Dit is een schoolvoorbeeld van scorebordjournalistiek wat ik hier nu allemaal lees. Hoe had Alonso in de hopeloze McLaren-Honda met gemiddeld 20 plaatsen gridstraf per race nou meer punten kunnen halen dan Vettel in de Ferrari? Dat is toch onmogelijk? Toch reed Alonso vaak erg sterk in de McLaren-Honda wat in de openingsfases van races goed te zien was, waarna hij simpelweg op de rechte stukken weer door iedereen voorbij gereden werd. Vettel bakt er helemaal niets van.quote:Op zondag 27 september 2020 01:18 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ricciardo een beetje beter? 53 punten vs 30 voor Ocon in dezelfde auto. Behoorlijk gat toch wel.
Wat betreft Alonso, we zullen het wel zien maar zijn McLaren tijd was nu niet bepaald een imago booster voor hem, als je dat wil vergelijken met Vettel de afgelopen jaren dan komt Vetter er toch wel flink beter uit, volgens mij.
Ik ben geen Vettel fan maar zo fantastisch heeft Alonso het de laatste jaren ook niet gedaan in de F1 en zijn gedrag richting het team en Honda in de McLaren jaren was nog wel een stukje meer drama queen dan Vettel ooit is geweest.
Het enige wat ik zwak vind is dat hij bij RB weg ging. Dat hij toen voor Renault koos was logisch omdat mclaren op dat moment nog minder was. Dat hij nu Mclaren kiest boven Renault snap ik ook wel omdat mclaren straks ook nog eens met mercedes motoren gaat rijden en je nu wel de conclussie kan trekken dat je met Renault geen kampioen gaat worden. Wat hij ook doet is zich zelf eventueel in de kijker houden van mercedes door zo veel mogelijk teamgenoten te verslaan. Straks heeft hij Hulkenberg, Ocon en volgend jaar misschien Norris verslagen. Dat ziet er beter uit consequent achter Max aan rijden.quote:Op zondag 27 september 2020 08:04 schreef VacaLoca het volgende:
[..]
Vind 't wel beetje zwak van Ricciardo om alweer weg te gaan. Had dan toen meteen voor McLaren gekozen. Karma als Renault volgend jaar ook beter is dan Renault.
Ah ja, 9-1 in de kwalificatie, en 5-1 in races waar beiden gefinished zijn is natuurlijk geen gat. Leuke aanname dat als Ricciardo 4de finished Ocon dat ook had gedaan terwijl hij consequent achter Ricciardo rijdt. De enige keer dat Ocon ervoor finished was door een fout van Ricciardo, niet omdat Ocon sneller was.quote:Op zondag 27 september 2020 08:10 schreef Lokale_Notabele het volgende:
[..]
Dit is een schoolvoorbeeld van scorebordjournalistiek wat ik hier nu allemaal lees. Hoe had Alonso in de hopeloze McLaren-Honda met gemiddeld 20 plaatsen gridstraf per race nou meer punten kunnen halen dan Vettel in de Ferrari? Dat is toch onmogelijk? Toch reed Alonso vaak erg sterk in de McLaren-Honda wat in de openingsfases van races goed te zien was, waarna hij simpelweg op de rechte stukken weer door iedereen voorbij gereden werd. Vettel bakt er helemaal niets van.
Tussen Ricciardo en Ocon is helemaal geen 'behoorlijk' gat. Komt puur door de laatste race in Mugello waar Ocon, buiten zijn schuld om, uitviel met een technisch defect en Ricciardo vierde werd. Als Ricciardo een technisch defect had gehad ipv Ocon, dan had Ocon nu voor Ricciardo gestaan in het kampioenschap.
Je kunt niet blind naar de ranglijst kijken en allerlei wilde conclusies trekken zonder mee te nemen wat er daadwerkelijk op de baan gebeurt is. Anders zou je ook tot de conclusie kunnen komen dat Sainz 'gedeclasseerd' wordt door Norris, wat niet het geval is.
Maar waarom is het wel puur Verstappen?quote:Op zondag 27 september 2020 08:00 schreef VacaLoca het volgende:
[..]
ja gat van 1,2sec is puur Albon inderdaad. Daarmee de langzaamste coureur in jaren!
Hij geeft iig aan dat hij hetzelf niet weet:quote:Op zondag 27 september 2020 08:19 schreef potjecreme het volgende:
[..]
Maar waarom is het wel puur Verstappen?
Dus ligt het aan Albon?quote:Op zondag 27 september 2020 08:22 schreef BroesWillems het volgende:
[..]
Hij geeft iig aan dat hij hetzelf niet weet:
https://m.gpupdate.net/nl(...)verschil-verstappen/
Als er auto problemen waren was dit wel gemeld.
Ben ik niet met je eens.quote:Op zondag 27 september 2020 08:10 schreef Lokale_Notabele het volgende:
[..]
Dit is een schoolvoorbeeld van scorebordjournalistiek wat ik hier nu allemaal lees. Hoe had Alonso in de hopeloze McLaren-Honda met gemiddeld 20 plaatsen gridstraf per race nou meer punten kunnen halen dan Vettel in de Ferrari? Dat is toch onmogelijk? Toch reed Alonso vaak erg sterk in de McLaren-Honda wat in de openingsfases van races goed te zien was, waarna hij simpelweg op de rechte stukken weer door iedereen voorbij gereden werd. Vettel bakt er helemaal niets van.
Tussen Ricciardo en Ocon is helemaal geen 'behoorlijk' gat. Komt puur door de laatste race in Mugello waar Ocon, buiten zijn schuld om, uitviel met een technisch defect en Ricciardo vierde werd. Als Ricciardo een technisch defect had gehad ipv Ocon, dan had Ocon nu voor Ricciardo gestaan in het kampioenschap.
Je kunt niet blind naar de ranglijst kijken en allerlei wilde conclusies trekken zonder mee te nemen wat er daadwerkelijk op de baan gebeurt is. Anders zou je ook tot de conclusie kunnen komen dat Sainz 'gedeclasseerd' wordt door Norris, wat niet het geval is.
De auto is gebouwd voor Verstappen, dat kon je in de tijd dat Ric. z’n teamgenoot was na verloop van tijd ook merken. Na Monaco (2017?) kreeg de RB een flinke update maar die was toegespitst op de wensen van Verstappen. Het gaatje dat er al was tussen beide coureurs, werd alleen maar groter.quote:Op zondag 27 september 2020 08:19 schreef potjecreme het volgende:
[..]
Maar waarom is het wel puur Verstappen?
Maar nu ga je in een race (Mugello) Ric. een DNF toedichten die hij niet had en Ocon een positie in de schoot werpen die hij nog nooit gehaald had.quote:Op zondag 27 september 2020 08:33 schreef Lokale_Notabele het volgende:
Renault was erg snel op Mugello. Ik ben ervan overtuigd dat Ocon ook als best of the rest had kunnen finishen als Ricciardo was uitgevallen ipv hem. Maar dat zullen we inderdaad nooit precies weten.
Ik zeg ook dat Ricciardo dit seizoen licht de overhand heeft maar ik zie hier continu termen als 'gedeclasseerd' en 'overklast' voorbij komen. Daar is geen enkele sprake van. Het snelheidsverschil is niet groot.
Albon, Vettel en Latifi worden overklast.
Iemand stelde op basis van de ranglijst dat er een 'behoorlijk gat' tussen Ricciardo en Ocon zou bestaan terwijl de verklaring voor dat gat op de ranglijst een DNF van Ocon is in een race waarin hij goed had kunnen scoren. Dus dat probeerde ik uit te leggen.quote:Op zondag 27 september 2020 08:41 schreef tja77 het volgende:
[..]
Maar nu ga je in een race (Mugello) Ric. een DNF toedichten die hij niet had en Ocon een positie in de schoot werpen die hij nog nooit gehaald had.
Kwalificeer dan op de hardere band; idioot.quote:“Pole position is hier niet echt de beste plek om te starten en je hebt dit jaar al kunnen zien dat onze auto’s voor meer slipstream zorgen dan in andere jaren”, legt Hamilton uit in de persconferentie na afloop van de kwalificatie. “Ik verwacht echt dat Verstappen of Bottas langs mij zullen vliegen op een moment tijdens de race”. De coureur van Mercedes verwacht dus veel nadeel te hebben aan zijn bandenstrategie.
Want Hamilton moet op de zachtste band starten, terwijl Valtteri Bottas en Max Verstappen beide op de mediums mogen beginnen. “Ik start zelf op de slechtste band om mee te starten, want het heeft de snelste degradatie. Het gaat dus enorm lastig worden”. De regerend wereldkampioen verwacht dus dat de race op zondag tussen Verstappen en Bottas zal gaan.
“Ik weet niet of de start op de zachtste band mij op een tweestopper zet, waarschijnlijk niet. Deze pitlane is enorm traag, dus ik moet waarschijnlijk goed om mijn banden gaan letten. Als deze twee mij inhalen, dan gaan ze ook uitlopen op mij. Dus we moeten goed gaan analyseren om te zien hoe ik moet gaan rijden om de voorste plek vast te houden”, besluit de Brit.
Je bracht de uitspraak dat Max het maximale uit de RB heeft gehaald in twijfel. Of het verschil met Albon nou puur genie van Max is of óók onkunde bij Albon doet er dan even niet toe. Zelfs een sub-par F1 coureur komt niet zomaar op 1,2 sec afstand. Dus als je in dit geval al niet meer kan stellen dat Max er het maximale uit heeft gehaald wanneer dan nog wel zeg.quote:Op zondag 27 september 2020 08:19 schreef potjecreme het volgende:
[..]
Maar waarom is het wel puur Verstappen?
Wat een onzin.quote:Op zondag 27 september 2020 08:35 schreef tja77 het volgende:
[..]
De auto is gebouwd voor Verstappen, dat kon je in de tijd dat Ric. z’n teamgenoot was na verloop van tijd ook merken. Na Monaco (2017?) kreeg de RB een flinke update maar die was toegespitst op de wensen van Verstappen. Het gaatje dat er al was tussen beide coureurs, werd alleen maar groter.
Hamilton heeft het iedere race weer over een lastige race en de forse concurrentie... leuke PR gimmick natuurlijk maar verder slaat het nergens op. Mercedes is weer .5-1 seconden sneller per rondje als de RBR. Dus wordt een makkelijke 1-2quote:Op zondag 27 september 2020 09:01 schreef vosss het volgende:
[..]
Kwalificeer dan op de hardere band; idioot.
Het is niet alsof dat voor Mercedes dan maar de vraag is of hij door Q2 komt met die betere band.
Ik hoop dat Bottas eens zijn piemel uit zn broek haalt en zn ballen wil laten zien aan Lewis als hij hem inhaalt en dat ze dan allebei eraf tetsen.quote:Op zondag 27 september 2020 09:10 schreef Blik het volgende:
[..]
Hamilton heeft het iedere race weer over een lastige race en de forse concurrentie... leuke PR gimmick natuurlijk maar verder slaat het nergens op. Mercedes is weer .5-1 seconden sneller per rondje als de RBR. Dus wordt een makkelijke 1-2
En volgend jaar wordt Ocon afgedroogd door Alfons.quote:Op zondag 27 september 2020 08:41 schreef tja77 het volgende:
[..]
Maar nu ga je in een race (Mugello) Ric. een DNF toedichten die hij niet had en Ocon een positie in de schoot werpen die hij nog nooit gehaald had.
Ook zonder de laatste race slaat de weegschaal behoorlijk door in het voordeel van Ricciardo. Er is een gat tussen beide heren en Ricciardo is in mijn optiek duidelijk de betere. Overklassen wil ik het niet noemen, maar een duidelijk verschil is er zeker.
Leuke fantasie maar hij heeft geen ballen. Dus jammer.quote:Op zondag 27 september 2020 09:11 schreef vosss het volgende:
[..]
Ik hoop dat Bottas eens zijn piemel uit zn broek haalt en zn ballen wil laten zien aan Lewis als hij hem inhaalt en dat ze dan allebei eraf tetsen.
Bottas vraagt nog toestemming aan zowel Toto als Lewis of ie mag plassen joh.quote:Op zondag 27 september 2020 09:11 schreef vosss het volgende:
[..]
Ik hoop dat Bottas eens zijn piemel uit zn broek haalt en zn ballen wil laten zien aan Lewis als hij hem inhaalt en dat ze dan allebei eraf tetsen.
Hij reed wel met een andere setup dan Verstappen. Met meer downforce, daar waar Verstappen op de zaterdag de setup had aangepast naar minder downforce. Daar kan ook een deel van het tijdsverschil in zitten.quote:Op zondag 27 september 2020 08:22 schreef BroesWillems het volgende:
[..]
Hij geeft iig aan dat hij hetzelf niet weet:
https://m.gpupdate.net/nl(...)verschil-verstappen/
Als er auto problemen waren was dit wel gemeld.
Het afstellen van je auto hoort in mijn ogen ook bij de kwaliteiten van een coureur.quote:Op zondag 27 september 2020 09:18 schreef Starflyer het volgende:
[..]
Hij reed wel met een andere setup dan Verstappen. Met meer downforce, daar waar Verstappen op de zaterdag de setup had aangepast naar minder downforce. Daar kan ook een deel van het tijdsverschil in zitten.
https://racingnews365.nl/(...)der-downforce-dan-ik
Precies zoals je zegt. Een deel. Laat dat dan maximaal 0,7 seconden zijn. Wat mij al veel lijkt.quote:Op zondag 27 september 2020 09:18 schreef Starflyer het volgende:
Daar kan ook een deel van het tijdsverschil in zitten.
Was dat het verschil tussen Sainz en Verstappen?quote:Op zondag 27 september 2020 09:25 schreef vosss het volgende:
[..]
Precies zoals je zegt. Een deel. Laat dat dan maximaal 0,7 seconden zijn. Wat mij al veel lijkt.
Dan nog heeft Max gewoon weer 0,5 te pakken op zn teamgenoot. Zoals hij eigenlijk altijd wel heeft.
Nee tussen Max en Albon. Structureel een halve seconde. Iets meer zelfs.quote:Op zondag 27 september 2020 09:40 schreef potjecreme het volgende:
[..]
Was dat je verschil tussen Sainz en Verstappen?
Weerleg het dan.quote:
Het ging mij om meer dan het maximale. Die overdrijving irriteerde mij.quote:Op zondag 27 september 2020 09:09 schreef VacaLoca het volgende:
[..]
Je bracht de uitspraak dat Max het maximale uit de RB heeft gehaald in twijfel. Of het verschil met Albon nou puur genie van Max is of óók onkunde bij Albon doet er dan even niet toe. Zelfs een sub-par F1 coureur komt niet zomaar op 1,2 sec afstand. Dus als je in dit geval al niet meer kan stellen dat Max er het maximale uit heeft gehaald wanneer dan nog wel zeg.
Ah zo.quote:Op zondag 27 september 2020 09:41 schreef vosss het volgende:
[..]
Nee tussen Max en Albon. Structureel een halve seconde. Iets meer zelfs.
Er is volgens mij ook geen overtreffende trap van het maximale toch? Of is dat dat maximalerder of wat?quote:Op zondag 27 september 2020 09:53 schreef potjecreme het volgende:
[..]
Het ging mij om meer dan het maximale. Die overdrijving irriteerde mij.
Ik denk dat hij het maximale eruit heeft gehaald.
het afstellen opzich niet vind ik, dat kan prima een engineer over meedenken. Het omgaan met andere afstelling zodat je sneller bent kenmerrkt dan wel weer een goede coureur ten opzichte van een matigequote:Op zondag 27 september 2020 09:22 schreef BroesWillems het volgende:
[..]
Het afstellen van je auto hoort in mijn ogen ook bij de kwaliteiten van een coureur.
Fixedquote:Op zondag 27 september 2020 09:55 schreef potjecreme het volgende:
Ik had eigenlijk Alonso Hamilton wel naast Verstappen willen zien.
Ik neem aan dat je zelf wel snapt dat ze niet zelf met een steeksleutel aan de gang gaan.quote:Op zondag 27 september 2020 09:56 schreef Ferdii het volgende:
[..]
het afstellen opzich niet vind ik, dat kan prima een engineer over meedenken. Het omgaan met andere afstelling zodat je sneller bent kenmerrkt dan wel weer een goede coureur ten opzichte van een matige
feedback gaat met name over persoonlijke voorrkeuren, balans ed kan een hele hoop uit data gehaald worden, waarbij de engineer adviezen kan gevenquote:Op zondag 27 september 2020 09:58 schreef BroesWillems het volgende:
[..]
Ik neem aan dat je zelf wel snapt dat ze niet zelf met een steeksleutel aan de gang gaan.
Maar voor afstellen heb je feedback nodig. Daar in kun je als coureur echt wel verschil maken.
Ik niet.quote:Op zondag 27 september 2020 09:55 schreef potjecreme het volgende:
Ik had eigenlijk Alonso wel naast Verstappen willen zien.
Ziedend!!quote:Op zondag 27 september 2020 10:01 schreef daNpy het volgende:
[..]
Ik niet.
Ik hoop dat die zak hooi zo snel mogelijk weer uit de F1 verdwenen is
Ook dat ja. Goedemorgenquote:
Als ze alleen op data afgaan hadden beide coureurs wel de zelfde afstelling. Als Verstappen zegt dat hij voor meer of minder vleugel wil, dan krijgt hij dat. En natuurlijk gaat dat in overleg met je engineer, maar je hebt coureurs die elk verschil merken en coureurs die niet eens weten dat ze lekker band hebben.quote:Op zondag 27 september 2020 10:00 schreef Ferdii het volgende:
[..]
feedback gaat met name over persoonlijke voorrkeuren, balans ed kan een hele hoop uit data gehaald worden, waarbij de engineer adviezen kan geven
Het gaat niet alleen om de afstelling van de auto, maar vooral om de ontwikkeling van de auto. Het opbouwen van chassis, ophanging, rake enz. gaat ook in samenspraak met de coureur. En ja, daarin heeft Max meer in te brengen dan Albon.quote:Op zondag 27 september 2020 10:00 schreef Ferdii het volgende:
[..]
feedback gaat met name over persoonlijke voorrkeuren, balans ed kan een hele hoop uit data gehaald worden, waarbij de engineer adviezen kan geven
Vond met Jos toen mooi toen hij die LMP2 Porsche voor het eerst reed als test voordat ze meededen aan het WEC samen met van Merkensteijn.quote:Op zondag 27 september 2020 10:05 schreef BroesWillems het volgende:
maar je hebt coureurs die elk verschil merken en coureurs die niet eens weten dat ze lekker band hebben.
Jos had een erg goed wagengevoel en was goed in de regen idd.quote:Op zondag 27 september 2020 10:14 schreef vosss het volgende:
[..]
Vond met Jos toen mooi toen hij die LMP2 Porsche voor het eerst reed als test voordat ze meededen aan het WEC samen met van Merkensteijn.
Toen hadden de monteurs van Porsche expres 5 dingen niet optimaal afgesteld, zodat de coureurs rustig konden wennen aan de auto.
Jos reed 3 rondjes, kwam binnen en zei dit dat zo en zo moet aangepast worden. En dat bleken dus precies die 5 punten te zijn.
Z’n losse handjes en opvliegerige gedrag buiten beschouwing latende, maar Jos is/was wel een baasje hoor. Heeft ook veel kennis overgedragen op zoonlief. En ontiegelijk veel tijd en energie in de carriere van Max gestoken.quote:Op zondag 27 september 2020 10:14 schreef vosss het volgende:
[..]
Vond met Jos toen mooi toen hij die LMP2 Porsche voor het eerst reed als test voordat ze meededen aan het WEC samen met van Merkensteijn.
Toen hadden de monteurs van Porsche expres 5 dingen niet optimaal afgesteld, zodat de coureurs rustig konden wennen aan de auto.
Jos reed 3 rondjes, kwam binnen en zei dit dat zo en zo moet aangepast worden. En dat bleken dus precies die 5 punten te zijn.
Dat betaalt zich nu uitquote:Op zondag 27 september 2020 10:22 schreef tja77 het volgende:
[..]
Z’n losse handjes en opvliegerige gedrag buiten beschouwing latende, maar Jos is/was wel een baasje hoor. Heeft ook veel kennis overgedragen op zoonlief. En ontiegelijk veel tijd en energie in de carriere van Max gestoken.
Zeker. Overwinning in Spanje toen met Jos erbij was voor mij het sportmoment van het jaar. Zo trots als een pauw als Jos was. En terecht.quote:Op zondag 27 september 2020 10:22 schreef tja77 het volgende:
[..]
Z’n losse handjes en opvliegerige gedrag buiten beschouwing latende, maar Jos is/was wel een baasje hoor. Heeft ook veel kennis overgedragen op zoonlief. En ontiegelijk veel tijd en energie in de carriere van Max gestoken.
Daarom spreekt het ook niet in het voordeel van Vettel dat hij in jaar zes van zijn dienstverband bij Ferrari een auto heeft waar hij niet mee overweg kan.quote:Op zondag 27 september 2020 10:05 schreef tja77 het volgende:
[..]
Het gaat niet alleen om de afstelling van de auto, maar vooral om de ontwikkeling van de auto. Het opbouwen van chassis, ophanging, rake enz. gaat ook in samenspraak met de coureur. En ja, daarin heeft Max meer in te brengen dan Albon.
ook daar zie je wel het verschil tussen Kimi als teammaat of Leclercquote:Op zondag 27 september 2020 10:30 schreef Lokale_Notabele het volgende:
[..]
Daarom spreekt het ook niet in het voordeel van Vettel dat hij in jaar zes van zijn dienstverband bij Ferrari een auto heeft waar hij niet mee overweg kan.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |