abonnement iBood bol.com Vodafone Ziggo Coolblue
pi_195236564

Houd minimaal 1.5 meter afstand met anderen buiten je huishouden in alle gevallen.

Vragen over je eigen gezondheid: huisarts of GGD
Andere vragen: 0800-1351 (08:00-22:00)

Bij klachten, blijf thuis, en laat je testen!
Om een afspraak te maken voor een Coronatest bel je tussen 08:00 en 20:00 met 0800-1202.
Je kunt ook online een afspraak maken voor een Coronatest via https://coronatest.nl/, hier heb je wel een DigiD voor nodig.

Helpen?
https://www.makers4all.eu/nl/
https://www.extrahandenvoordezorg.nl/
https://www.rodekruis.nl/hulp-in-nederland/ready2help/

Informatie & achtergronden:
Wikipedia
Dr. John Campbell met een dagelijkse update
Dit doet corona met je, als je pech hebt.
Simulaties over waarom social distancing werkt
Video: Wat is exponentiële groei en hoe werkt dat bij uitbraken
Video: Wat is dit coronavirus, wat doet het, wat zijn de maatregelen
Alle artikelen over Covid zijn gratis te lezen op de financial times
Wetenschappelijk Covid19 HUB voor publicaties (dus voor wetenschappelijk geinteresseerden)
Universiteitsindex Leiden

Nederland:
RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu - actuele informatie
Besmettingen per gemeente (RIVM-kaartje)
arcgis kaart van NL
Corona-patiënten op de Nederlanders IC's
Reconstructie NRC, een echte aanrader
Internationale organisaties:
ECDC European Centre for Disease Prevention and Control
WHO World Health Organisation

Aantallen & Trackers:
Overzicht BD Dataplan Corona Locator Nederland
Overzicht The Netherlands Covid Analytics
Overzicht JHU
Overzicht Worldometers
Overzicht thebaselab
Overzicht WHO
Overzicht BNO News
Alle gevallen, in een lijst
Grafieken zelf maken of Alle grafieken t/m 13apr20
Spreadsheet met cijfers die user joyvke tot 15apr20 bijhield
Netherlands & Italy compare infected CORONAvirus (COVID-19) infected daily graph/chart
Verzameling alle NL cijfers

Timelapse:
Flourish

COVID-19 feiten
• vooral hoest- en niesdruppeltjes zorgen voor overdracht
• de besmetting is meer dan bij seizoensgriep, maar gelukkig minder dan bij mazelen (2 < R0 < 3)
• verreweg de meesten hebben lichte (griepachtige) klachten
• bijna alle sterfgevallen betreffen ouderen of al zieke mensen
Bron

Gedragsregels in dit topic:
• Probeer niet lollig te doen
• Bij nieuws: graag een bron
• Geen opruiende berichten
• Volg de aanwijzingen van de moderatie op
• Ga niet off-topic
• Geen slowchat in dit topic. Hier is het slowchat-topic: COR / [En Don SC #1] HATSJOE
• Let een beetje op elkaar

Oversterfte met als oorzaak griep (2018) en Covid-19 (2020)

Vermijd drukte!
pi_195236639
Nadeel van de boel een paar weken dicht gooien is trouwens dat je zo'n Spanje effect krijgt. Gaat men los omdat het weer mag en ze bang zijn dat alles misschien binnenkort weer dicht gaat.
Dat gebeurt dan ook waarna we in een soort open-dicht cirkel komem.
  donderdag 24 september 2020 @ 17:32:05 #4
308499 Dven
The Glory Of Bolk Is Forever
pi_195236740
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2020 17:24 schreef Cesare-Borgia het volgende:
Nadeel van de boel een paar weken dicht gooien is trouwens dat je zo'n Spanje effect krijgt. Gaat men los omdat het weer mag en ze bang zijn dat alles misschien binnenkort weer dicht gaat.

Dat is natuurlijk ook absoluut niet overal zo geweest.
Leve de koe !!!
pi_195236817
quote:
10s.gif Op donderdag 24 september 2020 17:32 schreef Dven het volgende:

[..]

