abonnement Unibet Coolblue
pi_195327884
Al ruim 10 jaar ben ik de bezitter van een prachtig tuin met huisje op een amateur tuinders vereniging, het huisje hebben mijn ex en ik destijds gekocht van de vorige bewoners. Nu ruim 10 jaar later is het huisje aan vervanging toe, het huisje staat er ruim 25 jaar en is nu aan alle kanten verzakt. Onlangs hebben we het huisje leeg geruimd en troffen we een verrotte vloer en hoek aan in het huisje. Om dit te repareren zijn we duizenden euro's kwijt en vinden wij te veel geld om het huisje op te knappen, dus hebben we besloten om deze te gaan demonteren (slopen, maar netjes zodat we mogelijk materialen kunnen hergebruiken).

Nu staat het huisje op een tuin met veen, onder het huisje ligt een oude fundering van beton die gebroken is en deels is verzakt. Nu wil ik van deze fundering geen gebruik maken, echter wil ik ook niet palen de grond in stampen om het huisje daarop te bouwen, dit omdat het veen niet overal op dezelfde diepte zit en daarnaast wil ik mijn huisje weer kunnen opkrikken als deze toch weer verzakt (veen blijft werken)...

Al een jaar loop ik met een idee om mijn huisje op een platform te zetten van stalen H balken. De stalen H balken wil ik op stapels stenen zetten (iedere hoek en om de 1,5m). De H balken wil ik als een vierkant gaan plaatsen (en aan elkaar lassen of verbinden met bouten) en met in het midden een kruis of plus (welke ben ik nog niet uit).

Maar nu? nu wil ik weten of dit handig is? of dat jullie misschien andere ideeën hebben?

Ter info enkele specificaties!

Oude huisje is 5.2x5.2m bij 2.75m hoog (plat dak)
Nieuwe huisje 5.1x5.5 bij 4.2/3.75 hoog (lessenaar dak)

Vragen? ik hoor ze graag! en beantwoord daar waar ik antwoorden heb! :*

Dank voor jullie aandacht en tijd! :)
Just say hi!
pi_195328173
Ik kende een dude en die bouwde heeeeel huis van hout zonder te hei-en , dan had hij een systeem op de vier hoekpunten waarmee hij als het huis scheef zou gaan zakken, het op een van de vier punten weer omhoog zou kunnen krikken dat het huis weer waterpas zou komen staan
pi_195328201
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 september 2020 17:04 schreef possetje het volgende:
Ik kende een dude en die bouwde heeeeel huis van hout zonder te hei-en , dan had hij een systeem op de vier hoekpunten waarmee hij als het huis scheef zou gaan zakken, het op een van de vier punten weer omhoog zou kunnen krikken dat het huis weer waterpas zou komen staan
Dank voor je toevoeging... nu ben ik wel benieuwd naar zijn opzet, weet je daar wat meer van?
Just say hi!
pi_195328234
Misschien hele domme vraag of gedachte, als je je huis wil opkrikken op veengrond, druk je je krik/jackup systeem dan niet juist het veengrond in?
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
pi_195328281
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 september 2020 17:09 schreef spierbal het volgende:
Misschien hele domme vraag of gedachte, als je je huis wil opkrikken op veengrond, druk je je krik/jackup systeem dan niet juist het veengrond in?
Dat kan, maar kan beide kanten op hé! ;)
Just say hi!
pi_195328293
Doorgaans mag er geen fundatie voor huisjes op volkstuinen gebruikt worden. Ik zou het regelement even doorlezen voor je begint.
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_195328331
quote:
1s.gif Op dinsdag 29 september 2020 17:13 schreef valentijn101 het volgende:
Doorgaans mag er geen fundatie voor huisjes op volkstuinen gebruikt worden. Ik zou het regelement even doorlezen voor je begint.
Doorgaans heb je gelijk, maar hier mag dat wel ;) maar daarnaast wil ik dat niet dus hoef ik dat ook niet te lezen, de fundering die er al ligt (oude vloer van beton) wil ik het liefst verwijderen maar zie dat niet echt als een optie....
Just say hi!
pi_195328434
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 september 2020 17:06 schreef Chandler het volgende:

[..]

Dank voor je toevoeging... nu ben ik wel benieuwd naar zijn opzet, weet je daar wat meer van?
sorry dit is alles dat ik weet
pi_195328475
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 september 2020 17:21 schreef possetje het volgende:
sorry dit is alles dat ik weet
Jammer... mocht je toch nog aan info komen dan lees ik het graag!! ;)
Just say hi!
pi_195328550
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 september 2020 17:23 schreef Chandler het volgende:

[..]

