Dat heeft niks met loon te maken. Het gaat hier om frauderisico. Als medewerkers afgeschreven producten mogen nuttigen geef je medewerkers de mogelijkheid tot het plegen van fraude.quote:Op maandag 28 september 2020 18:38 schreef the-eye het volgende:
[..]
Joh waar haal je dit vandaan?
Het is waar dat de belasting dingen als loon in natura kan zien maar dat gaat niet over afval
Ik heb in de voedselindustrie gewerkt en daar ging het ook zo. Je kan uiteindelijk toch niet meer op dan je op kan en na verloop van tijd wordt je het gewoon zat.quote:Op maandag 28 september 2020 18:41 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Zolang je daar werkt wel he. Vroeger bij een snackbar gewerkt daar mocht ik gewoon zoveel blikjes, snacks en frieten naar binnen werken als ik wou. En ik deed dat ook maar met mate want ik ben geen profiteur en ook geen vette papzak.
Maar zo zou het wel moeten werken, het is ronduit belachelijk als je je personeel zoiets niet gunt.
Dan heb je toestemming gekregen.quote:Op maandag 28 september 2020 18:41 schreef Hyaenidae het volgende:
Vroeger bij een snackbar gewerkt daar mocht ik gewoon zoveel blikjes, snacks en frieten naar binnen werken als ik wou.
Nee, dat is het niet. Het werkt namelijk alleen maar misbruik in de hand. Die spullen zijn gewoon eigendom van de winkel en als jij geen toestemming hebt, moet je er gewoon vanaf blijven. En dat geldt ook voor een blikje drinken. Diefstal is diefstal. Een beetje diefstal bestaat niet.quote:Maar zo zou het wel moeten werken, het is ronduit belachelijk als je je personeel zoiets niet gunt.
Ja als jij dat als eigenaar van die zaak zo ziet en het mag niet dan is het diefstal.quote:Op maandag 28 september 2020 18:45 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Dan heb je toestemming gekregen.
[..]
Nee, dat is het niet. Het werkt namelijk alleen maar misbruik in de hand. Die spullen zijn gewoon eigendom van de winkel en als jij geen toestemming hebt, moet je er gewoon vanaf blijven. En dat geldt ook voor een blikje drinken. Diefstal is diefstal. Een beetje diefstal bestaat niet.
Lokale buurtsupers doen het wel hoor!quote:Op maandag 28 september 2020 18:38 schreef Hahug13 het volgende:
[..]
Nee er is echt geen enkele supermarktketen in Nederland die dat doet. Althans, dat zouden ze niet mogen doen.
Een vakkenvuller/productiemedewerker zal niet in de positie zijn zaken af te schrijven. Een leidinggevende schrijft afquote:Op maandag 28 september 2020 18:41 schreef Hahug13 het volgende:
[..]
Dat heeft niks met loon te maken. Het gaat hier om frauderisico. Als medewerkers afgeschreven producten mogen nuttigen geef je medewerkers de mogelijkheid tot het plegen van fraude.
Medewerkers kunnen dan namelijk nog verkoopbare producten afschrijven zodat ze die later kunnen worden nuttigen.
Als afgeschreven producten altijd worden weggegooid haal je die mogelijkheid weg.
Nee, hoor. Dat is heel normaal. Elk bedrijf heeft daar regels over. Noemen we secundaire arbeidsvoorwaarden.quote:Op maandag 28 september 2020 18:47 schreef Hyaenidae het volgende:
Ik geef alleen maar aan dat het een rare manier van werken is als je zo met je personeel omgaat.
Dat is dus het verschil. Als jij in een kleine snackbar hebt gewerkt waar de eigenaar het wel prima vind dan kan dat inderdaad. Maar als jij bij McDonald had gewerkt had dat niet gemogen.quote:Op maandag 28 september 2020 18:41 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Zolang je daar werkt wel he. Vroeger bij een snackbar gewerkt daar mocht ik gewoon zoveel blikjes, snacks en frieten naar binnen werken als ik wou. En ik deed dat ook maar met mate want ik ben geen profiteur en ook geen vette papzak.
Maar zo zou het wel moeten werken, het is ronduit belachelijk als je je personeel zoiets niet gunt.
Lokale buurtsupers misschien wel. Maar de grote ketens zeker niet. En dat is nou net het verschil.quote:Op maandag 28 september 2020 18:47 schreef Bocaj het volgende:
[..]
Lokale buurtsupers doen het wel hoor!
Stelen kan inderdaad altijd ja. Dat betekent niet dat je het makkelijk moet maken? Er zijn ook zeker kassameisjes die geld uit de kassalade stelen en alsnog worden die kassalades geteld om te kijken of er kasverschillen zijn.quote:Op maandag 28 september 2020 18:50 schreef the-eye het volgende:
[..]