Dat is natuurlijk ook absoluut niet overal zo geweest.
Vast, maar dat gaat hier wel gebeuren met de grote hoeveelheid verongelijkte sneeuwvlokjes die al kapot gaan dat de kroeg een uurtje eerder dicht gaan.
We hebben dan immers weer een beloning nodig voor de immense opoffering.
pi_195236850
quote:
Dat gebeurt dan ook waarna we in een soort open-dicht cirkel komem.
En dat er waarschijnlijk maar een paar onderdelen van een lockdown daadwerkelijk effect hebben. En de rest alleen maar irritant en funest is.
Naast dat het jammer is dat we op vele gebieden niet echt lijken te zijn vooruitgegaan, is ook dit een punt dat m.i. een stuk verder onderzocht had mogen worden. Lockdowns - en dan met name die in anderen landen - waren leuk voor de blinde paniek van het voorjaar maar mag hopen dat men nu wel beter weet.
  donderdag 24 september 2020 @ 17:45:48 #7
445514 DonDruiper
Ik hou van de vrouwtjes
pi_195236942
EVERYBODY WAS KUNGFLU DYING
Tututututututuuuuuu
  donderdag 24 september 2020 @ 17:50:03 #8
273461 AlwaysHappy
You've Been Gilmored!
pi_195237007
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2020 17:40 schreef galantis het volgende:

[..]

En dat er waarschijnlijk maar een paar onderdelen van een lockdown daadwerkelijk effect hebben. En de rest alleen maar irritant en funest is.
Naast dat het jammer is dat we op vele gebieden niet echt lijken te zijn vooruitgegaan, is ook dit een punt dat m.i. een stuk verder onderzocht had mogen worden. Lockdowns - en dan met name die in anderen landen - waren leuk voor de blinde paniek van het voorjaar maar mag hopen dat men nu wel beter weet.
Mag je hopen inderdaad. Boel op slot gooien is gewoon geen lange termijn oplossing. Wat als er geen (goed) vaccin komt? Jarenlang jojo-en tussen land op slot en weer versoepelen? Dat is niet te doen. Middel erger dan het kwaal. Dan moet je echt na gaan denken over andere oplossing waardoor dingen wel kunnen blijven draaien.

Het is ook gewoon duidelijk waar het vooral fout gaat. Te weinig testcapaciteit. De groepen die ze willen testen werden de afgelopen maanden steeds kleiner. Ze hebben maanden de tijd gehad en alsnog is er geen verbetering. Grote woorden telkens en een hoop ''nog even geduld allemaal, het vaccin komt er aan'' uitspraken, maar op een gegeven moment moeten ze verder kijken dan dat. Het is schandalig dat ze zelf hun zaakjes niet op orde hebben, maar daar vervolgens de samenleving voor laten boeten eigenlijk (mocht er inderdaad weer een lockdown komen).
Nintendo Switch: SW-1156-9327-1516 | Xbox One: Alwayshappyz | Photographer: D750, 24mm, 50mm, 85mm | TV Shows: Gilmore Girls, Grey's Anatomy, Game of Thrones, Person of Interest, Homeland, Brothers & Sisters, Veronica Mars & many more!
pi_195237023
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2020 17:40 schreef galantis het volgende:
Kijk naar Zweden, daar gaat het nu super steady. Volgens mij doet Zweden nu een groot onderzoek naar de effecten van hun aanpak. Ik ben heel benieuwd wat daar uitkomt. Want ja, als je naar landen zoals Frankrijk en Spanje kijkt dan zijn die toch mooi terug bij af door hun lockdown. Niet heel slim.

Overigens denk ik niet dat de tweede golf groter wordt dan de eerste. Er zijn namelijk nog steeds maatregelen van kracht, dus dat kan nooit slechter worden dan in maart.
pi_195237053
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2020 17:50 schreef Discombobulate het volgende:

[..]

Kijk naar Zweden, daar gaat het nu super steady. Volgens mij doet Zweden nu een groot onderzoek naar de effecten van hun aanpak. Ik ben heel benieuwd wat daar uitkomt. Want ja, als je naar landen zoals Frankrijk en Spanje kijkt dan zijn die toch mooi terug bij af door hun lockdown. Niet heel slim.

Overigens denk ik niet dat de tweede golf groter wordt dan de eerste. Er zijn namelijk nog steeds maatregelen van kracht, dus dat kan nooit slechter worden dan in maart.
Nou, zo geweldig gaat het ook weer niet in Zweden hoor. De politiek rolt daar over elkaar heen of het nu wel of niet aanstellers zijn, die langdurig (>8 weken) zieken omdat de uitkeringen niet meer te betalen zijn.
pi_195237063
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2020 17:50 schreef Discombobulate het volgende:

[..]

Aangezien de huidige maatregelen hier vergelijkbaar zijn met Zweden kan ik maar een conclusie trekken. Zij volgen de regels veel beter dan wij dat doen. Dat de scholen pas net weer begonnen zijn in Zweden zal ook wel een reden zijn.
pi_195237097
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2020 17:53 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]

Aangezien de huidige maatregelen hier vergelijkbaar zijn met Zweden kan ik maar een conclusie trekken. Zij volgen de regels veel beter dan wij dat doen. Dat de scholen pas net weer begonnen zijn in Zweden zal ook wel een reden zijn.
Verantwoordelijkere burgere en dunbevolkt gebied.
Ik las dat de zweden ook niet echt versoepeld hebben. Gewoon gestaag door.
Hier deed iedereen in juni of het klaar was.
pi_195237144
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2020 17:53 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]

Dan ligt het toch bijna alleen aan besmettingen in thuissituaties, want wij hebben het elders ook aardig onder de knie. Maar ja, achter de voordeur handhaven mag niet. Het beste lijkt mij gewoon mensen wijzen op social distancing mbt ouderen en het virus maar rond laten gaan. Twee, drie weken geleden was er nog geen probleem, maar nu zie je weer dat ook ouderen meer besmet worden.

Besmettingen op kantoor is nog wel een issue overigens. Die scoort nog wel relatief hoog, ik dacht nummer twee.
  donderdag 24 september 2020 @ 17:58:47 #14
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_195237167
quote:

[..]

Uhh, nee. Dat gaat het dus helemaal niet. Zie Zwedentopic ;)
En je krijgt nog een plusje ook _O-
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_195237190
quote:
1s.gif Op donderdag 24 september 2020 17:58 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Uhh, nee. Dat gaat het dus helemaal niet. Zie Zwedentopic ;)
En je krijgt nog een plusje ook _O-
Ik heb hier m'n info vandaan: https://en.wikipedia.org/wiki/COVID-19_pandemic_in_Sweden Ik vind 200 per dag weinig.
pi_195237194
We gaan ten onder, maar in ieder geval met zijn allen ;(
pi_195237202
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2020 17:57 schreef Discombobulate het volgende:

[..]

Dan ligt het toch bijna alleen aan besmettingen in thuissituaties, want wij hebben het elders ook aardig onder de knie. Maar ja, achter de voordeur handhaven mag niet. Het beste lijkt mij gewoon mensen wijzen op social distancing mbt ouderen en het virus maar rond laten gaan. Twee, drie weken geleden was er nog geen probleem, maar nu zie je weer dat ook ouderen meer besmet worden.

Besmettingen op kantoor is nog wel een issue overigens. Die scoort nog wel relatief hoog, ik dacht nummer twee.
Hoe kom je daar bij? 78% van de besmettingen heeft een onbekende bron.
  donderdag 24 september 2020 @ 18:01:22 #18
352376 voetbalmanager2
winnaar TDF Pick'em spel
pi_195237223
quote:
SC Cambuur tegen Jong FC Utrecht in gevaar door corona
Het is nog maar de vraag of de wedstrijd van SC Cambuur tegen Jong FC Utrecht van aanstaande vrijdag doorgaat, schrijft de Leeuwarder Courant. Door blessures en coronabesmettingen heeft trainer Henk de Jong nog maar vijftien spelers tot zijn beschikking. Wedstrijden worden verzet als een club minder dan dertien spelers tot de beschikking heeft als gevolg van besmettingen.
https://www.fcupdate.nl/v(...)-gevaar-door-corona/
Het halve team heeft corona en ze willen gewoon door voetballen |:(
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  donderdag 24 september 2020 @ 18:01:39 #19
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_195237227
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2020 18:00 schreef roos94 het volgende:
pi_195237264
quote:
Beetje positiviteit, ik hou er van!
Zonder wrijving geen glans
pi_195237268
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2020 18:00 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]

Hoe kom je daar bij? 78% van de besmettingen heeft een onbekende bron.
Wekelijkse update pagina 17, waar staat die 78% dan? Dan heb ik het fout denk ik.
pi_195237275
quote:
Als de moffen straks de testen voor zichzelf gaat houden is het over en sluiten. Je leest overal signalen dat het steeds krapper wordt.
pi_195237277
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2020 18:01 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Het halve team heeft corona en ze willen gewoon door voetballen |:(
Ja, want zoals je kunt lezen zijn daar dus ook voorschriften voor. Regels werken twee kanten op.
'Cause it's easier to fly
Than to face another night
In Southern Sun
And your love is all around
  donderdag 24 september 2020 @ 18:04:01 #25
217808 gniffie
Ven der Vurt is baas!
pi_195237285
Ik snap ook niet zo goed waarom mensen denken dat we hier de zweden aanpak konden doen op het hoogtepunt. We hebben het maar net gered door al onze oudste oudjes in het tehuis te laten sterven ipv richting de IC te sturen.
"Plausibel zeg ik gewoon. Ik zeg gewoon eerlijk, plausibel"
  donderdag 24 september 2020 @ 18:04:38 #26
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_195237296
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2020 18:03 schreef Da_Sandman het volgende:

[..]

Ja, want zoals je kunt lezen zijn daar dus ook voorschriften voor. Regels werken twee kanten op.
Zou hij met zo'n username toch moeten weten.
  donderdag 24 september 2020 @ 18:07:29 #27
352376 voetbalmanager2
winnaar TDF Pick'em spel
pi_195237348
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2020 18:03 schreef Da_Sandman het volgende:

[..]

quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2020 18:04 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]

Zou hij met zo'n username toch moeten weten.
Het is raar dat een wedstrijd pas gestaakt word als een van de teams geen 11 mensen op het veld op kan stellen en 2 op de bank. Staak een wedstrijd gewoon als er meer dan 5 mensen corona hebben.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_195237374
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2020 18:07 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

[..]

Het is raar dat een wedstrijd pas gestaakt word als een van de teams geen 11 mensen op het veld op kan stellen en 2 op de bank. Staak een wedstrijd gewoon als er meer dan 5 mensen corona hebben.
Een wedstrijd staken voor 'ie begonnen is, dat is pas raar.
'Cause it's easier to fly
Than to face another night
In Southern Sun
And your love is all around
  donderdag 24 september 2020 @ 18:11:28 #29
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_195237403
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2020 18:07 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

[..]

Waarom? Betaald voetbalclubs testen hun spelers voor elke wedstrijd, dus als die negatief zijn dan kan het prima.
pi_195237599
quote:

[..]

[..]

Ik vind afgelasten bij >5 mensen een stuk willekeuriger dan wanneer een team niet meer genoeg personeel op kan brengen.
pi_195237645
Aboutaleb leest hier ook mee zie ik..

https://amp.nos.nl/artike(...)tter_impression=true
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_195237832
Deze kant ga je dus op. Zelfs bij Hema in Engeland moet je dus corona app gebruiken om naar binnen te mogen of formulier invullen...

Een oplettende kijker (volgens Mediacourant 15-4-20).
pi_195237870
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2020 18:38 schreef RipCity het volgende:
Deze kant ga je dus op. Zelfs bij Hema in Engeland moet je dus corona app gebruiken om naar binnen te mogen of formulier invullen...

[ afbeelding ]
Prima toch? Net zoals nu bij de restaurants hier?
  donderdag 24 september 2020 @ 18:41:35 #34
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_195237894
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2020 18:26 schreef Jor_Dii het volgende:
Aboutaleb leest hier ook mee zie ik..

https://amp.nos.nl/artike(...)tter_impression=true
Hij had beter in augustus adequaat kunnen ingrijpen in zijn eigen stad.
pi_195237967
twitter

Hebben jullie nog vragen voor Boekestijn en De Wijk?
Also spricht der Narr: »Der Umgang mit Menschen verdirbt den Charakter, sonderlich wenn man keinen hat.«
  Moderator donderdag 24 september 2020 @ 18:46:01 #36
355459 crew  noodgang
noodgang
pi_195237972
quote:

[ afbeelding ]
Die QR code is een stuk handiger dan overal waar je komt je contactgegevens achter te moeten laten
  Moderator donderdag 24 september 2020 @ 18:48:42 #37
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_195238015
quote:

[ afbeelding ]
Vraag me af hoe de controle daar op is en of ze echt mensen niet binnen laten die weigeren.
  donderdag 24 september 2020 @ 18:54:25 #38
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_195238091
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2020 18:46 schreef noodgang het volgende:

[..]

Die QR code is een stuk handiger dan overal waar je komt je contactgegevens achter te moeten laten
Dat hele BCO ligt toch al op z'n gat joh.
pi_195238097
quote:

[ afbeelding ]
Helemaal van het padje daar.
  donderdag 24 september 2020 @ 18:58:19 #40
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_195238137
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2020 18:54 schreef galantis het volgende:

[..]

Helemaal van het padje daar.
Wie gaat al die bezoekers trouwens bellen mocht er iets aan de hand zijn? Is daar capaciteit voor of is het gewoon weer voor de bühne.
pi_195238287
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2020 18:58 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]

Wie gaat al die bezoekers trouwens bellen mocht er iets aan de hand zijn? Is daar capaciteit voor of is het gewoon weer voor de bühne.
Daar zorgt de app voor. Niemand belt, de app registreert.
In Rotterdam verdienen ze het, in Den Haag verdelen ze het en in Amsterdam smijten ze het over de balk.
Jules Deelder, may he rest in peace
pi_195238354
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2020 18:58 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]

Vast het laatste.

Bij een hema ook.. lijkt mij een hele prestatie op zich al om in zo'n winkel besmet te raken.
  donderdag 24 september 2020 @ 19:10:53 #43
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_195238397
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2020 19:06 schreef hollandia02 het volgende:

[..]

Daar zorgt de app voor. Niemand belt, de app registreert.
Behalve alle mensen die niet de app gebruiken maar gewoon ouderwets een formulier invullen zoals de flyer links aangeeft.
pi_195238492
quote:
Ja nee want dat deden al die gekke jongelui en studenten in Nederland niet?
Dat gebeurde juist hier ook en nog. Die kunnen echt niets hebben en gaan direct los.
Zelfs in het buitenland kwamen al direct klachten over knettergekke Nederlanders die los aan het gaan waren.
pi_195238682
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2020 19:10 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]

Behalve alle mensen die niet de app gebruiken maar gewoon ouderwets een formulier invullen zoals de flyer links aangeeft.
Hmm..
In Rotterdam verdienen ze het, in Den Haag verdelen ze het en in Amsterdam smijten ze het over de balk.
Jules Deelder, may he rest in peace
  Moderator donderdag 24 september 2020 @ 19:26:42 #46
54278 crew  Tijger_m
42
pi_195238747
quote:
1s.gif Op donderdag 24 september 2020 18:45 schreef capricia het volgende:
[ twitter ]
Hebben jullie nog vragen voor Boekestijn en De Wijk?
Of ze wel eens op FOK! komen ;)
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_195238895
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2020 19:26 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Of ze wel eens op FOK! komen ;)
*O*
Also spricht der Narr: »Der Umgang mit Menschen verdirbt den Charakter, sonderlich wenn man keinen hat.«
pi_195238986
Op RTL nieuws: rioolwater meting
Ze willen het monitoren vergroten, evt elke dag. Zo willen ze dus weten waar het zich heeft verspreid.
Ze willen het per gemeente bekijken zodat ze weten of er een toename is. Ze willen een nauwkeurig rekenmodel hebben, daar zijn ze mee bezig zodat ze evt maatregelen kunnen treffen.

Nou, ik reken er niet op.
Go hard or go home
  Moderator / Redactie Sport donderdag 24 september 2020 @ 19:40:36 #49
416575 crew  Kyran
pi_195239058
quote:
1s.gif Op donderdag 24 september 2020 19:37 schreef Noek het volgende:
Op RTL nieuws: rioolwater meting
Ze willen het monitoren vergroten, evt elke dag. Zo willen ze dus weten waar het zich heeft verspreid.
Ze willen het per gemeente bekijken zodat ze weten of er een toename is. Ze willen een nauwkeurig rekenmodel hebben, daar zijn ze mee bezig zodat ze evt maatregelen kunnen treffen.

Nou, ik reken er niet op.
Wat ik dus niet snap is waarom ze hier niet al mee bezig waren. We zijn zeven maanden verder en het lijkt er haast op dat ze nu opeens weer wakker geschud zijn. Hebben ze de afgelopen zeven maanden dan echt niks voorbereid?

Ene kant denk ik "vast wel toch" en aan de andere kant verbaast mij echt niks meer.
  Moderator donderdag 24 september 2020 @ 19:42:43 #50
214736 crew  dick_laurent
Dick Laurent Is Dead
pi_195239097
Nu ook weer een artikel op NOS:
"Jongeren besmet met coronavirus: 'Ik ben nog steeds erg voorzichtig'

Weer dus van die verhalen van een jong iemand die 6 weken lang koorts heeft gehad en nog nooit zo ziek is geweest.

Ik begin inmiddels wel echt een beetje argwaan te krijgen. Waarom zijn het iedere keer dat soort verhalen?? Je leest nooit dan een artikel van: "Ja, ik had corona. Beetje loopneus gehad drie dagen en dat was het"

Dit soort verhalen moeten er toch ook plenty zijn, zéker onder jongere mensen...maar dat verkoopt zeker niet goed genoeg.
abonnement iBood bol.com Vodafone Ziggo Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')