig slechthorend zijn (bron) en in totaal ongeveer 6400 coronadoden.

Als we voor die 6400 nu allemaal mondkapjes dragen is het logischer om voor die 45.000 ze doorzichtig te maken.
pi_195355267
quote:
0s.gif Op woensdag 30 september 2020 22:59 schreef Sapstengel het volgende:

[..]

Waarom niet? Er zijn 45.000 Nederlanders die zeer ernstig slechthorend zijn (bron) en in totaal ongeveer 6400 coronadoden.

Als we voor die 6400 nu allemaal mondkapjes dragen is het logischer om voor die 45.000 ze doorzichtig te maken.
Je moet nog wel ademen door zo'n kapje he? Aan wat voor materiaal moet je bij zo'n doorzichtig kapje denken?
pi_195358949
quote:
0s.gif Op woensdag 30 september 2020 22:59 schreef Sapstengel het volgende:

[..]

Waarom niet? Er zijn 45.000 Nederlanders die zeer ernstig slechthorend zijn (bron) en in totaal ongeveer 6400 coronadoden.

Als we voor die 6400 nu allemaal mondkapjes dragen is het logischer om voor die 45.000 ze doorzichtig te maken.
Het is beide niet logisch, laten we het daar op houden.
Facts don't care about your feelings
pi_195359058
O god ik heb al moeite mensen te volgen als ze op anderhalve meter achter plastic staan :') in de supermarkt steken ze vaak hetzelfde riedeltje af maar toch.
Tap tap tap
pi_195360902
quote:
0s.gif Op woensdag 30 september 2020 22:59 schreef Sapstengel het volgende:

[..]

Waarom niet? Er zijn 45.000 Nederlanders die zeer ernstig slechthorend zijn (bron) en in totaal ongeveer 6400 coronadoden.

Als we voor die 6400 nu allemaal mondkapjes dragen is het logischer om voor die 45.000 ze doorzichtig te maken.
Ik denk niet dat die doden zich er druk over kunnen maken...

Maar als je naar de verhoudingen kijkt, dan kan je je afvragen of we wel slim bezig zijn idd.
So we just called him Fred too
  donderdag 1 oktober 2020 @ 16:32:28 #12
338319 ZarB
Piña colada
pi_195367409
quote:
0s.gif Op woensdag 30 september 2020 22:55 schreef Party_P het volgende:
Als blijkt dat het dragen van een mondkapje ervoor zorgt dat het indammen van het virus bespoedigd zeg ik "jammer voor de doven en slechthorenden"
Natuurlijk. Kwaliteit van leven doet er niet meer toe. Ik zou zeggen: jammer voor al die obese rokende oudjes met 100 andere kwalen die mogelijk sterven door corona. :')
Just skip all the layers and go straight to the crazy!
  donderdag 1 oktober 2020 @ 16:35:48 #13
163488 RubenSosa
Sierd de Vos = BAAS (KOEKOEK!)
pi_195367498
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 08:35 schreef CherryLips het volgende:
O god ik heb al moeite mensen te volgen als ze op anderhalve meter achter plastic staan :') in de supermarkt steken ze vaak hetzelfde riedeltje af maar toch.
Spaart u ook zegeltjes.
Bonuskaart of airmiles.
Wilt u extra geld opnemen.
Een tasje kost 35 cent.
Houdoe, houdoe, houdoe.
Monza 2021: RIC #1 - and for anyone who thought i left, i never left. i just moved aside for a bit.
pi_195368051
Ik lees nergens hoe ze dit in andere landen oplossen. Daar zullen toch ook slechthorenden wonen.
ROBODEMONS..................|:(
pi_195368146
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 17:09 schreef WheeledWarrior het volgende:
Dove bejaarden moeten maar lekker thuisblijven ipv zich te begeven in oorlogsgebied, aka de supermarkt.
Dit is net zoiets als 'er gaan alleen waardeloze bejaarden dood aan corona'.
Tap tap tap
  Moderator donderdag 1 oktober 2020 @ 17:13:29 #16
54278 crew  Tijger_m
42
pi_195368169
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 17:09 schreef WheeledWarrior het volgende:
Dove bejaarden moeten maar lekker thuisblijven ipv zich te begeven in oorlogsgebied, aka de supermarkt.
Niet alleen bejaarden zijn doof :P
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_195370091
Zon kap over je hoofd, zie je in het OV, soort plexiglas scherm rond je gezicht.
Perfecte oplossing voor ons allemaal.
Interessant he ?
  donderdag 1 oktober 2020 @ 19:09:51 #18
432997 Ven1972
Man met humor
pi_195370418
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 18:52 schreef Zwolsboy het volgende:
Zon kap over je hoofd, zie je in het OV, soort plexiglas scherm rond je gezicht.
Perfecte oplossing voor ons allemaal.
Dat is een goede oplossing zeker ja.
Humor, serieus en vrolijk!
  donderdag 1 oktober 2020 @ 19:11:55 #19
432997 Ven1972
Man met humor
pi_195370461
quote:
0s.gif Op woensdag 30 september 2020 20:18 schreef YoshiBignose het volgende:
Doorzichtige mondkapjes :') ja die gaan mensen allemaal even aanschaffen om doven te helpen. Je snapt ook wel dat transparant bij een normaal mondkapje niet kan, vanwege de stof en het filter. De enige manier hoe dit wel kan is als je gewoon een plastic-achtig materiaal gebruikt net als die doorschijnende masker voor je hele hoofd.

Mijn gehoor is ook niet meer wat het geweest was en merk zeker wel dat je af en toe mensen achter toonbank en kassa niet kan verstaan door al die plexiglas platen. Mondkapje erbij maakt het nog lastiger. Aan de andere kant... WAT ZEG JE?! zijn maar 3 woordjes.
Mee eens ja,
Humor, serieus en vrolijk!
pi_195370735
https://www.hoormij-websh(...)CfOQp3qfbhhStu3vtAOU

https://www.yourprotectio(...)DaBL1ocGu1ijG8GDIUQs

Ja, ik ben slechthorend maar ik schreeuw wel wat harder. En ik kan een ander vragen harder te praten.
Deed ik al omdat het door die kuchschermen ook al gedempt wordt.
Dat symbooltje op die sticker (in de link) is niet direct duidelijk voor iedereen.
Ik mis wel een stuk gezichtsuitdrukking maar meestal gaat het alleen om afrekenen.
Al met al, als je even aangeeft dat je slechthorend bent, is daar wel begrip voor.
pi_195370779
quote:
0s.gif Op woensdag 30 september 2020 22:53 schreef jameshond7 het volgende:

[..]

En dit worden er 3000 voor mensen die dit de hele dag moeten herhalen.
De hele dag :o
  donderdag 1 oktober 2020 @ 19:26:45 #22
432997 Ven1972
Man met humor
pi_195370780
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 19:24 schreef Xqtress het volgende:
https://www.hoormij-websh(...)CfOQp3qfbhhStu3vtAOU

https://www.yourprotectio(...)DaBL1ocGu1ijG8GDIUQs

Ja, ik ben slechthorend maar ik schreeuw wel wat harder. En ik kan een ander vragen harder te praten.
Deed ik al omdat het door die kuchschermen ook al gedempt wordt.
Dat symbooltje op die sticker (in de link) is niet direct duidelijk voor iedereen.
Ik mis wel een stuk gezichtsuitdrukking maar meestal gaat het alleen om afrekenen.
Al met al, als je even aangeeft dat je slechthorend bent, is daar wel begrip voor.
Snap ik heel goed ja, lastig he.
Humor, serieus en vrolijk!
pi_195370822
quote:
15s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 17:07 schreef Morrigan het volgende:
Ik lees nergens hoe ze dit in andere landen oplossen. Daar zullen toch ook slechthorenden wonen.
https://edition.cnn.com/v(...)-appell-spc-intl.cnn

Reclamespot van CNN
pi_195370944
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 19:26 schreef Ven1972 het volgende:

[..]

Snap ik heel goed ja, lastig he.
Vandaag voor het eerst bij een kassa door iemand met een mondkapje geholpen, ging wel goed.
Het is de gezichtsuitdrukking en de mond die ik niet kan zien wat het meest lastig is.
Maar voor mij beperkt zich het maar tot een paar dingen.
Er zullen vast doven of slechthorenden zijn die er veel meer hinder van ondervinden.
Ik ben wel van plan door dit hele gebeuren gebarentaal te gaan leren.
Maar als ik loop te gebaren begrijpt de kassadame mij waarschijnlijk weer niet.
pi_195419004
Ik was gisteren in het Carré en daar hadden ze toch transparante mondkapjes. Van veraf ziet het er raar uit want je ziet niet helemaal dat ze iets op hebben en ik weet ook niet of het comfortabel is maar je kunt wel liplezen. Bij de persoon buiten begon het wel een beetje te beslaan.



Of zo'n ding echter nut heeft vraag ik me af. Het is aan alle kanten open. Maar goed mondkapjes hebben uberhaupt weinig effect dus het is dan echt meer voor de sier.
Facts don't care about your feelings
  zondag 4 oktober 2020 @ 09:29:56 #26
450559 Snowpea
moet je nog peulen?
pi_195419332
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 16:35 schreef RubenSosa het volgende:

[..]

Spaart u ook zegeltjes.
Bonuskaart of airmiles.
Wilt u extra geld opnemen.
Een tasje kost 35 cent.
Houdoe, houdoe, houdoe.
Je vergeet 'Wilt u de bon?'
pi_195419390
quote:
6s.gif Op zondag 4 oktober 2020 09:29 schreef Snowpea het volgende:

[..]

Je vergeet 'Wilt u de bon?'
Ben je nog erg jong?
pi_195419488
quote:
0s.gif Op zondag 4 oktober 2020 08:56 schreef YoshiBignose het volgende:
Ik was gisteren in het Carré en daar hadden ze toch transparante mondkapjes. Van veraf ziet het er raar uit want je ziet niet helemaal dat ze iets op hebben en ik weet ook niet of het comfortabel is maar je kunt wel liplezen. Bij de persoon buiten begon het wel een beetje te beslaan.

[ afbeelding ]

Of zo'n ding echter nut heeft vraag ik me af. Het is aan alle kanten open. Maar goed mondkapjes hebben uberhaupt weinig effect dus het is dan echt meer voor de sier.
Schijnt nog minder nut te hebben.

https://www.livescience.c(...)covid-19-spread.html

Ik denk dat in z'n algemeenheid geldt voor dit soort beschermingsmiddelen dat hoe minder 'last' je ervan hebt, des te minder effectief het is.
I'll give you something to do
  zondag 4 oktober 2020 @ 10:23:51 #29
450559 Snowpea
moet je nog peulen?
pi_195419948
quote:
0s.gif Op zondag 4 oktober 2020 09:36 schreef Xqtress het volgende:

[..]

Ben je nog erg jong?
Neu, best wel al oud eigenlijk, de caissières hier vragen het standaard, vandaar dat ik het rijtje even aanvulde.
pi_195419998
quote:
7s.gif Op zondag 4 oktober 2020 10:23 schreef Snowpea het volgende:

[..]

Neu, best wel al oud eigenlijk, de caissières hier vragen het standaard, vandaar dat ik het rijtje even aanvulde.
  zondag 4 oktober 2020 @ 12:55:32 #31
163488 RubenSosa
Sierd de Vos = BAAS (KOEKOEK!)
pi_195422303
quote:
0s.gif Op zondag 4 oktober 2020 09:36 schreef Xqtress het volgende:

[..]

Ben je nog erg jong?
quote:
7s.gif Op zondag 4 oktober 2020 10:23 schreef Snowpea het volgende:

[..]

Neu, best wel al oud eigenlijk, de caissières hier vragen het standaard, vandaar dat ik het rijtje even aanvulde.
:D
Monza 2021: RIC #1 - and for anyone who thought i left, i never left. i just moved aside for a bit.
  zondag 4 oktober 2020 @ 12:55:49 #32
163488 RubenSosa
Sierd de Vos = BAAS (KOEKOEK!)
pi_195422310
quote:
;)
Monza 2021: RIC #1 - and for anyone who thought i left, i never left. i just moved aside for a bit.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')