Een vakkenvuller/productiemedewerker zal niet in de positie zijn zaken af te schrijven. Een leidinggevende schrijft af
Jatten kan altijd hoor. Daar heb je geen kar of tafel met afgeschreven producten voor nodig.
Op de werkplek wordt natuurlijk niet gegeten (je bent blijkbaar niet thuis in de voedingsindustrie) Waarom zou iemand een zak of doos opentrekken als er een tafel met afgeschreven producten is of dat hij het tegen inkoop kan kopen?quote:Op maandag 28 september 2020 18:55 schreef Hahug13 het volgende:
[..]
Stelen kan inderdaad altijd ja. Dat betekent niet dat je het makkelijk moet maken? Er zijn ook zeker kassameisjes die geld uit de kassalade stelen en alsnog worden die kassa's geteld om te kijken of er kasverschillen zijn.
En hoewel een vakkenvuller misschien niet in staat is om iets af te schijven kan hij alsnog fraude plegen. Trek tijdens het vullen gewoon een zak chips open en zeg tegen je leidinggevende dat die perrongelijk kapot is gegaan. Kan je lekker eten tijdens het vullen.
Nee want dan zijn de regels onderhandelbaar en dus niet scherp.quote:Op maandag 28 september 2020 18:40 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Goed, maar je kan ook een keer flink waarschuwen. Het is niet of er nu iemand ernstig benadeeld is ofzo.
Zo werkt dat wel vaker. Men neemt de context mee.quote:Op maandag 28 september 2020 18:57 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Nee want dan zijn de regels onderhandelbaar en dus niet scherp.
Omdat er die dag geen lekkere zak chips is afgeschreven?quote:Op maandag 28 september 2020 18:57 schreef the-eye het volgende:
[..]
Op de werkplek wordt natuurlijk niet gegeten (je bent blijkbaar niet thuis in de voedingsindustrie) Waarom zou iemand een zak of doos opentrekken als er een tafel met afgeschreven producten is of dat hij het tegen inkoop kan kopen?
Ajoh doet toch niet zo gek. Als een bedrijf elke medewerker ziet als een potentiële dief is wel iets mis hoor. Dan kan zo'n bedrijf beter de screening bij sollicitaties eens onder de loep nemen.quote:Op maandag 28 september 2020 18:59 schreef Hahug13 het volgende:
[..]
Omdat er die dag geen lekkere zak chips is afgeschreven?
Het gaat niet om op de werkplek eten of niet. En ik ben wel degelijk thuis in de voedselindustrie/supermarktbranche. Ik probeer je namelijk mijn werk uit te leggen
Tja ik denk toch dat LIDL met 315.000 medewerkers liever controleerd en heldere regels opstelt dan iedereen vertrouwd op hun blauwe ogen.quote:Op maandag 28 september 2020 19:08 schreef the-eye het volgende:
[..]
Ajoh doet toch niet zo gek. Als een bedrijf elke medewerker ziet als een potentiële dief is wel iets mis hoor. Dan kan zo'n bedrijf beter de screening bij sollicitaties eens onder de loep nemen.
Ik ben niet anders gewend dat er vanalles is en je vanalles kan pakken en dat je juist uit beleefdheid je een beetje inhoudt en op een ander moment je, je weer schuldig voelt omdat er dingen zijn blijven liggen en je dat weer ondankbaar vindt staan
Zeker weten ik hou ook niet van die idiote teambuildingsuitjes.quote:Op maandag 28 september 2020 19:12 schreef the-eye het volgende:
@:Hahug13
Dan kunnen bedrijven allerlei idioterie als teambuildingmiddag etc in het leven roepen maar wat werkt is gewoon je mensen goed verzorgen en het eerste wat daarbij geldt is dat ze nooit honger of dorst moeten hebben
Die 315000 werknemers werken niet met z'n allen in één pand. Elke vestiging zal z'n eigen sfeer hebben. De bedrijfscultuur in Lidl Sneek zal anders zijn dan in Lidl Palermo. Ik mag toch hopen dat de bedrijfsleider van een vestiging de mensen die hij heeft aangenomen vertrouwt.quote:Op maandag 28 september 2020 19:17 schreef Hahug13 het volgende:
[..]
Tja ik denk toch dat LIDL met 315.000 medewerkers toch liever controleerd en heldere regels opstelt dan iedereen vertrouwd op hun blauwe ogen.
Als al die 315.000 medewerkers net zo netjes en beleefd waren als jij had het allemaal niet gehoeven. Maar helaas is niet iedereen zo.
