abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_195342631
Telt je salarisstrook bij toewijzing van huur mee voor de inkomensgrens of is dit alleen om te laten zien dat je de huur kan betalen en telt alleen de jaaropgave?

Binnenkort zou ik namelijk waarschijnlijk tijdelijke huur kunnen krijgen. Hiervoor geld een inkomensgrens van 39055. Ik moet loonstroken inleveren en een jaaropgave. Als er alleen naar de jaaropgave wordt gekeken zit ik wel onder de inkomensgrens. Nu ga ik binnenkort beginnen aan een baan waarmee qua jaarinkomen (net) boven de inkomensgrens kom. Ik zou graag weten of mijn salarisstrook alleen meetelt als bewijs dat ik het kan betalen of ook voor de inkomensgrens. Mocht mijn salarisstrook meetellen, kan ik namelijk beter minder salaris vragen. Ik hoor het graag als iemand dit weet :)
pi_195342659
Huidige loonstrook inleveren?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_195343410
Aangezien je die baan nu nog niet hebt, kun je daar toch niet nu al salarisstroken van laten zien?
Ik zie geen probleem..
dag
pi_195343459
2x binnenkort... Wat gebeurt eerder?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_195343473
Op dit moment heb ik nog geen woning toegewezen, maar er is mij verteld dat dit al snel kan (via tijdelijk huur bij ad hoc). Tegen die tijd heb ik mogelijk een of twee keer salaris uitgekeerd gekregen en geen studielening meer.
pi_195343488
quote:
0s.gif Op woensdag 30 september 2020 14:02 schreef sjorsie1982 het volgende:
2x binnenkort... Wat gebeurt eerder?
Nu heb ik dus alleen een lening, vanwege studie.
pi_195343562
quote:
0s.gif Op woensdag 30 september 2020 14:03 schreef Curlzz het volgende:
Op dit moment heb ik nog geen woning toegewezen, maar er is mij verteld dat dit al snel kan (via tijdelijk huur bij ad hoc). Tegen die tijd heb ik mogelijk een of twee keer salaris uitgekeerd gekregen en geen studielening meer.
Wat is snel? In NL bij huurwoningen kan dit zomaar jaren duren.

Tijdelijke huur is 2 jaar, als de inkomengrens blijft dan sta je dan weer op straat.... Zonder huurbescherming.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_195343582
quote:
0s.gif Op woensdag 30 september 2020 14:04 schreef Curlzz het volgende:

[..]

Nu heb ik dus alleen een lening, vanwege studie.
Deze snap ik niet. Laat ik het anders verwoorden. Wat komt eerder, je huurwoning of je nieuwe werk?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_195343590
Vroeger was het volgens mij een berekening gebaseerd op je salaris van het voorgaande jaar.
Ow, maar dat gaat over huurtoeslag.. sorry verkeerd gelezen

Zou de regels van de verhuurder er even op nalezen? Als het sociale huur is zal het wel via de wet geregeld zijn?
pi_195343607
quote:
0s.gif Op woensdag 30 september 2020 14:08 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Wat is snel? In NL bij huurwoningen kan dit zomaar jaren duren.
Binnen een paar maanden of weken. In ieder geval geen jaren.
pi_195343658
quote:
0s.gif Op woensdag 30 september 2020 14:11 schreef Curlzz het volgende:

[..]

Binnen een paar maanden of weken. In ieder geval geen jaren.
Ik zou minder gaan werken en over 2 jaar weer.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_195343663
quote:
0s.gif Op woensdag 30 september 2020 14:10 schreef BIGGI het volgende:
Vroeger was het volgens mij een berekening gebaseerd op je salaris van het voorgaande jaar.
Ow, maar dat gaat over huurtoeslag.. sorry verkeerd gelezen

Zou de regels van de verhuurder er even op nalezen? Als het sociale huur is zal het wel via de wet geregeld zijn?
''Let op: er geldt een inkomensgrens van ¤ 23.225,- (prijspeil 2020) of ¤ 39.055,- (prijspeil 2020). De woningeigenaar bepaalt welke van de twee grenzen geldt''

Dit is het enige wat er bij de verhuurder staat. Het gaat om tijdelijke huur, dus het zit volgens mij net even anders dan sociale huur al is de inkomensgrens wel hetzelfde en kan er ook huurtoeslag aangevraagd worden.
pi_195343755
quote:
1s.gif Op woensdag 30 september 2020 14:08 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Wat is snel? In NL bij huurwoningen kan dit zomaar jaren duren.

Tijdelijke huur is 2 jaar, als de inkomengrens blijft dan sta je dan weer op straat.... Zonder huurbescherming.
Bij sociale huur, ja, maar in dit geval wellicht sneller:

quote:
0s.gif Op woensdag 30 september 2020 14:03 schreef Curlzz het volgende:
Op dit moment heb ik nog geen woning toegewezen, maar er is mij verteld dat dit al snel kan (via tijdelijk huur bij ad hoc). Tegen die tijd heb ik mogelijk een of twee keer salaris uitgekeerd gekregen en geen studielening meer.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_195343793
quote:
1s.gif Op woensdag 30 september 2020 14:08 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Wat is snel? In NL bij huurwoningen kan dit zomaar jaren duren.

Tijdelijke huur is 2 jaar, als de inkomengrens blijft dan sta je dan weer op straat.... Zonder huurbescherming.
Ja, dit klopt, maar het is maar minimaal 6 maanden. Dit is wel veel goedkoper en maakt het ook makkelijker nu mijn studieschuld af te betalen en in de toekomst een hypotheek aan te vragen. Als ik met meer salaris 1200,- vaste huur betaal+g/w/l, huur ik liever nu tijdelijk voor 500,-.incl. Met minder salaris kom ik dan alsnog beter uit en als ik eruit moet kan ik weer bij mijn ouders terecht en kijk ik dan wel of ik wel iets vind.
pi_195343909
Even daargelaten, weet je zeker dat je goed rekent? 3k/mnd startloon incl vakantiegeld vers van je studie is namelijke best lekker ;)

Meer als check dat je je niet onnodig druk maakt
pi_195343942
quote:
0s.gif Op woensdag 30 september 2020 14:28 schreef investeerdertje het volgende:
Even daargelaten, weet je zeker dat je goed rekent? 3k/mnd startloon incl vakantiegeld vers van je studie is namelijke best lekker ;)

Meer als check dat je je niet onnodig druk maakt
ja, ik weet het zeker. Ben ingenieur, dus rekenen kan ik wel ;) Omdat er geen pensioenregeling is, heb ik nu meer salaris. Ik weet niet of ik dit er op een of andere manier af zou kunnen halen als ik zelf een pensioen regel?

[ Bericht 4% gewijzigd door Curlzz op 30-09-2020 14:37:57 ]
pi_195344039
quote:
0s.gif Op woensdag 30 september 2020 14:30 schreef Curlzz het volgende:

[..]

ja, ik weet het zeker. Omdat er geen pensioenregeling is zit mijn pensioenvergoeding nu bij mijn salaris in.
Oke, wilde het enkel even verifiėren zodat je er niet teveel zorgen om maakt als het niet nodig is :)
pi_195344321
quote:
0s.gif Op woensdag 30 september 2020 14:09 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Deze snap ik niet. Laat ik het anders verwoorden. Wat komt eerder, je huurwoning of je nieuwe werk?
Mijn werk komt eerst, daarna de huurwoning.

[ Bericht 0% gewijzigd door Curlzz op 30-09-2020 15:07:32 ]
pi_195344719
Vroegah telde geen van beide, maar moest je een IB-60-verklaring opvragen bij de Belastingdienst. Daar staat įl je inkomen van het voorgaande jaar op. Want als jij 1 jaaropgaaf inlevert, maar 2 banen hebt, is de controle niet volledig ;)
Maar ik weet niet hoe dat tegenwoordig zit.

Een actuele loonstrook was dan inderdaad alleen om aan te tonen dat je een baan nog hebt en de huur kan betalen.
pi_195353703
quote:
0s.gif Op woensdag 30 september 2020 15:11 schreef Piles het volgende:
Vroegah telde geen van beide, maar moest je een IB-60-verklaring opvragen bij de Belastingdienst. Daar staat įl je inkomen van het voorgaande jaar op. Want als jij 1 jaaropgaaf inlevert, maar 2 banen hebt, is de controle niet volledig ;)
Maar ik weet niet hoe dat tegenwoordig zit.
Tegenwoordig heet dat een inkomensverklaring en die kun je downloaden via MijnBelastingdienst (waar je ook je IB-aangifte doet).
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
pi_195436434
Inkomensverklaring van het vorige jaar is leidend. Loonstroken is ter inzage om na te gaan of je de huur daadwerkelijk kan betalen.

Mocht de inkomensverklaring ten nadele zijn; dan mag je de verhuurder erop wijzen het huidige loon te gebruiken voor de toewijzing.

Andersom is het ook zo. Als je huidige loon explosief is gestegen ten opzichte van de inkomensverklaring van vorig jaar; dan mag je in jouw voordeel de verhuurder erop wijzen de inkomensverklaring te gebruiken bij de toewijzing.

Alle corporaties zijn verplicht op deze manier toe te wijzen. Het wordt alleen nooit medegedeeld.
  maandag 5 oktober 2020 @ 12:53:07 #22
246179 Hondenfluitje
Bodof, kom onder de paraplof
pi_195442795
Dit heb ik gehad met sociale huur, had net een nieuwe baan en zat echt net onder de inkomensgrens. Ik wist niet hoe snel ik een woning kon vinden dus mijn werkgever heeft een proefberekening opgesteld en had daar belastingvoordeel reiskosten in meegewogen waardoor je bruto-inkomen omlaag gaat. Ik had wat vakantie-uren gekocht zodat mijn jaarinkomen ook omlaag ging.

Maar de consulent van de woningbouw keek alleen maar naar mijn inkomensverklaring van het jaar ervoor toen ik nog studeerde. Want mijn huidige inkomen vond ze 'gedoe' om in de rekentool mee te nemen. Enige wat ze vroeg was of ik genoeg verdiende om de maandelijkse lasten te kunnen betalen. Maar verder hoefde ze niks te zien.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')