Jammer... mocht je toch nog aan info komen dan lees ik het graag!! ;)
in het engels heb je wel veel mensen die jouzelfde vraag stellen :

https://www.google.com/se(...)ut+stilts&aqs=chrome..69i57j33l3.7951j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8
pi_195328683
Opzich is het geen gek idee om het tuinhuis op een stalen frame te zetten, hierdoor voorkom je het werken van het hout (door lokale zettingen) en zal het tuinhuis relatief gelijkmatig zakken. Zorg dan wel dat de stapels stenen (oppervlak) groot genoeg zijn. Anders heb je kleine contactpunten met het veen en dan ponst het er zo doorheen.

Als ik mijn civiel technische pet op zet; paaltjes onder zetten. Op veen is gewoonweg niet fatsoenlijk te bouwen zonder een goede fundering. Enig idee hoe dik het veenpakket is?
pi_195328746
quote:
5s.gif Op dinsdag 29 september 2020 16:50 schreef Chandler het volgende:

Al een jaar loop ik met een idee om mijn huisje op een platform te zetten van stalen H balken. De stalen H balken wil ik op stapels stenen zetten (iedere hoek en om de 1,5m). De H balken wil ik als een vierkant gaan plaatsen (en aan elkaar lassen of verbinden met bouten) en met in het midden een kruis of plus (welke ben ik nog niet uit).

Maar nu? nu wil ik weten of dit handig is? of dat jullie misschien andere ideeën hebben?

Ter info enkele specificaties!

Oude huisje is 5.2x5.2m bij 2.75m hoog (plat dak)
Nieuwe huisje 5.1x5.5 bij 4.2/3.75 hoog (lessenaar dak)

Vragen? ik hoor ze graag! en beantwoord daar waar ik antwoorden heb! :*

Dank voor jullie aandacht en tijd! :)
Aardig idee, maar de druk (kracht/opp) onder de stenen, neemt enorm toe. Ik denk dat de stenen binnen een jaar in de grond zijn verdwenen en je H-balken, in het veen rusten waar ze wegroesten.

Die betonnen fundering was er niet voor niets, daarmee werd de druk verlaagd.

Het beste stort je een betonnen plaat mét wapening op 2/3 van de onderzijde tegen het breken, en zet je daarop de nieuwe opbouw.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_195328846
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 september 2020 17:09 schreef spierbal het volgende:
Misschien hele domme vraag of gedachte, als je je huis wil opkrikken op veengrond, druk je je krik/jackup systeem dan niet juist het veengrond in?
Dat dus. Het gewicht is veel groter dan de tegenkracht op één hoekpunt.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_195329163
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 september 2020 17:27 schreef possetje het volgende:
in het engels heb je wel veel mensen die jouzelfde vraag stellen :

https://www.google.com/se(...)ut+stilts&aqs=chrome..69i57j33l3.7951j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8
Dank, ik ga het eens doornemen!
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 september 2020 17:32 schreef Bert_deVries het volgende:
Opzich is het geen gek idee om het tuinhuis op een stalen frame te zetten, hierdoor voorkom je het werken van het hout (door lokale zettingen) en zal het tuinhuis relatief gelijkmatig zakken. Zorg dan wel dat de stapels stenen (oppervlak) groot genoeg zijn. Anders heb je kleine contactpunten met het veen en dan ponst het er zo doorheen.

Als ik mijn civiel technische pet op zet; paaltjes onder zetten. Op veen is gewoonweg niet fatsoenlijk te bouwen zonder een goede fundering. Enig idee hoe dik het veenpakket is?
Dank voor je toevoeging! Ik was van plan 1x1m stempels te plaatsen, waarop de constructie komt te liggen.

Door dat er al een pak met beton onder mijn huisje ligt (gebruik ik nu amper als rust punten voor mijn huisje) is het voor mij niet mogelijk om palen de grond in te drukken/boren/etc... tenzij ik gaten in het beton ga maken, maar dan kan ik net zo goed al het beton verwijderen .

Hoe diep het veen gaat en waar de zandlaag begint? geen idee, ene gedeelte van mijn tuin begint veen op 50 cm en gaat door tot 2m, een meter verder begint het op 70cm en gaat het maar tot 1.5m, een heel ander punt op mijn tuin zit veen op 50cm en maar 50cm dik en weer een ander punt heeft een diepte van 3.5m voordat ik op zand zit...
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 september 2020 17:35 schreef blomke het volgende:
Aardig idee, maar de druk (kracht/opp) onder de stenen, neemt enorm toe. Ik denk dat de stenen binnen een jaar in de grond zijn verdwenen en je H-balken, in het veen rusten waar ze wegroesten.

Die betonnen fundering was er niet voor niets, daarmee werd de druk verlaagd.

Het beste stort je een betonnen plaat mét wapening op 2/3 van de onderzijde tegen het breken, en zet je daarop de nieuwe opbouw.
Ik snap je reactie, alleen wil ik zo min mogelijk beton, ik snap dat een plaat beton minder makkelijk weg zakt dan punten waarom mijn huis zou moeten rusten, echter als beton breekt... zoals is gebeurd bij het huisje voordat het huisje gebouwd is waar ik nu afscheid van neem.. ben ik verder van huis... kan ik het hele huisje weer afbreken en overnieuw beginnen...

Allemaal gedachten!... :Z
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 september 2020 17:42 schreef blomke het volgende:
Dat dus. Het gewicht is veel groter dan de tegenkracht op één hoekpunt.
Correct, echter het opkrikken gaat gebeuren over een veel groter stuk grond, je snapt wel dat een het opkrikken van dat puntje meer is dan alleen een autokrik plaatsen en krikken maar, dan zal ik zeker een groter stuk moeten volleggen met stenen, waarop weer balken komen waarop de krik komt... ;) maar goed... we blijven door denken!.
Just say hi!
pi_195330146
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 september 2020 18:03 schreef Chandler het volgende:
ik snap dat een plaat beton minder makkelijk weg zakt dan punten waarom mijn huis zou moeten rusten, echter als beton breekt... zoals is gebeurd bij het huisje voordat het huisje gebouwd is
Waarschijnlijk was die oude plaat niet gewapend, wapening vangt de trekkrachten op, zodat de plaat niet breekt.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_195330464
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 september 2020 19:01 schreef blomke het volgende:
Waarschijnlijk was die oude plaat niet gewapend, wapening vangt de trekkrachten op, zodat de plaat niet breekt.
Kans is inderdaad vrij groot, ligt er waarschijnlijk ook al een jaartje of 40-50
Just say hi!
pi_195331457
Het veen onder de huidige fundering is natuurlijk al aardig ingeklonken.

Ik zou gewoon de bestaande fundering egaliseren met zo min mogelijk beton. Gewoon om de boel recht te krijgen. Je kan er wat wapening in doen. Daarna een met lichte materialen een nieuwe schuur optrekken. Grote kans dat het dan minder weegt dan eerst en amper meer zal verzakken.

Of een lokale aannemer laten kijken, evt alleen naar foto's en advies te vragen?
pi_195331939
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 september 2020 20:18 schreef tstile het volgende:
Het veen onder de huidige fundering is natuurlijk al aardig ingeklonken.

Ik zou gewoon de bestaande fundering egaliseren met zo min mogelijk beton. Gewoon om de boel recht te krijgen. Je kan er wat wapening in doen. Daarna een met lichte materialen een nieuwe schuur optrekken. Grote kans dat het dan minder weegt dan eerst en amper meer zal verzakken.

Of een lokale aannemer laten kijken, evt alleen naar foto's en advies te vragen?
Dat is min of meer ook het idee, echter dan niet met beton maar met grote 80x80 of 1x1m tegels. Het nieuwe huisje (of schuur in jou verwoording) zal zeker een stuk zwaarder worden aangezien het een stuk hoger gaat worden, echter klopt het denk ik wel dat het veen een stuk ingeklonken echter veen werkt en blijft werken is mij verteld, vandaar deze vragen!
Just say hi!
pi_195340109
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 september 2020 20:43 schreef Chandler het volgende:
Dat is min of meer ook het idee, echter dan niet met beton maar met grote 80x80 of 1x1m tegels.
Zie jij jezelf tegels van 1 x 1 meter stapelen?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_195360237
Tweedehands bootjes hoeven niet zo duur te zijn. Uitgraven en er een boot intakelen. Na verloop van tijd ontstaat er vanzelf nieuw veen. Zal nooit verzakken. 8-)
pi_195404490
quote:
0s.gif Op woensdag 30 september 2020 11:03 schreef blomke het volgende:
Zie jij jezelf tegels van 1 x 1 meter stapelen?
Jazeker, al zal ik niet eindigen met een 1x1m tegel ;-) maar goed!
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 09:59 schreef Agronoom2 het volgende:
Tweedehands bootjes hoeven niet zo duur te zijn. Uitgraven en er een boot intakelen. Na verloop van tijd ontstaat er vanzelf nieuw veen. Zal nooit verzakken. 8-)
Leuk idee, heb jij nog ergens een helikopter liggen die hem op zijn plaats kan vliegen? :P
Just say hi!
pi_195411856
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 september 2020 17:32 schreef Bert_deVries het volgende:
Opzich is het geen gek idee om het tuinhuis op een stalen frame te zetten, hierdoor voorkom je het werken van het hout (door lokale zettingen) en zal het tuinhuis relatief gelijkmatig zakken. Zorg dan wel dat de stapels stenen (oppervlak) groot genoeg zijn. Anders heb je kleine contactpunten met het veen en dan ponst het er zo doorheen.

Als ik mijn civiel technische pet op zet; paaltjes onder zetten. Op veen is gewoonweg niet fatsoenlijk te bouwen zonder een goede fundering. Enig idee hoe dik het veenpakket is?
Als je stalen balken neemt die 5 meter overspannen en niet doorbuigen daarbij neemt wel ja.

In de volkstuin....
pi_195411936
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 september 2020 20:43 schreef Chandler het volgende:

[..]

Dat is min of meer ook het idee, echter dan niet met beton maar met grote 80x80 of 1x1m tegels. Het nieuwe huisje (of schuur in jou verwoording) zal zeker een stuk zwaarder worden aangezien het een stuk hoger gaat worden, echter klopt het denk ik wel dat het veen een stuk ingeklonken echter veen werkt en blijft werken is mij verteld, vandaar deze vragen!
Veen klinkt voornamelijk in onder invloed van zuurstof. Dit is dus ook afhankelijk van de grondwaterstand.

En wat je in je eerste post zegt dat het veen niet overal even diep ligt? Je fundeert ten eerste niet op veen en ten tweede is de bodem niet binnen 5 meter op 4 plaatsen anders hoor.
pi_195412231
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 oktober 2020 20:53 schreef tiho1 het volgende:
Veen klinkt voornamelijk in onder invloed van zuurstof. Dit is dus ook afhankelijk van de grondwaterstand.

En wat je in je eerste post zegt dat het veen niet overal even diep ligt? Je fundeert ten eerste niet op veen en ten tweede is de bodem niet binnen 5 meter op 4 plaatsen anders hoor.
Grondwaterstand staat meestal vrij hoog. Paden liggen gemiddeld boven tuinen en met hevig regenval staat de boel geregeld onder water.

Je zit idd goed over de metingen, deze dateren van vele jaren geleden en door anderen gemeten. Misschien eens tijd om deze zelf te doen. Idd funderen gaat op het zandbed wat er onder ligt. Ik had dat beter moeten verwoorden.

Maar dit gezegd, heb je tips? Wat is jou idee qua fundering of wacht je liever af totdat het huisje verwijderd is en ik echt zicht heb op wat er onder het huisje ligt.

Al ga ik op dit moment uit van een gebroken betonplaat.

Iig dank voor je reactie!
Just say hi!
pi_195425699
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 oktober 2020 13:21 schreef Chandler het volgende:

[..]

Leuk idee, heb jij nog ergens een helikopter liggen die hem op zijn plaats kan vliegen? :P
Nee, helaas ;( . Als je hem zelf ook niet hebt , zou je eens een fundering van aircrete kunnen overwegen. Dat is beton dat blijft drijven.
pi_195427081
quote:
0s.gif Op zondag 4 oktober 2020 15:33 schreef Agronoom2 het volgende:
Nee, helaas ;( . Als je hem zelf ook niet hebt , zou je eens een fundering van aircrete kunnen overwegen. Dat is beton dat blijft drijven.
Gasbeton?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_195427657
Misschien kun je het funderen op schroefpalen. Er zijn doe het zelf setjes.

Die draai je er met de hand in, daar zou je prima een frame op kunnen maken zodat je het kan opkrikken als het verzakt.
pi_195437910
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 oktober 2020 21:06 schreef Chandler het volgende:

[..]

Grondwaterstand staat meestal vrij hoog. Paden liggen gemiddeld boven tuinen en met hevig regenval staat de boel geregeld onder water.

Je zit idd goed over de metingen, deze dateren van vele jaren geleden en door anderen gemeten. Misschien eens tijd om deze zelf te doen. Idd funderen gaat op het zandbed wat er onder ligt. Ik had dat beter moeten verwoorden.

Maar dit gezegd, heb je tips? Wat is jou idee qua fundering of wacht je liever af totdat het huisje verwijderd is en ik echt zicht heb op wat er onder het huisje ligt.

Al ga ik op dit moment uit van een gebroken betonplaat.

Iig dank voor je reactie!
Als het niet te diep is moet je gewoon palen op deze zandplaat slaan. Zit het wel heel diep, dan kun je ook palen op de kleef laten slaan wellicht. Ik zou niet een hoop geld uitgeven aan iets waarvan ik weet dat het scheefzakt. Zeker als je het op een hoek op wil kunnen krikken, wordt het heel zwaar om het stijf genoeg door voor te krijgen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')