Ik moet wel zeggen dat ik bij verschillende bedrijven steengoeie feesten heb meegemaakt. Daar ben ik dan weer niet tegenquote:Op maandag 28 september 2020 19:18 schreef Hahug13 het volgende:
[..]
Zeker weten ik hou ook niet van die idiote teambuildingsuitjes.
Ja dat klopt, maar die bedrijfsleiders zijn ook maar gewoon medewerkers. Die moeten ook gewoon de regels uitvoeren zoals ze opgesteld zijn door het hoofdkantoor. En de regel: ''afgeschreven producten mogen niet genuttigd worden door personeel'' komt vanuit het hoofdkantoor.quote:Op maandag 28 september 2020 19:22 schreef the-eye het volgende:
[..]
Die 315000 werknemers werken niet met z'n allen in één pand. Elke vestiging zal z'n eigen sfeer hebben. De bedrijfscultuur in Lidl Sneek zal anders zijn dan in Lidl Palermo. Ik mag toch hopen dat de bedrijfsleider van een vestiging de mensen die hij heeft aangenomen vertrouwt.
Dan nog mogen anderen het beleid best bekritiseren lijkt mij, toch?quote:Op maandag 28 september 2020 16:41 schreef ZarB het volgende:
[..]
Ik ben ook wel eens ontslagen en had ook altijd hele verhalen over wat "hunnie" allemaal wel niet deden. Klopte vaak niks van.
Als het beleid is "afblijven" dan overtreedt je dus dat beleid en dat heeft consequenties. dat weten ook pubers van 16.
Eerder een kwestie van falend beleid. Gewoon duidelijke regels omtrent eten dat moet worden weggegooid.quote:Op maandag 28 september 2020 17:13 schreef Pendora het volgende:
20 jaar geleden was dit ook beleid in de supermarkt waar ik werkte. Alleen de leidinggevende kon eventueel dervingsartikelen in de kantine leggen. Simpele reden: toen het nog was toegestaan om van derving te eten ging er wel heel veel snoep kapot. na de regel bleef er nog maar 10% derving over. Er werd veel te veel misbruik van gemaakt.
Zonder regels kan een samenleving als de onze niet bestaan.quote:Op maandag 28 september 2020 19:33 schreef Cockwhale het volgende:
Mensen en hun regeltjes tegenwoordig. Lijkt net of de hele wereld een grote zolderkamer vol autisten is geworden.
Je kunt ook overdrijven in de regelgeving.quote:Op maandag 28 september 2020 21:43 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
Zonder regels kan een samenleving als de onze niet bestaan.
Absoluut. Zo vind ik de maximum snelheid op de snelweg het toppunt van betutteling. Maar tegen diefstal kun je niet hard genoeg optreden.quote:Op maandag 28 september 2020 22:01 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Je kunt ook overdrijven in de regelgeving.
Knieschot dan maar?quote:Op maandag 28 september 2020 22:08 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Absoluut. Zo vind ik de maximum snelheid op de snelweg het toppunt van betutteling. Maar tegen diefstal kun je niet hard genoeg optreden.
Als het bedrijf het goed vindt, prima. Zo niet, dan niet. Regels.quote:Op maandag 28 september 2020 22:10 schreef Harvest89 het volgende:
Die producten werden trouwens toch weggegooid. Wat boeit het dan als je ze opeet?
Autist gespot.quote:Op maandag 28 september 2020 21:43 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Zonder regels kan een samenleving als de onze niet bestaan.
Dus vermoedelijk ben jij de autist.
Maar dan is die regelgeving toch overdreven? Ze verdienen en verliezen niets aan die producten. Gaan anders de emmer in.quote:Op maandag 28 september 2020 22:11 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Als het bedrijf het goed vindt, prima. Zo niet, dan niet. Regels.
Zoals al eerder is uitgelegd, als dat toegestaan is is er ineens heel wat meer snoepgoed dat weggegooid moet worden. Zodra dat verboden werd liep die hoeveelheid wat "per ongeluk" geopend was of weggegooid moest worden zeer sterk terug.quote:Op maandag 28 september 2020 22:10 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Knieschot dan maar?![]()
Die producten werden trouwens toch weggegooid. Wat boeit het dan als je ze opeet?
Lekker staaltje kapitalisme. Dat voedsel wordt nota bene weggegooid terwijl er een hoop op staat dat na de "houdbaarheidsdatum" prima te consumeren is.quote:Op maandag 28 september 2020 18:35 schreef Hahug13 het volgende:
[..]
Het zou niet eens mogen. Het bestuur van de LIDL zou het misschien wel goed kunnen vinden dat medewerkers afgeschreven producten meenemen maar de accountant zeker niet. En dat bedenkt de accountant ook niet zomaar. Er zijn gewoon regels om fraude te voorkomen. Dit is een van die regels. De LIDL heeft hier niks aan te willen en ze zijn verplicht om deze regel te hanteren.
In geen enkele grote supermarktketen in Nederland mogen medewerkers afgeschreven producten nuttigen of meenemen.
Vrijheid blijheid aso gespot.quote:
Maar blijkbaar hebben ze er toch een reden voor.quote:Op maandag 28 september 2020 22:12 schreef Harvest89 het volgende:
Maar dan is die regelgeving toch overdreven? Ze verdienen en verliezen niets aan die producten. Gaan anders de emmer in.
Oh, dan is het goed.quote:Op maandag 28 september 2020 22:14 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Maar blijkbaar hebben ze er toch een reden voor.
Hoor ik daar nou een kameel schijten?quote:Op maandag 28 september 2020 22:14 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Vrijheid blijheid aso gespot.
Eeeuh...ja en als daar op tegen bent moet je er niet gaan werken of niet in dat land gaan wonen.quote:Op maandag 28 september 2020 22:16 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Oh, dan is het goed.
Als een bedrijf of overheid een of andere idiote regel invoert dan moeten we dat allemaal maar slikken.![]()
Je lijkt wel een fascist.
Tijd lang voor allerlei lui in de horeca gewerkt. Mocht altijd gewoon eten / drinken pakken naar behoefte. Nu werk ik voor mezelf en mijn personeel mag gewoon pakken wat ze nodig hebben zover normaal is. Als we iets extra's als kaviaar of champagne serveren zet ik bewust wat apart voor het personeel (en mezelf). Horeca is geven en nemen. Je zorgt goed voor al je gasten. Personeel hoort daar gewoon bij imho.quote:Op maandag 28 september 2020 16:32 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Ergens werken waar een blikje drinken pakken al onder diefstal valt
Dit dus @Captain_Jack_Sparrowquote:Op maandag 28 september 2020 22:23 schreef borbit het volgende:
[..]
Tijd lang voor allerlei lui in de horeca gewerkt. Mocht altijd gewoon eten / drinken pakken naar behoefte. Nu werk ik voor mezelf en mijn personeel mag gewoon pakken wat ze nodig hebben zover normaal is. Als we iets extra's als kaviaar of champagne serveren zet ik bewust wat apart voor het personeel (en mezelf). Horeca is geven en nemen. Je zorgt goed voor al je gasten. Personeel hoort daar gewoon bij imho.
Zonde dat er een schreeuw om aandacht via social media nodig is, om een beetje een redelijke behandeling te krijgen.quote:Op maandag 28 september 2020 22:25 schreef Peter het volgende:
Ontslag is teruggedraaid: https://www.ad.nl/rotterd(...)portioneel~a6521a35/
Oké, daar kan ik prima mee leven, goed gesprek, andere aanpak en door.quote:Op maandag 28 september 2020 22:25 schreef Peter het volgende:
Ze zagen later zeker dat ze in de knoop zouden komen met de planning en inwerken van nieuwe medewerkers zou geld gaan kostenquote:Op maandag 28 september 2020 22:25 schreef Peter het volgende:
Nee meestal gaat het naar voedselbanken e.d.quote:Op maandag 28 september 2020 22:13 schreef HSG het volgende:
[..]
Lekker staaltje kapitalisme. Dat voedsel wordt nota bene weggegooid terwijl er een hoop op staat dat na de "houdbaarheidsdatum" prima te consumeren is.
nope! Eten op datum mag de voedselbank ook niet accepteren!quote:Op maandag 28 september 2020 23:12 schreef Hahug13 het volgende:
[..]
Nee meestal gaat het naar voedselbanken e.d.
Zolang het maar niet direct naar het personeel gaat kan dat prima.
De voedselbank mag dat niet accepteren.quote:Op maandag 28 september 2020 23:12 schreef Hahug13 het volgende:
[..]
Nee meestal gaat het naar voedselbanken e.d.
Zolang het maar niet direct naar het personeel gaat kan dat prima.
Zo werkt het wellicht in de lokale schnitzeltent, maar niet bij normale bedrijven.quote:Op maandag 28 september 2020 22:27 schreef Hyaenidae het volgende:
[..]
Dit dus @:Captain_Jack_Sparrow
Ik had niets anders van je verwacht.quote:Op maandag 28 september 2020 22:17 schreef Cockwhale het volgende:
Hoor ik daar nou een kameel schijten?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |